Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Hvor ille ER det egentlig med pølser?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-10, 23:46   #61
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.485
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor ille ER det egentlig med pølser?

Jeg skjønner at det er deilig å vite at han er mett og får det han trenger og at ingen går sulten til sengs eller våkner på natta og er sulten.

Men seriøst, 2åringer dør ikke av sult altså. Derimot har jeg erfaring med at 2åringer plutselig blir veldig småspiste, og velger da å spise det de liker aller best. Vi har en jente på 3,5 år og hun hadde en sånn periode fra hun var 1,5 til nesten 3 tenker jeg. Spiste veldig lite middag (jeg sørget som regel for at det var en ting hun likte til middag, og la på litt av alt på tallerknen men hadde ikke noe mas om å måtte spise opp og ikke en gang smake på alt). Bare 1-2 pålegg (i perioder), og favorittmaten var biola og yoghurt. Ofte spiste hun nesten ikke middag og nesten ikke kvelds før hun skulle legge seg. Og ikke vet jeg hva hun spiste i barnehagen (satset på at det var en del). Ble litt lei av å lage ting hun ikke ville ha osv, men tenkte at det går seg sikkert til, hun dør vel ikke heller.

Etter at hun fyllte 3 er hun blitt helt annerledes i matveien. Nå spiser hun godt til alle måltider, er flinkere til å smake på ting, spiser opp den maten hun har forsynt seg med selv osv. Hun kan gjerne spise en skive til kveldsmat 1 time etter middagen.

Broren derimot, er 2 år nå, og selv om han var en svær plugg som baby og var en racer på både både pupp, brød og middagsglass går det nå tregt med maten. Nå er han akkurat på samme måten som søsteren var for et år siden. Vi styrer ikke med det. Han får litt av alt på tallerkenen, spiser han saus så spiser han det. Av og til spiser han verken middag eller kvelds (men da vet vi at han i allefall spiser frokost dagen etter...). Vi kjører ikke på med kjeks og tullemat for å vite at han i allefall spiser noe (for sånt spiser han garantert), men det hender han får en is eller noe selv om han ikke spiser andre ting. Det er en litt kjedelig periode og det blir en del kasting av mat for han må jo få tilbudet i allefall - men denne gangen er jeg i allefall helt trygg på at det går over.

Jeg ville ikke gitt pølser mer enn 1 gang i uka maks. Men jeg ville laget favorittmaten hans en gang i mellom (kanskje en gang i uka det også), og ellers ville jeg bare prøvd å variere mellom ulike typer mat og ulike grønnsaker. Jeg syns det høres ut som at gutten din spiser helt flott jeg, og at du ikke trenger å bekymre deg for dette.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 00:02   #62
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor ille ER det egentlig med pølser?

Hva med å lage grillspyd?

Pølser, kyllingbiter, kjøttboller og annet hva du måtte finne på.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 00:04   #63
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor ille ER det egentlig med pølser?

Jeg stoler også egentlig på at det går over. Jeg mener, han får jo smake andre ting, og han er tross alt bare to år, så at han ikke vil ha "kjøtt", nei, så overlever han vel.

Ja, jeg er vel dessuten skyldig i å gi joghurt og biola daglig ettersom han ikke drikker melk. (han er en racer på vann, men melk, altså kumelk, drikker han max en slurk av... (Men jeg nekter ham ikke relativt fri tilgang på vann hele dagen, det er ikke aktuelt, så da drikker han vann da og biola)

Men jeg regner egentlig med at alt dette, på linje med det meste annet i livet hans så langt, er en fase som kommer til å gå over.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 00:08   #64
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor ille ER det egentlig med pølser?

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Hva med å lage grillspyd?

Pølser, kyllingbiter, kjøttboller og annet hva du måtte finne på.

Me love this

(bortsett fra at jeg alltid griller pølsene ved siden av spydet, de blir svidd før jeg er sikker på at kylling (og svin) er gjennomstekt... men blander før servering)

Slikt blir det garantert noe av i løpet av sommeren ja. Og åpenbart mye "tilbehør, og smake litt på kjøttet, så skal du få masse god salat vennen"

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 00:44   #65
dutte
fornyet
 
dutte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
Innlegg: 2.186
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor ille ER det egentlig med pølser?

Hva med fiskekaker på grillen da`? Eller spyd med scampi og grønnsaker ? Min toåring fikk nylig smake chilli- og hvitløksmarinerte scampi og det var visst veldig godt.

__________________
08 09

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 17:36   #66
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ille ER det egentlig med pølser?

Ingen ville vel sagt at (fabrikerte) fiskekaker var greit hver eneste dag heller. Men fiskekaker på grillen er jo finfin mat for de som liker det.

Scampi og grønnsaker synes jeg godt man kan spise langt oftere, spesielt hvis man varierer her også.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 17:55   #67
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor ille ER det egentlig med pølser?

