Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Coops kaffebøll på Løkka

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-10-15, 10:55   #81
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Coops kaffebøll på Løkka

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg spurte Tallulah, sånn i hodet mitt, men er like interessert i svaret ditt, altså.

Jeg skjønner akkurat den, altså, men jeg syns kanskje at to uker med litt lureri ikke var en så stor greie, men det er selvsagt godt mulig det er fordi jeg 1) ikke klarer å identifisere meg så godt med "saken" eller 2) ikke har noen så sterke prinspper på noe område at jeg helt klarer å sette meg inn i det. Jeg kjøper også økologiske egg, men legger såpass lite følelser og engasjement i det valget at det hadde blitt litt sånn "meh, jaja" om jeg oppdaget at jeg hadde blitt lurt.

Men Tally: Etter bare 4 sider så skjønte jeg i det minste at du ikke var snurt for å ha blitt gjort narr av, i det minste.


Det er ikke noe "jaja" i mitt hode om noen hadde lurt meg ifht ting jeg har et dyptfølt engasjement for altså. Jeg er sånn som blir rasende av norske flagg på utenlandske produkter og jeg kjøper ikke sukkererter om det ikke står på hvor de er produsert.
Hadde noen lurt meg slik hadde jeg blitt veldig, veldig oppbrakt.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-15, 11:07   #82
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Coops kaffebøll på Løkka

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg skjønner akkurat den, altså, men jeg syns kanskje at to uker med litt lureri ikke var en så stor greie,

Det er jo ikke bare "to uker med litt lureri". Det første bildet på Insta ble sluppet for 47 dager før åpningen 1. september, og sjappa har vært åpen i en måned uten å informere kundene sine om at de egentig er et reklamestunt. De brukte lang tid på å bygge opp en morsom og inviterende profil, som skulle passe til segmentet. Man fikk følge oppussingen, møte baristaene, de var flinke til å svare de som kommenterte, de har rett og slett lagt ned mye arbeid i merkevarebygging av en falsk profil.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-15, 11:13   #83
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Coops kaffebøll på Løkka

Hm. Denne måtte jeg tygge litt på, kjenner jeg. I et markedsføringsperspektiv (forutsatt at målgruppen ikke er løkkahipstere eller andre som genuint ønsker å velge småskalaprodusenter) så er jo konseptet genialt, typ: "Se! Kaffen vår er så god at selv kaffesnobbene velger den!" Men jeg ser absolutt argumentene til Tally og jeg er enig i at de nok ikke har tatt med i betraktningen at "kaffesnobberi" ikke bare handler om smak, men om fairtrade og støtte til småskalaprodusenter.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-15, 11:14   #84
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.134
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Coops kaffebøll på Løkka

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det er ikke noe "jaja" i mitt hode om noen hadde lurt meg ifht ting jeg har et dyptfølt engasjement for altså. Jeg er sånn som blir rasende av norske flagg på utenlandske produkter og jeg kjøper ikke sukkererter om det ikke står på hvor de er produsert.
Hadde noen lurt meg slik hadde jeg blitt veldig, veldig oppbrakt.

Ja, jeg ser at dere har et mye mer dyptgående og ektefølt engasjement enn det jeg har, og at det derfor blir mye mer provoserende å bli lurt på det enn det er for meg.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-15, 11:18   #85
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Coops kaffebøll på Løkka

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, jeg ser at dere har et mye mer dyptgående og ektefølt engasjement enn det jeg har, og at det derfor blir mye mer provoserende å bli lurt på det enn det er for meg.


Jeg ser den, og min føste tanke var at det er jo ganske komisk å bli sur for å bli servert coop kaffe lizzm. Også byttet jeg ut kaffe med halalslaktet importkjøtt og kjente på hvor oppbrakt jeg ble av DEN tanken. Også forsto jeg greia.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-15, 12:38   #86
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Coops kaffebøll på Løkka

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg ser den, og min føste tanke var at det er jo ganske komisk å bli sur for å bli servert coop kaffe lizzm. Også byttet jeg ut kaffe med halalslaktet importkjøtt og kjente på hvor oppbrakt jeg ble av DEN tanken. Også forsto jeg greia.

Den parallellen ser ikke jeg.

Her har det vel ikke blitt kamuflert hva man serverer? Har man ikke bare servert varen i en annen form enn den man er vant til? Har det blitt løyet om kaffebønnenes opphav i dette?

Selger man halalslaktet importkjøtt og presenterer det som norsk blir det virkelig noe helt annet synes jeg.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-15, 12:40   #87
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Coops kaffebøll på Løkka

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Har det blitt løyet om kaffebønnenes opphav i dette?

De har vært kreative med sannheten, i allefall. De har ikke opplyst at det Coops bønner, og de har svart at de har sitt eget brenneri. Ja, Coop har eget brenneri, men det er noe ganske annet enn å gi inntrykk av at en liten selvstendig sjappe har det. Det er da ikke bare opphav som er viktig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-15, 12:48   #88
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Coops kaffebøll på Løkka

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

De har vært kreative med sannheten, i allefall. De har ikke opplyst at det Coops bønner, og de har svart at de har sitt eget brenneri. Ja, Coop har eget brenneri, men det er noe ganske annet enn å gi inntrykk av at en liten selvstendig sjappe har det. Det er da ikke bare opphav som er viktig.

Men har Coop bønner?
Bønnene kommer fra et sted og jeg regner med at de ikke har lov å lyve om det opphavet. At de har eget brenneri synes jeg heller ikke er å være så veldig kreative. De har utelatt hvem som eier brenneriet, men har de benektet at det er Coop på direkte henvendelse?

