Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-09, 11:43   #41
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.448
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Så lenge de følger bedriftens uniformerte baklava, så må det være greit, synes jeg.


det vil gi en helt ny mening til konseptet å stjele andres luer....

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 11:44   #42
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Så lenge de følger bedriftens uniformerte baklava, så må det være greit, synes jeg.

Med cacas-farger!

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 11:46   #43
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Det som opprører meg mest er at Frp vil øve et politisk press på et privat firma som ikke gjør noe som er i nærheten av ulovlig. Det er det samme som når de universitetsansatte vil bokotte Israel. Mulig boikott er en god ide, men det må skje i de rette arenaene! Hvis Frp ønsker å jobbe mot hijab politisk sett, så er jo det greit synes jeg. Men det må de gjøre i politikken, så får de som ønsker det stemme på Frp og de som ikke ønsker det stemme på noen andre. Det at politiske partier driver med direkte inngripen i det private næringsliv er etter min mening en trussel mot måten demokratiet er bygd opp på.

(Og dette har ikke noe med hijab/ikke hijab å gjøre. Der har jeg ikke gjort meg opp en klar mening enda.)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 11:47   #44
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Jeg syns det er helt flott om Ruter vil ha egne uniformshijaber. Så lenge sikt og kjøreegenskaper ikke blir påvirket av hodeplagget, skjønner jeg ikke problemet.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 11:48   #45
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Det som opprører meg mest er at Frp vil øve et politisk press på et privat firma som ikke gjør noe som er i nærheten av ulovlig. Det er det samme som når de universitetsansatte vil bokotte Israel. Mulig boikott er en god ide, men det må skje i de rette arenaene! Hvis Frp ønsker å jobbe mot hijab politisk sett, så er jo det greit synes jeg. Men det må de gjøre i politikken, så får de som ønsker det stemme på Frp og de som ikke ønsker det stemme på noen andre. Det at politiske partier driver med direkte inngripen i det private næringsliv er etter min mening en trussel mot måten demokratiet er bygd opp på.

(Og dette har ikke noe med hijab/ikke hijab å gjøre. Der har jeg ikke gjort meg opp en klar mening enda.)

Jepp. Det er veldig vanskelig å forholde seg til Frp sånn sett, er de virkelig for at politikere skal kunne legge seg opp i klærne til ansatte i næringslivet? Nei de er jo ikke det. Men om greia er å være litt ekstra vanskelig mot muslimer? Ja da er det plutselig finfint.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 11:53   #46
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jepp. Det er veldig vanskelig å forholde seg til Frp sånn sett, er de virkelig for at politikere skal kunne legge seg opp i klærne til ansatte i næringslivet? Nei de er jo ikke det. Men om greia er å være litt ekstra vanskelig mot muslimer? Ja da er det plutselig finfint.

Ja, akkurat dette gjør meg gal. Jeg hater det når folk har en "prinsippiell mening" som man plutselig kan gå vekk fra fordi "akkurat da har man så god grunn". Jeg får like mye neller om det er folk som er "motstandere av dødsstraff, men pedofile kan vi kverke", Bush som mener at "alle har krav på visse rettigheter, bortsett fra terrorister, de kan vi bruke tortur mot", folk som synes det er verre å lage hatter av dyr enn pølser osv.

Jeg liker konsekvens, struktur og at rett er rett hele tiden. (Jeg er en lite smule firkantet .. )

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 11:54   #47
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.974
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Jøran Kallemyr er en sabla dust. Han kommer stadig til Tøyen og kjekker seg og prøver å ta æren for at vi i Oslo har trikker som går hvert femte minutt, men sannheten er at han har ikke peiling.
Uniformshijab ser jeg flere problemer og flere fordeler med. Det er en sak det er vanskelig å synes én enkelt ting om, men Kallemyr skal bare blande seg pent utenom den diskusjonen uansett. Der hører han ikke hjemme.

Ellers kan jeg opplyse om at t-banens uniformer ikke skal være blå, hvite og røde veldig mye lenger.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett

Sist redigert av Pappalille : 18-11-09 kl 11:55. Årsak: Jeg omdøpte Kallemyr, men tenkte at det var sikkert teit, så han fikk tilbake navnet sitt.
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 11:56   #48
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Ellers kan jeg opplyse om at t-banens uniformer ikke skal være blå, hvite og røde veldig mye lenger.

Ooohh! Kanskje jeg endelig kan få fred fra traumene fra ungdomstida!

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 11:56   #49
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ja, akkurat dette gjør meg gal. Jeg hater det når folk har en "prinsippiell mening" som man plutselig kan gå vekk fra fordi "akkurat da har man så god grunn". Jeg får like mye neller om det er folk som er "motstandere av dødsstraff, men pedofile kan vi kverke", Bush som mener at "alle har krav på visse rettigheter, bortsett fra terrorister, de kan vi bruke tortur mot", folk som synes det er verre å lage hatter av dyr enn pølser osv.

