Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Kanskje" 100 000 døde i syklonen i Burma

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-05-08, 23:18   #1
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

"Kanskje" 100 000 døde i syklonen i Burma

sa de nettopp på Kveldsnytt. Det var ikke hovednyheten i kveld heller. Ingen nyhetsdekning på hverken tv eller avisen har hatt denne katastrofen som hovednyhet.

100 000 mennesker er kanskje omkommet ....... en naturkatastofe i følge Solheim minst på samme skala som tsunamien. Men med et stort unntak, så godt som alle de omkomne er "bare" burmesere selvfølgelig, derfor har vel ikke saken så stor "nyhetsverdi". SYKT

Jeg blir så deprimert over slike ting og norsk media er spesielt ille. Anbefaler herved alle som ønsker å vite mer om hva som skjer i verden å høre på NRK alltid nyheter på kveldstid. Da sender de BBC world radion og der er det masse gode programmer ( in dept analysis) om hva som skjer i Øst DR Kongo, Darfur og nå, ikke minst, det som har skjedd i Burma osv.... dette er en nyhetskanal på sitt aller aller beste og det er en berikelse for sinn og sjel å høre god nyhetsjournalisme i disse dager.


Sist redigert av Lisa : 07-05-08 kl 23:55.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 23:37   #2
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Kanskje" 100 000 døde i syklonen i Burma

Jeg la godviljen til da jeg leste innlegget ditt nå. Kanskje de ikke hadde så mye detaljer og nyhetsstoff å komme med ennå? Så oppdaget jeg at det var meg som har bodd i en boble den siste uka, av forskjellige grunner. Nå ser jeg lite TV, men jeg leste faktisk avisen i dag, jeg har også lest søndagsavisen, hørt to nyhetssendinger og lest gårsdagens avis, alt uten å få med meg katastrofen i Burma. Det sier en del om norsk nyhetsdekning.

(Og om meg, men så er jeg ikke i mediabransjen)

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 23:38   #3
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Kanskje" 100 000 døde i syklonen i Burma

Det du sier beviser nettopp poenget mitt ....

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 23:39   #4
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Kanskje" 100 000 døde i syklonen i Burma

Jepp

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 23:40   #5
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Kanskje" 100 000 døde i syklonen i Burma

Har tenkt det samme.. savner informasjon.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 07:11   #6
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Kanskje" 100 000 døde i syklonen i Burma

Jeg tenkte det samme. Ganske utrolig. Jeg setter sjelden nyheter opp mot hverandre, så jeg skal ikke si noe om tsunamien, men jeg synes syklonen burde være en hovednyhet, ikke noe de slenger med mot slutten av sendingen. Usikker på hvordan det er i dag, men i går ble hvertfall hjelpemannskapet fra FN nektet å ta seg inn i området, og det er snakk om mange mennesker uten mat og vann.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 07:33   #7
Knerten
lykkelig
 
Knerten sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 2.411
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Kanskje" 100 000 døde i syklonen i Burma

Selvfølgelig burde syklonen i Burma vært hovednyhet. Problemet er vel at ikke journalister og kamerafolk får slippe inn dit. Det samme gjelder hjelpeorganisasjoner forøvrig. Litt vrient å skulle dekke en nyhet man ikke vet stort om. Burma er ikke akkurat de som slipper ut informasjon lettest.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 08:17   #8
canto
Dramaking
 
canto sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 121
canto er litt kulcanto er litt kul
Standard

Sv: "Kanskje" 100 000 døde i syklonen i Burma

Er veldig enig. Det er påfallende forskjeller i dekning av saker, utfra hvor det foregår. Liv har dessverre en annen verdi i vestlige medier, når det ikke er vestlige mennesker involvert. Også enig i det du sier om BBC -veldig oppegåede, og dessverre ett unntak.

Til NRK's forsvar skal sies at de hadde denne saken som toppsak i gårsdagens Dagsrevy. De fokuserte bl.a. annet på det lukkede regimet i Burma, og vansklighetene med å få fram hjelpesendinger.

canto er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 09:05   #9
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Kanskje" 100 000 døde i syklonen i Burma

Jeg er så enig med deg, Lisa. Det er forferdelig at vi har et så «avslappet» forhold til katastrofer der få eller ingen vestlige er rammet.

Ellers vil jeg tipse om at de største humanitære organisasjonene i Norge nå går sammen om å samle inn penger til syklonofrene i Burma. Forhåpentligvis slipper de inn med nødhjelp raskt. Les mer her.

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 09:18   #10
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Kanskje" 100 000 døde i syklonen i Burma

Opprinnelig lagt inn av Knerten, her.

Selvfølgelig burde syklonen i Burma vært hovednyhet. Problemet er vel at ikke journalister og kamerafolk får slippe inn dit. Det samme gjelder hjelpeorganisasjoner forøvrig. Litt vrient å skulle dekke en nyhet man ikke vet stort om. Burma er ikke akkurat de som slipper ut informasjon lettest.

