Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvordan pynter du til jul?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-10-07, 11:57   #1
Ekkir
Bree
 
Ekkir sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 431
Ekkir er litt kulEkkir er litt kul
Standard

Hvordan pynter du til jul?

Je liker en ren og ryddig linje på interiør – da også på julepynten. Less is more, er min filosofi
Har hatt blått som min "julefarge", men i år vurderer jeg rødt.
Hele huset har hvite vegger og tilbehøret er i hovedsak brunt og sort. Da blir det nok stilig med rødt.


Sist redigert av Ekkir : 24-10-07 kl 13:26.
Ekkir er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 12:00   #2
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan pynter du til jul?

Jeg har gammelt hus, så her pyntes det til trengsel - hovedsaklig i rødt.
Har aversjon mot plastikkjulenisser og veldig amerikanisert julepynt, så det blir mye naturmaterialer og stoff.

  Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 12:09   #3
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.718
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan pynter du til jul?

Jeg har rødt som tema hele året, så her pyntes det mye med lys og litt engler. Noe pynt har jeg fra jeg er liten og selv om det ser helt ille ut, så er det mye nostalgi i dem.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 12:12   #4
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.568
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan pynter du til jul?

Jeg liker å pynte med

  • elektrisk lys, i alle farger, og gjerne blinkende
  • julekalender, hjemmelaget
  • juletre med masse (litt sprø) pynt
  • pepperkakehus (eller pepperkakeborg, som det skal bli i år)
  • Nostalgiske figurer, arvet fra besteforeldre eller kjøpt brukt
Jeg skygger unna
  • det meste av nisser
  • alle religiøse symboler (altså ingen engler)
  • bondeeffekter (duker, filt & vatt, trefigurer, julekjerringer osv)

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 12:16   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan pynter du til jul?

Jeg er definitivt more is more, men har ikke egne julegardiner og slikt. Ikke engang juleduker. Vi setter opp den fiberoptiske snømannen, henger stjerner i vinduet og pynter juletreet med det vi har av lysranker, glitter og stæsj. Glitterbarnet pynter pekkerkakehus med besteforeldrene og det står fremme, sammen med klassisk kongerøkelsesstake. Julekalenderen jeg sydde i fjor (En Tilda snøengel) henger på veggen. Ingen nisser, lusekofter, naturfarger eller halm. Ei heller kristne symboler.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 12:22   #6
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan pynter du til jul?

Jeg tror nostalgi, tradisjon og uvilje mot å bytte julepynt annenhvert år preger vår julepynting. Lekkert er det nok neppe, men veldig koselig og stemningsfullt. Mye nisser og mye rødt.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 12:24   #7
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan pynter du til jul?

Jeg pynter vel omtrent som vi lever ellers. Lettere kaotisk og en smule tilfeldig. Vi har noen nisser av ymse karakter, lys, stjerner, duker og julegardiner på kjøkkenet. Treet pyntes ganske tradisjonelt med glitter og lys og flagg og kuler og nisser. Engler finner du ikke mange av hos oss. Men vi pynter ikke veldig mye, egentlig.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 12:28   #8
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan pynter du til jul?

Da jeg var liten fikk jeg julepynt som kalendergaver, og har etter hvert en anselig samling fin julepynt med mange minner knyttet til seg. Og jeg kjøper et par nye fine ting hvert år. Men det er hovedsakelig treet som blir pyntet - temaet har utviklet seg til å være rødt, strå og gull. Ellers henger jeg noen fine messingsnøfnugg og -engler i vinduet, har en stjernelysranke rundt det ene kjøkkenvinduet, noen fine glasskuler i lampa, og så noen små porselensnisser fra barndommen rundt om. Jeg kunne aldri bestemt meg for å bytte ut noe av det.

Regner med det vil komme litt barnelaget pynt inn etter hvert, og det blir fint. Men en ting er sikkert - det skal ALDRI slike sjuarmete elektriske lysestaker i mine vinduer!

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 12:29   #9
Frances
Lykkelig naiv
 
Frances sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 861
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Sv: Hvordan pynter du til jul?

Vi pynter med det vi har i julekassen vår. Det vil si ymse ting med nisser, engler, ting barna har laget på barnehagen, ting vi har laget da vi gikk på barneskolen...masse forskjellig. Blir så fint så. Stylet jul er ikke noe for oss.

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 12:36   #10
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan pynter du til jul?

Jeg pynter med røde lys, MASSE røde lys, og blomster. Noen få små nisser her og der. Dessuten røde duker og løpere. Juletreet blir pyntet med det vi har fra før. Det blir sjeldent kjøpt inn nytt pynt til det. Stilrent og minimalistisk? Næsj!Ikke så veldig. Julen er vel ikke stilren og minimalistisk vel.

Kula er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 12:37   #11
Ekkir
Bree
 
Ekkir sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 431
Ekkir er litt kulEkkir er litt kul
Standard

Sv: Hvordan pynter du til jul?

Jeg kjøpte en advensstake til å ha i vinduet til 700 kr i fjor. Mannen min holdt på å besvime

Ekkir er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 12:42   #12
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.718
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan pynter du til jul?

Opprinnelig lagt inn av Ekkir, her.