Jeg liker konsekvens, struktur og at rett er rett hele tiden. (Jeg er en lite smule firkantet .. )

Jeg er en av de som mener at når en regel er for mye til bry så skal man endre den. Jeg er faktisk ikke noen regelrytter i det hele tatt. Men jeg får neller av at folk ikke er ærlige. Om Frp hadde vært ærlige og hatt som motto "Vi prøver å gjøre livet så vanskelig som mulig for alle andre enn etniske norske" så hadde jeg faktisk syntes det var mer ok, på et plan da. Det er når de bruker vikarierende motiver at jeg blir så irritert.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 12:03   #50
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg er en av de som mener at når en regel er for mye til bry så skal man endre den. Jeg er faktisk ikke noen regelrytter i det hele tatt. Men jeg får neller av at folk ikke er ærlige. Om Frp hadde vært ærlige og hatt som motto "Vi prøver å gjøre livet så vanskelig som mulig for alle andre enn etniske norske" så hadde jeg faktisk syntes det var mer ok, på et plan da. Det er når de bruker vikarierende motiver at jeg blir så irritert.

Ja, du har helt rett! Det er egentlig det jeg irriterer meg over jeg også. (Det er så deilig når det går opp noen FP lys for meg! Jeg skal huske å alltid referere til denne tråden når det kommer opp slike "Hva har du lært av å være på forum"-tråder ).

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 12:12   #51
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.448
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Jeg var faktisk ikke klar over at t-bane og trikk i Oslo var privat?
Da har jeg lært noe i dag også.
Og da ser jeg jo det utidige i innblandingen.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 12:13   #52
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg var faktisk ikke klar over at t-bane og trikk i Oslo var privat?
Da har jeg lært noe i dag også.
Og da ser jeg jo det utidige i innblandingen.

Særlig siden det jo var FrP (og Høyre) som gikk inn for privatiseringen i utgangspunktet!

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 12:13   #53
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.974
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg var faktisk ikke klar over at t-bane og trikk i Oslo var privat?
Da har jeg lært noe i dag også.
Og da ser jeg jo det utidige i innblandingen.

T-bane og trikk er på ingen måte privat! :sinna fagforeningsdame:

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 12:15   #54
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

T-bane og trikk er på ingen måte privat! :sinna fagforeningsdame:

Ja, jo, omtrent like privat som helsevesenet, vil jeg tro? Kanskje du kan utdype hvordan ståa egentlig er?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 12:24   #55
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Det som opprører meg mest er at Frp vil øve et politisk press på et privat firma som ikke gjør noe som er i nærheten av ulovlig.

Problemet er at selv om kollektivtrafikken i Oslo og Akershus nå er driftet av private selskaper, så får veldig mye finansiering fra fylkene. Alle nye vogner og all ny infrastruktur er finansiert av Oslo Kommune og Akershus fylkeskommune. Så de er ganske avhengige av å ha god politisk støtte om de vil fortsette med utbygging og utskifting av gamle vogner. Derfor blir det en ganske uheldig dynamikk, og ganske uheldig når en politiker går ut og vil egenhendig bestemme over et selskap på denne måten.

Jeg ser, som Pappalille, både fordeler og ulemper med at de ønsker å tilby hijab som en del av uniformen. En fordel er at man får et sikrere plagg enn om de skulle bruke sine private plagg. Spesielt på trikken, hvor føreren er ganske sårbar, er dette et godt argument. En vil også kunne sikre rekruttering av nye førere, all den tid en stillre seg svært åpen for ansatte med annen religion og kanskje etnisitet enn blekhvite nordmenn. Ulempen er jo at det kan føre til press på muslimske kvinnelige ansatte, som ikke bruker hijab, hvorfor bruker de ikke den når det faktisk eksisterer en uniformshijab.

Men det som opprører meg mest er Frps ekstreme dobbeltmoral. På den ene siden så får minorietesmiljøet kjeft fordi de ikke gjør nok for å integrere seg og at de ikke vil jobbe men helle være hjemme og leve sosialstønad. Og så sparker de ben under ethvert forsøk på å faktisk tilrettelegge for at de skal kunne komme seg i jobb.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 12:24   #56
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.974
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Ja, jo, omtrent like privat som helsevesenet, vil jeg tro? Kanskje du kan utdype hvordan ståa egentlig er?

Nå er det ikke så greit å utdype dette, siden ikke engang Ruter har helt kontrollen, men jeg skal prøve.

