Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Flere grener av min hengefuchsia knakk ...

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-13, 14:10   #1
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Flere grener av min hengefuchsia knakk ...

...kan de da brukes som stiklinger?

Jeg kjøpte en hegefuchsia i dag, satte den fra meg for å hente jord, snublet i en av guttas uteleker og tråkket på planten. Rotsystemet ser uskadet ut, så jeg satte det som var igjen av planten der jeg hadde planlagt (veggkrukke) og satser på at det går bra.

...men alt det som knakk av? Kan det brukes til noe foruftig og ikek bare stå litt til pynt i en vase? Kult om det kunne bli en ny plante. Jeg har jord, minidrivhus og også noen torvbrikker trur eg...

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-13, 17:40   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flere grener av min hengefuchsia knakk...

Ja, man kan fint stiklingsformere fuchia, eller rettere sagt, det ER ved stiklingsformering man formerer dem. Er det grønne grener eller mer "treaktige"? De grønne roter seg lettere.

Det beste er å sette dem i så/kakrusjord, i praksis betyr det at du kan blande sand i jorden, ganske mye sand, så blir det bra. Lett, godt drenert jord får du da. Kattesand (ikke klumpesand) eller helt vanlig sand (men helst ren, altså tar jeg ikke fra sandkassa til ungene som har stått sånn siden... vel, den var den når vi flyttet inn, og jeg antar den er ganske så mange år gammel.) Minidrivhus er fint, eller en "nesten tett plastpose" og passe på fuktigheten og la det stå.

jeg har ingen erfaring med dette, dvs, jeg har førstegangsstiklinger stående på kjøkkenbenken nå, etter at jeg klippet litt av greiene på en fuchia og en pellargonia i håp om at de skal grene seg mer (det skal man jo altså med disse) Jeg kjøpte dem som stiklinger på plantasjen i vår.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-13, 10:43   #3
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere grener av min hengefuchsia knakk ...

Jeg aner ikke. Men om det ikke funker, så kan du kanskje ha dem som pynt i en vase? Jeg fikk knekt av noen grener av "Million Bells" i fjor, og de sto altså i en vase i vinduet hele sommeren og blomstret. Bare byttet vann av og til.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-13, 23:18   #4
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flere grener av min hengefuchsia knakk ...

Det gikk strålende. Jeg satte flere grønne stilker i sandholdig jord i to 10 cm potter og de vokste og trivdes. Den ene ga jeg bort til naboen, mens den andre ple pottet om til en større potte i dag.

Jeg tenkte ta den inn til vinteren, men kan den overleve som stueplante eller må den hvile når det er vinter?

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-13, 17:27   #5
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flere grener av min hengefuchsia knakk ...

Helst hvile kaldt.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no