Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Holder gullfisken min på å dø?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-08, 23:05   #21
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Holder gullfisken min på å dø?

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Du drar vel ikke en levende fisk ned i do??

Om jeg tar opp fisk som er i en slik forfattning at jeg vet at døden er eneste utvei, så avliver jeg dem før jeg kaster dem i do. Bruker da kokende vann.

Høres brutalt ut, men døden inntreffer umiddelbart, uten at fisken lider mer enn nødvendig.

Jeg har ikke gjort det nei. Mine døde i bollen.
Men den dør vel av et skikkelig dragsug i tillegg til altfor lav temperatur. Hvis ikke så er småfisker langt mer robuste enn det jeg trodde.

Koking er nok enda mer safe ja.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 23:07   #22
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Holder gullfisken min på å dø?

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Jeg tror ikke fisken er syk, i den forstand, siden den spiser.

Gi den en sjanse, med mindre du er redd for de andre fiskene da. Ta hyppige vannskift, og bruk salt. Ikke overdriv saltet, da for mye salt kan gjøre vondt verre.

Retter den seg ikke opp etter et par dager, så bør du kanskje vurdere å la den slippe.

Ja, kommer til å gjøre det. Stakkars Pompel
Den svømmer, men det virker som om den bruker litt mer krefter enn vanlig, og den flyter opp litt, så det er meget mulig at det er svømmeblæra som er problemet. Den skal få et par dager på seg, og er den ikke i bedre forfatning skal den få slippe mer.

  Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 23:11   #23
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Holder gullfisken min på å dø?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg har ikke gjort det nei. Mine døde i bollen.
Men den dør vel av et skikkelig dragsug i tillegg til altfor lav temperatur. Hvis ikke så er småfisker langt mer robuste enn det jeg trodde.

Koking er nok enda mer safe ja.

Jo, de dør nok av dragsuget, men det høres så jævlig ut liksom...

Da jeg startet med akvarie, så spurte jeg i en av butikkene om hvordan man skulle avlive fisk, om det var nødvendig. Jeg fikk tre alternativer, som de mente var gode...

1: pakk fisken i en pose, og slå denne hardt i gulvet, eller mot bordet. *grøss*

2: Kast fisken rett i vedovnen. Med fyr i, så klart

3: ta fisken opp av karet, og hiv den rett i kokende vann.

Jeg avto helt fra alt 1. Det ble for grotesk. Alt 2 og 3 er vel jevngode, men siden vi fyrer svært lite, så er det koking som er brukt her i huset.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 23:15   #24
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Holder gullfisken min på å dø?

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Jo, de dør nok av dragsuget, men det høres så jævlig ut liksom...

Da jeg startet med akvarie, så spurte jeg i en av butikkene om hvordan man skulle avlive fisk, om det var nødvendig. Jeg fikk tre alternativer, som de mente var gode...

1: pakk fisken i en pose, og slå denne hardt i gulvet, eller mot bordet. *grøss*

2: Kast fisken rett i vedovnen. Med fyr i, så klart

3: ta fisken opp av karet, og hiv den rett i kokende vann.

Jeg avto helt fra alt 1. Det ble for grotesk. Alt 2 og 3 er vel jevngode, men siden vi fyrer svært lite, så er det koking som er brukt her i huset.

Ja dette var jo myyyyyyyyyye bedre. Da får man i tillegg lov å leve seg mer inn i selve handlingen.

Ville ikke dratt den ned i do midt på sommeren tror jeg. OM det skulle overleve dragsuget, så dør den garantert kjapt av kaldt vann, noe det er mindre av på sommeren.

Jeg har forresten en kanin i fryseren nå...

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 23:19   #25
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Holder gullfisken min på å dø?

Gullfisker er vel ganske tilpasningdyktige? Mener å ha hørt at det var noen som hadde sluppet dem ut i et lite vann like ved huset sitt, for å bli kvitt dem. Vel - det gikk dårlig for å si det sånn. De ble visst enda flere, og ganske store
Mener å ha hørt at de søker ned mot bunnen når det blir vinter? Det forutsetter vel en viss dybde på vannet sikkert. Mulig jeg har drømt altså.

  Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 23:22   #26
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Holder gullfisken min på å dø?

Gullfisk tilpasser seg ja, og de kan leve i rimelig kaldt vann. Rundt 20 grader er jo den ideelle tampen for dem.

Er mange som har gullfisk i utedam, og det går vist bra, både sommer og vinter.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 07:24   #27
Plutti
Superaktiv
 
Plutti sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Innlegg: 341
Plutti er litt kulPlutti er litt kul
Standard

Sv: Holder gullfisken min på å dø?

Vi hadde gullfisker i en bolle i barnehagen, og det hendte titt og ofte at den ene fisken svømte på siden.
Vi trodde den skulle død ved flere anledninger, men den overrasket oss gang på gang. Tilslutt innfant vi oss bare med at den av og til var en sidesvømmer. Spiste som normalt, den også
Jeg aner ikke hva det kommer av, kanskje det er et gullfiskfenomen?

__________________
Gutt 2003 & jente 2006
Plutti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 07:49   #28
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Holder gullfisken min på å dø?

Jeg tror også jeg hadde en sidesvømmer i min gullfiskkarriere, men generelt var det et dårlig tegn at stabiliteten så ut til å svikte...

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 08:11   #29
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Holder gullfisken min på å dø?

Synes kanskje den har rettet seg opp litt igjen nå - ikke riktig så "skakk"
Hjalp sikkert med vannbytte i går. Den er ikke helt kurert, men virker kvikkere eller hva jeg skal si.

  Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 21:37   #30
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.735
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Holder gullfisken min på å dø?

Hvordan gikk det med Pompel?

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 21:41   #31
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Holder gullfisken min på å dø?

Har en jeg og...med samme symptomer...den er liksom blitt litt skjev.. de to andre svømmer og koser seg og har det bare på g de... men den ene sturer på bunnen og er ikke helt i formen. Hater tanken på å drepe den.. Må innrømme jeg venter på sjøldauing. Har liksom ikke noen lyst til å dra en gullfisk til dyrlegen heller.

Hvor mye salt pr 10 liter vann forresten? Og er vanlig havsalt greit å bruke?

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no