Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Belgiske vafler - oppskrift?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-08, 08:49   #1
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Belgiske vafler - oppskrift?

Kjøpte meg et sånn jern i går, og prøvde oppskriften som fulgte med. Det var en enkel oppskrift med mel, smør, egg, vaniljesukker og gjær. Men jeg syns ikke den var så veldig god.

Noen som har en god oppskrift her?

Og går det ann å bruke vanlig vaffeloppskrift? Evt. tilsette gjær hvis det er det som skal til? Og så lurer jeg på om noen har prøvd de ferdige pakkene i et slikt jern? De er jo tilsatt bakepulver, må man da ha i gjær? Går det ann å bruke begge deler tro? Eller er det smør på flesk lissom?

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-08, 09:05   #2
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Belgiske vafler - oppskrift?

"Et sånn jern", er det et vanlig vaffeljern du snakker om?
Hvis det er et vanlig vaffeljern så kan du fint bruke ferdig vaffelmix ja.
IKKE ha i gjær. Jeg har i hvert fall aldri laget vafler med gjær i. Hvorfor vil du ha i det forresten??

Jeg pleier å bruke dette i vaffelrøre:

ca 7,5 dl H-melk
ca.2,5 dl kefir (hvis du har i kefir blir ikke vaflene sprø, bruk H-melk hvis du liker det bedre)
2 dl. sukker (liker du dem litt søte, så har du i til det blir passe)
1 toppet ts med vaniljesukker
3 egg
2-3 dl. smeltet smør
1/2 ts kardemomme
1/2 ts salt
mel til passe tykk røre.

Rør sammen egg og sukker, ha i det våte, bland det tørre og sikt i.
Rør godt, og la den gjerne stå og svelle litt før du begynner å steke.

  Svar med sitat
Gammel 15-11-08, 09:07   #3
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Belgiske vafler - oppskrift?

Ups, jeg leste ikke skikkelig. Belgiske vafler vet jeg ikke hva er. Er det sånne tykke, firkantede som man får kjøpt ferdig også?

  Svar med sitat
Gammel 15-11-08, 09:11   #4
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Belgiske vafler - oppskrift?

Belgiske vafler, er det tørrvafler? I så fall må du bruke potetmel i røra. Hva er forskjell på et vanlig vaffeljern og et jern for belgiske vafler?

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-08, 09:20   #5
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Belgiske vafler - oppskrift?

Er ikke belgiske vafler og kakevafler omtrent det samme? Her er iallefall en oppskrift på kakevafler:

http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift8963.asp

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-08, 09:22   #6
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Belgiske vafler - oppskrift?

Avstanden mellom toppen og bunnen er jo mye større i dette jernet. Er sikkert derfor det var gjær i oppskriften. Røren var egentlig veldig tynn, men det hevet jo i jernet. Så en oppskrift inni bruksanvisningen også, men det stod det " zelfrijzend bakmeel" i, og det får man vel ikke i Norge. Men uansett heves jo deigen hvis det er bakepulver i også, men jeg vet ikke om det holder bare?

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-08, 09:36   #7
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Belgiske vafler - oppskrift?

Nå fant jeg en ordentlig (Belgisk) oppskrift her. Tror kanskje dette er mer riktig.

Grunndeig:

* 125g romtemperert Crème Fraîche
* 250 g siktet hvetemel
* 250 g smør
* 100 g melis
* 6 egg
*1/2 ts salt
* 1 pk (tysk forpakning) vaniljesukker, jeg foreslår 1 ts

Tilberedning

1. Rør smøret mykt
2. Pisk egg og sukker til eggedosis i vannbad, røres inn i smøret sammen med hvetemel
3. Bland inn Crème Fraîche og salt
4. Stekes i smurt vaffeljern.
5. Bland melis og vaniljesukker, og strø dette på vaflene mens de er varme.

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-08, 09:45   #8
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Belgiske vafler - oppskrift?

Finnes det vaggeljern for belgere altså?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-08, 09:52   #9
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Belgiske vafler - oppskrift?

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-08, 10:10   #10
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Belgiske vafler - oppskrift?

Pris? Hvor?
:noterer på ønskelisten:

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-08, 10:12   #11
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Belgiske vafler - oppskrift?

Mitt kostet 399,- på tilbud på Kitchen.

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-08, 10:57   #12
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Belgiske vafler - oppskrift?

Da er jeg med på den gjæren

  Svar med sitat
Gammel 15-11-08, 11:35   #13
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Belgiske vafler - oppskrift?

Den oppskriften var jo helt teit!

Visp egg og sukker til eggedosis.. Men det står jo ikke sukker i oppskriften, bare vaniljesukker og melis, men det skulle jo drysses på etterpå.
..lagde min egen oppskift jeg, så får vi se hvordan det går.

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no