Kva med å la HAN lage grillspyd? Om alt er ferdig oppskåret, er da lett for ein 2- åring (med litt hjelp) å tre da han ønsker på spydet. Avtal at han skal ha f.eks. 3 forskjellige ting, så han ikkje bare tar pølser. Legg lite av f.eks. pasta på tallerken så han ikkje klarer å spisa seg mett på kun da.
Du kan f.eks. lage grillspyd av kjøttdeig om han likar da, hamburger av fiskekaker, folie med fisk og grønnsaker, fiskepinner går flott på grillen. All mat du kan steika på steikepanna, kan du laga på grillen. Trenger bare bittelitt fantasi.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 18:10   #68
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor ille ER det egentlig med pølser?

Du overvurderer min sønns språk dersom du tror det er mulig å avtale med ham at han skal ha tre typer ting på spydet (tilfeldigvis teller han dessuten 1-2-4-5, men eier ikke begrep om tall) Han er 21 mnd, og ganske flink å prate, men ikke sååå flink.

I dag lagde mannen mat, inne siden det regner, og han er mer kreativ enn meg, så vi hadde kokt kylling, potet og gulrot i biter, blandet med ris og rosepeppersaus. Det spiste knerten. Han liker åpenbart bedre kokt enn stekt kylling, så i tenker å prøve "koking i folie" på grillen, da vi tror det er den myke overflaten han liker. (Mulig sammenheng med sen tannutvikling?)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 20:09   #69
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor ille ER det egentlig med pølser?

Har ikke lest hele tråden, men det finnes sunnere pølser fra f.eks Grøstad Gris, de er fra lykkelige frittgående griser, økologisk landbruk og uten tvilsomme tilsetningstoffer - men kun i utvalgte matbutikker. 7 pølser koster vel 40-50 kroner, men det er jo ikke så mye når det er bare gutten deres som skal ha.

Ellers kan du jo eksperimentere med "pølser" selv. F.eks bruke karbonadedeig, kyllingkjøttdeig og spe ut med egg osv (kjøttbolleoppskrift) og rulle til pølsefasong og grille evt i folie. Det finnes også soyapølser fra Nutana (helsekostbutikker og utvalgte matbutikker) som et alternativ.

Forsøk også med grillspyd eks med små kyllingbiter, mais, paprika, tomat osv. Ofte spennende for barn.

Jeg pleier å unngå matvarer med mye salt og tilsetningsstoffer som f.eks smaksforsterker E 621 (natriumglutamat) som er ansett som verstingen. Finnes i nesten all posemat og bearbeidet mat. (kjøttkaker, ferdig potetsalat, pølser osv osv)

Husk at han fortsatt er i en alder der han bør tilbys mye forskjellig mat, forsøk flere ganger. Når de blir 2-3 blir de ofte særere og særere i smaken, så det er lurt å venne dem til mye før det blir "for sent".

Det er dessverre mye snusk i maten som folk flest ikke tenker over, og som en vet for lite om langtidskonsekvensene av.

Ang pølser, har jeg snakket med et par som har jobbet i slakteri og sett hvordan pølser lages, de har sagt at de aldri kommer til å spise pølser igjen. Visstnok mye rart som stappes oppi.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 20:17   #70
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor ille ER det egentlig med pølser?

Ja, at de som har sett pølseproduksjon ikke vil spise det har jeg også hørt, men jeg spiser det likevel. Det går så bra så, det er mye guffne greier i mye rart... når du hører hvordan cola fjerner "brune render" i toalettskåla som allverdens vaskemidler har måttet gi tapt for, og ketsjup visstnok er fantastisk for å få ren grillristen... så tåler jeg ei lita pølse innimellom.

Han tilbys forøvrig forskjellig mat da altså, og smaker villig på det meste (og returnerer det han ikke liker, men vil gjerne prøve det igjen neste gang....) det er ikke som om jeg fostrer ham opp på pølser og pasta alene...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 21:04   #71
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor ille ER det egentlig med pølser?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Det kan se ut som om det blir en pølse-sommer for Knerten. Han er ikke så begeistra for rene kjøttstykker, og jeg eeeeelsker å grille. Det gjør Knerten også, sålenge han får pølser...

Vi bruker "go og mager"-pølsene, det er de han liker best (vi voksne liker gjerne krydderpølser, chilipølser og denslags spesialpølser, men det er en annen sak...) og dersom det er pølsebrød er det disse "med fiber, uten sukker" eller noe sånn. Han elsker grønnsaker, så store mengder tomat, agurk og paprika kan man regne med at han også kommer til å spise.

Men hvor fy-fy er det å basere grillsommeren for en snart-to-åring på pølser?

For meg er pølser blitt "fy-mat", jeg serverer det aldri her hjemme, fordi det oftest blir nok pølser på sønnen min alikevel. Da det ofte er alternativ på ulike arregementer, han griller hos pappan sin osv.

Det er jo så mye annet man kan grille. Go og mager er vel ett bedre alternativ vil jeg tro. Det er deilig med foliebakt fisk f.eks

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 21:40   #72
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor ille ER det egentlig med pølser?

Det ble heldigvis en del rent kjøtt han spiste etterhvert, han har vist seg å være glad i kylling, og utover høsten varierer vi enda mer.

Men vi spiser pølser også, innimellom.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no