Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

5-åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-07-09, 21:12   #121
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 5-åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?

Det at han "truer" i forkant KAN bety at han bruker det som maktmiddel, eller det KAN bety at han forteller sin mor om noe han gruer seg skikkelig for eller er fortvilet over. Det er ikke akkurat lett for selv slike flinke mødre som oss på Internettet å vite.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 22:04   #122
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.611
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: 5-åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?

Opprinnelig lagt inn av Kinita, her.

Har ikke lest hele tråden, men min første tanke er at dette IKKE dreier seg om maten.
Det høres ut som dere har en 5 åring som har funnet ut at han kan styre familien ved å oppføre seg slik, fordi maten er en av de få tingene han kan kontrollere.

Jeg tror at på denne turen skal dere ta med mat han liker, slik at dere alle får en koselig ferie.

Når dere derimot er hjemme igjen er det på tide å ta et realt tak, og det tar tid og krever mye tålmodighet fra dere voksnes side.
Han får samme mat på tallerken som dere, og enten han spiser eller ikke så skal han IKKE ha noen oppmerksomhet.
Det er sansynlig at han får noen skikkelig anfall ved bordet, da tar dere bare vekk maten, og geleider han til et annet rom. Så spiser dere andre ferdige, og ignorer gutten.
Dette tar som sagt tid, antakelig et par uker, men han vil til slutt innse at slaget er tapt, for som sagt først her, har dette neppe noe med hva han liker og ikke!

Det er sjeldent jeg blir sint av noe jeg leser her på FP og her kommer mange forskjellige meninger til uttrykk. Dette innlegget får meg til å se rødt.

Hadde jeg fulgt det du skriver der hadde min gutt blitt alvorlig syk. Han hadde heller ikke begynt å spise etter et par uker. Det du skriver vitner om at du ikke har noen erfaring med barn som er godt over snittet kresne. Når et barn er det så ligger sykdom bak. Å tvinge et barn til å spise på den måten fører kun til større vansker med maten.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-09, 05:17   #123
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 5-åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Helt enig. Jeg syns du er helt på trynet i denne tråden, Fruktflua.



Eh .. Seriøst; Helt på trynet?
Hvis noen er helt på trynet i denne tråden, så må det være det utsagnet du kom med her. Jeg prøvde å hjelpe med egen erfaring, som er MYE større enn det jeg har uttrykt her. Jeg vet hva jeg snakker om når det gjelder barn og mat. Også skal en og annen tulling lire ut av seg sånt piss som (bla) du gjør her nå?! Det tolererer jeg ikke.
Greit at du ikke har sans for mine utsagn i denne tråden, men å falle så dypt å bruke benevninger som "helt på trynet" gjør det rett og slett stokk dum - sorry, men sånn blir det da.


Sist redigert av Fruktflua : 30-07-09 kl 05:30.
Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-09, 07:08   #124
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 5-åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?

Jeg har lest tråden og skjønner problemet.
Jeg har ikke noen råd å gi, selv dekorerte jeg maten slik at den så mest mulig innbydende ut. Men Nugattien var god å ha.

Vi skulle spise sammen med en norsk mor og hennes sønn i Benidorm en gang. Denne sønnen - 5 år - hadde samme problem som din. Men fra vi avtalte at vi skule gå ut og spise, hele veien fram til restauranten og under hele måltidet frev mammaen å gnålte om at han skulle spise. Det kostet jo penger å gå på restaurant.
Dette gjorde at vi andre mistet appetitten Jeg fant ut da at jeg aldri skule mase på ungene om mat. Pommes frites er ikke det verste å få i seg.
Lykke til med ferien!

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-09, 11:13   #125
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 5-åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?

Jeg har tenkt på dere i natt, og bet merke i at han likte nutramigen tidligere. Kan det være at han liker det fremdeles? I så tilfelle hadde jeg tatt det med til ham, da ville han ha fått i seg en del næringsstoffer og energi i det minste.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-09, 11:39   #126
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 5-åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Eh .. Seriøst; Helt på trynet?
Hvis noen er helt på trynet i denne tråden, så må det være det utsagnet du kom med her. Jeg prøvde å hjelpe med egen erfaring, som er MYE større enn det jeg har uttrykt her. Jeg vet hva jeg snakker om når det gjelder barn og mat. Også skal en og annen tulling lire ut av seg sånt piss som (bla) du gjør her nå?! Det tolererer jeg ikke.
Greit at du ikke har sans for mine utsagn i denne tråden, men å falle så dypt å bruke benevninger som "helt på trynet" gjør det rett og slett stokk dum - sorry, men sånn blir det da.

