Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Advarer mot fødestuer

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-10, 23:34   #41
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Er det da gitt at alle skal ha mulighet til å reise fra alt hjemme i flere uker? Jeg tror neppe staten arrangerer barnepass.

Nå tenkte jeg ikke egentlig på å ligge der i ukesvis da. Og nei, staten ordner ikke barnepass, men nå tenkte jeg altså ikke på at man skulle påtvinges å ligge der i ukesvis, men at det kunne være en mulighet i alle fall. Kjipt å ha tatt turen med begynnende rier i 2,5 times kjøretur og få beskjed om at "neida, her er det lite åpning, kom igjen i morgen tidlig for en sjekk igjen du"... (tenkt tilfelle, men vi har da lest om dem som føder hjemme etter å ha blitt sendt hjem fra føden/ikke rekker tilbake)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 23:36   #42
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Men det kan jo fort BLI uker. Hvor ofte hører man ikke jordmødre og leger si at fødsel er like rundt hjørnet, mens den ikke er det.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 23:36   #43
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.404
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Størrelsen på fødeavdelingen har dessverre en hel del å si i slike saker. Selvsagt vil det være slik at ved små fødestuer, der det kanskje fødes 50–100 babyer i året, så vil de ansatte være langt mindre rutinerte enn ved store fødeavdelinger der det fødes tusenvis av barn hvert år. Det er innlysende at det må være slik. De ansatte kan være så pliktoppfyllende de bare vil, men hvis de ikke har den rutinen som kommer av å ha gjort en ting mange, mange ganger og sett mange ulike risikosituasjoner, så vil det lettere gå galt enn det gjør når man har folk som er drevne til fingerspissene.

Det er mye som kan gå galt på grunn av manglende erfaring: Kanskje kjenner man ikke igjen faresignalene når man ser dem, kanskje venter man litt for lenge med å tilkalle vakthavende lege, fordi legen har hjemmevakt og ikke befinner seg 100 meter lenger bort i korridoren, slik h*n gjør på et stort sykehus. Det er ikke et spørsmål om dårlig holdning eller lav arbeidsmoral, men om manglende erfaring.


Prisen for små, "trygge" enheter på mindre utkantsykehus, er jo dessverre at man må forholde seg til helsepersonell uten den samme erfaringen som personalet har ved de store sykehusene.

Jeg er utrolig enig i det du skriver her.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 23:56   #44
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Jeg har ikke satt meg inn i hvordan det ville vært å føde på en slik klinikk jeg. Men det jeg vet, er at jeg er utrolig takknemlig for at jeg bor så nært St.Olav. Der vet jeg at jeg er i de beste hender under og etter fødsel, og ikke minst at lillesnupp også er det.

Det ville vært veldig skremmende for meg å ha 6 timer reisevei til sykehus feks. Eller å vite at fødestuen jeg skulle på hadde 50 fødsler i året. Og at legen er milevis unna om det skulle skje noe alvorlig.
Jeg får helt grøsninger bare ved tanken her jeg sitter.

Det er hver sin smak, og hvert sitt valg hvordan man ønsker å føde. (stort sett da)
Men personlig mener jeg at tryggheten må komme først, og valgmulighetene i andre rekke. Det er tross alt et nytt liv det er snakk om.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 09:35   #45
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.862
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Jeg er nok veldig farget av god erfaring med to fødsler på "fødefabrikken" Ullevål. For meg føltes det som det eneste riktige å skulle føde på et sted som hadde erfaring med alle typer fødsler. Sannsynligheten for at noe skulle skje under mine fødsler som de aldri hadde opplevd før var forsvinnende liten. Det gjorde at jeg følte meg veldig trygg.

Jeg har ikke følt meg som noen pasient etter fødslene heller. Jeg har bare vært nybakt mamma med et visst behov for å ha folk rundt meg som visste mer om bittesmå babyer enn meg.

Og så ser jeg at det med transporttider er et problem når vi bor i et land hvor transport tar så mye tid.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 09:40   #46
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Sitron

Jeg ser definitivt poenget når gjelder økonomi. Men jeg er likevel ikke enig og jeg ønsker at menneskeverdet skal komme før upersonlige fødeklinikker.

Hvorfor skulle det være noen sammenheng mellom "stort sykehus" og "upersonlige fødeklinikker", egentlig? Hva er det som gjør en fødestue mer "personlig"? Holder det med litt hyggeligere maling på veggene og en lenestol? Hvorfor kan ikke sykehus-fødestuer være koselige, da?

