Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Jeg lurer litt på yoghurt og mat og slikt

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-07, 22:05   #41
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg lurer litt på yoghurt og mat og slikt

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Da venter jeg i spenning.

Ja, jeg skjønner jo at jeg burde latt være å nevne NM. Istedet skrive: "Jeg leste et sted".

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 22:07   #42
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Jeg lurer litt på yoghurt og mat og slikt

Opprinnelig lagt inn av lil'c, her.

Ironi, hørt om det?

Burde droppet å skrive NM ja.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 22:08   #43
lil'c
Passiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.092
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Jeg lurer litt på yoghurt og mat og slikt

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Burde droppet å skrive NM ja.

Bryr meg endå ikke jeg da, ekspertene har uttalt seg, spesielt om mitt barn tom., og de hører jeg på.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 22:09   #44
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Jeg lurer litt på yoghurt og mat og slikt

Opprinnelig lagt inn av lil'c, her.

Bryr meg endå ikke jeg da, ekspertene har uttalt seg, spesielt om mitt barn tom., og de hører jeg på.

Så la vær å les det da.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 22:09   #45
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg lurer litt på yoghurt og mat og slikt

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Ja, jeg skjønner jo at jeg burde latt være å nevne NM. Istedet skrive: "Jeg leste et sted".

Jeg tar gjerne en link til diskusjonen også, jeg, men primært en "ordentlig" kilde, selvsagt! For hvis jeg har feilernært 2,5-åringen min, skal jeg saksøke Tine herifra til evigheten!

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 22:12   #46
lil'c
Passiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.092
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Jeg lurer litt på yoghurt og mat og slikt

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Så la vær å les det da.

Vi får se.
Kanskje jeg vil lese hva slags oppspinn de nå kommer med?

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 22:17   #47
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg lurer litt på yoghurt og mat og slikt

Jeg synes nå de sitatene Lil'c kom med, blant annet fra melk.no hørtes mer pålitelig ut enn en NM-diskusjon der de slenges ut påstander.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 22:25   #48
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg lurer litt på yoghurt og mat og slikt

Det hender NM-diskusjoner inneholder linker også.

Venter med å gjøre meg opp en mening om den diskusjonen før jeg har sett den.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 22:26   #49
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jeg lurer litt på yoghurt og mat og slikt

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Jeg synes nå de sitatene Lil'c kom med, blant annet fra melk.no hørtes mer pålitelig ut enn en NM-diskusjon der de slenges ut påstander.

Nå var det ikke snakk om en NM diskusjon da, men en link som lå der inne.

lil'c: Hvorfor tar du det sånn til deg?Ser ingen steder at noen tviler på hva ekspertene har sagt til deg om ditt barn.

*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 22:32   #50
lil'c
Passiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.092
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Jeg lurer litt på yoghurt og mat og slikt

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

lil'c: Hvorfor tar du det sånn til deg?Ser ingen steder at noen tviler på hva ekspertene har sagt til deg om ditt barn.

Tar det, som sagt, ikke til meg.
Bare søkte litt selv, sånn for morro skyld, og la ut her.
Jeg er en *googler*.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 22:39   #51
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.969
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg lurer litt på yoghurt og mat og slikt

Biola-bakterie

:hjelpsom:

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 22:40   #52
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.969
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Re: Sv: Jeg lurer litt på yoghurt og mat og slikt

Opprinnelig lagt inn av lil'c, her.

Tar det, som sagt, ikke til meg.
Bare søkte litt selv, sånn for morro skyld, og la ut her.
Jeg er en *googler*.

Men du la ikke ut dette: Biola

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 22:43   #53
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg lurer litt på yoghurt og mat og slikt

Sitat:

Mattilsynet mener at morsmelkerstatning tilsatt LGG ikke er egnet til daglig bruk, og at småbarnsmat tilsatt LGG ikke skal omsettes på den norske markedet.

Videre skal produkter med LGG merkes slik at det fremgår at produktet bare skal spises en gang om dagen.

Bakgrunnen for avgjørelsen er en risikovurdering fra Vitenskapskomitéen for mattrygghet (VKM), hvor VKM reagerer på at man ikke kjenner langtidseffektene av daglig bruk av LGG over lengre perioder.

– Sped- og småbarn er en så sårbar gruppe at det er nødvendig å bruke en føre-var-holdning. Derfor vil vi nå at produkter med LGG for denne gruppen erstattes med tilsvarende produkter uten LGG, sier rådgiver Gyrd Omholt Gjevestad ved Mattilsynet til Avisenes Nyhetsbyrå.

Tines Biola-produkter, som blant annet markedsføres overfor barnehagebarn, inneholder LGG.

