Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-06-14, 10:58   #101
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Nja, dette er vel en litt tabloidisert versjon av sannheten riktignok. Veldig mange er interesserte i å fungere i jobb og få seg en utdannelse, problemet oppstår jo når det ikke er samsvar mellom forventningene og den faktisk jobben de må gjøre for å komme dit de vil. Jeg kjenner ingen ungdommer som "naver", faktisk.

Ja, altså, jeg mener jo ikke at alle gjør det, og det er nok forskjell på de ulike landsdelene også, hvor mange som "naver". Jeg vet av flere. Jeg oppfatter det som at det er mye dårlig arbeidsmoral der ute, mange er vant til å få ting servert på sølvfat og forstår ikke at de må jobbe for penger og andre goder. Men det gjelder igjen slett ikke alle, og det er mye i det du skriver - at de vil jobbe, men de forstår ikke rent faktisk hvor mye, hva som er realistisk jobb vs lønn osv.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 10:58   #102
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Nja, dette er vel en litt tabloidisert versjon av sannheten riktignok. Veldig mange er interesserte i å fungere i jobb og få seg en utdannelse, problemet oppstår jo når det ikke er samsvar mellom forventningene og den faktisk jobben de må gjøre for å komme dit de vil. Jeg kjenner ingen ungdommer som "naver", faktisk.

Enig.

Såkalt naving har blitt en slags myte som stemmer dårlig med virkeligheten. Norsk ungdomsledighet er ganske lav og årsaken til at ungdom er noe overrepresentert i ledighetsstatistikken er mer sammensatt enn at de ikke vil ha vaskejobber.

Veldig mange har høyere utdannelse der det er vanskelig å få innpass i arbeidslivet uten erfaring. Jeg kjenner etterhvert en hel del som jobber i lavtlønnsyrker i påvente av at det skal komme en mulighet innenfor fagområdet de har utdannet seg i. En del får ikke jobb i det hele tatt før det har gått mange måneder.

Det glemmes også veldig lett i disse diskusjonene og i mediefremstillingen at Norge har et verdens høyeste arbeidslivsdeltakelsestall. De aller, aller, aller fleste, i alle aldersgrupper, jobber.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 10:59   #103
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

(Det øker også blant eldre, visstnok. Forestillingen om det glade pensjonistliv stemmer ikke alltid med pensjonsutbetalingene...)



Og her har vi også en jobb å gjøre; forstå viktigheten av å tenke på pensjonen allerede som ung. Jeg har i alle fall det. Jeg bør absolutt se hva jeg kan/bør gjøre for å få en ok pensjon når den tid kommer. Det er ikke gull og grønne skoger.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 11:02   #104
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Ja, kan vi snakke litt om pensjon? Det syns eg er så vanskelig. Mange seier at en spare ved å betale ned gjeld på bolig, men det forstår eg liksom ikkje for eg må jo ha en plass å bo. Meine dei egentlig at vi skal forbrukslåne oss opp på egen bolig?

Eg spare i pensjonsfond og har kjempegod AFP-ordning, men kven veit korleis verda ser ut om 25 år då eg skal bli pensjonist...

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 11:03   #105
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.


(Det øker også blant eldre, visstnok. Forestillingen om det glade pensjonistliv stemmer ikke alltid med pensjonsutbetalingene...)

Det kommer delvis av at det ble så populært for noen år siden å ta opp "pensjonistlån" på nedbetalt bolig. Jeg leste nettopp en artikkel om det fenomenet og hvordan et stort antall hadde fått store økonomiske problemer ettersom årene i pensjonisttilværelsen gikk. Det er også et problem at egnede pensjonistboliger (typisk leiligheter) er langt dyrere enn familieboliger(typisk enebolig) mange steder i landet. Slik at de som selger en enebolig og kjøper en leilighet får et underskudd økonmisk.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 11:05   #106
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Mine foreldre måtte gi 2 mill meir for 90kvm enn eg betalte takst av huset på 250 kvm med utleiedel

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 11:06   #107
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Når du sparer i egen bolig så gjør du det jo på sikt "gratis" å bo, Tussa. Når boliglånet er nedbetalt bor du jo billig. Og du har mulighet til å bytte til mindre bolig for å frigjøre midler til "livet".

Uten lån, uten barneforsikringene, skolepenger, sfo og barnas aktiviteter så er det jo plutselig ganske mye penger igjen på konto i forhold til hva som ryker ut nå!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 11:06   #108
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.844
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Det er vel ett fett om det er designerveske eller iphone?
Vi får vel uansett akkurat så bortskjemte og fordringsfulle ungdommer som vår generasjon fortjener. De er vant til foreldre som stadig pusser opp og handler nytt, de blir tatt med på spennende og flotte reiser, får delta på dyre fritidsaktiviteter, blir fraktet rundt i nye biler og har alltid hørt at kvalitet er viktig.
Ungdommens adferd er vel som oftest et mer eller mindre behagelig speilbilde av vår egen.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 11:07   #109
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Ja, det er jo et viktig poeng. Takk for informasjonen som eg strengt tatt burde tenkt sjølv.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 11:08   #110
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Det kommer jo an på hvor mye man vil etterlate seg, da. Mange har klart å betale ned en betydelig andel av huset sitt før de blir pensjonister, og kan ta avdragsfrie lån hvis de vil. Da spises selvsagt verdiene sakte men sikkert opp, og en del synes det er greit i større eller mindre grad.

