Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Kasias krimskrams

Facebook og dialekt

Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-12, 11:45   #41
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Jeg synes dere framstår som noe snobbete nå. Jeg synes ikke det er verre å lese dialekt enn å observere at noen skriver statusene sine på engelsk fordi de har engelske venner på vennelista. Det som skrives på FB er ikke nødvendigvis direkterettet mot meg og da tar jeg det ikke personlig om folk velger å skrive dialekt og roller meg øynene over det. Det er mye ræl på FB og jeg tar inn ca 30%, det som ikke interesserer meg går rett igjennom - dialekt eller ikke.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 11:55   #42
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Jeg tar det ikke heller personlig på noen som helst måte, og det er ikke noe som går inn på meg. Men siden vi først diskuterer det i denne tråden, så syns jeg konsekvent dialektskriving virker en smule teit.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 12:03   #43
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.405
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Tipper de fleste ville reagert på østlandsdialekt, for eksempel en av mine siste statuser: jæi har skrivi ferdi åppgaven min!

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 12:06   #44
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Ja, det er forskjell på å skrive "Æ har fådd frokost" og "Æ har fådd frokåsst". Endel skriver jo ikke bare dialekt, de skriver ord gjennomført som de sies.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 12:11   #45
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Tipper de fleste ville reagert på østlandsdialekt, for eksempel en av mine siste statuser: jæi har skrivi ferdi åppgaven min!

Tsk, tsk, du veit vell att østlannsdialekt ikke ær ræina såmm årntli å værdi dialekt?

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 12:30   #46
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Østlendinger snakker da ikke dialekt?

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 12:36   #47
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg har en følelse av at det er mest rogalendinger og trøndere som skriver dialekt. Stemmer dette med virkeligheten?

Vet ikke, men jeg kan bekrefte at mange rogalendinger skriver dialekt. Særlig på sms.

Vettkje koffor.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 12:36   #48
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Jeg synes det er veldig få som klarer å skrive dialekt på en måte som jeg opplever som fin. Og når det ikke er fint, er det langt mer irriterende enn når folk skriver skikkelig dårlig bokmål eller nynorsk, synes jeg.

I tillegg er det blant mine FB-bekjente ganske sterk overlapp mellom dem som skriver dialekt og dem som skriver veldig høylytte, lavpannede statusoppdateringer med veldig mange utropstegn og spørsmålstegn. Jeg har ikke så mange igjen av disse nå, forresten - og jeg har også et par bekjente som skriver morsomt og hyggelig på dialekt, så det går an. Men jeg gjetter at oppfatningen mange har av dialektskriving er sterkt farget av hvem det er som primært skriver på dialekt.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 12:46   #49
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.405
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Ramses, her.

Østlendinger snakker da ikke dialekt?

Joda!

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 13:40   #50
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Ja, det er forskjell på å skrive "Æ har fådd frokost" og "Æ har fådd frokåsst". Endel skriver jo ikke bare dialekt, de skriver ord gjennomført som de sies.

Ja, det er nettopp dette siste, å skrive lydskrift eller hva man skal kalle det. Her ei på vennelista mi, de første månedene hadde jeg seriøse problemer med å skjønne hva hun skrev, ble for opphengt i alle å'ene og ekstra i'ene i alle ord. Men hun er konsekvent, det skal hun ha. Og til min overraskelse kan hun fint skrive ordentlig og riktig bokmål også, har jeg sett andre steder.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 13:42   #51
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Man ender mentalt sett på nedre sjikt av normalnivå hva intellegensnivå angår når man skriver på dialekt - for meg.

Jeg bruker kanskje noen trønderske ord som "dæller'n"

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 13:51   #52
Sure Eplet
tradisjonell figur
 
Sure Eplet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 879
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg har latt meg merke ved bruken av "isje". Sier voksne folk det nå for tiden? Forfallet for kj-lyd var allerede i gang da jeg bodde i Stavanger, men at det skulle komme så langt?

det er veldig vanlig, og det sprer seg sørover. Ser ut til at det følger jernbanen og kollektivtilbudet - Lyefjell og Bryne har stor andel sj-brukere mellom 20 og 30. Bygdene i Klepp og Time ser ut til å henge litt etter, men den begynner å etablere seg på Nærbø.

Og en ting er at det høres fjollete og barnslig ut på bymål, men når folk går omkring og snakker om at de "ishe vil haim å eda for shykken ææ så hærpa" ... ... jaja. De om det. Det er sikkert moderne.