Jeg kjøpte en advensstake til å ha i vinduet til 700 kr i fjor. Mannen min holdt på å besvime

Det hadde jeg gjort også.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 12:43   #13
Ekkir
Bree
 
Ekkir sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 431
Ekkir er litt kulEkkir er litt kul
Standard

Sv: Hvordan pynter du til jul?

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Det hadde jeg gjort også.

Den er veldig fin og jeg angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte den. Har fortsatt til gode å se noen som har lik.

Ekkir er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 12:45   #14
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.568
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan pynter du til jul?

Opprinnelig lagt inn av Ekkir, her.

Jeg kjøpte en advensstake til å ha i vinduet til 700 kr i fjor. Mannen min holdt på å besvime

Nå er vel denslags stæsj noe man gjerne bruker i århundrer, så da er det vel å forsvare, er det ikke? Jeg synes det er greit jeg, å heller kjøpe noe man synes er skikkelig fint, så slipper man å kjøpe nytt om noen år.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 12:49   #15
Hippie
Energisk
 
Hippie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 399
Hippie er litt kulHippie er litt kul
Standard

Sv: Hvordan pynter du til jul?

Jeg har røde detaljer i alt det lyse fra før. Så rødt er julefargen.

Pynter også ganske enkelt. Juletreet har pynt som er i rødt, sølv og glass. Med røde sløyfer.

Hippie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 12:50   #16
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.568
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan pynter du til jul?

Opprinnelig lagt inn av Ekkir, her.

Den er veldig fin og jeg angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte den. Har fortsatt til gode å se noen som har lik.

Bilde?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 12:52   #17
bloma
Aktiv
 
bloma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 129
bloma er litt kul
Standard

Sv: Hvordan pynter du til jul?

Jeg pynter bare med hvitt, brunt og gull. Mye hvitt. Sånn som små engelvinger, juletrær i hvit filt og hvite papirstjerner.
Har også små bambier som blir plassert rundt omkring.
Og så tenner jeg massevis av levende lys når vi skal oppholde oss en stund i stua.
Har også brukt å ha svibler og kongerøkelse, men i fjor ble vi så allergiske alle tre at jeg tror vi holder oss unna det i år.
Julekalenderen er en hyssing med klyper på, og pakkene/aktivitetene pakkes inn i gråpapir/hvitt papir.
For å bryte med det lyse, hvite har jeg ca 20 telysholdere i rødt glass som står samlet på spisebordet.

Litt "stylet" jul kanskje, men jeg er allergisk mot for mye nips generelt, har ingen ting jeg må ha fremme fra jeg var liten, og dropper nisser og rødt generelt. Å ha for mye farger rundt meg gjør meg stresset. (Miljøskadd interiørarkitekt...)

__________________
storebloma2004 og lillebloma 2009
bloma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 12:55   #18
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan pynter du til jul?

Nostalgi er tingen her. Fargekoordinert jul der ungenes egen pynt ikke får plass er for meg værre enn amrikansk kitch pynt.

Her er det noe fra min barndom, noe fra mannens. Noe kjøpt på den ferien, noe på den. De siste 3 årene har vi malt egene glasskuler. I seks år har vi samlet på engler så det er det mye av.

Overlesset pepperkakehus i fireåringens smak. Noen håndlagede flotte nisser og en plastnisse fra jeg var liten krasjer og den grusomme amrikanske synge og dansenissen tar kaka.

Jul er tradisjon og minner noe får ligge over et år, noe nytt kommer til, men hovedelementene er som i fjor.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 13:06   #19
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan pynter du til jul?

Jeg har en svigermor som er ekstremt flink på håndarbeid. Juletreet mitt pyntes kun med pynt laget av henne, glitter, lys og stjerne i toppen av treet. Julepynten kom som resultat av at hun laget tre ting til meg for mange år siden. Pynten er helt nydelig og jeg sa i forbifarten at jeg gjerne skulle pyntet et helt tre med den pynten. To uker før neste jul fikk jeg en hel eske med nydelig, hjemmelaget pynt. Når Snupp begynner sin egenproduksjon så skal det selvfølgelig på treet. Ellers har svigermor sydd to juleduker til meg, som jeg bruker, og hun har laget kalender til Snupp. Alt julestashet mitt kommer for øvrig fra svigermor, som pynter til trengsel. Jeg er veldig lite pyntete av meg, og bruker de tingene jeg liker. Resten får lov til å ligge i esken. Resultatet er at jeg får mer av de tingene hun ser blir brukt, da hun helst hadde sett at jeg hadde dekket alle flater med juleting.

Jeg har ikke julegardiner, men kommer til å henge lys i vinduene, og i år vurderer jeg også å henge lys ute. Pynten kommer opp lille julaften og er nede før nyttår. Hjemme hos mine foreldre har vi alltid pyntet treet sammen, mannen er vant til at det pyntes etter barna har lagt seg, og at man kommer ned til pyntet hus på julaften. Han syns at det var veldig flott, så jeg vurderer å innføre dette i år, siden Snupp uansett legger seg relativt tidlig.

Jeg har planer om å lage pepperkakehus, men planer er til for å endres.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 13:18   #20
Ekkir
Bree
 
Ekkir sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 431
Ekkir er litt kulEkkir er litt kul
Standard

Sv: Hvordan pynter du til jul?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Bilde?

Dette var det eneste jeg fant...


Sist redigert av Ekkir : 30-10-07 kl 08:52.
Ekkir er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no