Signerer denne.
De få bildene som har sluppet ut er fra Burmesiske myndigheter selv, og de viser bare hvor fabelaktig offiserer og det militære håndterer krisen. Det er så sykt. Ellers er det noen få ulovlige opptak
Vi må ikke glemme Burma!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 09:44   #11
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Kanskje" 100 000 døde i syklonen i Burma

Opprinnelig lagt inn av Knerten, her.

Selvfølgelig burde syklonen i Burma vært hovednyhet. Problemet er vel at ikke journalister og kamerafolk får slippe inn dit. Det samme gjelder hjelpeorganisasjoner forøvrig. Litt vrient å skulle dekke en nyhet man ikke vet stort om. Burma er ikke akkurat de som slipper ut informasjon lettest.

Vel BBC og til og med CNN har fortsatt en katastofe av sånne dimensjoner som hovednyhet, det blir ikke tilfeldigvis nevnt mot slutten av sendingen. De har heller ikke tilgang til området men det går an å informere fortsatt.

Beklager men dette argumentet holder ikke. Vestlige nyheter har f.eks tilgang til DR Congo, det som skjer i det landet på en daglig basis er som en BBC jouranlist sa det "quite simply too horrific for the world to want to know". Denne journlisten hadde dokumentert opptak fra "slakting" av en village der kvinner og babyer lå i hauger (voldtatt, bryster skjært av osv) Dette er ikke noe nytt i DR Congo men det er overhode ikke noe nyhetsdekning derifra. Verden vil ikke vite rett og slett .....

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 09:45   #12
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.157
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Kanskje" 100 000 døde i syklonen i Burma

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Jeg er så enig med deg, Lisa. Det er forferdelig at vi har et så «avslappet» forhold til katastrofer der få eller ingen vestlige er rammet.
.

Helt enig.

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 09:46   #13
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Kanskje" 100 000 døde i syklonen i Burma

Hadde en burmeser drept 9 amerikanere så hadde vi fått sett ekstra nyhetssendinger døgnet rundt vil jeg tro.
Jeg har registrert dette fenomenet mange ganger, og er så matt over det at jeg ikke klarer å ta det inn over meg lenger.
Det er vel bare å innse at noen mennesker er verdt mer enn andre.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 09:54   #14
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Kanskje" 100 000 døde i syklonen i Burma

Opprinnelig lagt inn av Fusilli, her.

Hadde en burmeser drept 9 amerikanere så hadde vi fått sett ekstra nyhetssendinger døgnet rundt vil jeg tro.
Jeg har registrert dette fenomenet mange ganger, og er så matt over det at jeg ikke klarer å ta det inn over meg lenger.
Det er vel bare å innse at noen mennesker er verdt mer enn andre.

Nettopp. Til og med når det varsles "hurricane" i USA så ser vi evige nyhetssendinger derifra .... hvor store og omfattende skader det er på bygninger og hus osv.
Det er jo også stadig svære jordras rundt om i verden, særlig i sør Amerika og Sør Øst Asia, ofte med flere tusen mennesker om omkommer men dette blir så godt som aldri nevnt engang i norske nyheter ....

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 10:21   #15
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Kanskje" 100 000 døde i syklonen i Burma

Det sier vel seg selv at nordmenn som er savnet eller blitt drept i utlandet får en større mediadekning her hjemme. Det er kanskje ikke moralsk riktig, men jeg synes ikke det er så rart at media tenker sånn.

Når det gjelder Burma er det et faktum at militærjuntaen har gitt uttrykk for at de ønsker KUN økonomisk hjelp, for så å styre hjelpearbeidet selv. De benytter sjansen til å drive egenpropaganda blandt syke og sårede mens hjelpeorganisassjoner står utenfor grensene og venter på visum. De ønsker ikke innblanding fra noen, og har nærmest kun dialog med nabolandene som tidligere har gitt dem penger. Journalister henger gjerne med på lasset til de store hjelpeorgansisasjonene for å kunne rapportere fritt, og komme frem til områder med dårligere infrastruktur. At det er begrenset med tilgang til bilder og rapporter fra Burma er i en slik kontekst ikke spesielt merkelig. Det faktum at den militære lederen i Juntaen ga sin datter bryllupsgaver for en større sum enn han har bevilget til sitt folk etter denne katastrofen, sier også litt om ulikehetene mellom Thailand og Burma.

Alltid Nyheter på NRK-radio er et must for de som ønsker å holde seg oppdatert. De samarbeider med flere statskanaler i Europa, og har, som skrevet tidligere, en sendeplan med mange gode og informative program fra BBC-world. At BBC-world dekker hendelser i utlandet mer i dybden enn NRK er helt naturlig, da dette er kanal som kun baserer seg på å være global, ikke lokal.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 10:30   #16
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Kanskje" 100 000 døde i syklonen i Burma

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Det sier vel seg selv at nordmenn som er savnet eller blitt drept i utlandet får en større mediadekning her hjemme. Det er kanskje ikke moralsk riktig, men jeg synes ikke det er så rart at media tenker sånn.