Ja, seriøst helt på trynet. Dette innlegget gjør ikke særlig annet enn å forsterke inntrykket mitt. Kalle meg for "tulling" og "stokk dum", jaja.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 19:26   #127
Kinita
Fullverdig medlem
 
Kinita sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 36
Kinita har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: 5-åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Det er sjeldent jeg blir sint av noe jeg leser her på FP og her kommer mange forskjellige meninger til uttrykk. Dette innlegget får meg til å se rødt.

Hadde jeg fulgt det du skriver der hadde min gutt blitt alvorlig syk. Han hadde heller ikke begynt å spise etter et par uker. Det du skriver vitner om at du ikke har noen erfaring med barn som er godt over snittet kresne. Når et barn er det så ligger sykdom bak. Å tvinge et barn til å spise på den måten fører kun til større vansker med maten.

Jeg gjentar meg selv igjen, DE MÅ IKKE FØLGE MITT FORSLAG.
Du sier at hadde du fulgt det så hadde gutten din blitt syk, og siden du vet det så regner jeg med at du ikke hadde fulgt rådet. At du som mor har evnen til å se hva som kan passe for dere og hva som absolutt ikke passer for dere!
Mer føler jeg ikke for å si, jeg gidder ikke forsvare mitt ståsted mer her nå

__________________
Kinita og guttungen 02.
Kinita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 22:40   #128
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.611
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: 5-åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?

Kinita, du legger det ikke frem som et råd i ditt første innlegg. Du fremstiller det som fasiten på problemet. Du moderer deg litt i senere men ikke nok synes jeg. Samtidig viser du med dine såkalte råd at du ikke kan mye om denne typen vansker hos barn. Når man gir et råd er vanlig skrive "mitt råd er" eller "jeg mener". Ditt innlegg gir foreldrene skylden for barnets spisevansker. Utrolig dårlig gjort!

Ikke virker det som om du tåler å få kritikk heller. Det er ingen som er pliktig til å følge noens råd fra et forum. Derimot synes jeg at man ikke skal anta så mye som du gjør og svare så bastant.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 23:31   #129
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Jeg ville tatt med meg en del av de matvarene han faktisk spiser hjemmefra og pakket dem ned sammen med ham. Da har han med seg mat han spiser og som han vet hva er. Tilbered mat til ham på rommet til faste tider og la ham spise der.

Det hadde jeg også.
Selv kresne voksne folk gjør lignende på reiser. Tro hvor godt det måtte være for ham å vite at dette var en ikke sak på ferie, ved at mamma og pappa gjør det forutsigbart, trygt og greit.
Når noe er problematisk for et barn er det godt å vite at i alle fall foreldrene tar dem på alvor og forsøker å tilrettelegge innen rimelighetens grenser.

Mat kan være problematisk for både barn og voksne.


Sist redigert av Dronningen : 31-07-09 kl 23:36.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 00:10   #130
Snø
Lykkelig 3barnsmor:)
 
Snø sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Vestfold
Innlegg: 1.377
Snø er populærSnø er populærSnø er populærSnø er populær
Standard

Sv: 5-åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?

Jeg har ingen erfaring med kresne barn selv, men synes det høres ut som han trenger hjelp til dette med maten. Jeg tror ikke dette er trass

Ønsker dere god tur og håper maten blir et ikke-problem med medbrakte knekkebrød og pålegg

__________________
02 06 09

It's not really my problem if they think I'm weird.
Sid Vicious
Snø er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 00:16   #131
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.611
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: 5-åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?

Opprinnelig lagt inn av Kinita, her.

Og jeg mener forsåvidt også at han er altetende fordi jeg ikke har lagd noe styr rundt dette med mat, og fordi han har fått delta.

Så hvordan skal man da forklare at jeg har et altetende barn, et som er liker det meste men ikke alt og et som har store spisevansker? Alle tre har fått lov til å være med å lage mat og velge hva vi skal ha til mat en gang i blandt. Mine barn har fått lov til å delta og jeg har ikke laget noe styr rundt maten heller. Likevel har jeg et barn en ende av skalen, et på motsatt side og et sånn ca i midten. Det er ikke så enkelt.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 00:36   #132
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 5-åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Men det er jo alltid noe et barn liker, spesielt når man er på resturant - som man gjerne er på ferie.

