Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Palmeolje i grøter fra HIPP?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-11-07, 10:08   #41
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

Nei, jeg mener helt sikkert at anbefalingene er yoghurt/syrnede melkeprodukter i små mengder fra 10-måneders alder. Kumelk som drikke fra 12 måneder, men man kan bruke små mengder i mat fra 10 måneder.

Her er link: http://matportalen.no/Saker/1134387213.58

Det er sikkert ikke _farlig_ å bruke litt smør, men jeg tror jeg velger å følge boka her...

Ja det velger du jo selv.
Men det er meierismør i endel barnematglass fra 6 mndr, iallfall.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-07, 10:11   #42
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Viser til det som er skrevet over.

Det tåler ikke varme så veldig godt før det dannes skumle stoffer.

I tillegg er den som regel aldri kaldpresset, men varmebehandlet. Vet ikke om man får kjøpt kaldpresset soyaolje noe sted? Står litt om soyaolje og steking nederst her:

Soyaolje, maisolje og solsikkeolje har en ganske nøytral smak og bør ikke brukes til steking fordi egenskapene forandrer seg ved høy temperatur. Mild olivenolje, rapsolje og jordnøttolje egner seg best til steking.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-07, 10:12   #43
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Soya skal man jo også unngå fordi det kan virke allergifremmkallende.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-07, 10:17   #44
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Men det er meierismør i endel barnematglass fra 6 mndr, iallfall.

Det kan hende, men nå skal man jo ikke se på hva barnematprodusentene gjør for å finne ut hva som er optimalt.

Palmeolje i babygrøt høres unødvendig ut, syns jeg. Er det ikke slik at enkelte mener at palmeolje er det minste av flere onder når det gjelder bruk til steking? At den er bedre å bruke fordi den inneholder mettet fett som ikke omdannes når det varmes opp. Flerumettede fettsyrer derimot omdannes og blir til transfett og andre skadelige stoffer under oppvarming. Og da er det ikke dermed sagt at palmemolje er sunt, den er bare mindre usunn enn enkelte andre oljer til bruk ved steking.

Veldig ofte er innholdet i en matvare palmeolje når den er merket med vegetabislk olje.

Jeg syns det er problematisk å bruke palmeolje også på grunn av miljøet og av etiske hensyn. Regnskog hogges ned og lokalbefolkningen fordrives for å gi plass til plantasjer for storproduksjon av palmeolje. Rasering av regnskog bidrar til klimakrisen, som sikkert de fleste har fått med seg nå.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-07, 10:24   #45
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Det kan hende, men nå skal man jo ikke se på hva barnematprodusentene gjør for å finne ut hva som er optimalt.

Palmeolje i babygrøt høres unødvendig ut, syns jeg. Er det ikke slik at enkelte mener at palmeolje er det minste av flere onder når det gjelder bruk til steking? At den er bedre å bruke fordi den inneholder mettet fett som ikke omdannes når det varmes opp. Flerumettede fettsyrer derimot omdannes og blir til transfett og andre skadelige stoffer under oppvarming. Og da er det ikke dermed sagt at palmemolje er sunt, den er bare mindre usunn enn enkelte andre oljer til bruk ved steking.

Veldig ofte er innholdet i en matvare palmeolje når den er merket med vegetabislk olje.

Jeg syns det er problematisk å bruke palmeolje også på grunn av miljøet og av etiske hensyn. Regnskog hogges ned og lokalbefolkningen fordrives for å gi plass til plantasjer for storproduksjon av palmeolje. Rasering av regnskog bidrar til klimakrisen, som sikkert de fleste har fått med seg nå.

Vel, noen av oss mener jo at mettet fett er sunt da, og ikke all palmeolje er usunn, se her. Men om det siste avsnittet ditt er tilfelle er det jo en GOD grunn til å unngå palmeolje, det ante jeg virkelig ikke.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-07, 10:28   #46
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Er det ikke sånn at melk skal unngås i størst mulig grad fordi det demper opptak av jern? (Underforstått; en smørklatt i maten i ny og ne kan umulig skade?)

Jeg føler meg forøvrig som en halvdårlig mor etter å ha lest denne tråden, da jeg aldri noensinne har filosofert over ulike fett-typer i mat.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-07, 10:33   #47
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Ja og nei, melk hemmer opptaket av jern, men barnets tarmer er ikke utviklet godt nok til å kunne fordøye kumelk i ren form før etter ca. ett år. Jeg mener meierismør kan brukes mye tidligere, men det får jo bli opptil hver enkelt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-07, 10:35   #48
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Kan du for øvrig gi meg en veldig kort forklaring på hva vi snakker om her, forresten?
Jeg skjønner fortsatt ikke hva transfett er, og de linkene det henvises til ligger hakket over min fettfattige forståelse.

