Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Enebolig eller villa?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-10, 12:23   #21
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Enebolig eller villa?

Jeg bor i enebolig (eller egentlig tomannsbolig) Ingen villa. Men for å forklare hvor jeg bor så hender det jeg sier villastrøk.

Ser jo at det er en motsigelse her, men for meg blir det da et villastrøk i motsetning til blokkbegyggelse, industriområde eller rekkehusbebyggelse f.eks.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 12:24   #22
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Enebolig eller villa?

Jeg orket ikke lese gjennom hele hovedinnlegget, men jeg tenker at villa er et ekstra stort og flott hus. Har nok ingen presise definisjoner for det, og det er vel heller ikke et ord jeg bruker særlig ofte.

I følge bokmålsordboka er dette definisjonen for villa:
frittliggende bolighus for én el. noen få familier, oftest med hage.

- og dette for enebolig:
bolig, hus beregnet på én familie


Da kan vi i alle fall slå fast at villa også kan være en flermannsbolig.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 12:24   #23
ORG
Aktiv
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 198
ORG har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Enebolig eller villa?

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Er det virkelig noen som har dunkle tanker rundt definisjonen av begrepet villa?

Å ikke definere ting presist, men ullent, vil si å ha dunkle tanker. Som våre naboer sier, etter en av deres forfattere (og med forbehold for skrivefeil - svenske rettskrivingsregler er ikke min spesialitet): "Det dukelt sagda er det dunkelt tänkta."

ORG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 12:25   #24
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Enebolig eller villa?

Med et par unntak så er det ingen hus i nabolaget som er i nærheten å kvalifisere til HI villa-definisjon, og ikke min heller.

Jeg er enig i det at Villa er et noe fornemt hus, uten at jeg har tenkt over hvor grensene går.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 12:26   #25
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enebolig eller villa?

Bladet "Vi i villa" har visst opplag på 1,1 millioner og ca 1,5 millioner lesere. Jeg tror kanskje din definisjon er litt snever i forhold til hva andre tenker.

Selv har jeg rett og slett ikke tenkt så mye på ordet "villa". Kanskje jeg burde det?

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 12:29   #26
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Enebolig eller villa?

Opprinnelig lagt inn av ORG, her.

Å ikke definere ting presist, men ullent, vil si å ha dunkle tanker. Som våre naboer sier, etter en av deres forfattere (og med forbehold for skrivefeil - svenske rettskrivingsregler er ikke min spesialitet): "Det dukelt sagda er det dunkelt tänkta."

Det er jo en litt annen definisjon av dunkelt enn det som er vanlig på norsk da. Men du er jo selvsakt orakelet.

Den opprinnelige betydningen er vel (halv)mørk, selv om det på gammelnorsk betydde mørk. Det kan jo bli tolket som uklart, men for folk flest betyr vel dunkle tanker, mørke tanker.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 12:29   #27
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enebolig eller villa?

Jeg regner ikke med at du setter større lit til Store norske leksikon enn du gjør til Bokmålsordboka, men definisjonen av en "villa" er en enebolig med hage.

Sitat:

villa – hus

Forfatter: Redaksjonen
Rettighet (lisens): fri
Sist endret:

Etymologi: lat.

villa – hus, i den opprinnelige, romerske betydning et landsted, oftest i forbindelse med vidløftige hageanlegg (f.eks. Hadrians kjempevilla ved Tivoli). Etter mer enn 1000 års opphold ble villabyggingen tatt opp igjen i 1500-tallets Italia, hvor den førte til en rekke arkitektoniske mesterverker, også hva hagene angår (Villa d'Este i Tivoli, Villa Aldobrandini i Frascati). Da jernbanene fra midten av 1800-tallet gav støtet til en mer åpen bebyggelse utenfor byene, gikk villa over til å bety en enebolig med hage.

Jeg er for så vidt enig i at det ikke er det folk flest ville forbinde med uttrykket villa.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 12:30   #28
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Enebolig eller villa?

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Bladet "Vi i villa" har visst opplag på 1,1 millioner og ca 1,5 millioner lesere. Jeg tror kanskje din definisjon er litt snever i forhold til hva andre tenker.

Selv har jeg rett og slett ikke tenkt så mye på ordet "villa". Kanskje jeg burde det?

Fillern, eg er medlem og får det bladet. Jeg må vel melde meg ut da? Selv om det heter huseierenes landsforbund.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 12:32   #29
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Enebolig eller villa?

Jeg bor i villa.
Jeg bor ikke i herskapshus eller stasvilla som vel mer blir det som står beskrevet i HI. Villa er bare et hus som ikke henger sammen med flere hus, og som har hage.

Jeg har da et hus med hage. En villa. Den fyller igrunnen de fleste av kriteriene dine ellers også, men mangler vel da akkurat en stue på å falle innenfor - og er heller ingen herskapsbolig. Det er bare et hus.

  Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 12:33   #30
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enebolig eller villa?

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Fillern, eg er medlem og får det bladet. Jeg må vel melde meg ut da? Selv om det heter huseierenes landsforbund.