Jeg forventer ikke stor arv av mine foreldre, på bekostning av livskvaliteten deres nå, for å si det sånn.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 11:09   #111
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Jeg syns også dette med grisedyre pensjonistboliger er veldig rart, og syns det har blitt en overdreven trend at man absolutt skal bo med heis og garasjeanlegg og alt på ett plan fra man er 65. Inntil man faktisk er i rullestol/ekstremt dårlig til beins, så trenger man jo all den trappegangmosjonen man kan få!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 11:12   #112
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.337
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Jeg har ikke sett noe som likner slike vesker blant ungdommene jeg jobber med, men vi er en utkantskole av middels størrelse. Merkepresset later generelt til å være mindre enn da jeg gikk på skolen sjøl siste halvdel av nittitallet, da skulle det være Levis-bukser og gensere fra Adidas, Umbro eller helst Fruit of the Loom. Mine foreldre hadde aldri økonomi til sånt, og jeg fikk min første dongeribukse som sekstenåring. Den var av merket Crocker og blei gjenstand for mye latter blant de som hadde det man skulle ha. Sånn sett virker de ungdommene jeg møter på mer tolerante og med sunnere verdier, og å legge ned en innsats på skolen er "kulere" nå enn før, men jeg veit ikke om de har noe særlig sunt forhold til forbruk.

Jeg tror det er uheldig at økonomifaget på VG1 forsvant med K-06, nå er det bare et par små kompetansemål i samfunnsfag (pluss noe i matematikk) igjen. Det gir rom for en dobbelttime eller to med økonomiundervisning i løpet av året i et samfunnsfaglig perspektiv, med mindre læreren ønsker å prioritere det mer, og det lærer man seg sørgelig lite økonomistyring av. Jeg veit, for jeg underviser det sjøl.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 11:15   #113
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg forventer ikke stor arv av mine foreldre, på bekostning av livskvaliteten deres nå, for å si det sånn.

Ikke jeg heller. Min far gikk nylig bort, så jeg arver noe der nå. Men det er totalt sett ganske store verdier mine foreldre satt på, og som nå da mamma sitter på, og jeg forventer jo ikke at mamma skal leve semre resten av sitt liv for at det skal være mest mulig igjen til meg etterpå.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 11:23   #114
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det kommer jo an på hvor mye man vil etterlate seg, da. Mange har klart å betale ned en betydelig andel av huset sitt før de blir pensjonister, og kan ta avdragsfrie lån hvis de vil. Da spises selvsagt verdiene sakte men sikkert opp, og en del synes det er greit i større eller mindre grad.

Jeg forventer ikke stor arv av mine foreldre, på bekostning av livskvaliteten deres nå, for å si det sånn.

Ikke jeg heller, men hvis de setter seg i så stor gjeld at de ikke greier å håndtere den så blir det ikke store livskvaliteten altså. Det var mitt poeng, ikke at de ikke skal bruke opp penger de har.

Kommer uansett aldri til å skje med mine foreldre. Det var min far som holdt foredrag for meg om å faren med å ta opp millionlån som pensjonist i utgangspunktet.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 12:49   #115
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.399
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg lurer jo litt på hva slags bilde ungdom får av hva man skal ha råd til som voksen. Hvis man er vant til en livsstil der man bærer rundt på 20-30000 kr til enhver tid (iphone, dyr veske, dyr parkas, fine sko, klær, klokke og øredobber), greier man da å nedskalere forbruket til å prioritere hus og mat først? Man gjør kanskje det?

Det er vel derfor så mange unge får økonomiske problemer og ender opp med inkassosaker. Den trenden er vel økende, er den ikke?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 12:51   #116
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Røverdatter: nei, det var ikke et argument for forbrukslån til pensjonister, bare et innlegg på hvorfor nedbetaling av lån er sparing.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 12:53   #117
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.399
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.



Og her har vi også en jobb å gjøre; forstå viktigheten av å tenke på pensjonen allerede som ung. Jeg har i alle fall det. Jeg bør absolutt se hva jeg kan/bør gjøre for å få en ok pensjon når den tid kommer. Det er ikke gull og grønne skoger.

Det stemmer. I vår landsdel er det jo svært mange damer som jobber deltid. Jeg har venninner som jobber deltid og som fra før av ikke tjener mye. De tenker at det nok ordner seg mht pensjon.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 12:55   #118
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.399
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Det er vel ett fett om det er designerveske eller iphone?
Vi får vel uansett akkurat så bortskjemte og fordringsfulle ungdommer som vår generasjon fortjener. De er vant til foreldre som stadig pusser opp og handler nytt, de blir tatt med på spennende og flotte reiser, får delta på dyre fritidsaktiviteter, blir fraktet rundt i nye biler og har alltid hørt at kvalitet er viktig.
Ungdommens adferd er vel som oftest et mer eller mindre behagelig speilbilde av vår egen.

Du har et poeng der, men det kommer jo helt an på hva slags forbruk man har, da. Man har jo et valg.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 12:56   #119
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.978
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Det stemmer. I vår landsdel er det jo svært mange damer som jobber deltid. Jeg har venninner som jobber deltid og som fra før av ikke tjener mye. De tenker at det nok ordner seg mht pensjon.

Det er den "det ordner seg nok med pensjon"-holdningen som jeg synes er litt skummel. Dette må man faktisk ha et aktivt forhold til.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 12:58   #120
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.399
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det er den "det ordner seg nok med pensjon"-holdningen som jeg synes er litt skummel. Dette må man faktisk ha et aktivt forhold til.

Akkurat! Dette er damer i 40-årene som altså tror de kan rekke å jobbe fullt når barna blir eldre og dermed få grei pensjon når de hele livet har jobbet deltid i jobber som ikke er godt betalte.

Jeg som tjener godt vil jo i verste fall ha problemer om jeg ikke sparer ekstra så vidt jeg har skjønt.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no