Hva bør man unngå og hva er bra?


Det er en erkjennelse at jeg nok ikke kommer til å bli 100% opptatt av dette, men litt mer opplyst enn det jeg er hadde nok ikke skadet. Jeg har jo en snart-grøtspiser å tenke på også.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-07, 10:37   #49
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Vel, noen av oss mener jo at mettet fett er sunt da, og ikke all palmeolje er usunn, se her.

Men er alt mettet fett sunt da? Hvor tar de det fra de som hevder at palmeolje inneholder svært mye palmitinsyre, som fremmer dårlig kolesterol (LDL-Kolesterol)? Jeg klarer heller ikke å se for meg at palmeolje er et naturlig næringsmiddel for mennesker, men at det mer er et "nymotens påfunn". Hva fremstilles det av egentlig? Jeg skjønner jo at det må være palmer av noe slag, men har mennesker spist palmer til alle tider?

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-07, 10:45   #50
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Kan du for øvrig gi meg en veldig kort forklaring på hva vi snakker om her, forresten?
Jeg skjønner fortsatt ikke hva transfett er, og de linkene det henvises til ligger hakket over min fettfattige forståelse.

Hva bør man unngå og hva er bra?

Mer om transfett. Du kan finne en god del mer ved å google eller gå inn på www.lavkarbo.no og spørre der.

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Men er alt mettet fett sunt da? Hvor tar de det fra de som hevder at palmeolje inneholder svært mye palmitinsyre, som fremmer dårlig kolesterol (LDL-Kolesterol)? Jeg klarer heller ikke å se for meg at palmeolje er et naturlig næringsmiddel for mennesker, men at det mer er et "nymotens påfunn". Hva fremstilles det av egentlig? Jeg skjønner jo at det må være palmer av noe slag, men har mennesker spist palmer til alle tider?

Ja, jeg mener alt mettet fett er sunt så lenge det er naturlig. Jeg vet ikke helt med den palmeoljen de putter i ferdigmaten, men siden den er mettet så vet jeg iallfall at den ikke ødelegges på samme måte som det vegetabilske oljer gjør. Men jeg skal sjekke ut litt mer om den.

Her er forresten et par interessante artikler om kolesterol:

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/08/19/509333.html

http://www.ravnskov.nu/dacholesterol.htm

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/08/22/509673.html

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-07, 10:54   #51
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja, jeg mener alt mettet fett er sunt så lenge det er naturlig. Jeg vet ikke helt med den palmeoljen de putter i ferdigmaten, men siden den er mettet så vet jeg iallfall at den ikke ødelegges på samme måte som det vegetabilske oljer gjør. Men jeg skal sjekke ut litt mer om den.

Ja, jeg vet at mettet fett ikke ødelegges på samme måte som flerumettet fett ved sterk varme. Enumetted fett er vel en mellomting, har jeg forstått. Men hva når man ikke varmer opp fettet? Er ikke umettet fett best da? Og hva slags mettet fett er naturlig? Er for eksempel palmeolje naturlig? Og forøvrig, alt som er naturlig er ikke nødvendigvis sunt, så hvorfor skulle alt mettet fett være det?

Mulig du syns jeg er vanskelig nå og stiller mange spørsmål, men jeg vil gjerne vite. Dette med fett er vanskelig, syns jeg.

Apropos umettet fett og oppvarming. Jeg er glad i å knaske nøtter av forskjellig slag. Men fettsyrene i dem blir vel også ødelagt når de røstes? Så det er kun råe/urøstete nøtter som er sunt, er det ikke?

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-07, 11:04   #52
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Selvfølgelig er du ikke vanskelig, jeg var enda mer skeptisk enn deg for 5 år siden. Jeg husker jeg til og med latterliggjorde (ja, rett og slett mobbet) ei som levde på Atkins, og mente hun kom til å dø av hjerteinfarkt innen et par år. Jeg tror ikke det FANTES en større skeptiker enn meg, tro det eller ei.
Ang. nøtter så er rå best ja, kanskje med unntak av peanøtter, for jeg mener å ha lest at rå peanøtter inneholder en muggsopp (?) av et eller annet slag som ikke er så bra, men dette kan jeg sjekke opp. Du kan røste nøtter selv på lavere temperatur, da skal det gå bra.
Jeg har jo lest enormt med artikler og rapporter om dette med mettet fett og er helt sikker i min sak, men skjønner at mange er skeptiske siden det advares mot inntak av slikt fett. I stedet for å svare på alt, synes jeg det er bedre å linke, for da får du mer utfyllende svar fra folk som vet mer enn meg om disse tingene.
Her er det feks. en lege som snakker om mettet fett kontra umettet fett, samt karbohydrater:

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=329840

Her er flere linker om mettet fett:

Fett knekker diabeteskoden

Lavkarbo fjerner mest fett (her står det om slanking, men nedover siden snakker de også om kolesterolet, feks:

Sitat:

De som fulgte Atkins-dietten gikk mest ned i vekt og fikk best resultater på kolesterolnivåer og blodtrykk. Dette til tross for at dietten innebærer ganske mye fett.

