Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Unbrako eller umbrako?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Se resultatene: Hva heter ikeanøkkelen?
Unbrako 21 13,04%
Umbrako 131 81,37%
Nunchaku 5 3,11%
Dustepoll 4 2,48%
Deltakere: 161. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-09, 15:30   #1
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.962
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Unbrako eller umbrako?

Ja, hva er det egentlig det heter?

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 15:32   #2
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unbrako eller umbrako?

Det heter Unbrako, det er et merkenavn, men "alle" i Norge sier umbrako

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 15:39   #3
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unbrako eller umbrako?

Jeg sier Umbrako, så da heter det i hvertfall det for meg. :følelsesmenneske:

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 15:41   #4
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Unbrako eller umbrako?

... men på samme måte som at alle sier kromprins og komfirmasjon så er det fordi hodene våre vil at n'en skal være mest mulig lik bokstaven som kommer bak og derfor sier vi m istedet.

  Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 15:41   #5
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Unbrako eller umbrako?

Heter assimilasjon, nemlig.

  Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 15:46   #6
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.962
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Unbrako eller umbrako?

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

... men på samme måte som at alle sier kromprins og komfirmasjon så er det fordi hodene våre vil at n'en skal være mest mulig lik bokstaven som kommer bak og derfor sier vi m istedet.

Jeg sier verken kromprins eller komfirmasjon. Jeg er uassimilert!

Men folk skriver jo stort sett både konfirmasjon og kronprins, gjør de ikke? Det er bare unbrakoen som får unngjelde skriftlig også.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 15:47   #7
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unbrako eller umbrako?

Nå tenkte jeg å skrive at jeg sier Kronprins og konfirmasjon, men når jeg forsøker å si det uten å konsentrere meg så er det jammen meg en m inni der!

Komf':udefinerbar lyd:masjon og Kromprins.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 15:53   #8
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unbrako eller umbrako?

Det heter unbrako, og det er det jeg kaller det også. : opplyst og velartikulert:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 15:55   #9
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.851
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unbrako eller umbrako?

Jeg innrømmer å ha trodd at det het umbrako. :bryter sammen: Og så kunne jeg selvfølgelig aldri ha uttalt kronprins som det staves.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 15:59   #10
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unbrako eller umbrako?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

: opplyst og velartikulert:

Men med ekstra mellomrom etter kolon i smileykoden. Tsk, tsk! :opplystere enn deg:

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 16:04   #11
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unbrako eller umbrako?

Jeg har tatt feil! Merk dere datoen.


(Dessuten mente jeg lenge og hardnakket at det het Braco-nøkkel. Så det så. Jeg er den feilopplysteste.)

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 16:06   #12
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Unbrako eller umbrako?

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Jeg sier verken kromprins eller komfirmasjon. Jeg er uassimilert!

Men folk skriver jo stort sett både konfirmasjon og kronprins, gjør de ikke? Det er bare unbrakoen som får unngjelde skriftlig også.

Det har vel sterk sammenheng med at unbrako er et teknisk duppeditt-ord, og derfor ikke innarbeidet i de flestes skriftlige vokabular? (Heter det forresten vokabular når det er skriftlig? )

__________________

Kanina er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 16:08   #13
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Unbrako eller umbrako?

Jeg sier Brako!

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 16:10   #14
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Unbrako eller umbrako?

På norske sider får jeg bare 2500 treff på unbrako, mens umbrako gir et svimlende 15 300 treff. Wow, det får'n si.

  Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 16:12   #15
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Unbrako eller umbrako?

Årsaken til den vanlige feilskrivning av unbrako i Europa er teknologibedriften SPS Technologie i Nederland som etablerte Umbrako som sitt varemerke i 1911 og benyttet denne type skruer i sine telefonapparater. En annen medvirkende årsak til den feilaktige betegnelsen er at mange produsenter, deriblant IKEA, skriver umbrakonøkkel i sine monteringsanvisninger.

Sies det. På et nettsted som kanskje ikke er det beste å referere til.

  Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 16:17   #16
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unbrako eller umbrako?

Heter det unbrako?

Og jeg som hele livet har trodd på min far som sa at det heter egentlig Brako-nøkler, Umbrako er et merkenavn. Unbrako derimot var nytt for meg.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 16:17   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unbrako eller umbrako?

Siden vi bare bruker umbraconøkler i IKEA sammenheng, så kaller jeg det det. Selv om jeg stoppet et øyeblikk når jeg skrev det i stad, fordi jeg mente at det het det som så teitest ut, og det er jo soleklart unbraco.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 16:36   #18
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Unbrako eller umbrako?

Jeg er fullstendig klar over at det heter unbrako. Likevel sier jeg umm'brako. På samme måte som jeg vil skrive tallerken, mens jeg sier tall'ærk.

Fordi det er sånn det uttales. Når jeg snakker.

Kronprins og konfirmasjon er ikke ord som inngår naturlig i mitt vokabular kjenner jeg.

  Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 16:39   #19
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unbrako eller umbrako?

Jeg bruker aldri det ordet. Det er mannen min som tar seg av slikt!

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 16:55   #20
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unbrako eller umbrako?

Jeg er med Glitter her. Det heter det det heter ... :umbrake my heart:

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no