Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Barnehagen hevder frukt gir hyperaktive barn

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-10-12, 15:34   #21
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.836
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnehagen hevder frukt gir hyperaktive barn

Jeg synes det sukkerhysteriet begynner å gå for langt. En ting er nå å ha kakefrie barnehagebursdager, men å fjerne fruktmåltidet? Frukt er faktisk sunt. Frukt inneholder fiber som gjør at blodsukkeret ikke stiger så mye på tross av fruktsukkeret. Hadde man f.eks. drukket tilsvarende mengde fruktjuice ville blodsukkeret steget raskere, men i frukt er annerledes.

En annen ting er at det er altfor lenge å gå fra lunsj til middag uten annet enn et par sukkererter innabords. De trenger mer energi rett og slett.

I min sønns barnepark har de felles fruktmåltid. Alle har med en frukt hver som samles inn, skjæres opp og legges på fat. Det ser innbydende ut og ungene spiser masse (og jeg kan ikke si at noen av dem oppfører seg som om de er hyperaktive). De fleste får også yoghurt hver dag, og barnehagen tillater til og med kake på bursdagene. Jeg synes det er bare flott.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 15:34   #22
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.864
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Barnehagen hevder frukt gir hyperaktive barn

Frukt usunt også nå? :koko:
I barnehagen til jenta har de også et frukt/grønsaksmåltid i totida. Men da spiser de medbrakt matpakke eller yoghurt ved siden av.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 15:35   #23
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnehagen hevder frukt gir hyperaktive barn

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.6361904

Det finnes ikke belegg for å hevde at barns adferd endres av sukker.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 15:37   #24
Note
Superduperaktiv
 
Note sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 741
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Sv: Barnehagen hevder frukt gir hyperaktive barn

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg har sent mail til styreren for å få litt mer informasjon og fikk svar tilbake om at frukten fikk blodsukkeret til å stige så fort og derfor ble ungene hyperaktive og bare mer sultne.

Da hadde jeg kjørt på med henvisninger til den forskningen som er gjort på området, for det der er ærlig talt bare pølsevev.

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 15:37   #25
Note
Superduperaktiv
 
Note sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 741
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Sv: Barnehagen hevder frukt gir hyperaktive barn

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7474248

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 15:40   #26
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehagen hevder frukt gir hyperaktive barn

Jeg hadde banket forskning i bordet hvis jeg var mamma i den barnehagen. Makan!

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 15:40   #27
kakklanes
Diabetesspl
 
Medlem siden: Sep 2012
Hvor: Ca. midt på
Innlegg: 63
kakklanes har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Barnehagen hevder frukt gir hyperaktive barn

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg har sent mail til styreren for å få litt mer informasjon og fikk svar tilbake om at frukten fikk blodsukkeret til å stige så fort og derfor ble ungene hyperaktive og bare mer sultne.

Ja, blodsukkeret stiger fortere, men det er også en del fiber osv. i det som gjør at det i hvertfall ikke kan sammenlignes som godteri! Og hvis de samtidig også spiser fiber som er i knekkebrød/grovt brød samtidig så vil det også senker blodsukkeropptaket mer (nå snakker diabetessykepleieren i meg altså! )

Jeg syns ikke det er arguement god nok til å kutte frukta i barnehagen! Her har jeg nok kjempet mere med dem! Spurt henne om det er en faglig begrunnelse hun har fra fagkunnskaper eller om det er noe som noen har fotalt henne eller lignende!

Syns det er viktig at også på barnehager som gjør sånne avgjørelser kan argumentere dette basert på riktig fakta!