"Vi i hus" klinger ikke like godt liksom.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 12:34   #31
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enebolig eller villa?

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

"Vi i hus" klinger ikke like godt liksom.

Man kan være medlem om man bor i blokk eller flermannsbolig også. "Vi som har tak over hodet" eller "Vi som eier kåken vår" må det nødvendigvis bli.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 12:35   #32
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Enebolig eller villa?

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

"Vi i hus" klinger ikke like godt liksom.

De kaster deg ikke ut om du bor i rekkehus heller.

Jeg fatter og forstår ikke hva som er så viktig med denne avgrensningen, det virker bare pretensiøst på meg.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 12:38   #33
ORG
Aktiv
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 198
ORG har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Enebolig eller villa?

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Det er jo en litt annen definisjon av dunkelt enn det som er vanlig på norsk da. Men du er jo selvsakt orakelet.

Den opprinnelige betydningen er vel (halv)mørk, selv om det på gammelnorsk betydde mørk. Det kan jo bli tolket som uklart, men for folk flest betyr vel dunkle tanker, mørke tanker.

Maz, jeg skrev ikke at det var verken min definisjon eller rett definisjon. Og jeg definerte ikke "dunkel", men "dunkle tanker". Og "mørk" betyr vel også "uklart"? Jeg mener, siden "dunkelblå" blir/ble brukt om en uklar blåfarge f eks.

Ellers: Et uttrykk som "Men du er jo selvsakt orakelet." forteller meg om alt annet enn dunkle holdninger til personangrep og spydighet....

ORG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 12:39   #34
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enebolig eller villa?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Man kan være medlem om man bor i blokk eller flermannsbolig også. "Vi som har tak over hodet" eller "Vi som eier kåken vår" må det nødvendigvis bli.

"Vi som bor innenfor fire vegger med tak som vi eier litt av, mens banken eier mye mer" er vel kanskje mer korrekt for de fleste av oss. Det blir ikke plass til noe særlig mer enn bladtittel på forsiden, men det er viktig å få ting riktig, selv om det kan bli litt mange ord utav det.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 12:39   #35
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.123
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enebolig eller villa?

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg fatter og forstår ikke hva som er så viktig med denne avgrensningen, det virker bare pretensiøst på meg.

Jeg flytter diskusjonen til Flisespikkeriet, jeg. Der har vi nemlig forståelse for at slikt er viktig.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 12:42   #36
ORG
Aktiv
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 198
ORG har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Enebolig eller villa?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tror de fleste vil bruke det om en enebolig som er "staselig nok", men at grensen for "nok" antagelig vil variere. (Og så brukes det jo i sammensetninger som "sveitservilla", selv om disse ikke trenger å være så storslagne at de ellers ville blitt omtalt som "villa".)

Veldig enig. Men lurte som sagt på om det fantes noe snev om felles forståelse av "staselig nok".

Ellers vil jeg selv ikke sette lavere grense for "sveitservilla" enn for funkisvilla" eller "moderne villa". Siden det finnes "sveitserhus", "funkishus" og "moderne hus" også.

ORG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 12:43   #37
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Enebolig eller villa?

Opprinnelig lagt inn av ORG, her.

Veldig enig. Men lurte som sagt på om det fantes noe snev om felles forståelse av "staselig nok".

Ellers vil jeg selv ikke sette lavere grense for "sveitservilla" enn for funkisvilla" eller "moderne villa". Siden det finnes "sveitserhus", "funkishus" og "moderne hus" også.

Sveitservilla er jo bare et hus med hage som ser ut på en bestemt måte. De andre eksemplene dine også.

Det er ikke noe spesielt staselig med villa. Men man har for eksempel praktvilla - den er mer spesiell.

  Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 12:44   #38
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.123
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enebolig eller villa?

Opprinnelig lagt inn av ORG, her.

Ellers vil jeg selv ikke sette lavere grense for "sveitservilla" enn for funkisvilla" eller "moderne villa". Siden det finnes "sveitserhus", "funkishus" og "moderne hus" også.

Hm. Jeg ville ikke sagt "sveitserhus", tror jeg; "sveitservilla" er såpass innarbeidet. Men jeg ville absolutt kunne skille mellom "funkishus" og "funkisvilla", ja. I praksis tror jeg riktignok det skillet ville gått mellom enebolig og ikke-enebolig (en funkis-bygård ville jeg f.eks. kunne referert til som et "funkishus").

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 12:44   #39
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.123
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enebolig eller villa?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det er ikke noe spesielt staselig med villa. Men man har for eksempel praktvilla - den er mer spesiell.

Jeg ville ikke kalt en alminnelig enebolig for villa, selv om den hadde hage. Jeg er klar over at det ikke er "feil", betydningsmessig, men konnotasjonsmessig synes jeg det er forskjell.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 12:47   #40
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enebolig eller villa?

Hva med Villa Villekulla? Bør den skifte navn til Hus Villekulla? Har Pippi skrytt på seg en herskapsbolig? :kaster brannfakkel inn i debatten:

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no