Om jeg drikker kaffe på Persilleriet og får coop-bønner føler jeg meg ikke lurt. Jeg har ikke sjekket kaffens opphav og om de skriver at kaffen er fra Iguacuområdet og brent på kaffebrenneri i Stryn så er det i grunnen revnende likegyldig hvem som eier, med mindre de har markedsført at kaffen stammer fra et brenneri drevet som enkeltmannsforetak.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-15, 12:54   #89
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Coops kaffebøll på Løkka

Neivel.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-15, 13:15   #90
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Coops kaffebøll på Løkka

Sorry, det var unødvendig surt av meg. Jeg bare føler at vi går litt i ring her nå, og jeg har i grunn sagt det jeg mener om denne kampanjen. At andre ikke er enige, ikke forstår eller syns slike kampanjer er tipptopptommeloppgøy er fine by me. Jeg syns ikke det er det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-15, 13:19   #91
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.568
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Coops kaffebøll på Løkka

Jeg forstår hva du sier, Tally. Og synes ikke det var vanskelig å forstå det heller. Jeg hadde ikke reagert selv, fordi jeg er ganske så bevisstløs på slike ting. Men jeg synes du har gode argumenter for hvorfor du reagerer, og synes hele greia ble grumsete når jeg så det med dine øyne.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-15, 13:23   #92
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.995
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Coops kaffebøll på Løkka

Jeg skjønte bedre hva du reagerte på da Floksa oversatte det til andre områder.

Selv ville jeg blitt direkte forbanna hvis jeg oppdaget at en ullgenser som ble solgt som håndlaget og økologisk, med dertil hørende pris, egentlig var mulesingmerino strikket av barnearbeidere. Det har ikke med snobberi å gjøre, det heller.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-15, 13:27   #93
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Coops kaffebøll på Løkka

Ja, Floksas eksempel var veldig godt (og Pøblis om egg), og forklarte med få ord hva jeg reagerte på. Jeg prøvde å finne et slikt eksempel selv uten hell, så jeg er veldig glad for at andre greide å sette ord på det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-15, 13:33   #94
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.964
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Coops kaffebøll på Løkka

Jeg har skjønt hva du skriver hele tiden. Det betyr ikke at jeg trenger å være enig med deg.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-15, 13:35   #95
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Coops kaffebøll på Løkka

Nei, jeg har da heller ikke påstått at du trenger det. Faktisk skrev jeg nettopp at jeg syns det er helt greit at du og andre er uenig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-15, 13:38   #96
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.832
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Coops kaffebøll på Løkka

Men jeg lurer på en ting. Når er det greit å lure noen, egentlig? Er det greit for å spisse et budskap? For å få frem et poeng? For å vise at folk ikke er så kvalitetsbevisste som de tror? Jeg klarer ikke å forstå hvorfor det er så mange som synes det er greit å utgi seg (og varen man selger) for å være noe annet enn man/den egentlig er for å få folk til å gå på limpinnen eller synes at kaffen er like god.

Og det vil jeg gjerne vite.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-15, 13:38   #97
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Coops kaffebøll på Løkka

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Jeg skjønte bedre hva du reagerte på da Floksa oversatte det til andre områder.

Selv ville jeg blitt direkte forbanna hvis jeg oppdaget at en ullgenser som ble solgt som håndlaget og økologisk, med dertil hørende pris, egentlig var mulesingmerino strikket av barnearbeidere. Det har ikke med snobberi å gjøre, det heller.

Men ble det virkelig solgt som noe annet enn det det var?

Ble det fremstilt som økologisk, småskala eller med andre egenskaper enn at det var kaffe?

Det er lureri om man kjøper noe som blir solgt som økologisk og viser seg at ikke stemmer. Jeg kan bare ikke se at det er dette som har skjedd her?
Å selge mulesingsull under merkelapp norsk økoull blir også noe helt annet enn å selge ull under merkelappen ull uten andre attributter.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-15, 13:40   #98
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Coops kaffebøll på Løkka

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, Floksas eksempel var veldig godt (og Pøblis om egg), og forklarte med få ord hva jeg reagerte på. Jeg prøvde å finne et slikt eksempel selv uten hell, så jeg er veldig glad for at andre greide å sette ord på det.

Eg skjønner kva du meiner og er einig. Eg reagerer og på det prinsippielle i dette stuntet og på at det å reagere på dette blir sett på som snobbete og skal latterleggjerast. Kaffe er ein vare kor det etiske rundt produksjonsforhold og liknande er ganske sentralt og det overrasker meg at dette ikkje er eit aspekt som blir tatt med i berekninga.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-15, 13:40   #99
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Coops kaffebøll på Løkka

Guava: leser jeg deg rett om du ikke ser noe forskjell på å støtte en småskalaprodusent framfor en av Norges største kjeder? Om Coop ønsket å fremstå som seg selv og mente de ikke fremsto som noe snnet enn de var, hadde jo stuntet med å ikke si hvem som sto bak vært helt unødvendig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-15, 13:41   #100
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.832
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Coops kaffebøll på Løkka

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Men ble det virkelig solgt som noe annet enn det det var?

Ble det fremstilt som økologisk, småskala eller med andre egenskaper enn at det var kaffe?

Det er lureri om man kjøper noe som blir solgt som økologisk og viser seg at ikke stemmer. Jeg kan bare ikke se at det er dette som har skjedd her?
Å selge mulesingsull under merkelapp norsk økoull blir også noe helt annet enn å selge ull under merkelappen ull uten andre attributter.

Det blir vel litt flisespikking å lete etter det eksakte ordet "økologisk" eller "uavhengig" her. Poenget er jo at de brukte mye tid og krefter på å skape seg et visst image på SoMe og i lokalmiljøet. De SA at de hadde eget brenneri. Der hadde de jo sitt på det tørre. Men jeg mener at konteksten dette ble gjort i, er veldig nært en løgn, altså.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no