Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Kjempegode vegetar-burgere

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-07-08, 23:37   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjempegode vegetar-burgere

Disse laget jeg i dag, de ble kjempegode! Smakte ganske likt Nutana Burger, for de som har smakt dem, bare litt mer moste inni. Jeg skal lage en haug av disse til dåpen:

LINSE- OG KIKERTBURGERE

250 gram røde linser
Ca. 400 gram (en boks) ferdigkokte kikerter
1 egg
2 store løk i skiver
1 hel kinesisk hvitløk (eller 4-5-6 fedd vanlig hvitløk), hakket
180 gram strøkavring eller lignende (jeg brukte griljer-mel)
1 stor ss tørket koriander
1 stor ss Tandoori masala-krydder
1 stor ss hakket persille (jeg brukte tørket)
1 ts ingefær
1 ss havsalt

Kok opp vann i en gryte og tilsett linsene i det kokende vannet. La de småkoke i 15 minutter eller til de er møre og har begynt å mose seg litt. Hell av vannet og avkjøl det litt.
Ha olje i en liten gryte og tilsett tandoori-krydderet og litt salt. La krydderet surre litt i oljen og tilsett løken og hvitløken. Stek det litt mykt, la det blandes godt med krydderoljen. Sett tilside for avkjøling.
Hell av laken fra kikertene og skyll dem. Ha dem i en food processor sammen med egget, løken og halvparten av linsene. Kjør alt til en glatt mos.
Ha mosen i en bolle og tilsett de øvrige ingrediensene. Bland godt uten å mose det for mye. Form boller og trykk dem flate som burgere.
Ha hvetemel på en tallerken og vend burgerne godt i melet så de er helt dekket på begge sider. Børst av overflødig mel (jeg lar burgerne "hoppe" forsiktig fra hånd til hånd) og stek dem i smør på middels varme, ca. 5 minutter på hver side. Det er bedre at de blir LITT brente enn for lite stekt.

Serveres med ønsket tilbehør. Jeg synes de er knallgode å bare spise i hånden sammen med en god rømmedressing.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

Sist redigert av Dixie Diner : 23-07-08 kl 00:31.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 23:52   #2
Ekorn
Studenten
 
Ekorn sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.869
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kjempegode vegetar-burgere

Å, det hørtes kjempegodt ut! Må prøves til helga!

__________________
Ekorn med Ekornungen 0306 Nøtteliten oktober 2010
Ekorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 12:57   #3
Millis
Multividunder
 
Millis sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 850
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Sv: Kjempegode vegetar-burgere

Nam, nam! Jeg laget disse her om dagen, kjempegode!! Jeg hadde ikke tandori krydder, men jeg brukte noen annet sterkt fra innvandrerbutikken.

__________________
Ruskesara -05 Lillebror kom 10.august -09
" I don't need therapy. It's not my fault there's a disaster every time I blink. I want to f***ing move on and leave it behind me"
Millis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 13:06   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjempegode vegetar-burgere

Ja de er knallgode. Jeg har laget dem som boller også, ble en slags falafel. De gikk unna, gitt. Serverte dem med hummus.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 13:08   #5
kalufs
kall om benen
 
kalufs sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 1.178
kalufs er populærkalufs er populærkalufs er populærkalufs er populær
Standard

Sv: Kjempegode vegetar-burgere

Mmmm, den oppskiften hørtes veldig god ut.

__________________
med to gutter 05 og 07

kalufs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-08, 17:27   #6
Amic@
Tobarnsmor :)
 
Amic@ sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bor på Østlandet
Innlegg: 806
Amic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populær
Standard

Sv: Kjempegode vegetar-burgere

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja de er knallgode. Jeg har laget dem som boller også, ble en slags falafel. De gikk unna, gitt. Serverte dem med hummus.

Har du en god oppskrift på hummus ?

__________________
Amic@, M('06) A('10)
Amic@ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-08, 17:57   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjempegode vegetar-burgere

Jeg synes denne er knallgod:

http://www.matoppskrift.no/sider/opp...2118967570.asp

Det står "Tehina" i oppskriften, men puréen selges som regel under navnet "Tahini" og selges i helsekostforretninger og større matvarebutikker (Ultra, Meny osv). Kan brukes som pålegg også, smaker litt som svakt peanøttsmør og er rikt på kalsium.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-08, 20:07   #8
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjempegode vegetar-burgere

Kjøttmat uten kjøtt er ikke mat heller!

:tofuhater:

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-08, 20:34   #9
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjempegode vegetar-burgere

Åh! En oppskrift med linser!

Tror du man kan bruke andre linser også? Skapet er fullt av greier jeg ikke aner hva jeg skal bruke til.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-08, 21:18   #10
Cazandra
Erfaren
 
Cazandra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Egersund
Innlegg: 919
Blogginnlegg: 10
Cazandra er populærCazandra er populærCazandra er populærCazandra er populær
Standard

Sv: Kjempegode vegetar-burgere

ÅÅ dette skal lages!

__________________
2001-2003-2006 + Bendik 2010
Cazandra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-08, 22:44   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjempegode vegetar-burgere

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Kjøttmat uten kjøtt er ikke mat heller!

:tofuhater:

Tofu smaker jo hoppetau. *også tofuhater*

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Åh! En oppskrift med linser!

Tror du man kan bruke andre linser også? Skapet er fullt av greier jeg ikke aner hva jeg skal bruke til.

Det tror jeg absolutt du kan. Prøv.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no