Nå har jeg ikke lest alle svarene, da.
Jeg skjønner dilemmaet mellom det å tilby størst mulig sikkerhet for de fødende, versus å tilby kortere vei til fødetilbudet. Hvordan løser man det hvis man legger ned fødestuene?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 10:05   #47
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Jeg har født to ganger på et lite sykehus (Kongsberg faktisk) og siste gangen på et større.
Jeg er ikke i tvil om at jeg ville ha valgt det miste sykehuset om jeg skulle velge "åsted" for en evt. neste fødsel.
Jeg følge meg mye mer ivaretatt og sett på det minste sykehuset. I det hele tatt en mye bedre opplevelse av fødsel og dagene etterpå.

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 10:15   #48
mammamia
Superaktiv
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 474
mammamia er litt kulmammamia er litt kul
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Uten vårt tilbud om fødestue ville alternativet vært svært lang reisevei (6 timer i bil) til nærmeste sykehus. Og det må jo være tryggere med en fødestue med ca 120 fødsler i året enn å belage seg på lang reisevei for å komme til et stort sykehus med større kompetanse?

Min personlige erfaring med fødestue har bare vært positiv. Jeg hadde hatt to "etter læreboka fødsler" da jeg ventet mitt tredje barn. Fødselen endte i hastekeisersnitt gjort av en ortoped (det var ikke gynekolog på vakt). Jordmor som var en erfaren dame håndterte situasjonen utmerket og jeg følte meg aldri redd.

mammamia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 10:21   #49
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av mammamia, her.

Uten vårt tilbud om fødestue ville alternativet vært svært lang reisevei (6 timer i bil) til nærmeste sykehus. Og det må jo være tryggere med en fødestue med ca 120 fødsler i året enn å belage seg på lang reisevei for å komme til et stort sykehus med større kompetanse?

For ukompliserte fødsler, er det vel ganske sikkert det. Ukompliserte fødsler kan man jo stort sett ha hvor det skulle være. Jeg kunne hatt min på badet hjemme like gjerne som på sykehuset; resultatet ville blitt det samme.

Det store spørsmålet er om det er tryggere de gangene det skjer noe som kan være farlig for enten mor eller barn.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 10:33   #50
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Hvorfor skulle det være noen sammenheng mellom "stort sykehus" og "upersonlige fødeklinikker", egentlig? Hva er det som gjør en fødestue mer "personlig"? Holder det med litt hyggeligere maling på veggene og en lenestol? Hvorfor kan ikke sykehus-fødestuer være koselige, da?

Jeg har aldri født på en fødestue, så jeg kan ikke uttale meg om hvordan de ser ut. Jeg har dog født både på mykenhet og vanlig føde og jeg syns det var helt greit med mykenheten. For min del så er det ikke lenestolen og fargene som er avgjørende, men at sykehusfølelsen er fraværende. Det er den ikke på vanlige føderom og kan aldri bli det, på grunn av fødeseng, utstyr, m.m.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 11:13   #51
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Eg har født ein gong på sjukehus og to gonger på lita fødestue.
Rakk ikkje på sjukehuset (2 timar kjøring) dei to siste gongene så var veldig glad for at me har fødestue her ellers hadde det blitt ambulansefødsel. Da er det tryggare på fødestua.
Skulle eg født på sjukehus måtte eg booka meg inn på hotell eller noko 14 dagar før fødselen.

Me har luftambulansebase her men dei må isåfall få stoppa fødselen for å frakte fødande pga liten plass i helikopteret. Har ikkje hørt om nokon fødande som har blitt sendt med luftambulansen her.

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 11:24   #52
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Forskjellen på sjukehus og fødestua fra mitt synspunkt

Eg var på sjukehuset i 2 timar før storebror kom og i løpet av den tida hadde eg to forskjellige jordmødre og to barnepleiarar, hugsar dei nesten ikkje.
På fødestua hadde eg min jordmor som hadde fulgt meg i svangerskapa og som eg da kjente godt. Det var utruleg godt og betryggande.

Veldig stressa personale på sjukehuset, træla med amminga men turte til slutt ikkje ringe på og spørre meir. På fødestua hadde dei alltid god tid og tilbydde seg å hjelpe og å ta babyen heile natta (noko eg benytta meg av).
På sjukehuset træla eg på heile natta sjølv, var ikkje mykje hjelp å få før eg var så sliten at eg omtrent stupte. Dei var altfor opptatt med fødslar til å kunne hjelpe meg.

Min jordmor var innom jevnt og trutt under oppholdet på fødestua.

Trangt rom sammen med andre på sjukehuset, stort rom aleine på fødestua.

Mann og barn kunne komme og gå som dei ville utan at nokon brydde seg, me kosa oss masse på rommet. Trengte ikkje gå på besøksstue som me måtte på sjukehuset.

Sikkert meir og men det eg kom på no.

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 12:06   #53
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.025
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Det er nok veldig forskjellig fra sykehus til syhehus.

På St.Olavs har de jo kun enerom på barsel(med sovemuligheter for far) eller fødehotell med dobbletseng, så der får man uansett være alene. Jeg ringte bare i klokka og damene kom å hjelpte til med amming etc. de tok selv initiativet til dette opplegget og var utrolig hjelpsomme med ammeteknikk, hvordan legge til, hvor ofte osv.

