Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Spinoff: Ideer til hjemmelagede gaver

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-09-09, 22:40   #1
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Spinoff: Ideer til hjemmelagede gaver

I tråden om julestress og julekos så blir det snakket om dette med gaver og økonomi. Jeg har stor tilhenger av å gi gaver som man har laget selv - spesielt når det er oppmerksomhetsgaver det er snakk om. Ikke bare i forbindelse med jul, men også i andre gavesammenhenger.

Har dere forslag og ideer til gode lageselv, uten at det ser desperat hjemmesnekret ut?

En av mine favoritter som jeg har fått selv er ekte vanlijeekstrakt etter oppskrift fra Nigella Lawson:

Legg tre splittede vaniljestenger på et glass med tett lokk. Løs opp 1 ss sukker i 3 dl varm mørk rom og hell over stengene.

Oppbevar mørkt og kjølig - klar til bruk etter 4-5 uker.

Dette er fantatisk til bruk i kaker, men noe jeg mer eller mindre aldri tar meg tiden til å lage selv. Nå har jeg et glass på ca 1 dl stående i kjøleskapet etter at jeg fikk det i gave fra ei venninne.

Ellers synes jeg det er stas med biscotti, det er kjeks som lett står seg litt og som du kan bake og legge i litt celofan. Voila - superduper gave.

Noen med flere ideer?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 22:50   #2
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Spinoff: Ideer til hjemmelagede gaver

Hjemmelaget syltetøy i fine glass.
Hjemmelaget julegodteri i fine glass.
Lavendelposer til å ha i garderobe/kommode.

  Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 22:55   #3
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff: Ideer til hjemmelagede gaver

Jeg må vel strikke flere skjerf jeg ..... (dårlig spøk)

Krydderoljer, eller badeoljer (laget med baseolje og essensielleoljer)

Her i huset er det en del hjemmelagde såper som blir produsert. Måtte jo sjekkes om de brukes og det gjør de faktisk.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 22:58   #4
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff: Ideer til hjemmelagede gaver

hjemmestrikkede sokker, votter, skjerf osv.
syltede pickles eller chutney osv.
julegodteri som er pent innpakket

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 23:00   #5
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Ideer til hjemmelagede gaver

Eg føle alltid at når eg lagar slike ting, så ofte som eg gjer det liksom , så må det alltid vere en attått-ting, ikkje ei enkeltstående gave. Mulig eg er litt teit.

Min idé er heimestrikka sitteunderlag!

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 23:03   #6
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinoff: Ideer til hjemmelagede gaver

Hjemmelaget bakverk: Lefse, flatbrød, myke kaker som kan lagres over tid (al a tysk julekake og slikt), kjeks, julekaker.
Konfekt, sukkertøy, syltetøy, saft, marmelade, vin, likør, smakssatte oljer, tørket frukt.
Grytekluter, forkle, duker/brikker, strikkede skjerf/votter/lue/sokker/teppe.
Kjeleunderlag, malte kopper/blomsterpotter/glass/boller, dørkrans, svibler el.l i potte, fuglekasse/fuglebrett, støpte lys, kort, tegninger fra barna, juletrepynt, kalender med bilder fra året som gikk.
Såper, potpourri, osv.... :gikk tom:

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 23:04   #7
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinoff: Ideer til hjemmelagede gaver

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Eg føle alltid at når eg lagar slike ting, så ofte som eg gjer det liksom , så må det alltid vere en attått-ting, ikkje ei enkeltstående gave. Mulig eg er litt teit.

Min idé er heimestrikka sitteunderlag!

Jeg har tenkt litt som du, når det er jeg selv som gir. Men, så slo det meg at jeg aldri tenkt slik når jeg har mottatt.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 23:04   #8
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinoff: Ideer til hjemmelagede gaver

Heklet juletrepynt - røde hjerter og hvite snøstjerner.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 23:08   #9
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinoff: Ideer til hjemmelagede gaver

Så mange gode ideer. Men, det som er av litt spesielle ting eller ting som trenger spesifikke oppskrifter, som badeoljer, chutney, kjeks og kaker, pickels - kan dere legge inn oppskrifter også?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 23:10   #10
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Ideer til hjemmelagede gaver

Mat som tar lang tid å lage, som sylteagurker etc er veldig koselig å få. Det samme med strikkede sokker, skjerf etc. Men hvis man skal prøve seg på noe som skal stilles ut i stua, bør man være _litt_ trygg på mottakeren. Slike gaver blir skrekkelig vanskelige å håndtere hvis man ikke liker dem.

