Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hardføre stauder som overlever det meste?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-13, 18:07   #1
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Hardføre stauder som overlever det meste?

Jeg mener jeg leste et sted (Vi i villa eller et eller annet reklame blad for gartneri/Plantasjen/what ever) om tre stauder som overlever det meste. Jeg tror to av dem var blomstrende, og den siste grønn. Jeg rev ut siden, men finner den ikke igjen. Hvilke tre typer staude var det snakk om tro?

Anyone?


(Jeg lurer på om en av de blomstrende var peoner, men jeg tar verdens største forbehold.)

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-13, 19:22   #2
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hardføre stauder som overlever det meste?

Jeg tviler på at det var peoner. De er kanskje hardføre etter noen år, men de er veldig skjøre i starten og tar mange år før de blir så store og frodige som er så fint. :gitt-opp:

Astilbe er en blomst/plante som i alle fall overlever mine forsøk på å bli kvitt den igjen. Tror sågar den setter rotskudd. Den er veldig fin når den står i større grupper, men i mitt bed ble det ikke noe fint.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-13, 21:47   #3
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hardføre stauder som overlever det meste?

Nå husker jeg at den andre hardføre stauden var daglilje...

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-13, 22:01   #4
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hardføre stauder som overlever det meste?

Kan den ene av de blomstrende staudene ha vært akeleie? De kommer i ymse farger og varianter, og vokser vilt ganske langt nord i landet (jeg plukket noen i Narvik), så de kan være temmelig hardføre.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-13, 22:36   #5
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.807
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hardføre stauder som overlever det meste?

Dagliljer tåler alt, absolutt alt, inkludert mordforsøk. Selv etter 13 år med intens kamp, sliter vi med å bli kvitt noen slike som insisterer på å gro nederst i hagen vår.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-13, 22:37   #6
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hardføre stauder som overlever det meste?

Her har du ei lang liste.
Klippet dette ut.
Hardføre stauder.

Achillea millefolium (ryllik)
Aconitum (arendshjelm)
Alchemilla mollis (marikåpe)
Anemone nemorosa (hvitveis)
Aquilegia (akeleier)
Aster alpinus (alpeaster)
Astrantia major (storstjerneskjerm)
Athyrium filix-femina (skogburkne, bregne)
Brunnera macrophylla (forglemmegeisøster)
Convallaria majalis (liljekonvall)
Campanula carpatica (karpatklokke)
Campanula glomerata (toppklokke)
Campanula lactiflora (melkeklokke)
Gentiana lutea (gulsøte)
Gentiana sino-ornata (kinasøte)
Delphinium (ridderspore/praktridderspore)
Dianthus barbatus (busknellik)
Dianthus deltoides (engnellik)
Dianthus plumarius (fjærnellik)
Dicentra formosa (småhjerte)
Dicentra spectabilis (løytnantshjerte)
Digitalis purpurea (revebjelle)
Dodecatheon (gudeblomst)
Eryngium alpinum (alpestikle)
Geranium (storkenebb, f.eks. Johnsons Blue)
Geranium cinereum (silkestorkenebb)
Geranium himalayense (praktstorkenebb)
Geranium macrorrhizum (rosestorkenebb)
Geranium pratense (engstorkenebb)
Geranium x magnificum (julistorkenebb)
Hemerocallis (daglilje)
Hepatica nobilis (blåveis)
Hosta (bladlilje)
Iris sibirica (sibiriris)
Leuchantemum maximum (kjempekrage)
Leuchantemum vulgare (prestekrage)
Lewisia cotyledon (kalifornialewisa)
Ligularia sibirica (sibirnøkketunge)
Lupinus polyphyllus (lupin)
Meconopsis betonicifolia (blå valmuesøster)
Mysotis (forglemmegei)
Paeonia lactifolia (silkepeon)
Papaver alpinum (alpevalmue)
Papaver croceum (sibirvalmue)

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-13, 23:38   #7
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hardføre stauder som overlever det meste?

Den mest hardføre stauden i min hage er løvetannen. Fin gul farge. Svikter aldri.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-13, 07:44   #8
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.807
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hardføre stauder som overlever det meste?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Den mest hardføre stauden i min hage er løvetannen. Fin gul farge. Svikter aldri.

Ja, den blomstrer i takt med dagliljene i hagen vår - eneste som lever, sammen med moseplena.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-13, 07:53   #9
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hardføre stauder som overlever det meste?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Dagliljer tåler alt, absolutt alt, inkludert mordforsøk. Selv etter 13 år med intens kamp, sliter vi med å bli kvitt noen slike som insisterer på å gro nederst i hagen vår.

og snegler liker dem ikke.

Jeg hadde akeleieinvasjon i den forrige hagen min. De vokste i tusentall overalt!! Hardføre greier, men pene og. de blomstrer på 2. året. Astrantia er også nokså stødige når de først kommer igang, fine som fyllplanter men de er jo ikke noe overdådig vakre akkurat. Ridderspore hadde jeg masse av - de var veldi takk emlige og kommer i flotte farger husker ikke i farta om de er giftige?

Pion er vel sånn rimelig stø når den har 5 år på baken og får stå i ro. Men prøv å plante ungpmante eller flytt den du har den tåler også dårligå bli kjørt over med gressklipper.


Sist redigert av m^2 : 08-05-13 kl 08:01.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-13, 08:32   #10
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hardføre stauder som overlever det meste?

Den listen er god.

Det kan det være lurt å se hva naboene har. Jeg har noen naboer som er veldig flinke med blomster, og begge har basert hagen sin på stauder.

Min erfaring er at Astilbe tåler ALT. De tåler å deles, flyttes, de tåler skygge og sol. De stortrives i skygge/halvskygge. Geum/Prakthumleblom tåler alt.



Jeg har oppdaget at denne finnes i en rosa variant. så den er jeg ute etter til neste år. Jeg er temmelig sikker på at min mor har den i hagen, og da tåler den iskalde vintre, kalde vårer og all slags elendighet gjennom sommeren.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-13, 08:45   #11
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hardføre stauder som overlever det meste?

Ellers er hosta en tøffing i min hage, det samme er akeleiene. De er fine og kommer tidlig, men å holde seg til en sort er helt umulig hos meg i alle fall. De blander seg og det er hybrider av alle slag. De tåler skygge og juling, så jeg liker dem.

Bronseblad er en tøffing. De er fine gjennom sesongen og pleier vanlige år å komme i mai, men ikke i år.


Primula tåler mye. Jeg har vanlig kuleprimula og en type som heter Primula Malacoides.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 21:13   #12
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hardføre stauder som overlever det meste?

Ha! Jeg fant artikkelen: http://www.viivilla.no/Hage/Blomster...te-staud-69067

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 18:57   #13
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hardføre stauder som overlever det meste?

Kattost og Storkenebb er mine beste tips.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 09:17   #14
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hardføre stauder som overlever det meste?

Disse staudene, vil de ha noen sjanse til å overvintre i store krukker? Jeg kjøpte et par digre krukker (50 cm høye og 40 cm brede) som jeg har planta hosta, astilbe og løytnanthjerte oppi. Har de noen sjans til å overvintre om jeg flytter krukkene inn i boden under garasjen (ikke isolert, men ganske tykk murvegg) og evt. pakker de inn med bobleplast?

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012

Sist redigert av kokosbolle : 13-05-13 kl 09:27.
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 09:22   #15
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hardføre stauder som overlever det meste?

Ja, da skulle det være sjans.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 09:26   #16
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hardføre stauder som overlever det meste?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Ja, da skulle det være sjans.

Da prøver jeg det. Hadde vært gøy å få de til å overleve.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no