Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Forskere kan ta feil

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-07-09, 23:46   #21
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Forskere kan ta feil

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Tid for handling
Vår oppgave er å bringe systemet i balanse. Når balansen er gjenopprettet, har vi selvsagt ingen garanti mot klimaendringer. Men vi lager dem ikke selv, og vi har en klode med et klimasystem som faktisk er i stand til å dempe og kompensere for endringer i solstråling osv. - noe som har fungert stabiliserende på jordas klima i noen milliarder år. Vi håper alle evnerike debattanter heretter konsentrerer seg mer om hva som må gjøres, og mindre om hvilke intrikate argumenter de kan klare å hoste opp for å få slippe.

Mener du at det er mulig å bremse den naturlige variansen i klimasystemene også? Det er jo noe av de de aller fleste av de klokeste hodene innen dette temaet er enige om, det at det finnes en naturlig varians i CO2 opphopning i atmosfæren som følger en viss syklisk og gjenkjennbar periodisk svingning. Noe annet de videre er nokså enige om er at denne ikke er menneskeskapt fullt ut men at endringen i raten dette skjer med innenfor syklusen er menneskeskapt.

Hva mener du kan være mulige variabler som vil bringe klimaet i balanse forresten?

  Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 23:50   #22
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Forskere kan ta feil

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Og ozon bidrar enormt til drivhuseffekten med sine 3 atomer, eller?

Ukjent, men sannsynligivs ikke enormt. Man vet for lite om den historiske utvikling av konsentrasjon og mengde av ozon i forskjellige deler av atmosfæren. Jeg fant en kort og grei oversikt med informasjon om noen forskjellige gasser med betydning for drivhuseffekten her. Som Floksa skrev; CO2 er den som har størst betydning.

Ben "hot air" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 08:08   #23
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskere kan ta feil

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Mener du at det er mulig å bremse den naturlige variansen i klimasystemene også? Det er jo noe av de de aller fleste av de klokeste hodene innen dette temaet er enige om, det at det finnes en naturlig varians i CO2 opphopning i atmosfæren som følger en viss syklisk og gjenkjennbar periodisk svingning. Noe annet de videre er nokså enige om er at denne ikke er menneskeskapt fullt ut men at endringen i raten dette skjer med innenfor syklusen er menneskeskapt.

Hva mener du kan være mulige variabler som vil bringe klimaet i balanse forresten?

Hvordan greier du å lese det utifra hva jeg har hentet fra wwf sine sider?
Greia er at vi imennesker ikke skal legge til en belasting på miljøet.
Det heter førevar og er ofte en god leveregel.
Vi har ingen garantier for at ikke polisen smelter og isbjørene dør, selv om vi "går i null" men da er det i allefall ikke vår feil.
For meg er det et ganske viktig poeng.
Alt vi foretar oss er med på å forykke balansen, men jordas evne til selvhelvbrede er bortimot uendelig. Men det gir oss jo ikke noen rett til å ødeleggen den
Å få ned forbruket av alt er vel det jeg anser som det vitktigste.
Uavhengig av om det er fossilt brennstoff, plastikk, rødt kjøtt eller antibiotika.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 08:19   #24
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Forskere kan ta feil

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Å få ned forbruket av alt er vel det jeg anser som det vitktigste.
Uavhengig av om det er fossilt brennstoff, plastikk, rødt kjøtt eller antibiotika.

Kan jeg spørre deg om hvordan du gjør dette i hverdagen?

  Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 08:23   #25
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskere kan ta feil

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Å få ned forbruket av alt er vel det jeg anser som det vitktigste.
Uavhengig av om det er fossilt brennstoff, plastikk, rødt kjøtt eller antibiotika.

Enig i at dette er viktig, jeg vil også føye til at man kortreiste varer, mest mulig av det vi forbuker i Norge burde produseres og eller foredles i Norge.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 12:07   #26
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskere kan ta feil

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Kan jeg spørre deg om hvordan du gjør dette i hverdagen?