Fra ungene har vi ett år malt fliser med porselensmaling. Med treramme blir de flotte gryteunderlag. De er i daglig bruk hos mottakerne.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 23:14   #11
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff: Ideer til hjemmelagede gaver

Jeg tenkte at ungene kunne få lage laminerte spisebrikker i år.
Ellers konfekt i esker eller glass, hjemmelaget såpe, vin i hjemmestrikkede vinflaskevesker, tovede votter, tovede sitteunderlag, gryteunderlag ( malte fliser ), fotobok, fotokalender, malte kopper eller små boller ( kan fylles med konfekt).

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 23:18   #12
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinoff: Ideer til hjemmelagede gaver

Jeg gir også ofte bort brente mandler. I fjor satte jeg et glass til alle de andre sju på arbeidsrommet mitt på jobb. Det ble meget godt mottatt.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 23:27   #13
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinoff: Ideer til hjemmelagede gaver

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg gir også ofte bort brente mandler. I fjor satte jeg et glass til alle de andre sju på arbeidsrommet mitt på jobb. Det ble meget godt mottatt.

Har du en god oppskrift å anbefale?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 23:30   #14
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinoff: Ideer til hjemmelagede gaver

Brente mandler

150 g sukker
1/2 dl vann
- kokes opp i en tykkbunnet gryte

500 g mandler has i. Rør og rør og rør til sukkeret har smeltet rundt mandlene. Det blir hvitt først.

Ha i 1 ts smør og spre mandlene ut på en smurt plate. Pass på å skille dem umiddelbart så de ikke sitter sammen når sukkerbelegget er blitt kaldt.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 00:14   #15
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spinoff: Ideer til hjemmelagede gaver

Å, for en super tråd!

Selv har jeg gitt bort appelsinmarmelade, syltede rødbeter, tomatmarmelade, strikkevotter og filtsåler.

I det siste har jeg jo prøvd å få sydd litt, men hva kan man sy som er hyggelig å gi bort, tro?

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 00:19   #16
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinoff: Ideer til hjemmelagede gaver

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

I det siste har jeg jo prøvd å få sydd litt, men hva kan man sy som er hyggelig å gi bort, tro?

Forklær?

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 08:39   #17
Arktis
Har kontroll
 
Arktis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Nordland
Innlegg: 550
Arktis er populærArktis er populærArktis er populær
Standard

Sv: Spinoff: Ideer til hjemmelagede gaver

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Jeg har tenkt litt som du, når det er jeg selv som gir. Men, så slo det meg at jeg aldri tenkt slik når jeg har mottatt.

Jaaaa, det har jeg ikke tenkt på Sånn er det jo

__________________
Gutt 95
Arktis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 08:42   #18
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinoff: Ideer til hjemmelagede gaver

den mandelideen tror jeg jammen med jeg skal stjele

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 08:49   #19
Arktis
Har kontroll
 
Arktis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Nordland
Innlegg: 550
Arktis er populærArktis er populærArktis er populær
Standard

Sv: Spinoff: Ideer til hjemmelagede gaver

Har en ting jeg har laget endel som har blitt godt mottatt, det er tova grytekluter som jeg nålefilter mønster på. Kan legge ut bilder og beskrivelse senere hvis noen er interressert. Ellers strikker jeg endel sokker og votter, og broderer endel men mesteparten av broderiene tar så ufattelig lang tid at det er litt kjipt å gi de bort syns jeg Dessuten tenker jeg jo som en nevnte her at man skal være rimelig sikker på at mottakeren liker det!
Men føler at det ikke er nok bare med et par strikka votter feks. Pakka inn en gave til ei venninne i forrige uke, det var en brodert linduk og 2 par votter, matrialverdi var på over 300 kr+ alt arbeidet, så det er jo ikke akkurat en kjip gave, men mange tror kanskje man lager hjemmelagede gaver kun for å spare penger.

__________________
Gutt 95
Arktis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 08:51   #20
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinoff: Ideer til hjemmelagede gaver

intr i bilde ja

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no