Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

"Barnepizza"

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-06-08, 23:24   #81
BonusMor
Forumamatør i lære
 
BonusMor sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 40
BonusMor har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: "Barnepizza"

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Jeg hadde den tanken innimellom i begynnelsen av tråden, selv om jeg tror det handler mer om at man bringer inn andre innfallsvinkler og fortolkninger. Jeg forstår ikke helt hvorfor du kom med dette innlegget nå som tråden har utviklet seg til en mye mer nyansert og erfaringsdelende diskusjon? (I mine lesebriller ihvertfall)

Beklager.. Jeg er forumamatør. Ikke vant til dette. Unnskyld!

BonusMor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-08, 23:28   #82
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Barnepizza"

Polyannas siste innlegg var veldig fornuftlig og sa det jeg tenkte gjennom hele tråden uten helt å klare den gode formuleringen.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-08, 23:35   #83
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Barnepizza"

Opprinnelig lagt inn av BonusMor, her.

Beklager.. Jeg er forumamatør. Ikke vant til dette. Unnskyld!

Ingen ting å be om unnskyldning for. Du har fått fronta din sak og jeg syns det var fornuftig det du kom med. Skjønner godt hva du mente. Tråder sklir ofte ut og dreier seg plutselig om helt andre ting, sånn som det har gjort i denne. Det er ganske vanlig og ingens feil

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-08, 23:36   #84
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Barnepizza"

Tertit sa det. Velkommen til FP, og takk for at du startet en interessant tråd, selv om den kanskje ikke ble akkurat den tråden du hadde sett for deg!

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-08, 23:37   #85
BonusMor
Forumamatør i lære
 
BonusMor sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 40
BonusMor har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: "Barnepizza"

Opprinnelig lagt inn av Tertit, her.

Ingen ting å be om unnskyldning for. Du har fått fronta din sak og jeg syns det var fornuftig det du kom med. Skjønner godt hva du mente. Tråder sklir ofte ut og dreier seg plutselig om helt andre ting, sånn som det har gjort i denne. Det er ganske vanlig og ingens feil


Tusen takk!!

Jeg kastet meg på skrivebølgen jeg, har ikke lest så mye. Ny laptop og greier - nytt liv!
Takk, Tertit. Følte meg litt dum og pirkete..men jeg bare lurte litt på akkurat dette temaet! Helt greit at folk er uenige, men litt konstruktive i kommentarene kan man allikevel være.

BonusMor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-08, 23:38   #86
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Barnepizza"

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Er det noen som er hårsåre her?

As usual. Get used to it BonusMor. Her er alle litt "wannabe-annerledes".
But we like it.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-08, 23:39   #87
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Barnepizza"

BonusMor: Du må bare regne med at du får motargumenter i en slik diskusjon som dette. Det betyr ikke at folk ikke liker deg, eller er kranglete, bare at de har ett litt annet syn på ting enn det du har. Og så får du muligheten til å utdype hva du egentlig mente, tråden tar kanskje en litt annen retning enn du hadde trodd og så ender vi opp med en fornuftig og fin meningsutveksling. Vi prøver å være flinke til å gå på sak og ikke person her på FP, og vi lykkes som regel.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-08, 23:40   #88
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Barnepizza"

Det har da vært nybegynnere som har fått verre medfart enn dette i sin første tråd.
:avsporer:

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-08, 23:41   #89
Pusurkine
Superaktiv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 405
Pusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populær
Standard

Sv: "Barnepizza"

Dette temaet var visst engasjerende

Synes kanskje vi har tatt litt av her...

Det er mange måter å ta i mot gjester på, og man kan lage en masse retter og legge til rette på mange måter.

Noen ganger vil man gjøre det enkelt, andre ganger legger man ned mer jobb, noen ganger har man fellesbord, andre ganger kanskje et eget barnebord (barnas alder har sikkert stor betydning her).