Ved å være en bevisst forbruker.
For all del, jeg er slett ingen helgen ei heller noen svovelpredikant
men jeg har stor tro på at det nettopp er menneskene sine daglige valg som monner.
Må jeg kjøre bil nå? Må jeg ha DEN bilen eller kan vi kjøpe en som bruker mindre?
Bruke handlenett, ikke plastpose.
Spise mer grønnsaker og kornprodukter.
Enkle valg, som vil bety mye om mange gjør dem.
Antibiotika er ikke relevant for akkurat vår familie, da vi svært sjeldent er syke ( en kur tilsammen på 3 barn) men i fjøset er vi opptatt av dette.
Antibiotikaresistens er et ord man bør ha mareritt om!

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 12:11   #27
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forskere kan ta feil

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg mener vi kan lære mye av svenskene.

Herregud, jeg ler så jeg neste tisser på meg.
Dette hjalp ikke akkurat på å få svenskene til å virke smartere.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 13:23   #28
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Forskere kan ta feil

Opprinnelig lagt inn av Surre, her.

Jasså, ja! Du prøver bare å sverte andre forskere med innlegget ditt duh!

Det gjør hun da ikke, hun vil bare få folk til å tenke litt over de store tingene.

  Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 14:55   #29
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.814
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskere kan ta feil

Jeg datt egentlig litt ut her selv. Jeg har nemlig vært skikkelig bizzi og forsket i vei på noe helt annet.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 22:03   #30
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskere kan ta feil

Problemet har vel også vært at spørsmålet har blitt så politisert. Både ved at alle lytter til de forskerne som støtter deres totale ideologi ("Se! En forsker som sier at klimaendringene ikke er menneskeskapte! Hah! Det er ingen grunn til å begrense seg! Alle kan gjøre hva de vil! Billigere bensin NÅ!"/"Se, dette er det materialismen og kapitalismen og indivuduell frihet fører til! Folk velter seg i luksus og ødelegger kloden!" (Gjett parti selv )), og ved at det på et tidspunkt blir politisk umulig å komme med tvil eller nyanser.

Personlig tror jeg vi ser en blanding av menneskeskapte og sykliske klimaendringer. Jeg tror at kloden totalt sett har godt av et mer bevisst forhold til vårt forbruk, men tror sant å si at det ikke er så mye vi kan gjøre nå, for klimaet. Jeg tror vi bør skifte fokuset til å snakke om hva vi skal gjøre når/hvis ulike mulige effekter inntrer: Hvor gjør vi av "materielle" flyktinger som flykter pga. flom/hungersnød? Hva gjør vi, helt konkret, med flomproblemer langs norskekysten? Etc.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 22:10   #31
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskere kan ta feil

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror at kloden totalt sett har godt av et mer bevisst forhold til vårt forbruk, .

For ikke å snakke om menneskene selv.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 22:36   #32
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.814
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskere kan ta feil

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Problemet har vel også vært at spørsmålet har blitt så politisert. Både ved at alle lytter til de forskerne som støtter deres totale ideologi.

Ideologi eller religiøsitet som jeg opplever det som, ødelegger debatten. "Er du ikke med oss, så er du mot oss." Sånn er det blitt og debatten handler mer om å frelse motparten enn om å komme med konkrete forslag til hva som faktisk må løses og hvordan det bør løses.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-09, 09:16   #33
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Forskere kan ta feil

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Personlig tror jeg vi ser en blanding av menneskeskapte og sykliske klimaendringer. Jeg tror at kloden totalt sett har godt av et mer bevisst forhold til vårt forbruk, men tror sant å si at det ikke er så mye vi kan gjøre nå, for klimaet. Jeg tror vi bør skifte fokuset til å snakke om hva vi skal gjøre når/hvis ulike mulige effekter inntrer: Hvor gjør vi av "materielle" flyktinger som flykter pga. flom/hungersnød? Hva gjør vi, helt konkret, med flomproblemer langs norskekysten? Etc.