Kjenner jeg blir irritert på den styreren.....

kakklanes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 15:57   #28
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnehagen hevder frukt gir hyperaktive barn

Be om forskningsbasert begrunnelse ja, det tror jeg ikke hun klarer å grave opp. Makan. Jeg kan se at bare frukt blir litt snaut, men å kutte den helt er jo koko. I forrige barnehagen til vesla fikk de brødskive eller knekkebrød + frukt eller varmmat til det måltidet, i den hun har begynt i nå ber de oss sende med ekstra mat så de har til ettermiddagsmåltidet, fordi de syntes det ble snaut med bare frukt fra 11 til middag. Men å la ungene gå med bare et par grønnsaksbiter eller en riskjeks innabords - da tipper jeg de får slitne og slappe unger på slutten av dagen, gitt.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 15:58   #29
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehagen hevder frukt gir hyperaktive barn

Vi har med matpakke som skal duge til frokost og evt behov for ettermiddagsmat.

Fruktkutt pga sukker er tull.

Men kan du ikke sende med matpakke?

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 16:27   #30
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.490
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnehagen hevder frukt gir hyperaktive barn

Altså, denne er egentlig ganske enkel. Bare frukt gir for høy blodsukekrstigning? Gi dem brød eller knekkebrød også da. Så blir ungene mett også. Man kutter ikke frukten. Men man serverer noe mer sammen med den, så blir den enda sunnere, og dessuten mettende nok til at ungene ikke forkommer av sult innen middag, som i mange familier ikke serveres før rundt 17, som er veldig, veldig lenge etter 1130.

Vi har også et lite "fruktmåltid" i to-tiden på jobb faktisk. Jeg tar gjerne litt knekkebrød eller sånn sammen med. Ei lita skive. Ja, sånn at jeg holder helt til middag, som hos oss ofte ikke er på bordet før 1715-1730. (I dag er et unntak, jeg er hjemme med sykt barn, og mannen kommer uansett ikke hjem til middag, så jeg hentet Knerten mye tidligere enn vanlig, og middagen har vi allerede spist. Normalt sett er de ikke hentet enda på denne tiden.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 16:32   #31
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehagen hevder frukt gir hyperaktive barn

Man kan jo lure på hvor smarte disse rene fruktmåltidene er. Selv om det ikke er noe grunnlag for å bytte dem ut med kun grønnsaker, det er jo helt på bærtur. Alle som har hatt med diabetikere å gjøre vet at trikset for å bufre rask blodsukkerstigning ikke er å leve uten frukt, men måtehold kombinert med fiber og langsomme karbohydrater. (Ok, noen små diabetikere tåler ikke frukt, men der har vi unntakene). Vår barnehage har begynt å servere knekkebrød sammen med frukten nå etter ønske fra foreldrene. Det er en stor suksess. Ungene er jo sultne på ordentlig, det er lenge å gå fra kl 11-11.30 til kl 1630-17 uten mat. Og litt frukt i mellom der løser egentlig ikke det problemet. Frukt og knekkebrød er imidlertid den perfekte kombo.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 16:37   #32
lucifine
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 1.202
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Barnehagen hevder frukt gir hyperaktive barn

1. mi jente BLIR hyper av sukker (hvitt sukker) og det har ingenting med forholdene rundt sukkerspisingen. Ei muffins før leggetid kan tippe hele leggerutinen vår.

2. Grønnsaker er generelt et bedre valg, ernæringsmessig enn frukt da de ikke inneholder fruktsukker. Men herremin å kutte frukten helt er å gå for langt. En ting er å supplere litt, kanskje venne barna til at "det er godt med grønnsaker også", men å kutte frukten helt er bare meningsløst. Og riskjeks er da ikke mat?! Kjenner meg litt provosert jeg.

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 17:05   #33
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnehagen hevder frukt gir hyperaktive barn

Opprinnelig lagt inn av lucifine, her.

1. mi jente BLIR hyper av sukker (hvitt sukker) og det har ingenting med forholdene rundt sukkerspisingen. Ei muffins før leggetid kan tippe hele leggerutinen vår.