Bill.mrk. tarmyetog

__________________
Litt rouge på eplekinn utstråler ungdommelighet som ingenting annet.
Sure Eplet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 13:57   #53
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Jeg så en episode av Erobreren, og syns det var rart at de ikke hadde klart å finne statister blant ungdommer som kunne uttale kj-lyden. Jeg tror det å si "shærlighet" ble sett på som en talefeil på sekstitallet. Men men, i en serie der hovedpersonen skifter øyenfarge fra mørk brun til blå når han vokser til litt, så kan en vel ikke forvente allverdens.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 14:25   #54
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg har latt meg merke ved bruken av "isje". Sier voksne folk det nå for tiden? Forfallet for kj-lyd var allerede i gang da jeg bodde i Stavanger, men at det skulle komme så langt?

Noen gjør det. Ikke så mange vokne akkurat. Men det finnes noen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 14:27   #55
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Jeg registerer at ungdomsskolelever skriver "isje" i sms. Jeg tror det henger mer sammen med at de ikke kan skrive.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 14:51   #56
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.824
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg registerer at ungdomsskolelever skriver "isje" i sms. Jeg tror det henger mer sammen med at de ikke kan skrive.

Eller snakke ordentlig. :hater sj-istedetfor-kj-lyden:

Jeg synes det er stor forskjell på å skrive forståelig dialekt kontra jeg-skriver-akkurat-den-lyden-jeg-prater-dialekt.

1) Eg hr ishe sitt om dn hr kåmmt ud ennå
2) Eg har ikkje sett om den har komt ud ennå

Sistnevnte burde ikke være et stort problem for flertallet (i alle fall ikke med samme dialekten) å lese.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 15:10   #57
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.012
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Eller snakke ordentlig. :hater sj-istedetfor-kj-lyden:

Jeg synes det er stor forskjell på å skrive forståelig dialekt kontra jeg-skriver-akkurat-den-lyden-jeg-prater-dialekt.

1) Eg hr ishe sitt om dn hr kåmmt ud ennå
2) Eg har ikkje sett om den har komt ud ennå

Sistnevnte burde ikke være et stort problem for flertallet (i alle fall ikke med samme dialekten) å lese.

Enig med Teeny her.

Jeg skriver statuser på FB stort sett på bokmål, for jeg har venner over hele landet som jeg vet leser, og jeg ønsker jo at de skal forstå hva jeg skriver.
Ellers skriver jeg ofte sms og svarer gjerne på andres status på dialekt, hvis DE skriver dialekt. Jeg har venner som skriver konsekvent bokmål, og da SVARER jeg på bokmål. Sånn er det bare, og at noen skal synes det er "barnslig og teit" ... vel, dem om det.

Men 'isje' DET høres barnslig ut for meg altså. Vi har en dialekt som har mye nynorsk i seg og da heter det vitterlig 'ikkje'.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 15:13   #58
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.226
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Prøver å skrive korrekt. Men på sms og facebook er jeg meg mer privat, og da, da går det i dialekt. Synes nesten det er litt rart, upersonlig med de som alltid skriver korrekt bokmål/nynorsk i enhver uformell sammenheng.

Jeg synes det er rart at du synes det er rart. Skriftspråk er skriftspråk, det har jo ingenting med hvor personlig man ønsker å være. For meg blir tekst personlig (eller ikke) ut ifra hva som blir skrevet, ikke ut ifra hva slags form det blir skrevet i, og jeg klarer ikke å se hvordan det skal være upersonlig å skrive riktig.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 15:14   #59
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Enig med Maria Singer.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 15:23   #60
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Ja, jeg synes det er noe helt annet på slike arenaer. Jeg skriver jo dialekt til venner og familie med samme dialekt som meg, ellers aldri. Da "prater" vi, og det føles litt unaturlig å skrive på bokmål på chat og slikt med Stavangertalende venner/familie. Det hadde nok vært annerledes om jeg var fra Østlandet og hadde en dialekt som lå nærmere bokmål, kan jeg tenke meg.
Jeg prøver å ikke ha statuser på dialekt på Facebook, det unngår jeg helst.

Samme som Dixie. Det vil si, det hender iblant at jeg har statuser på dialekt også. Nå er jeg litt språkforvirret, da: Etter 7 år på østlandet i ungdommen fikk jeg inn den lokale østlandsdialekten i tillegg til min egen finnmarksdialekt, så når jeg skriver med dem jeg kjente derfra blir det bokmål. Og på samme måte når jeg snakker med dem fysisk.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no