Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Anbefal meg en busk

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-09-15, 20:45   #1
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Anbefal meg en busk

Jeg trenger et par busker på grensen mot naboen.

Men jeg har ikke snøring på planter.

Jeg vil gjerne ha noe som allerede har en viss størrelse ved innkjøp, som tåler vinter, som ikke er vintergrønt og som vokser ganske fort og blir ganske store. Og som er fine.

Jeg liker sånne spirea-lignende busker med gule blomster, for eksempel. Kan det passe?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-15, 21:14   #2
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.687
Blogginnlegg: 35
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefal meg en busk

Du kan prøve forsythia (gullbusk) eller spirea, men min absolutte favoritt er duftskjærsmin. Den blomstrer rikelig med hvite blomster, og den dufter himmelsk.

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-15, 21:17   #3
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefal meg en busk

Ja, det var en god ide. Jeg vet til og med hva det er.

Vokser de fort? Og hvor får jeg i så fall kjøpt et par med ok størrelse?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-15, 21:30   #4
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.687
Blogginnlegg: 35
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefal meg en busk

Den setter kraftige skudd hvert år og blir over to meter, men det kan ta litt tid før den blomstrer. Du kan jo prøve BoGrønt Hammer på Stjørdal eller på Nypan, de har gjerne busker av litt størrelse.

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-15, 21:46   #5
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefal meg en busk

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Den setter kraftige skudd hvert år og blir over to meter, men det kan ta litt tid før den blomstrer. Du kan jo prøve BoGrønt Hammer på Stjørdal eller på Nypan, de har gjerne busker av litt størrelse.

Jeg måtte google hvor Nypan var.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-15, 21:54   #6
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefal meg en busk

Jeg planlegger hvitbroket kornell, cornus alba, hjemme hos meg, sammen med duftskjærsmin og syrin.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-15, 21:55   #7
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.687
Blogginnlegg: 35
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefal meg en busk

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg måtte google hvor Nypan var.

:tsk:


Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-15, 21:56   #8
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefal meg en busk

Jeg glemte å si at det MÅ være noe som rådyr ikke liker. :bor ved viltkorridor:

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-15, 22:48   #9
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefal meg en busk

Skal den bli høy eller?
Hva med Rosespirea? Blomstrer fra ca juli til frosten kommer.


Potentilla/Buskmure, finnes også i rosa og en orangerød type.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-15, 23:16   #10
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefal meg en busk

Rosespirea avbefales pga voldsomme rotutløpere og tøylesløs spredning. Potentilla avbefales fordi den er en dørgende kjedelig parkvesenplante.

Cornus alba 'Sibirica' er flott, spesielt om vinteren.


Cornus alba 'Sibirica Variegata' er enda finere:


Litt ulike typer Cornus sammen:


Eller finn noen superfine Trolhassel:


Google hamamelis og finn en sort du liker. Eller flere. Se her:
http://garden-living.blogspot.no/201...kalmthout.html
Du kan holde dem ganske lave og underplante med syrinhortensia. Syrinhortensia er hardfør og har virkelig nydelige blomster.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers

Sist redigert av Harriet Vane : 02-09-15 kl 23:30.
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-15, 23:26   #11
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.979
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefal meg en busk

Potentilla avbefaler jeg inderlig.
De står på utrydningslista her, men etter å ha studert dem nærmere innså vi at de er så krevende å bli kvitt igjen at hele prosjektet ble utsatt til neste år eller noe.
Så nå er jeg stuck med noen svært ustelte sådanne, det vokser alt mulig rart innimellom dem, og neimen om jeg vet om man kan klippe noe særlig i dem når de har fått lov til å forfalle i gud vet hvor mange år?

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-15, 09:31   #12
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefal meg en busk

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Potentilla avbefaler jeg inderlig.
De står på utrydningslista her, men etter å ha studert dem nærmere innså vi at de er så krevende å bli kvitt igjen at hele prosjektet ble utsatt til neste år eller noe.
Så nå er jeg stuck med noen svært ustelte sådanne, det vokser alt mulig rart innimellom dem, og neimen om jeg vet om man kan klippe noe særlig i dem når de har fått lov til å forfalle i gud vet hvor mange år?

Vi beskjærte de rått og brutalt til det var kun brun kvist igjen, men de klarer seg, og kommer fort tilbake. Enden på visa ble gitt bort på rot på finn.no. Nå har vi ingen.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-15, 09:43   #13
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefal meg en busk

Moren min sier at rådyrene og hjorten ikke spiser av duftjasminen hennes, i alle fall.

Men hva med disse cornell-ene? Er de rådyr-proof?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-15, 09:51   #14
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefal meg en busk

Jeg har bare masse sibirkornell (den tåler alt) og ingen hjort.

Den er for øvrig 1 av 3 busker som har fått lov til å bli etter hagerazziaen.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-15, 11:43   #15
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefal meg en busk

Corneller er rådyrproof, de brukes mye i nordamerika og Canada, de tåler alt. De må beskjæres, ca 1/3 hvert år, så de beholder den flotte fargen.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-15, 11:47   #16
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefal meg en busk

De beholder fargen uten at man beskjærer. Men da vokser de kanskje i pissevinkel, som det heter så fint i Bergen.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-15, 12:25   #17
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.979
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefal meg en busk

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Vi beskjærte de rått og brutalt til det var kun brun kvist igjen, men de klarer seg, og kommer fort tilbake. Enden på visa ble gitt bort på rot på finn.no. Nå har vi ingen.

De skal definitivt beskjæres rått til våren, de ser altså helt håpløse ut der de står .

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-15, 14:26   #18
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefal meg en busk

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Corneller er rådyrproof, de brukes mye i nordamerika og Canada, de tåler alt. De må beskjæres, ca 1/3 hvert år, så de beholder den flotte fargen.

De er kjempefine!

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

De beholder fargen uten at man beskjærer. Men da vokser de kanskje i pissevinkel, som det heter så fint i Bergen.

Knis, det utrykket passet godt, for hver gang jeg ser den overskriften lurer jeg på om Cuya må tisse.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-15, 19:27   #19
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefal meg en busk



Jeg landet på at kornell egentlig ikke er min greie. Jeg liker visst ikke vintergrønt eller andre ting som er fargerikt om vinteren.

Jeg var på hagesenteret på Nypan (takk for tips, Albertine, og takk for kart, Google) og det var veldig bra. Anbefales! Stort utvalg, god service.

Kjøpte to hydrangeaer (type 'Hot chocolate') og en blærespirea. Synes de er så utrolig fine når de blomstrer.

Nå gjenstår det bare å se akkurat hvor glad den lokale rådyrbestanden blir.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-15, 19:28   #20
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefal meg en busk

Jeg kikket litt på noen hamameliser også, men må se det litt an.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no