Dette stemmer bare ikke, beklager. All nyere forskning viser at sukkerhypre barn er et problem i foreldrenes hode.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 17:09   #34
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnehagen hevder frukt gir hyperaktive barn

Jeg reagerer med høyt og så raskt fallende blodsukker på reine fruktmåltider, uten å ha diabetes, og det er det sikkert barn som også gjør, så det ideelle må vel være å kombinere ting her. Gjerne både frukt og grønnsaker, og noe fiber som knekkebrød e.l. Hvis jeg skulle gått fra 11 til 17 på bare frukt, hadde jeg ikke vært tilsnakkende. Og jeg er jo trossalt voksen og løper ikke omkring så mye som barnehagebarn.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 17:23   #35
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barnehagen hevder frukt gir hyperaktive barn

Opprinnelig lagt inn av lucifine, her.

1. mi jente BLIR hyper av sukker (hvitt sukker) og det har ingenting med forholdene rundt sukkerspisingen. Ei muffins før leggetid kan tippe hele leggerutinen vår.

2. Grønnsaker er generelt et bedre valg, ernæringsmessig enn frukt da de ikke inneholder fruktsukker. Men herremin å kutte frukten helt er å gå for langt. En ting er å supplere litt, kanskje venne barna til at "det er godt med grønnsaker også", men å kutte frukten helt er bare meningsløst. Og riskjeks er da ikke mat?! Kjenner meg litt provosert jeg.

Dette er feil!
Det er mange grønnsaker som inneholder fruktose.

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 17:24   #36
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.792
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnehagen hevder frukt gir hyperaktive barn

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Dette stemmer bare ikke, beklager. All nyere forskning viser at sukkerhypre barn er et problem i foreldrenes hode.

Eh, ikke alltid. Jeg merker godt på kroppen da jeg inntar sukker og raske karber. At noen små barn også merker det godt tror jeg så gjerne. Jeg er glad de får tilbud om knekkebrød i barnehagen, et kvart eple hadde ikke vært en god løsning for hverken minsten eller meg om vi er sultne.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 17:45   #37
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Barnehagen hevder frukt gir hyperaktive barn

Pappalille, du kan få se mine gutter etter en is.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 17:49   #38
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Barnehagen hevder frukt gir hyperaktive barn

Galskapen når nye høyder. Ikke mange årene siden det var maccaroni og ketchup som standard. Det er hyper som får rå i de ulike barnehagene etter den enkelte styrers forgodtbefinnende, som igjen styres av hva de leser seg opp på av mer eller mindre tabloide oppslag. Som det er en jungel av i dag. Det burde komme et eget tilsyn med barnehagene som følger opp kostholdet. Og frukt bør definitivt være en del av dette.

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 18:18   #39
lucifine
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 1.202
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Barnehagen hevder frukt gir hyperaktive barn

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Dette stemmer bare ikke, beklager. All nyere forskning viser at sukkerhypre barn er et problem i foreldrenes hode.

Det trodde jeg også men Snuppa her beviser det gang på gang.

Hun reagerer veldig på blodsukkersvingninger. Det har skjedd flere ganger at hun har fått noe hos naboen som vi ikke har visst om og så har vi merket på henne at hun er "veldig høyt oppe" i et øyeblikk og så sint, sur og helt umulig i neste. Jeg aner ikke hva du legger i begrepet hyper men for meg så er det en atferdsenring som er negativ og som ikke er typisk for mitt barn. Og det skjer hver gang hun får i seg sukkerholdig mat med lite annet itillegg.

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 18:21   #40
lucifine
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 1.202
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Barnehagen hevder frukt gir hyperaktive barn

Opprinnelig lagt inn av scilla, her.

Dette er feil!
Det er mange grønnsaker som inneholder fruktose.

Ja det er det sikkert, jeg formulerte meg nok litt for bastant der. Beklager. Men de som inneholder fruktose er det typisk rotgrønnsaker? Inneholder de mindre eller lik mengde fruktose som feks frukt?

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no