Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-06-14, 09:37   #61
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg lurer på om dette er noe som kommer til å bli tatt inn i varmen de fleste steder etterhvert eller om vi fortsatt himler om 5-10 år.

Jeg tror ikke den økonomiske veksten kommer til å fortsette i samme tempo og ser kanskje for meg stadig økende klasseskille. Jeg tror ikke vesker til 10-30000 vil bli allemannseie med mindre pengegalloppen fortsetter. De som er fjortiser og studenter nå er barn av en generasjon som har funnet i lotto med tanke på prisøkning på boliger. De som har fjortiser om 10 år har vel neppe det samme? Jeg ser i alle fall at det er trangere blant nyetablerere nå og folk må handle mindre boliger nå enn for 10 år siden.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 09:37   #62
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Tote vesken til MK koster fra 2.500,- -3.000,-. Samme med MbMJ. Jeg syntes det er greit at oppgir riktig pris på de varene man faktisk diskuterer, det blir litt for sensajsonsaktig å ha en utropspris på 5. - 10.000 når den faktiske prisen er under halvparten.

Vesken du nevnter koster det, ja. Men vi diskuterer vel ikke bare den ene vesken? Ene jenta i artikkelen har veske som koster 7500,-, ønsker seg en til 9000,-, har en grense på 15.000,- og har sett jenter med vesker opp til 30.000,-

Moschinoveskene i den størrelsen koster vel mellom 5-10.000,- og Campomaggi fra noen tusen og oppover, tror jeg.

For jenter med omskiftelig smak syns jeg 2-3000 er alt for mye også, men selvsagt ikke like ille som det dobbelte og oppover.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 17-06-14 kl 09:43.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 09:39   #63
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Jeg er jo imponert over at ungdom i det hele tatt er så orientert i veskemarkedet at de vet hva som koster hvor mye. Fjernt interesseområde for meg. Men, men.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 09:42   #64
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes jo at vesker til 2500-3000 kr er hinsides dyre også, men for voksne som er stødig i stilen har jeg ikke noe problem med å forsvare det. Heller det enn 10 vesker til 300 kr. For ungdom synes jeg man bør tenke seg om fordi man er med på å skape press i miljøet, det trenger man ikke å ta hensyn til for voksne.

Og det er jeg helt enig med deg i. Men er en veske til 2.500,- verre enn en telefon til 5.000? For de fleste på trinnet til Frøkna har nemlig iPhone. Og telefoner blir ansett som forbruksvare, men d syntes greit å forsvare.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 09:43   #65
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.399
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg kan ikke helt forstå hva voksne skal med vesker i den prisklassen heller.

Ikke jeg heller! Tror min dyreste koster 1300-1400 kr, en sort skinnveske kjøpt i ordinær veskebutikk her hjemme. Den duger til mitt bruk.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 09:48   #66
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Og det er jeg helt enig med deg i. Men er en veske til 2.500,- verre enn en telefon til 5.000? For de fleste på trinnet til Frøkna har nemlig iPhone. Og telefoner blir ansett som forbruksvare, men d syntes greit å forsvare.

Jeg synes telefoner til 5000 er nesten like hinsides. Nesten fordi spranget i pris ned til det som gir samme funksjon er noe mindre.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 09:53   #67
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Og det er jeg helt enig med deg i. Men er en veske til 2.500,- verre enn en telefon til 5.000? For de fleste på trinnet til Frøkna har nemlig iPhone. Og telefoner blir ansett som forbruksvare, men d syntes greit å forsvare.

Jeg syns det er helt hinsides selv om min 11-åring også har iPhone. Jeg ville aldri gitt henne en så dyr telefon.

Jeg tenker også litt at telefonen fyller/skaper såpass mange behov at det ville vært dårlig gjort av meg å nekte henne en smartphone av noe slag. Det er viktig rent sosialt. Mulig det også kan overføres til vesker, men jeg ser ikke helt at det kan det egentlig.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 09:54   #68
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vesken du nevnter koster det, ja. Men vi diskuterer vel ikke bare den ene vesken? Ene jenta i artikkelen har veske som koster 7500,-, ønsker seg en til 9000,-, har en grense på 15.000,- og har sett jenter med vesker opp til 30.000,-

Moschinoveskene i den størrelsen koster vel mellom 5-10.000,- og Campomaggi fra noen tusen og oppover, tror jeg.