Synes mange løsninger er helt OK, og det må være opp til vertskapet å velge hvordan de synes det passer å gjøre det den dagen, gjestene bør støtte det opplegget de har lagt opp til (med mindre det slår veldig feil ut for noen). Som gjest bør vi heller fokusere på at noen har gjort seg bryderiet med å lage mat til oss, og gjøre det hyggelig, og i en slik setting er det viktigere å føre denne høfligheten og takknemligheten videre til barna enn at de får tilbudt store valgmuligheter i grønnsaker. Liker de absolutt ikke maten på barnebordet, løser mor og far det enkelt og diskret.

Når vi selv er vertskap gjør vi det slik vi synes er best.

Selv ville jeg nok som regel havnet på den varianten hvor alle har mange muligheter, men jeg kunne nok ha valgt en enklere løsning for barna også, om jeg hadde lite tid eller ork, eller mistenkte at det ikke hadde stor betydning for barna som kom.

Men dette ble egentlig en ganske interessant diskusjon om mat og barn . Selv om jeg tolket temaet mer på "hvordan tar man i mot gjester med barn"

Pusurkine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-08, 23:46   #90
BonusMor
Forumamatør i lære
 
BonusMor sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 40
BonusMor har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: "Barnepizza"

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Det har da vært nybegynnere som har fått verre medfart enn dette i sin første tråd.
:avsporer:


Hahah.. ok! Jeg tar det ikke personlig, dette altså. Jeg hadde bare ikke forventet at det tok så av. Men det er jo moro at folk engasjerer seg.

BonusMor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-08, 23:49   #91
BonusMor
Forumamatør i lære
 
BonusMor sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 40
BonusMor har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: "Barnepizza"

Opprinnelig lagt inn av Pusurkine, her.

Dette temaet var visst engasjerende

Synes kanskje vi har tatt litt av her...

Det er mange måter å ta i mot gjester på, og man kan lage en masse retter og legge til rette på mange måter.

Noen ganger vil man gjøre det enkelt, andre ganger legger man ned mer jobb, noen ganger har man fellesbord, andre ganger kanskje et eget barnebord (barnas alder har sikkert stor betydning her).

Synes mange løsninger er helt OK, og det må være opp til vertskapet å velge hvordan de synes det passer å gjøre det den dagen, gjestene bør støtte det opplegget de har lagt opp til (med mindre det slår veldig feil ut for noen). Som gjest bør vi heller fokusere på at noen har gjort seg bryderiet med å lage mat til oss, og gjøre det hyggelig, og i en slik setting er det viktigere å føre denne høfligheten og takknemligheten videre til barna enn at de får tilbudt store valgmuligheter i grønnsaker. Liker de absolutt ikke maten på barnebordet, løser mor og far det enkelt og diskret.

Når vi selv er vertskap gjør vi det slik vi synes er best.

Selv ville jeg nok som regel havnet på den varianten hvor alle har mange muligheter, men jeg kunne nok ha valgt en enklere løsning for barna også, om jeg hadde lite tid eller ork, eller mistenkte at det ikke hadde stor betydning for barna som kom.

Men dette ble egentlig en ganske interessant diskusjon om mat og barn . Selv om jeg tolket temaet mer på "hvordan tar man i mot gjester med barn"

Du tolket temaet veldig korrekt.

Jeg har nok lært at jeg skal være mer konkret og ikke bruke for mange eksempler i starten av tråden - jeg ville jo ikke fremstå som en utakknemmelig gjest. Jeg likte selskapet vi var i og vertskapet kjempegodt! Maten var god, og mine barn var veldig fornøyd de. Jeg begynte bare å tenke generelt!

Enig i at det er mange måter å gjøre et selskap på. Og neste gang skal jeg virkelig tenke igjennom ting når jeg inviterer.

BonusMor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-08, 23:51   #92
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Barnepizza"

BonusMor: Jeg synes du har klart deg godt i denne diskusjonen og fremstår som reflektert. Velkommen!

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-08, 23:52   #93
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Barnepizza"

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

BonusMor: Jeg synes du har klart deg godt i denne diskusjonen og fremstår som reflektert. Velkommen!

Karamell sa det

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-08, 23:58   #94
BonusMor
Forumamatør i lære
 
BonusMor sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 40
BonusMor har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: "Barnepizza"

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

BonusMor: Jeg synes du har klart deg godt i denne diskusjonen og fremstår som reflektert. Velkommen!


