Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-06-09, 00:27   #41
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Så lenge det ikke skremmer hestene, eller på annen måte hindrer trafikken, må voksne folk naturligvis få gå med så mye, eller lite, klær de vil på fritiden. Dette gjelder helt uavhengig av hva slags klær det er og hva de symboliserer. Men når det gjelder påkledning for barn kan man kanskje stille noen spørsmål ved det. Om ikke annet kunne jo dette være en interessant innfallsvinkel til diskusjonen rundt skoleunifomer.

Ben "The Phantom Blot approves" Murphy

Men hvis vi går ut ifra at vi bor i et samfunn der de fleste kvinner og menn jobber, hvor eller hvilke yrker kan man fungere i med niqab som på bilde? Eller skal vi bare godta at disse kvinnene ikke skal jobbe? Aldri? De skal bare gå gjennom introduksjonsprogrammet som de gjør nå men målet skal aldri være for de å fungere i yrkeslivet? Fordi et religiøst plagg ikke tillater at de jobber? De skal aldri bli selvstendige nok til å ta noen egne valg i livet (ettervert osv. jobb er nøkkel til mye av frigjørningen som må skje, ergo de må først bli hjulpet til å kunne jobbe).

Når det gjelder barn og denne påkledningen. I Storbritannia er mange jenter fritatt mange fag på skolen (som gym men også mye drama, naturfag osv) Mye av begrunnelsen for at de ikke kan ha kroppsøvning er påkledning som kreves.

Hvis noen er i London nå i sommer så anbefaler jeg et besøk på den fantastiske lekeplassen i Kensington Gardens. Der er det veldig speseielt å se horder av niqab kledde damer som sitter i skyggen under trærne, og med de sitter døtrene mens guttene leker på lekeplassen. Jentene er forhindret fra å leke, pga bekledningen som påkreves.

Det er som sagt ikke ofte jeg snakker for forbud men når det gjelder niqab, av hensyn til prosesser og strukturer som må forandres for å tilrettelegge for kvinner å bli selvstendige og for at barn skal likebehandles så er jeg for et forbud mot bruk av niqab.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 00:30   #42
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Jeg er redd, som Katta, at dersom det kommer et forbud mot å bruke burka/niqab, vil man risikere at enkelte kvinner rett og slett blir sperret inne i eget hjem med forbud mot å gå ut døra. Personlig syns jeg det er et ufyselig plagg, og jeg kan vel si jeg syns kanskje det burde vært en 18-årsgrense, eller et eller annet, selv om det ville vært klin umulig å overholde. Jeg syns det er trist å se småjenter som hemmes pga en klesdrakt som er pålagt dem ut av foreldede, kvinnefiendtlige kulturelle regler. Men jeg tror altså ikke man gjør kvinner som er undertrykt i en så stor grad en tjeneste ved å frata dem muligheten til å gå ut døra. (Det må da være bedre å kunne gå på gata ikledt et heldekkende "telt" enn å ikke kunne gå ut i det heletatt?)

Og jeg er på linje med Poly ang. kvinnesynet når det gjelder både strandvolleyball og strandhåndball, hvor de kvinnelige utøverne blir pålagt å spille med drakter som viser mest mulig kropp, for så å skulle tiltrekke seg flest mulig seere og slik sponsorer. I mine øyne sender dette signaler om at de "holder på med en så teit sport at ingen hadde giddet å se det om de ikke viser litt pupper og lår i samme slengen," og at skal de være verdt noe som utøvere må de være villige til å kle av seg mest mulig.

Igrunn et litt motsatt kvinnesyn: er en kvinne verdt noe innen konservativkulturell islam, skal hun dekke seg helt til. Skal en kvinne være verdt noe innen visse vestlige idretter, må hun kle seg mest mulig naken. Like forkastelig egentlig?

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 00:33   #43
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg er redd, som Katta, at dersom det kommer et forbud mot å bruke burka/niqab, vil man risikere at enkelte kvinner rett og slett blir sperret inne i eget hjem med forbud mot å gå ut døra. Personlig syns jeg det er et ufyselig plagg, og jeg kan vel si jeg syns kanskje det burde vært en 18-årsgrense, eller et eller annet, selv om det ville vært klin umulig å overholde. Jeg syns det er trist å se småjenter som hemmes pga en klesdrakt som er pålagt dem ut av foreldede, kvinnefiendtlige kulturelle regler. Men jeg tror altså ikke man gjør kvinner som er undertrykt i en så stor grad en tjeneste ved å frata dem muligheten til å gå ut døra. (Det må da være bedre å kunne gå på gata ikledt et heldekkende "telt" enn å ikke kunne gå ut i det heletatt?)