For jenter med omskiftelig smak syns jeg 2-3000 er alt for mye også, men selvsagt ikke like ille som det dobbelte og oppover.

Hvis man ser antall solgte enheter så tror jeg brorparten går med en veske fra MK og MbMJ, hvilket sorterer under designervesker, media ønsker sensasjoner og drar da frem de 1-2% som har de virkelig dyre designerveskene.
Jeg syntes det blir en lite nyansert diskusjon.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 09:55   #69
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes telefoner til 5000 er nesten like hinsides. Nesten fordi spranget i pris ned til det som gir samme funksjon er noe mindre.

Enig!

"Er det verre enn"-spørsmål/argumenter er også noe av det vanligste forsvar som finnes når det gjelder overdrevent forbruk.

Nei det er ikke verre at man kjøper en veske til 30.000 enn en rustholk av en bil til 30.000 isolert sett. Det er forholdet til omgivelsene som betyr noe og hvordan ens egne valg står i en større sammenheng.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 09:55   #70
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Min straks femten år gamle datter bruker veske når hun skal på skolen, men den var absolutt ikke dyr da. Faktisk veldig langt i fra dyr. Flere av hennes venninner bruker også veske, men jeg tviler sterkt på at noen av dem er spesielt dyre.

Jeg synes det er teit å bruke veske til skolen, enten den er dyr eller ei. Jeg har så klart sagt det til min datter. Hun mener jeg er gammeldags.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 09:56   #71
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Til Levis-diskusjonen; Mi første Levis fikk eg i 1986 (knirk) og den kosta svimlande 799,- huskar eg MEGET godt. Gjennomsnittslønna det året var 148 200,-, med andre ord ca 0,53% av brutto årsinntekt. Eg hadde heimeverende mor og sett i sammenheng med i dag der mine barn har foreldre med omtrent det dobbelte av dagens gjennomsnittsinntekt kvar av oss, ville ei MK-veske utgjort 0,15 % av den samla inntekta i vår familie, eller 0,31 % av mi inntekt aleine.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 10:05   #72
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Hvis man ser antall solgte enheter så tror jeg brorparten går med en veske fra MK og MbMJ, hvilket sorterer under designervesker, media ønsker sensasjoner og drar da frem de 1-2% som har de virkelig dyre designerveskene.
Jeg syntes det blir en lite nyansert diskusjon.

Jeg tror de fleste syns det er mest interessant med diskusjonen rundt designervesker og overforbruk generelt og ikke de enkelte merkene og hva de koster. Det er jo helt klart ikke et sunnhetstegn at man på enkelte skoler får et press om å eie dyre vesker.

På samme måte er det heller ikke et sunnhetstegn at det press om å eie dyre telefoner, men å eie en dyr telefon er noe som speiler tilstanden i samfunnet forøvrig og gjør ikke det å eie en dyr veske på samme måte (ennå). Jeg syns det er lettere å forstå og forklare iPhone-fenomenet enn designerveske-fenomenet og det tror jeg gjelder de fleste av oss.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 10:08   #73
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Hvis man ser antall solgte enheter så tror jeg brorparten går med en veske fra MK og MbMJ, hvilket sorterer under designervesker, media ønsker sensasjoner og drar da frem de 1-2% som har de virkelig dyre designerveskene.
Jeg syntes det blir en lite nyansert diskusjon.

Selvsagt er det de aller færreste som bruker vesker fra 10.000 og oppover, men at det er blitt relativt vanlig i enkelte miljøer med vesker opp mot 10.000 er det liten tvil om. At dette heldigvis ikke er veldig mange i hele Norge er jo superbra, men jeg ser ikke noe poeng i å tenke pyttsann! om de som gjør det. At nordmenn har et svært usunt og egoistisk forbruksmønster er det absolutt ingen tvil om, og jeg syns ikke noe om at luksusvaner sprer seg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 10:10   #74
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Til Levis-diskusjonen; Mi første Levis fikk eg i 1986 (knirk) og den kosta svimlande 799,- huskar eg MEGET godt.