Når det gjelder Burma er det et faktum at militærjuntaen har gitt uttrykk for at de ønsker KUN økonomisk hjelp, for så å styre hjelpearbeidet selv. De benytter sjansen til å drive egenpropaganda blandt syke og sårede mens hjelpeorganisassjoner står utenfor grensene og venter på visum. De ønsker ikke innblanding fra noen, og har nærmest kun dialog med nabolandene som tidligere har gitt dem penger. Journalister henger gjerne med på lasset til de store hjelpeorgansisasjonene for å kunne rapportere fritt, og komme frem til områder med dårligere infrastruktur. At det er begrenset med tilgang til bilder og rapporter fra Burma er i en slik kontekst ikke spesielt merkelig. Det faktum at den militære lederen i Juntaen ga sin datter bryllupsgaver for en større sum enn han har bevilget til sitt folk etter denne katastrofen, sier også litt om ulikehetene mellom Thailand og Burma.

Alltid Nyheter på NRK-radio er et must for de som ønsker å holde seg oppdatert. De samarbeider med flere statskanaler i Europa, og har, som skrevet tidligere, en sendeplan med mange gode og informative program fra BBC-world. At BBC-world dekker hendelser i utlandet mer i dybden enn NRK er helt naturlig, da dette er kanal som kun baserer seg på å være global, ikke lokal.

Alle nyhetsdekinger har en viss andel "utenriks" ikke sant, det er svært begrenset hva norske medier dekker av det som skjer rundt omkring i verden. Ja det er vanskelig med tilgang i Burma men det betyr ikke at en slik tragedie ikke bør omtales. De gjør det i andre land, Sverige inkludert og de har ikke noe mer materiale en det NRK har.

Desverre er det også et faktum at vår beste nyhetskanal, NRK, har kuttet drastisk både på utenriksmedarbeidere og ikke minst utenriks avd på Marienlyst.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 11:48   #17
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Kanskje" 100 000 døde i syklonen i Burma

Opprinnelig lagt inn av Knerten, her.

Selvfølgelig burde syklonen i Burma vært hovednyhet. Problemet er vel at ikke journalister og kamerafolk får slippe inn dit. Det samme gjelder hjelpeorganisasjoner forøvrig. Litt vrient å skulle dekke en nyhet man ikke vet stort om. Burma er ikke akkurat de som slipper ut informasjon lettest.

Jeg tror også mye ligger her. Ellers "elsker" jo media å fråte i katastrofer med døde mennesker og forlatte barn, men når Burma er så lukket som det er så er det jo ikke mye å si om saken - annet enn at dette har hendt, masse mennesker er døde, vi aner ikke hvor mange, og vi kommer ikke inn med hjelp.

Personlig misliker jeg mer at media dekker slike katastrofer etter fråtse-metoden, slik de til dels gjorde etter tsunamien og oversvømmelsen i New Orleans.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 12:00   #18
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Kanskje" 100 000 døde i syklonen i Burma

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg tror også mye ligger her. Ellers "elsker" jo media å fråte i katastrofer med døde mennesker og forlatte barn, men når Burma er så lukket som det er så er det jo ikke mye å si om saken - annet enn at dette har hendt, masse mennesker er døde, vi aner ikke hvor mange, og vi kommer ikke inn med hjelp.

Personlig misliker jeg mer at media dekker slike katastrofer etter fråtse-metoden, slik de til dels gjorde etter tsunamien og oversvømmelsen i New Orleans.

Jeg gjentar, BBC, CNN, svenske nyhter har hatt omfattende dekning av denne saken uten bilder. Sikkert andre medier i verden også. Det går an å informere uten å vise døde mennesker.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 12:02   #19
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Kanskje" 100 000 døde i syklonen i Burma

Det samme skjedde etter den grusomme jordskjelvkatastrofen i Pakistan, så å unnskylde det med at man ikke slipper inn holder ikke. Det døde flere mennesker i jordskjelvet i Pakistan, mange med norske slektninger, men ikke hvite, norske slektninger. Og dermed fikk katastrofen minimalt med pressedekning, og dermed også mindre hjelp.

I stedet gasser avisene seg i groteske detaljer om barnemord og overgrepssaker, og vi får vite langt mer enn hva som er innenfor nyhetens interesse.

Jeg har lyst til å slutte å lese andre aviser enn Dagsavisen etter overskriftene til Dagblaet, VG og Aftenposten de siste ukene.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 12:09   #20
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Kanskje" 100 000 døde i syklonen i Burma

Nettavisen hadde en interessant artikkel om nettopp dette temaet i går. Hvorfor leser ingen denne saken? var overskriften, og i artikkelen viste de til at Nettavisens 3 siste artikeler om Fritzl-saken i Østerrike hadde hatt 20 ganger flere lesere enn de siste artiklene fra katastrofen i Burma. Som det påpekes i artikkelen, har nok dette noe med nærhet å gjøre. Tsunamien i sørøstasia for 3 år siden fikk nok mye oppmerksomhet fordi det var mange turister der nede, og de 200000 som omkom bare understreket hvor forferdelig turistene hadde hatt det. Denne saken får langt mindre oppmerksomhet, ikke bare fra nordmenn men fra verden generelt, fordi langt færre har noe forhold til Burma. Det er sykt å tenke på, men så navlebeskuende er vi.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no