Servicen på barsel på St.Olavs kunne egentlig ikke vært bedre for min del! Mange flinke og hjelpsomme folk!

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 12:18   #54
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.404
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Nå begynte vel tråden med spørsmål om små fødestuer er like forsvarlige som de store sykehusene mht om de har tilstrekkelig erfaring med de tilfellene som er sjeldne og som kan ende katastrofalt. Da blir jo "normalfødselene" ikke så relevante, egentlig. Jeg vil mye heller føde på et sykehus der de har to tilfeller året av det som feilte barnet mitt, slik at det ble oppdaget, enn på en fødestue der de ikke hadde sett tilstanden på 10 år. Det kan jeg jo si, fordi jeg er så heldig å bo i nærheten av et slikt sykehus, og det var flaks for oss, for det står jo om minutter. Jeg hadde gjerne føda på et steingulv om jeg kunne fått med den legekompetansen jeg vet at sykehuset her har.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 12:34   #55
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Men for oss som bur langt unna sjukehus og som i enkelte tilfeller ikkje har sjans til å rekke sjukehuset er det jo flott at det fins fødestuer. Alternativet er ambulansefødsel og da er fødestua mykje tryggare.

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 12:41   #56
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Her i strøket har de to små sykehus av politiske grunner. Hvis noe som helst skjer må man sendes med helikopter til et tredje sykehus. Under førstefødselen var jeg på det sykehuset som er lengst unna hjemme, og ble utrolig godt ivaretatt, både før, under og etter fødselen. Andre gangen endte galt, og det var helt tydelig at det som skjedde, skjedde for sjelden til at de hadde gode rutiner. Jeg er ikke i tvil om at det ville vært bedre og tryggere for alle om de hadde lagt ned de to små sykehusene og bygd ett større. Ved å legge det midt i mellom ville man fått en økt reisetid på 30-60 minutter. Da hadde man doblet antallet fødsler på avdelingen, fått mulighet til å ansette flere barneleger og fått et bedre fagmiljø. Men neida, det SKAL være et sykehus i hver by.

Jeg føder aldri mer på et sykehus/fødestue uten barnelege. Men nå skal jeg aldri føde mer uansett...

Og hvis man må veie økt dødsrisiko og "kos" opp mot hverandre er jeg ikke i tvil om hva jeg ville valgt.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 12:49   #57
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Jeg er veldig enig med Gajamor.


Og så tror jeg det tydeligvis er veldig stor forskjell på sykehusene også.
Hvordan fødeavdelingene er, og hvordan det er lagt opp til at tiden etterpå skal være.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 16:38   #58
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.025
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Her i strøket har de to små sykehus av politiske grunner. Hvis noe som helst skjer må man sendes med helikopter til et tredje sykehus. Under førstefødselen var jeg på det sykehuset som er lengst unna hjemme, og ble utrolig godt ivaretatt, både før, under og etter fødselen. Andre gangen endte galt, og det var helt tydelig at det som skjedde, skjedde for sjelden til at de hadde gode rutiner. Jeg er ikke i tvil om at det ville vært bedre og tryggere for alle om de hadde lagt ned de to små sykehusene og bygd ett større. Ved å legge det midt i mellom ville man fått en økt reisetid på 30-60 minutter. Da hadde man doblet antallet fødsler på avdelingen, fått mulighet til å ansette flere barneleger og fått et bedre fagmiljø. Men neida, det SKAL være et sykehus i hver by.

Jeg føder aldri mer på et sykehus/fødestue uten barnelege. Men nå skal jeg aldri føde mer uansett...

Og hvis man må veie økt dødsrisiko og "kos" opp mot hverandre er jeg ikke i tvil om hva jeg ville valgt.

*Avsporing*
Bor du i Møre og Romsdal eller? If so så er jeg iallefall enig med deg. Ett felles sykehus midt mellom Molde og Kristiansund er nok den beste løsningen for hele regionen, i tillegg til at det kanskje er den eneste måten Romsdal og Nordmøre i det hele tatt får ha sykehus på, men når det kommer til de to byene sitter det jo langt inne å få til ett samarbeide da.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 16:42   #59
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Så hva er løsningen da, for kjappe fødere om alle fødestuene forsvinner?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 16:45   #60
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Så hva er løsningen da, for kjappe fødere om alle fødestuene forsvinner?

Å bosette seg mer sentralt eller å aldri ha risikofødsler.

Jeg sier det selvsagt fleipete, men det er litt alvorlig ment også. Jeg kan ikke se at det er mulig å både ha fødeavdelinger med tipp topp kompetanse og topp beredskap til krisehåndtering, samtidig som de skal ligge nært nok til at alle skal kunne rekke frem på svært kort varsel.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no