Og jeg er på linje med Poly ang. kvinnesynet når det gjelder både strandvolleyball og strandhåndball, hvor de kvinnelige utøverne blir pålagt å spille med drakter som viser mest mulig kropp, for så å skulle tiltrekke seg flest mulig seere og slik sponsorer. I mine øyne sender dette signaler om at de "holder på med en så teit sport at ingen hadde giddet å se det om de ikke viser litt pupper og lår i samme slengen," og at skal de være verdt noe som utøvere må de være villige til å kle av seg mest mulig.

Igrunn et litt motsatt kvinnesyn: er en kvinne verdt noe innen konservativkulturell islam, skal hun dekke seg helt til. Skal en kvinne være verdt noe innen visse vestlige idretter, må hun kle seg mest mulig naken. Like forkastelig egentlig?

Hvis jeg var Dagfinn Høybråten eller Ludvig Nessa, ville jeg ha nikket med deg i disse vendingene. Mulig med et halveis bifall fra Stein Lillevolden..

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 00:34   #44
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Hvis jeg var Dagfinn Høybråten eller Ludvig Nessa, ville jeg ha nikket med deg i disse vendingene. Mulig med et halveis bifall fra Stein Lillevolden..

Er ikke første gang jeg har fått høre jeg er konservativ - og det fra den ekstreme kristne siden.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 00:36   #45
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Vi snakker jo ikke om islam her,.

Hva snakker vi om da?

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 00:37   #46
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Er ikke første gang jeg har fått høre jeg er konservativ - og det fra den ekstreme kristne siden.

Ekstreme kristne? Jeg er ateist, humanist. Den ultimate pariakaste i de fleste religioner

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 00:40   #47
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Ekstreme kristne? Jeg er ateist, humanist. Den ultimate pariakaste i de fleste religioner.

Hintet ikke til at du er ekstremkristen her - jeg har fått høre det, i en sjokkert tone, fra en mann som er ganske så konservativ kristen: "jøye - du er konservativ, du!"

(Og nei, jeg er hverken kristen eller muslim.)

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 00:40   #48
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg mente bare å si at KLÆR i liten grad er det som stopper sterke kvinner i å komme frem (som svar på den setningen til Nebbia).

Har jeg sagt noe om klær som hindrer kvinner i å komme frem? Jeg påpekte at selv i likestilte Norge ville det tatt veldig lang å oppnå likestilling i styrer, og at jeg tror det vil ta enda lenger tid før muslimske kvinner står opp og kjemper for sine rettigheter. Jeg snakker ikke om rett til utdanning eller andre banale ting, men til å bli tatt på alvor rent statusmessig.

  Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 00:44   #49
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Hintet ikke til at du er ekstremkristen her - jeg har fått høre det, i en sjokkert tone, fra en mann som er ganske så konservativ kristen: "jøye - du er konservativ, du!"

(Og nei, jeg er hverken kristen eller muslim.)

Ok, heftig det. Sjeldent å høre i dagens samfunn

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 00:50   #50
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Men hvis vi går ut ifra at vi bor i et samfunn der de fleste kvinner og menn jobber, hvor eller hvilke yrker kan man fungere i med niqab som på bilde? Eller skal vi bare godta at disse kvinnene ikke skal jobbe? Aldri? De skal bare gå gjennom introduksjonsprogrammet som de gjør nå men målet skal aldri være for de å fungere i yrkeslivet? Fordi et religiøst plagg ikke tillater at de jobber? De skal aldri bli selvstendige nok til å ta noen egne valg i livet (ettervert osv. jobb er nøkkel til mye av frigjørningen som må skje, ergo de må først bli hjulpet til å kunne jobbe).

Nei, man kan ikke forby voksne folk å kle seg som de vil, samme hvor bra men mener det ville være for dem, og for samfunnet, om de kledde seg annerledes. Heller ikke om man tror de «egentlig» ikke vil kle seg slik.

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Når det gjelder barn og denne påkledningen. I Storbritannia er mange jenter fritatt mange fag på skolen (som gym men også mye drama, naturfag osv) Mye av begrunnelsen for at de ikke kan ha kroppsøvning er påkledning som kreves.

Det syns ikke jeg at er akseptabelt. Jeg mener man kan kreve at jentene skal delta i kroppsøving, og man kan ha krav til påkledning i en skolesituasjon. Men trenger ikke å innvilge noen fritak, og det skal ikke være lov til å holde barn hjemme fra skolen.

