Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nordmannen som ble drept på Filippinene

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-07-09, 13:10   #21
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmannen som ble drept på Filippinene

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

"Greit" synes jeg ikke det når noen blir drept, men særlig opprørt kjenner jeg ikke at jeg blir i denne saken likevel.

Jeg håper datteren hans ikke har fått for hard medfart og at jenta som drepte ham ikke straffes for hardt.

Så enkelt og greit kan hva jeg føler for denne saken oppsummeres.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 13:13   #22
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmannen som ble drept på Filippinene

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jeg også er litt her kjenner jeg. Han måtte jo ha hatt en alvorlig sinnslidelse, for det er ingen som er ved sine fulle fem som gjør sånt.
Han hadde fortjent livsvarig fengsel - på Filippinene.

Er det ikke litt selvmotsigende å først hevde at han har en alvorlig sinnslidelse, for deretter å mene at han burde hatt livsvarig fengsel på Filipinene?

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 13:17   #23
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmannen som ble drept på Filippinene

Om folk har en alvorlig sinnslidelse eller ikke er vel rimelig uten betydning for dem som utsettes for vold og overgrep. Det er jo noe i veien med folk som gjør sånt, men det er da absolutt ingen unnskyldning.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 13:19   #24
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Nordmannen som ble drept på Filippinene

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Er det ikke litt selvmotsigende å først hevde at han har en alvorlig sinnslidelse, for deretter å mene at han burde hatt livsvarig fengsel på Filipinene?

Eh jo

Han burde fått behandling for mange år siden. Hvis han skal sone her, kan han jo få behandling mens han soner.

  Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 13:22   #25
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmannen som ble drept på Filippinene

Dersom en sytten år gammel jente (eller en person av vilkårlig alder og kjønn, for den del) greier å verge seg mot en som holder henne og andre fanget og prøver å voldta dem, synes jeg det er en bra ting, selv om resultatet er at mannen dør, og selv om han eventuelt har en sinnslidelse. Det er ikke en bra ting at noen blir drept, det er ikke det jeg mener, men det er bra at hun greide å forsvare seg (og de andre i huset) og hindre ham i å skade flere enn han allerede har gjort. Som Teofelia sier: Nødverge er hverken forbudt eller umoralsk.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 13:28   #26
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nordmannen som ble drept på Filippinene

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Jeg tenker også på den jenta som drepte ham. Og barna hans.
Håper ikke hun får for hard straff, nei.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 13:33   #27
indie
Bør lage seg en tittel selv
 
indie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
Innlegg: 1.195
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nordmannen som ble drept på Filippinene

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Nei gi dere da!
Et -navngitt- menneske har blitt drept, ærlig talt!!

Greit nok at han var en drittsekk, men...

Enig.

Men siden det kan se ut til å være en nødvergesituasjon håper jeg at hun som drepte han ikke får for streng straff.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 13:36   #28
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmannen som ble drept på Filippinene

Skal man straffes for nødverge i det hele tatt, da?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 13:37   #29
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmannen som ble drept på Filippinene

Opprinnelig lagt inn av indie, her.

Enig.

Men siden det kan se ut til å være en nødvergesituasjon håper jeg at hun som drepte han ikke får for streng straff.

Hun bør vel ikke få noen straff i det hele tatt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 13:49   #30
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nordmannen som ble drept på Filippinene

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Skal man straffes for nødverge i det hele tatt, da?

Nope. Ikke i Norge.
Hvordan det er på Fillipinene, eller om det er noen "verdenskonvensjon" på dette, aner jeg ikke.

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 13:50   #31
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmannen som ble drept på Filippinene

Om det er ok å drepe? Nei det er det ikke. Men å bli drept av eget offer er i denne settingen bare en bagatell i forhold til hva han har kostet andre mennesker av lidelser mener jeg. What comes around goes around. Jeg klarer ikke syntes dette er noe tap.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 13:56   #32
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nordmannen som ble drept på Filippinene

Akkurat i dette tilfellet synes jeg faktisk det var 'greit' at han ble drept. Som jeg har skjønt det så skjedde det av en 16 år gammel jente i selvforsvar - det må da vel være greit.

Når jeg leser den artikkelen det ble linka til så må jeg si at jeg ble litt sjokkert over at sikringstida ikke blir utvidet med den tida han har vært borte?? Er det virkelig sånn. En ting er jo at det ikke skal gi ekstra straff, men han her slapp nå rimelig billig unna.

Sender en tanke til alle ofrene hans - og er glad at de nå kan puste ut og prøve å leve normalt. Han her virket jo ikke trygg på en flekk.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 13:58   #33
indie
Bør lage seg en tittel selv
 
indie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
Innlegg: 1.195
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nordmannen som ble drept på Filippinene

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Hun bør vel ikke få noen straff i det hele tatt.

Nei, men jeg hadde bare i tankene at dette ikke er i Norge, og at jeg ikke vet hvilke lover og straffer de har på Filippinene.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 14:04   #34
LaLuna
aldrende
 
LaLuna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.813
LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nordmannen som ble drept på Filippinene

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Det er selvsagt ikke greit at noen blir "ryddet unna" - uansett hvor avskyelig de har handlet. Men i denne saken anser jeg det ble handlet i nødverge. Og hvilke lidelser denne mannen har påført andre opp gjennom årene kan man jo bare forestille seg.

Signerer Claire.

__________________
Storebror (2003) og lillebror (2004)

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 14:07   #35
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.823
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmannen som ble drept på Filippinene

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

What comes around goes around.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 14:14   #36
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nordmannen som ble drept på Filippinene

Ok, jeg vre kanskje litt unyansert, jeg mener ikke det var "ok" at han ble drept, eller sånnsett at det er "snillt" heller, men jeg mener i alle fall at han burde vært inne på livstid.

Ogjeg håper jenta ikke straffes om det, slik det fremstilles, handelr om nødverge. Og at datra hans ikke er for traumatisert, og klarer seg greit etterhvert.

Men jeg klarer, uansett hvordan vi vender og vrir på det, ikke å føle at det er trist at han er død.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 14:15   #37
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nordmannen som ble drept på Filippinene

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Om folk har en alvorlig sinnslidelse eller ikke er vel rimelig uten betydning for dem som utsettes for vold og overgrep. Det er jo noe i veien med folk som gjør sånt, men det er da absolutt ingen unnskyldning.

I norsk rettsvesen er det så absolutt en "unnskyldning" om man er alvorlig sinnslidende, som f.eks psykotisk i gjerningsøyeblikket.

Og det skulle da bare mangle.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 14:20   #38
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nordmannen som ble drept på Filippinene

Folk har blitt frikjent for drap pga pms.

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 15:39   #39
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmannen som ble drept på Filippinene

Oppslag om dette i Cebu Daily News

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 15:45   #40
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmannen som ble drept på Filippinene

Det høres ut som en helt grusom situasjon for 16-åringen. Jeg er veldig glad på hennes vegne at hun klarte å komme seg unna. Det er selvsagt tragisk for nordmannen at han satte seg i en slik situasjon, men jeg klarer heller ikke å gråte noen tårer for at en kidnapper og bevæpnet overfallsmann blir overmannet av sitt offer.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no