- Mattilsynet har ikke tatt stilling til Biola-produktene fordi de ikke er markedsført for barn under tre år. For barn over 3-4 år er det trygt å spise produkter med LGG, sier Omholt Gjevestad.

– Dette overrasker oss veldig. LGG har vært brukt i produkter rettet mot barn i mange år, over hele verden. Vi skal se nærmere på saken, men vil selvsagt rette oss etter alle pålegg om merking som måtte komme fra Mattilsynet, sier fagsjef for ernæring hos Tine, Lise Foss Andersen, til ANB.

http://www.aftenposten.no/helse/article1532439.ece
http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/1.1317261


Nå kopierte jeg bare det jeg leste der inne.
Så får andre avgjøre om det er en "ordentlig" kilde.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 22:47   #54
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg lurer litt på yoghurt og mat og slikt

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Jeg synes nå de sitatene Lil'c kom med, blant annet fra melk.no hørtes mer pålitelig ut enn en NM-diskusjon der de slenges ut påstander.


Er det mulig da? Hvorfor henge seg sånn opp i "NM" ?
Dette har da ingenting med selve NM å gjøre?

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 22:52   #55
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Re: Sv: Jeg lurer litt på yoghurt og mat og slikt

Opprinnelig lagt inn av Bella76, her.

Men du la ikke ut dette: Biola

Hehe, det var faktisk det første som kom opp når jeg googlet.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 22:54   #56
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg lurer litt på yoghurt og mat og slikt

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Er det mulig da? Hvorfor henge seg sånn opp i "NM" ?
Dette har da ingenting med selve NM å gjøre?

Hva er det du henger deg opp i? Jeg sa bare at de sitatene hun kom med hørtes troverdige ut, mens en tråd på NM eller hvilket som helst annet forum med påstander fra brukere ikke er det samme. Men selvfølgelig, hvis tråden inneholder linker, så blir det annerledes. Jeg misforsto litt, jeg trodde det ble kun henvist til en bruker som påsto at barn under 4 år ikke skulle ha biola, det er jo litt tynt. Men nå ble det jo forklart at tråden inneholdt link, så da får vi vente å se hva som står. Men det har jo uansett kommer fram mye info her allerede.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 22:57   #57
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg lurer litt på yoghurt og mat og slikt

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Hva er det du henger deg opp i? Jeg sa bare at de sitatene hun kom med hørtes troverdige ut, mens en tråd på NM eller hvilket som helst annet forum med påstander fra brukere ikke er det samme. Men selvfølgelig, hvis tråden inneholder linker, så blir det annerledes. Jeg misforsto litt, jeg trodde det ble kun henvist til en bruker som påsto at barn under 4 år ikke skulle ha biola, det er jo litt tynt. Men nå ble det jo forklart at tråden inneholdt link, så da får vi vente å se hva som står. Men det har jo uansett kommer fram mye info her allerede.

JEG henger meg opp i? hehe

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Leste på NM at de under 4 år ikke skal ha Biola.
(med link som jeg ikke får tak i nå fordi det henger)
Jeg har hele tiden trodd at Biola var bedre enn annen yoghurt.
(sporer litt av kanskje)


Jeg har allerede lagt ut det jeg fant over her.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 23:00   #58
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg lurer litt på yoghurt og mat og slikt

http://www.vkm.no/eway/default.aspx?...__new=-2:16096

Denne forskningsrapporten konkluderer med at det ikke foreligger nok data til å erklære at produkter tilsatt LGG er trygge i bruk for hverken barn under- eller over ett år, fordi langtidseffekten enda ikke er kjent.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 23:01   #59
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg lurer litt på yoghurt og mat og slikt

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

JEG henger meg opp i? hehe
Jeg har allerede lagt ut det jeg fant over her.

Ja, det står vel egentlig det samme som de andre sitatene og linkene, trygt for de over 3-4 år, greit i små mengder etter 1 år og ikke anbefalbart til spebarn og de som ikke har begynt med fast føde. Det var nyttig info, vi gir en del Biola i løpet av uken, så da bør vi kanskje være mye mer varsomme med den minste fram til hun blir 3 år.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 23:28   #60
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg lurer litt på yoghurt og mat og slikt

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Leste på NM at de under 4 år ikke skal ha Biola.

Dette er litt spennende. Jeg synes det er fint at det blir satt fokus på såkalt functional food. Jeg er enda ikke hellig overbevist om at det å føye ting til mat gjør den bedre. :skeptisk, skeptiske meg: Når det er sagt er jeg overbevist om at Biola med LGG ikke finnes farlig for små barn, men i morsmelkerstatning?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no