Tussa, så rart. På åttitallet kostet Levis 501 5-600,- overalt jeg så dem. Og det var jo heller ikke et plagg alle fikk, og motepresset med Isbasko og levis-bukser var jo heller ikke sunt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 10:11   #75
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes jo at vesker til 2500-3000 kr er hinsides dyre også, men for voksne som er stødig i stilen har jeg ikke noe problem med å forsvare det. Heller det enn 10 vesker til 300 kr. For ungdom synes jeg man bør tenke seg om fordi man er med på å skape press i miljøet, det trenger man ikke å ta hensyn til for voksne.

Enig med deg i dette. Jeg har et par noe dyrere vesker nå, men det har tatt meg noen år å komme dit. Ikke minst har jeg bestemt meg for at jeg heller vil ha en 5-6 anvendelige vesker til ulike anledninger, som er klassiske og som holder i årevis, enn å ha ørten og fjørten ulike varianter som gjerne koster nok de også og ikke blir brukt som de bør.

Det er veldig mange ungjenter med dyre vesker og parkaser etc. her i byen, Kristiansand - veldig mange. Jeg synes det er helt sprøtt at ungjenter skal løpe rundt med vesker selv ikke jeg som en voksen som tjener over gjennomsnittet ikke har råd til (vesker til 5k ++). Personlig ønsker heller ikke jeg og min mann å legge til våre egne barn slike vaner og behov. En ting er at ungdommen selv ikke ser problemstillingene som kan oppstå ved alle "needs" de har og trendene de innfører, presset som oppstår, men da må de voksne gjøre det, og ikke være redd for å være sjef. Man er foresatt, ikke bestevenn, og da må man ta noen upopulære avgjørelser, det følger med foreldrerollen. I denne/disse sakene blir det minst like viktig å ta ansvar som voksen; til sist er det jo vi som eventuelt lar barna våre dalte og vralte. Hos oss kommer ikke barna til å få tilgang til store pengesummer før de er myndige, med mindre det viser seg å være til et avtalt (og et heller fornuftig) formål.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah

Jeg håper trender med mer fornuftig livsførsel og etisk forbruk etterhvert brer om seg. Det er jo ikke uten grunn at programmer som Luksusfellen kan eksistere, folk, i alle miljøer, bruker langt over evne. Og de som har evne, det finnes hav av mer fornuftige ting å bruke pengene sine på.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 10:16   #76
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Tussa, så rart. På åttitallet kostet Levis 501 5-600,- overalt jeg så dem. Og det var jo heller ikke et plagg alle fikk, og motepresset med Isbasko og levis-bukser var jo heller ikke sunt.



600,- var jo reneste formuen på den tiden, så også gryende 90-tall. Jeg husker forøvrig at Levis var veldig langt unna min virkelighet i mange år, og den ene (eller kanskje var det det to?) gangen(e) jeg fikk en slik bukse, svevde jeg jo i endiga. Men det var jo ikke før så sent som på videregående ultimo 90-tallet at drømmen om Levis faktisk gikk i oppfyllelse, etter at jeg hadde spart en god del penger selv.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 10:16   #77
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Tussa, så rart. På åttitallet kostet Levis 501 5-600,- overalt jeg så dem. Og det var jo heller ikke et plagg alle fikk, og motepresset med Isbasko og levis-bukser var jo heller ikke sunt.

Dyrare på bygda da kanskje. Eg huske det i alle fall veldig godt for pappa sa "Det går ikkje an å bruke 800 kroner på ei bukse!!!" og eg gaula tilbake "Den kostar ikkje 800 men 799!!!!!!"

Eg trur i alle fall det var fleire med Levis då enn med Mulberry no blant tenåringar altså.

Poenget mitt er egentlig ikkje om kva som er sunt eller ikkje, men å sette ting i perspektiv på inntekt.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 10:17   #78
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Og den var syrevaska.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 10:20   #79
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Verden er gal.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 10:23   #80
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyre designvesker som skolesekk - hvor vanlig er det egentlig?

Jeg lurer jo litt på hva slags bilde ungdom får av hva man skal ha råd til som voksen. Hvis man er vant til en livsstil der man bærer rundt på 20-30000 kr til enhver tid (iphone, dyr veske, dyr parkas, fine sko, klær, klokke og øredobber), greier man da å nedskalere forbruket til å prioritere hus og mat først? Man gjør kanskje det?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no