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jentene er forhindret fra å leke, pga bekledningen som påkreves.

Dette syns jeg også er problematisk. Jeg er ikke helt sikker på hvor langt man kommer med å prøve å regulere barns påkledning på fritiden, og er ikke sikker på at man burde heller. Det er mulig man kan finne hjemmel i noen barnevernsregler, men jeg tror kanskje det ville bli litt søkt. Det er kanskje for optimistisk å tro at folk er mottagelig for opplysning og propaganda?

Ben "Are you going out dressed like that?" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 01:11   #51
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Nei, man kan ikke forby voksne folk å kle seg som de vil, samme hvor bra men mener det ville være for dem, og for samfunnet, om de kledde seg annerledes. Heller ikke om man tror de «egentlig» ikke vil kle seg slik.



Det syns ikke jeg at er akseptabelt. Jeg mener man kan kreve at jentene skal delta i kroppsøving, og man kan ha krav til påkledning i en skolesituasjon. Men trenger ikke å innvilge noen fritak, og det skal ikke være lov til å holde barn hjemme fra skolen.



Dette syns jeg også er problematisk. Jeg er ikke helt sikker på hvor langt man kommer med å prøve å regulere barns påkledning på fritiden, og er ikke sikker på at man burde heller. Det er mulig man kan finne hjemmel i noen barnevernsregler, men jeg tror kanskje det ville bli litt søkt. Det er kanskje for optimistisk å tro at folk er mottagelig for opplysning og propaganda?

Ben "Are you going out dressed like that?" Murphy

Opplysning og propaganda? I don't think so. Det har jo ikke hatt noen virkning overhode, tvert om.

Men jeg blir litt forvirret, dere som mener at barn ikke skal bekles i dette antrekket. Det går jo ikke an å forby et antrekk på barn hvis det er lov på voksene. Hvordan skulle man håndheve denne loven?
Ser dere parallellen? Så lenge det blir et økende antall kvinner i et samfunn med niqab så blir det et økende antall barn også. Slik det har blitt i UK og Frankrike. Derfor er det fint om det forbys, for å forhindre dette. Konsekvensen av at barn i økende grad også går i niqab er at det i økende grad gis fritak for både fysisk aktivitet i skolen og andre fag for jenter. Menneskers rett til å utøve sin religion settes over FN's barnekonvensjon i slike tilfeller, dette har blitt prøvd flere ganger i UK.

For folk som lurer på om dette virkelig er et stort problem så er det faktisk det i flere land i Europe, men ikke i Norge enda (og trolig ikke på mange mange år). En fin måte å forhindre en uvikling som i f.eks UK er å forby noe som i et langtidspersepktiv vil føre til en uheldig utvikling.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 01:25   #52
Nora H
Magisk
 
Nora H sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.600
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Jeg er imot forbud, folk må ha lov å kle seg som de vil. For meg må gjerne folk gå uten klær også hvis de måtte ønske det.

__________________
2007 2012 2014
Nora H er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 01:30   #53
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Opplysning og propaganda? I don't think so. Det har jo ikke hatt noen virkning overhode, tvert om.

Men jeg blir litt forvirret, dere som mener at barn ikke skal bekles i dette antrekket. Det går jo ikke an å forby et antrekk på barn hvis det er lov på voksene. Hvordan skulle man håndheve denne loven?
Ser dere parallellen? Så lenge det blir et økende antall kvinner i et samfunn med niqab så blir det et økende antall barn også. Slik det har blitt i UK og Frankrike. Derfor er det fint om det forbys, for å forhindre dette. Konsekvensen av at barn i økende grad også går i niqab er at det i økende grad gis fritak for både fysisk aktivitet i skolen og andre fag for jenter. Menneskers rett til å utøve sin religion settes over FN's barnekonvensjon i slike tilfeller, dette har blitt prøvd flere ganger i UK.

For folk som lurer på om dette virkelig er et stort problem så er det faktisk det i flere land i Europe, men ikke i Norge enda (og trolig ikke på mange mange år). En fin måte å forhindre en uvikling som i f.eks UK er å forby noe som i et langtidspersepktiv vil føre til en uheldig utvikling.

Lisa sier dert så utrolig flott.

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 09:53   #54
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

En Burkahistorie.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=576537

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 09:57   #55
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Hvordan vil et eventuelt forbud bli håndhevet? Jeg regner med at man ikke fysisk har tenkt å kle av disse kvinnene. Den eneste måten man da kan håndheve et forbud på er å hindre dem tilgang til arbeid og skole. Dette prøvde Frankrike med jenter med hijab på 90 tallet også.