Ruter AS er et aksjeselskap som går innunder betegnelsen "selvstendige kommuneforetak". De er paraplyorganisjasjonen til en hel rekke foretak; Oslo T-banedrift, Oslo Sporveier, Kollektivtransportproduksjon m.fl. Det som før var "Sporveiene" har blitt organisert som et privat foretak nettopp med dét for øyet å privatisere, men det bråstoppet med en del gå-sakte aksjoner og trusler om streik. Som det er er det fremdeles som kommunale selskaper å regne, men veldig oppdelt og (synes jeg) komplisert å sette seg inn i.

Ruter AS er den delen av organisasjonen som fordeler oppgaver; de leier baner, trikker, vedlikehold, førere og alt som ellers trengs av de andre selskapene. Altså er jeg ansatt i Oslo T-banedrift AS, men kjører baner som er eid av Ruter AS (tror jeg), og som vedlikeholdes og oppbevares av Kollektivtransportproduksjon AS. De er alle aksjeselskaper, men innunder samme kategori som Ruter, altså selvstendige kommuneforetak.

Det hele er nokså forvirrende og fremstår som veldig unødvendig, men ett sted må jo byråkratene få utfolde seg.

Ja óg som Adrienne sier; vi får jo tilskudd fra kommunene. Ikke på langt nær nok, men tilskuddet er der. Det er jo en helt annen diskusjon igjen.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 12:26   #57
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

T-bane og trikk er på ingen måte privat! :sinna fagforeningsdame:

De er ikke privat, nei, men de er blitt et AS. Kollektivtrafikkproduksjon AS er vel det riktige navnet på morselskapet som har både buss, trikk og t-bane under seg. Ruter er noe annet og innehaver bestillerfunksjonen, det vil si kjøper inn kollektivtjenester. På bussiden er det flere aktører inne, ikke bare tidligere Oslo sporveiers busselskap (husker ikke hva det heter nå).

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 12:44   #58
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Problemet er at selv om kollektivtrafikken i Oslo og Akershus nå er driftet av private selskaper, så får veldig mye finansiering fra fylkene. Alle nye vogner og all ny infrastruktur er finansiert av Oslo Kommune og Akershus fylkeskommune. Så de er ganske avhengige av å ha god politisk støtte om de vil fortsette med utbygging og utskifting av gamle vogner. Derfor blir det en ganske uheldig dynamikk, og ganske uheldig når en politiker går ut og vil egenhendig bestemme over et selskap på denne måten.

Beklager, var ikke klar over at det ikke var helt privat.

Men jeg mener alikevel at argumentet mitt holder vann. Ta bøndene for eksempel, de får masse statlig støtte via subsidier, og jeg mener selvfølgelig at bøndene skal drive innenfor lovens grenser, MEN hvis politikerene kom inn og fortalte hvilke klær de skulle ha på seg i fjøset så er det utidig. Politikerene skal utarbeide de lovene som bedriftene skal operere innenfor. Og hvis det skjer noe som man mener er feil bør de jo jobbe mot dette politisk, ikke gripe direkte inn.

Det er ikke mer ok at politikere prøver å presse inn sine meninger i bedriftene enn at politifolk skriver ut bøter på fritiden.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 12:46   #59
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.974
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Beklager, var ikke klar over at det ikke var helt privat.

Men jeg mener alikevel at argumentet mitt holder vann. Ta bøndene for eksempel, de får masse statlig støtte via subsidier, og jeg mener selvfølgelig at bøndene skal drive innenfor lovens grenser, MEN hvis politikerene kom inn og fortalte hvilke klær de skulle ha på seg i fjøset så er det utidig. Politikerene skal utarbeide de lovene som bedriftene skal operere innenfor. Og hvis det skjer noe som man mener er feil bør de jo jobbe mot dette politisk, ikke gripe direkte inn.

Det er ikke mer ok at politikere prøver å presse inn sine meninger i bedriftene enn at politifolk skriver ut bøter på fritiden.

Helt enig med du. =)

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 12:56   #60
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.448
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Beklager, var ikke klar over at det ikke var helt privat.

Men jeg mener alikevel at argumentet mitt holder vann. Ta bøndene for eksempel, de får masse statlig støtte via subsidier, og jeg mener selvfølgelig at bøndene skal drive innenfor lovens grenser, MEN hvis politikerene kom inn og fortalte hvilke klær de skulle ha på seg i fjøset så er det utidig. Politikerene skal utarbeide de lovene som bedriftene skal operere innenfor. Og hvis det skjer noe som man mener er feil bør de jo jobbe mot dette politisk, ikke gripe direkte inn.

Det er ikke mer ok at politikere prøver å presse inn sine meninger i bedriftene enn at politifolk skriver ut bøter på fritiden.


Kanskje ikke i fjøset, men en liten kleskodeks når vi skal vise oss offentlig hadde gjort underverker med imaget tror jeg

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no