Tusen takk, både Karamell og Tertit! Dere blir nok ikke kvitt meg så lett, skjønner dere..

Hihi.. I morgen skal vi ha pølser og pølsepizza til middag - bare på trass!
(bare tøyser.. det er varmt og jeg er trøtt!! Ikke heng dere opp i dette!!)

BonusMor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-08, 23:59   #95
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Barnepizza"

Litt avsporing igjen Vi besøkte et vennepar med barn i en sommerferie. Hadde kjørt mange timer når vi kom fram. Ungene våre ble med de andre ungene for å se seg rundt.Imens ble det dekket på bord inne og satt fram mat. Jeg spurte om jeg skulle gå ut og rope inn ungene, men fikk høre at vi voksne spiste nå også kunne ungene få pølse og brød etterpå. Jeg ble ganske overraska, men satte meg da ned. Dette gjentok seg faktisk de dagene vi var der. Sånt er ikke vi vant til. Det ble til at vi dro noendager tidligere enn planlagt...

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 00:05   #96
BonusMor
Forumamatør i lære
 
BonusMor sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 40
BonusMor har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: "Barnepizza"

Opprinnelig lagt inn av Tertit, her.

Litt avsporing igjen Vi besøkte et vennepar med barn i en sommerferie. Hadde kjørt mange timer når vi kom fram. Ungene våre ble med de andre ungene for å se seg rundt.Imens ble det dekket på bord inne og satt fram mat. Jeg spurte om jeg skulle gå ut og rope inn ungene, men fikk høre at vi voksne spiste nå også kunne ungene få pølse og brød etterpå. Jeg ble ganske overraska, men satte meg da ned. Dette gjentok seg faktisk de dagene vi var der. Sånt er ikke vi vant til. Det ble til at vi dro noendager tidligere enn planlagt...

Iiiiikk.. det hadde jeg reagert på også. Det er drøyt.
Jeg for min del passer på å fore ungeflokken jevnlig, så blodsukkeret er stabilt Det er bra for absolutt ALLE! hihii
(det er forresten det mannen min sier om meg også - hold blodsukkeret stabilt!)

BonusMor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 00:13   #97
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Barnepizza"

Smart mann!

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 12:37   #98
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Barnepizza"

Jeg prøver å svare på hovedinnlegget.

Jeg ville ikke ha reagert spesielt sterkt på at det ble tilbudt en egen meny til barnene.

Jeg ville ikke ha gjort det samme selv. Jeg lager ofte barnebord når vi har gjester. Vårt spisebord har ikke sitteplass til mer enn 12 mennesker og med barn er vi ofte mer enn det. Da flyttes de barnene som er store nok til det til et eget bord. Det har aldri falt meg inn at det skulle tilbys annen mat på det bordet. Vi tar bort den samme maten og så forsyner de seg med det de vil ha. Jeg lager ofte mange forskjellige småting fordi jeg synes det er morsomt og reagerer ikke på det om det er noen barn som ikke vil ha alt. Dersom vi har kokte grønnsaker pleier jeg også å tilby råkost fordi de barnene jeg kjenner ofte foretrekker det.

Mine barn spiser på ingen måte alt, men jeg er velsignet med barn som liker både fisk og grønnsaker og innser at jeg er heldig. Jeg har aldri tvunget dem til å spise noe som helst, men jeg tillater ikke at de sitter ved bordet og kommenterer at de ikke liker. De kan si nei takk, men jeg fordrar ikke barn som maser om det de "ikke liker". Jeg misliker også voksne som velger å insistere på at barn skal smake eller skal spise opp i selskap. Det må man gjerne gjøre hjemme, men det er fryktelig ødeleggende for stemningen når noen velger å gjøre selskapet til et sted der de skal vise frem hvor flinke de er til å få sine barn til å spise. :erfaren:

Jeg var i et grillselskap forleden der det ble tilbudt egen grillmat til barnene, men da var det snakk om laksepakker med mindre marinade enn på ørretpakkene. Vi voksne spiste av begge deler, men de fleste av de små foretrakk den litt tammere laksen.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no