Problemet er jo at man finner like mange artikler som sier det motsatte, men flere og flere fagfolk går jo ut og anbefaler meierismør og annet mettet fett nå, og sier at det ikke finnes skikkelig dokumentasjon på at mettet fett faktisk ER skadelig. De fleste studiene jeg har lest viser også at de ofte bruker fet mat med stivelse når de skal dokumentere dette, feks. pommes frites, pizza og lignende. Mat som inneholder 90 % karbohydrater, men som utrolig nok blir sett på som FETT, dermed får fettet skylden. Jeg synes det er ganske utrolig ...

Anbefaler forresten boka "Bedre uten brød" for de som vil sette seg mer inn i dette. Skrevet av en lege og en ernæringsfysiolog, og inneholder kildehenvisninger til en drøss med forskningsrapporter. Jeg kaller den bare "Bibelen".

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-07, 11:23   #53
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Margarin
Varmede flerumettede oljer. Av dem er Raps og olivenolje de som tåler varme best.

Oljene er ok kalde, men ved varmebahandling herdes fettet og det dannes det transfett. I Danmark er dette ulovlig nå, men det er vanskelig å forby fordi det forekommer i en del andre matvarer også.

Nei, det stemmer ikke. Det er ikke transfettsyrer i norsk margarin og det dannes ikke transfettsyrer ved oppvarming av margarin.

Transfettsyrer dannes i kuas mage og ved hjelp av en industriell prosess som kalles herding. På innholdsfortegnelser ser man at det er transfettsyrer ved at det står "delvis hydrogenert vegetabilsk olje" eller "partially hydrogenated vegetable oil".

Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet fraråder forøvrig høyt inntak av meierismør og fete melkeprodukter, og anbefaler istedet myke margariner og oljer i matlagingen.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-07, 11:25   #54
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Jeg tror SEF vil forandre mening om noen år. :venter på revolusjon:

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-07, 11:53   #55
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg tror SEF vil forandre mening om noen år. :venter på revolusjon:

De bruker nok tid......

Angående margarin så er det vel ikke transfett i det nå lenger nei. Det var det for noen år siden derimot, og det tåler vel fremdeles ikke oppvarming særlig godt.

SEF er veldig sene med å komme med råd. Jeg synes f. eks det er morsomt nå at de har oppdaget listeria som farlig for gravide.

For 5-6 år siden var det et ikke tema. For 18 år siden når min søster var gravid så trodde alle jeg var gal når jeg reagerte på at hun spiste upasturiserte oster og pateer. Det var almenkunnskap i England den gangen......


Det er ikke det eneste rådet de endrer årevis etter at det var kjent andre steder. Å gå tilbake på egene råd er jo ganske flaut.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-07, 12:33   #56
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja det velger du jo selv.
Men det er meierismør i endel barnematglass fra 6 mndr, iallfall.

Ja, både det og yoghurt i 6- og 8-månedersglass. Men det kan man jo velge å unngå ved å lese innholdsfortegnelsen.

Synes det er litt rart jeg, at barnematprodusentene ikke følger anbefalingene fra staten, men her må man altså passe på selv.

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-07, 12:45   #57
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Jeg brukte rett og slett økologisk havremel eller noe i den duren til å lage grøt med. Vann og mel. Skikkelig ekkelt. Ungene elsket det. :grøss:

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-07, 17:41   #58
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

Ja, både det og yoghurt i 6- og 8-månedersglass. Men det kan man jo velge å unngå ved å lese innholdsfortegnelsen.

Synes det er litt rart jeg, at barnematprodusentene ikke følger anbefalingene fra staten, men her må man altså passe på selv.

Jeg kjøpte barnemat fra helios. Gikk ned på høykant men så snublet jeg over at spinat skulle en unngå hele første leveår. Det sjokkerte meg faktisk at de da hadde det i barnematen.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-07, 18:08   #59
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Uff nå ble jeg forvirret!

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-07, 18:27   #60
Tammen
Fjott
 
Tammen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.021
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

:sugertilmeginformasjon: Takk

Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no