Jeg er, som flere her, redd for at den største konsekvensen av dette er at en gruppe kvinner blir enda mer innestengte i og avhengige av sin familie.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 09:58   #56
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Jeg er imot forbud, folk må ha lov å kle seg som de vil.

Jeg synes det stiller seg annerledes når det gjelder burka/niqab. Vi vet jo strengt tatt ikke så mye om viljen til de som bærer disse plaggene. De er vel i første rekke underlagt andres vilje.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 10:16   #57
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.551
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det er ca 3 niqab kledde kvinner i område her jeg bor så jeg ser de daglig. Det er et veldig spesielt syn, særlig på lekeplassen. De har også døtre som har på seg en slangs kominasjon av hijab / niqab, 2 av disse barna er veldig små. Det er ikke noe hyggelig å se hvor hemmet disse jentene er på lekeplassen. Hvis et forbud gjøre det mulig for disse jentene å vokse opp i Norge uten å bli begrenset på denne måten så bruk gjerne loven til det.

Alt du skrev er jeg veldig enig i Lisa, men jeg vil spesielt trekke frem dette som det virkelige problemet. Jeg kan virkelig ikke forstå at barn må gå kledd etter religiøse kleskoder, enten det er Smiths venner eller muslimske småjenter.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 10:30   #58
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Det er jo en ting at de fleste her mener at det er uheldig at kvinner og spesielt barn bruker klær som er hemmende.

Men det er jo også det at så lenge man diskuterer lover så må man ha i mente at et lovverk skal være rettferdig og gjennomførbart.

Man kan derfor bare ikke ha et forbud mot en type plagg. Om man skal pålegge foreldre å kle barna sånn at de ikke blir hemmet i leken, så er jo det en ting, men da må det være et generelt pålegg og dermed også gjelde småjenter som går med trange bukser, prinsesseklær som de ikke får lov til å skitne til etc.

Og man kan ikke forby voksne kvinner å gå med de klærne de ønsker altså.

Om man skal ha et generelt forbud mot å gå med klær som signaliserer religiøs tilhørighet så må også alle flagredamer slutte å gå med klær som tydelig viser at de er alternative. Det er bare ikke gjennomførbart.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 10:46   #59
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg synes niqab og hijab er to helt totalt forskjellige ting og ikke engang kan diskuteres på samme grunnlag. Et niqab gjør det jo helt umulig for en kvinne å fungere i en hvilket som helst jobb, det er en heldekkende drakt som overhode ikke "fungerer" i det samfunnet vi lever i (for å si det på en forenklet måte).

Det er ca 3 niqab kledde kvinner i område her jeg bor så jeg ser de daglig. Det er et veldig spesielt syn, særlig på lekeplassen. De har også døtre som har på seg en slangs kominasjon av hijab / niqab, 2 av disse barna er veldig små. Det er ikke noe hyggelig å se hvor hemmet disse jentene er på lekeplassen. Hvis et forbud gjøre det mulig for disse jentene å vokse opp i Norge uten å bli begrenset på denne måten så bruk gjerne loven til det.

For kort tid siden skrev en kvinne et innlegg i Aftenposten. Hun har barn i en bhage er på Grunerløkka hvor visstnok en kvinne i niqab har fått jobb (jeg tipper det er en av de jeg ser, for det kan umulig være så mange kvinner i Oslo med niqab). Hun og andre foreldre stiller seg sterkt kritiske til dette og jeg forstår de veldig godt.

Forbud strider også mot alt jeg tror på men når det gjelder niqab så er jeg faktisk helt og totalt for. Når mitt barn spør hvorfor disse kvinnene går kledd slikt så snakker jeg om at i noen land må kvinner dekke seg til på denne måten. Jeg sier også at noen ønsker å gjøre det, og forklarer hvorfor. Men det skurrer ... til syvende og sist så er det et symbol på en grusom tolkning av hvor lite verdi kvinner har som menneske.
Jeg kjenner veldig mange muslimer, både gjennom jobb og privat og jeg har enda til gode å møte en eneste muslim som sier at niqab er noe som kreves i Koranen og de synes alle det er totalt uanseptabelt klesplagg.

Det er viktig å påpeke at det er et lite fåtall av muslimer som har denne praksisen med niqab. Men det har vært en økende tendens, både i UK og sikkert i Frankrike å se kvinner med niqab så det er vel kanskje typisk at Frankrike tar dette opp nå selv om jeg tviler på de går så langt som å inngå forbud.

