Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Spinoff: Ideer til hjemmelagede gaver

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-09, 22:34   #61
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Spinoff: Ideer til hjemmelagede gaver

I år har jeg tørket mengder av traktkantareller som jeg skal ha på glass og gi bort - de er supre som smakstilsetning i sauser og supper.

Jeg har laget rognebær- og tyttebærgele som jeg også tenker å legge ved.

Ellers har jeg tidligere år hatt stor suksess med salte mandler - tror jeg fant oppskriften her inne?

Jeg har også strikket skjerf av eskimo-garn (fra Drops) i patentstrikk på pinne 10 - det tar en kveld å strikke et ordentlig langt og deilig skjerf.

Og etter å ha lest denne tråden, ser jeg at jeg må lage vaniljeekstrakt i år.

__________________
Gutta -04 og -07

Sist redigert av Tangina : 29-09-09 kl 13:13. Årsak: skrivefeil...*hmrf*
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 23:08   #62
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinoff: Ideer til hjemmelagede gaver

Åh forskjellige matgeleglass har jeg fått i gave ved et par anledninger. Det er jo så supert å få.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 23:25   #63
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinoff: Ideer til hjemmelagede gaver

Jeg blir veldig glad for sånne ting som chutney. Det er en fin gave å gi.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 23:29   #64
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.862
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Ideer til hjemmelagede gaver

Teller digital scrapping i fotobok og kalender? Det gir i allefall jeg bort.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-10-09, 09:10   #65
Masi
Nybegynner
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6
Masi har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Spinoff: Ideer til hjemmelagede gaver

I år skal jeg gi tova sitteunderlag. Kan de tovede gryteklutene også brukes til gryteunderlag? Jeg har også hørt at noen strikker kjøkkenkluter. Noen som har oppskrift på det, eller iallefall vet hvilket garn som er greit å bruke?

Masi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-09, 17:02   #66
Arktis
Har kontroll
 
Arktis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Nordland
Innlegg: 550
Arktis er populærArktis er populærArktis er populær
Standard

Sv: Spinoff: Ideer til hjemmelagede gaver

Opprinnelig lagt inn av Masi, her.

I år skal jeg gi tova sitteunderlag. Kan de tovede gryteklutene også brukes til gryteunderlag? Jeg har også hørt at noen strikker kjøkkenkluter. Noen som har oppskrift på det, eller iallefall vet hvilket garn som er greit å bruke?

Ja man kan nok bruke gryteklutene til gryteunderlag, de er tykke nok til det. Jeg har strikka kjøkkenklut av det bomullsgarnet de har på Rema.

__________________
Gutt 95
Arktis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-09, 10:35   #67
TheVoice
priiiima donna
 
TheVoice sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.351
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Sv: Spinoff: Ideer til hjemmelagede gaver

Noen som har oppskrift på tova sitteunderlag? Er det vanskelig å filte mønster i dem etterpå?

Såg for meg tovede sitteunderlag til barn, der man filter inn bokstav eller navn! Men man kan også sy på navn etter de er ferdige??

Jeg elsker hjemmelagde gaver! Tror også mange tenker d er et sparetips, men det er vel heller dyrere! Både med tid, kjærligeht og omtanke og ikke minst materialer!

Selv er jeg i gang med lommetøfler til søstrene mine.
Skal lage fotokalendre til svigers og svigerbesteforeldre og besteforeldre.

Tror også ungene skal få lage noen kopper. F eks storesøs kan få lage til pappan sin, som han kan få ha på kontoret. Og kansje til stemor også :-)

Hjemmelagde gaver er gull!

Elsket de fine stjerne, Niobe!

og matgaver...namm! :sikle:

__________________
TheVoice er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-09, 10:45   #68
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spinoff: Ideer til hjemmelagede gaver

Hjemmelagde drops i pene krukker blir mitt tilskudd.

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-09, 10:54   #69
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Ideer til hjemmelagede gaver

Jeg skal lage en drøss med handlenett, tenkte jeg.
Og strikke noen rilletøfler. Såpass må jeg da klare.