Vet du, jeg er veldig enig med Polyanna og tenker at det hadde vært spennende dersom man så på konsekvensene av det som skjer og ikke minst hva skal vi gjøre da? Selvfølgelig bør vi bremse våre utslipp etc. jeg er jo en av de som arbeider ovenfor den yngre generasjon når det kommer til holdningsskapende arbeid på disse områdene. Det som er litt spennende er at de er langt mer åpne og langt mer opptatt av hvar gjør vi når enn hva vi voksne er.

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Ideologi eller religiøsitet som jeg opplever det som, ødelegger debatten. "Er du ikke med oss, så er du mot oss." Sånn er det blitt og debatten handler mer om å frelse motparten enn om å komme med konkrete forslag til hva som faktisk må løses og hvordan det bør løses.

Svovelpredikantene, jeg har hørt mange av dem og må si at jeg er forundret over graden de mener at vi skal hjernevaskes for å opptre klimamessig korrekt.

  Svar med sitat
Gammel 11-07-09, 09:20   #34
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskere kan ta feil

Men er det egentlig viktig OM klimaendringene er menneskeskapte eller ikke?
Har ikke vi i den vestlige verden svært godt av å få oss en vekker og begrense vårt forbruk, helt uavhengi av om det vil "redde kloden" eller ikke?

Og ikke minst, hvilke metdoder skal man bruke for å oppnå denne forbruksbegrensnningen?
Hva skal til for at folk skal avstå fra goder, resirkulere, begrense bilkjøring osv om man ikke skal bruke svovelprekner?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-09, 09:32   #35
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Forskere kan ta feil

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men er det egentlig viktig OM klimaendringene er menneskeskapte eller ikke?
Har ikke vi i den vestlige verden svært godt av å få oss en vekker og begrense vårt forbruk, helt uavhengi av om det vil "redde kloden" eller ikke?

Og ikke minst, hvilke metdoder skal man bruke for å oppnå denne forbruksbegrensnningen?
Hva skal til for at folk skal avstå fra goder, resirkulere, begrense bilkjøring osv om man ikke skal bruke svovelprekner?

Det som er interessant er å få en debatt rundt det. Klart det er viktig om dette er naturlige sykliske variasjoner eller en menneskeskapt utvikling, det handler om å forstå verden rundt oss. Men det som er trist er at de ulike miljøene sitter på hver sin tue og spyr ut svovelprekener om dommedag uten å snakke sammen. Det hadler for det meste om at flest mulig skal omvendes til den fanatismen som preger veldig mange i disse miljøene.

Informasjon, debatt og ikke minst enda mer informasjon tror jeg virker. Det er snakk om å endre holdninger som igjen endrer handlingsmønster som atter igjen vil påvirke omgivelsene, og da kanskje i positiv retning. Med svovelpredike og dommedagsprofetier ser man ikke på løsninger man indoktrinerer mennesker til en tro som de skal følge slavisk, slikt endrer ikke holdninger.

  Svar med sitat
Gammel 11-07-09, 11:29   #36
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forskere kan ta feil

Jeg hadde ønsket meg at det var like mye debatt rundt temaet overbefolkning som rundt klimaendringen.

I mine øyne er overbefolkningen et mye større problem enn klimaendringene, i tillegg til at jeg tror at vi ikke greier å snu klimaendringen mer uansett. Det går rett til helvete med kloden uansett- det krangles bare om hvor lang tid det vil ta.

__________________
-lost behind where all things fall-



Sist redigert av Olympia : 11-07-09 kl 11:38.
Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-09, 11:38   #37
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forskere kan ta feil

Jeg synes egentlig debattene er underholdende, og jeg lar meg ikke skremme noe særlig, nettopp fordi jeg tror at det kommer til å gå til helvete uansett.

Det er jo like festlig hver gang: Det ser ut som "alle" i Norge, på FP, i den vestlige verden er enige at klimaet er truet og at noe må gjøres.

Men gud bevare om dette innebærer at man blir fratatt menneskeretten det er å kunne bruke bilen til nærbutikken eller levere unga med bilen på skolen eller bruke fly for å reise til Thailand, eller på noen annen måte blir fratatt sine "individuelle rettighetene".

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no