Å sammenlikne med andre tradisjoner/religioner der skjørt er påkrevd synes jeg ikke er så relevant da et heldekkende plagg, der ansiktet ikke vises rett og slett ikke "fungerer" i vårt samfunn som er bygget på likestilling mellom kjønnene. Jeg skjønner ikke hvilke yrker, inkl det å jobbe i barnehage, som er mulig å fungere med en slik beklending. Vi mennesker kommuniserer med hverandre mye med ansiktet og kroppen forøvrig. Det vel og merke med utgangspunkt i at kvinner at rett til å tale og ytre seg. Og det har vi heldigvis i vårt samfunn.

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Men hvis vi går ut ifra at vi bor i et samfunn der de fleste kvinner og menn jobber, hvor eller hvilke yrker kan man fungere i med niqab som på bilde? Eller skal vi bare godta at disse kvinnene ikke skal jobbe? Aldri? De skal bare gå gjennom introduksjonsprogrammet som de gjør nå men målet skal aldri være for de å fungere i yrkeslivet? Fordi et religiøst plagg ikke tillater at de jobber? De skal aldri bli selvstendige nok til å ta noen egne valg i livet (ettervert osv. jobb er nøkkel til mye av frigjørningen som må skje, ergo de må først bli hjulpet til å kunne jobbe).

Når det gjelder barn og denne påkledningen. I Storbritannia er mange jenter fritatt mange fag på skolen (som gym men også mye drama, naturfag osv) Mye av begrunnelsen for at de ikke kan ha kroppsøvning er påkledning som kreves.

Hvis noen er i London nå i sommer så anbefaler jeg et besøk på den fantastiske lekeplassen i Kensington Gardens. Der er det veldig speseielt å se horder av niqab kledde damer som sitter i skyggen under trærne, og med de sitter døtrene mens guttene leker på lekeplassen. Jentene er forhindret fra å leke, pga bekledningen som påkreves.

Det er som sagt ikke ofte jeg snakker for forbud men når det gjelder niqab, av hensyn til prosesser og strukturer som må forandres for å tilrettelegge for kvinner å bli selvstendige og for at barn skal likebehandles så er jeg for et forbud mot bruk av niqab.

Jeg er enig i veldig mye av det du sier Lisa. Selv om jeg prinsippielt sett er tilhenger av kardemommeloven, så er disse plaggene så utrolig begrensende at man bør finne ut hvordan man kan påvirke til at kvinner slutter å bruke dem. Og det er ikke bare bare å gjennomføre introprogrammet i niqab, det er veldig vanskelig å lære noen et nytt språk når man ikke ser ansiktet deres. Du ser ikke hvordan de former munnen, du ser ikke om de har forstått det du har sagt, du ser ikke om de smiler eller er sure osv.

Det er nesten så jeg er tilhenger av rene kvinneklasser for disse damene, slik at de kan kle av seg og få litt utbytte av undervisningen. For kunnskap er den eneste måten å få bukt med gamle idiotiske skikker.

Et annet problem, og dette høres fryktelig fordomsfullt ut uansett hvordan jeg sier det, er at konservatisme smitter. Hvis du får noen kvinner i niqab inn på en skole, i et arbeidsmiljø med andre muslimske kvinner, i et allerede hijab-dominert område, så vil andre kvinner (noen av de som allerede er ganske konservative) føle at de også bør ha på niqab. Så ved å forby ansiktsdekkende plagg er det noen ytterst få som blir begrenset til å sitte inne, noen presses til å kle av seg om sin vilje, og andre er lettet over at de slipper å ta valget.



Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Hva snakker vi om da?

Kultur fra steder som tilfeldigvis har et flertall av muslimer. Mange snakker om de fryktelige muslimske skikkene i Somalia. Nabolandet Eritrea har like mye kvinneundertrykking, selv om de kanskje ikke bruker heldekkende plagg. Men de har lange tradisjoner for barneekteskap og omskjæring. Og de har et av verdens eldste kirkesamfunn, med 50% kristen befolkning.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 10:48   #60
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike

Det er enkelt å slenge ut forbud, men jeg tror ikke det vil løse noe som helst.
Problemet er jo enkelte muslimers kvinnesyn. For oss ikke-muslimer er burka/niqab er symbol på dette, men det er jo holdingene som er problemet ikke selve klesplagget.
Jeg er generellt veldig skeptisk til forbud. I denne saken er jeg redd for at forbud vil skape nye problemer.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no