Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Palmeolje i grøter fra HIPP?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-11-07, 23:17   #21
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Jeg bruker ikke oljer (og selvsagt ingen former for margarin) oppvarmet, med mindre jeg lager Wok eller noe sånt, og da får det heller bare være. Jeg steker så og si utelukkende i meierismør, Ghee eller kokosfett (som ikke smaker noe). Det tåler varmen MYE bedre uten at fettsyrene blir ødelagt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 23:17   #22
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Hmm..jeg skjønner.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 23:18   #23
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg bruker ikke oljer oppvarmet, med mindre jeg lager Wok eller noe sånt, og da får det heller bare være. Jeg steker så og si utelukkende i meierismør, Ghee eller kokosfett (som ikke smaker noe). Det tåler varmen MYE bedre uten at fettsyrene blir ødelagt.

Interessant.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 23:20   #24
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg bruker ikke oljer (og selvsagt ingen former for margarin) oppvarmet, med mindre jeg lager Wok eller noe sånt, og da får det heller bare være. Jeg steker så og si utelukkende i meierismør, Ghee eller kokosfett (som ikke smaker noe). Det tåler varmen MYE bedre uten at fettsyrene blir ødelagt.


Men om du bruker olje, velger du raps eller oliven, ikke sant? For de tåler litt mere enn de andre.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 23:20   #25
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Ja da bruker jeg oliven. Pleier å kjøpe Extra virgin, selv om den kanskje tåler varmen dårligere? Dette er det så delte meninger om, men det er den jeg bruker. Mest til salater og sånt da.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 23:23   #26
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja da bruker jeg oliven. Pleier å kjøpe Extra virgin, selv om den kanskje tåler varmen dårligere? Dette er det så delte meninger om, men det er den jeg bruker. Mest til salater og sånt da.

Det tåler ikke varmen dårligere, men jomfrueligheten blir vel borte på en måte. Så det er bortkastet.

Raps er veldig undervurdert.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 23:24   #27
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Ja, men siden det er E.V jeg bruker mest av, blir det bare til at jeg kjøper den, steker jo nesten aldri i oljer uansett, så jeg har ikke giddet å kjøpe en bare til steking. Bruker endel olivenolje i salatdressinger og over avokado osv. Rapsolje fikk jeg litt skrekken av etter at jeg kjøpte en som smakte fjøs. Elsker smaken av en god olivenolje, det er luksus.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 23:29   #28
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja, men siden det er E.V jeg bruker mest av, blir det bare til at jeg kjøper den, steker jo nesten aldri i oljer uansett, så jeg har ikke giddet å kjøpe en bare til steking. Bruker endel olivenolje i salatdressinger og over avokado osv. Rapsolje fikk jeg litt skrekken av etter at jeg kjøpte en som smakte fjøs. Elsker smaken av en god olivenolje, det er luksus.


Fjøs??? Æsj.

Jeg bruker det innimellom til steking, men jeg har en egen kilde for EV olivenolje og kaldpresset rapsolje. For ikke å glemme skikkelig balsamicoedikk.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 23:31   #29
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Balsamico er et must ja. Mmm. Det er jeg tom for, og jeg må ha lunsjsalaten min i morgen. Må handle!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 23:37   #30
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Takker for forklaringen av ulike typer fett.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 23:43   #31
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Her er noen linker du kan lese (drit i de som sier Mat og Helse ikke er bra, det ER det for tenk. *snøft*):

Transfett og meierismør

Diskusjon om palmeolje, smør og margarin

Artikkel om smør og fett generelt

Diskusjon om fett til steking

Har mange flere, du får bare spørre om du trenger mer. Har jo annet enn bare artikler fra blader også, feks. forskningsrapporter.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 23:45   #32
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det bør være fett i grøten ja, jeg brukte alltid meierismør i den. Og så tilsatte jeg fruktmos.

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Iset, jeg var ikke klar over den gangen at meierismør var ok.

Men er det ok, da?

All den tid man anbefaler å vente med kumelksprodukter i babymat til tidligst 10-månedersalder, så trodde jeg at smør også var fyfy. Og det er jo veldig enkelt å bruke olje i babymat. Jeg tilsetter i hvert fall litt olje rett før servering, så den blir jo ikke varmet opp til skumle transfettsyrer.

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 23:50   #33
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Man skal vente med ren kumelk til 10-12 mndrs alder ja. Men meierismør går helt fint før det, litt yoghurt også (ikke før rundt 7 mndr tror jeg, men er usikker). Kroppen tåler dette bedre enn ren kumelk. Man kan selvsagt bruke olje også, så lenge det er ren kaldpresset (helst økologisk) olje. Noen bruker soyaolje, det er jo galskap.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-07, 00:02   #34
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Man skal vente med ren kumelk til 10-12 mndrs alder ja. Men meierismør går helt fint før det, litt yoghurt også (ikke før rundt 7 mndr tror jeg, men er usikker). Kroppen tåler dette bedre enn ren kumelk. Man kan selvsagt bruke olje også, så lenge det er ren kaldpresset (helst økologisk) olje. Noen bruker soyaolje, det er jo galskap.

Nei, jeg mener helt sikkert at anbefalingene er yoghurt/syrnede melkeprodukter i små mengder fra 10-måneders alder. Kumelk som drikke fra 12 måneder, men man kan bruke små mengder i mat fra 10 måneder.

Her er link: http://matportalen.no/Saker/1134387213.58

Det er sikkert ikke _farlig_ å bruke litt smør, men jeg tror jeg velger å følge boka her...

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-07, 00:28   #35
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Jeg brukte også de fra Helios, har jo endel instantgrøter som er veldig enkle, også har de noen som skal koke et par minutter.
Som Iset bruker jeg bare Ghee av usaltet smør, eller det usaltede smøret uten å lage Ghee først.
Jeg hadde ofte en god dasj havremelk i, for smakens skyld, da var det ikke nødvendig å tilsette noe frukt.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-07, 07:00   #36
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Enig med deg sokk. Vi holdt oss unna alle produkter som inneholdt melk frem til 10 måneders alder. Også smør.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-07, 07:53   #37
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Bare sånn hvis noen ikke vet det;

Sitat:

Ghee is a clarified butter without any solid milk particles or water. Ghee is used in India and throughout the South Asia in daily cooking. A good quality ghee adds a great aroma, flavor and taste to the food.

Det var derfor jeg brukte Ghee, det er jo bare smørfettet, avkommet fikk ikke melkeprodukter før etter 1 års alder.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-07, 08:15   #38
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Noen bruker soyaolje, det er jo galskap.


Kan du utdype?
Jeg trodde soyaolje var manna fra himmelen ...

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-07, 08:36   #39
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Rapsolje fikk jeg litt skrekken av etter at jeg kjøpte en som smakte fjøs.

Jeg brukte rapsolje fra Helios-butikk i grøten til jentungen, og det luktet pyton. Men hun spiste gjerne. Selv fikk jeg helt avsmak, til jeg prøvde Odelia-olje for en stund siden. Den smaker ingenting.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-07, 08:59   #40
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Palmeolje i grøter fra HIPP?

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.


Kan du utdype?
Jeg trodde soyaolje var manna fra himmelen ...

Viser til det som er skrevet over.

Det tåler ikke varme så veldig godt før det dannes skumle stoffer.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no