Eh... Er det?

Vi har hatt med oss mengder med mat på sydenferier, alt fra fiskeboller og knekkebrød til supper og pålegg. Jeg hadde aldri latt ungen min gå uten mat i varmen og i alle fall ikke i flere dager.

Og så ville jeg tatt fatt i problemet etter endt ferie.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 15:14   #133
Cron
Heklestudent
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Stavanger
Innlegg: 84
Cron har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: 5-åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?

Hei

Jeg vet ikke om du har hørt om denne foreningen, knappenforeningen? Det er en forening for barn med spise og ernæringsproblemer. Alt fra spisevegrere til å være sær eller småspist. De har en hjemmeside www.knappenforeningen.no

Jeg vil ikke komme med så mange tips og råd. Men jeg er selv mamma til en gutt som sluttet helt å spise da han var liten. Og nei han spiste ikke selv om han var aldri så sulten. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med fastlege og bli henvist til et sykhus som har spesialister på spise og ernæringsproblematikk hos barn. Vi har et slikt team her i Stavanger og jeg vet det og er på østlandet. Bruk knappenforeningen ta kontakt med evnt fylkeskontakter der som vil kunne gi deg gode anbefalinger for hvor du skal søke hjelp. Ta deg en tur på sidene og les foreldres egne historier,kanskje finne du noen som sliter med mye av det samme.

Min egen gutt er i dag heldigvis over spisevegringen sin,men han endte opp med tvangsforing via nesesonde og til slutt en knapp på magen som han i dag får mat og medisiner gjennom.

Jeg tror det blir for enkelt å bare la det ruske og gå og satse på at han vil spise om han bare blir sulten nok...for det har han jo bevist at han ikke gjør. Jeg ville tatt med mat til syden og latt gutten få være med i plenleggingsprosessen. Han høres ut som er klok og herlig gutt:-))

Lykke til og fortsett å stå på:-))

Mvh Tone

__________________
Mirakelbollen-00 og Bonusdatter-95
Cron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 16:59   #134
Skjevo
Erfaren
 
Skjevo sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 859
Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Sv: 5-åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?

Opprinnelig lagt inn av Cron, her.

Hei

Jeg vet ikke om du har hørt om denne foreningen, knappenforeningen? Det er en forening for barn med spise og ernæringsproblemer. Alt fra spisevegrere til å være sær eller småspist. De har en hjemmeside www.knappenforeningen.no

Jeg vil ikke komme med så mange tips og råd. Men jeg er selv mamma til en gutt som sluttet helt å spise da han var liten. Og nei han spiste ikke selv om han var aldri så sulten. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med fastlege og bli henvist til et sykhus som har spesialister på spise og ernæringsproblematikk hos barn. Vi har et slikt team her i Stavanger og jeg vet det og er på østlandet. Bruk knappenforeningen ta kontakt med evnt fylkeskontakter der som vil kunne gi deg gode anbefalinger for hvor du skal søke hjelp. Ta deg en tur på sidene og les foreldres egne historier,kanskje finne du noen som sliter med mye av det samme.

Min egen gutt er i dag heldigvis over spisevegringen sin,men han endte opp med tvangsforing via nesesonde og til slutt en knapp på magen som han i dag får mat og medisiner gjennom.

Jeg tror det blir for enkelt å bare la det ruske og gå og satse på at han vil spise om han bare blir sulten nok...for det har han jo bevist at han ikke gjør. Jeg ville tatt med mat til syden og latt gutten få være med i plenleggingsprosessen. Han høres ut som er klok og herlig gutt:-))

Lykke til og fortsett å stå på:-))

Mvh Tone


Jeg er også medlem av knappenforereningen. Poden var spisevegrer tidligere og det var nummeret før han fikk knapp på magen. Vi tilbrakte 14 dager i syden og han spiste kun to medbrakte bokser med Maxboller på 14 dager. Kun det. Det var en fryktelig ferie. Nå er han heldigvis litt bedre, bl.a. pga mandeloperasjon, men mye er en del av hans personlighet, rett og slett. Jeg anbefaler også profesjonell hjelp. Det er ikke lett å forholde seg rolig og pedagogisk riktig når barnet ditt visner foran øynene dine av mangel på mat.

Lykke til!

__________________
Plutten (04) og Tullegull (07)
Skjevo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no