Jeg har tenkt å ta buss til jobb hver morgen, og om det ikke er like stappfullt som i morges, så rekker jeg å strikke litt på veien.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 15:50   #70
Fnissa
Aktiv
 
Fnissa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 253
Fnissa er litt kul
Standard

Sv: Spinoff: Ideer til hjemmelagede gaver

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

I år har jeg tørket mengder av traktkantareller som jeg skal ha på glass og gi bort - de er supre som smakstilsetning i sauser og supper.

Jeg har laget rognebær- og tyttebærgele som jeg også tenker å legge ved.

Ellers har jeg tidligere år hatt stor suksess med salte mandler - tror jeg fant oppskriften her inne?

Jeg har også strikket skjerf av eskimo-garn (fra Drops) i patentstrikk på pinne 10 - det tar en kveld å strikke et ordentlig langt og deilig skjerf.

Og etter å ha lest denne tråden, ser jeg at jeg må lage vaniljeekstrakt i år.

Hva er patent strikk? Hvor mange masker la du opp?

Fnissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 16:23   #71
lavendely
Singing in the rain
 
lavendely sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 395
lavendely er litt kullavendely er litt kul
Standard

Sv: Spinoff: Ideer til hjemmelagede gaver

Opprinnelig lagt inn av Masi, her.

I år skal jeg gi tova sitteunderlag. Kan de tovede gryteklutene også brukes til gryteunderlag? Jeg har også hørt at noen strikker kjøkkenkluter. Noen som har oppskrift på det, eller iallefall vet hvilket garn som er greit å bruke?

Her finner du en!

__________________
3 små '07'09'11
lavendely er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 16:25   #72
lavendely
Singing in the rain
 
lavendely sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 395
lavendely er litt kullavendely er litt kul
Standard

Sv: Spinoff: Ideer til hjemmelagede gaver

Opprinnelig lagt inn av TheVoice, her.

Noen som har oppskrift på tova sitteunderlag? Er det vanskelig å filte mønster i dem etterpå?

Her

Ang å filte mønster på i etterkant, aner jeg ikke...

__________________
3 små '07'09'11
lavendely er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 16:50   #73
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinoff: Ideer til hjemmelagede gaver

Opprinnelig lagt inn av TheVoice, her.

Noen som har oppskrift på tova sitteunderlag? Er det vanskelig å filte mønster i dem etterpå?

Såg for meg tovede sitteunderlag til barn, der man filter inn bokstav eller navn! Men man kan også sy på navn etter de er ferdige??

:

Tror det kan være litt vanskelig å tove mønster på strikkede sitteunderlag. Eneste forsøket du kan gjøre er slik som man tover vanlig ull (ikke garn). Legg på ull i ønsket mønster (tror jeg hadde brukt vanlig ull og ikke garn da) og så sprøyter du på varmt vann med grønnsåpe i. Legg plastikk under og over arbeidet, klem ut all luft, legg alt på en bastgardin hvor du har lagt et håndkle, rull sammen og rull frem og tilbake noen ganger. Ta arbeidet ut og sjekk om mønsteret. Rull evt flere ganger dersom det ikke sitter helt fast. Hvis selve sitteunderlaget ikke er ferdig tovet slik - så kan du vel dernest hive det i maskinen for å tove det ferdig.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 15:06   #74
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Spinoff: Ideer til hjemmelagede gaver

Opprinnelig lagt inn av Fnissa, her.

Hva er patent strikk? Hvor mange masker la du opp?

Patentstrikk er en rett og en vrang fram og tilbake hvor du ikke strikker den rette men tar den løst av sammen med et kast. Den vrange på neste pinne strikker sammen disse to. - Og det ble komplett uforståelig, ser jeg. Se heller her eller her eller her. Jeg ser at disse oppskriftene tar den vrange løst av heller enn den rette, men det blir vel hipp som happ.

For et bredt skjerf - legg opp f.eks. 20 masker. Nå strikker jeg et smalt og langt et med 14 masker.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 09:54   #75
Fnissa
Aktiv
 
Fnissa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 253
Fnissa er litt kul
Standard

Sv: Spinoff: Ideer til hjemmelagede gaver

Tusen takk for oppskrift! Tror jeg må prøve på dette!

Fnissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no