Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Det farlige ordet: problem

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-01-08, 08:58   #21
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det farlige ordet: problem

Jeg har vært en person som sier "det finnes ikke problemer, bare utfordringer". En utfordring er noe som krever en ekstra innsats og som man godt kan være positivt innstilt til. Mens et problem, det er liksom noe mer uoverstigelig trøbbel som man sliter med. Og selv tre år på sosialhøyskolen har ikke fått vasket det helt av meg. Jeg husker så godt introduksjonsforelesningen, der foreleseren begynte med å fortelle oss om alle de daglige problemene vi møtte på. Tom dorull, problem, hva gjør vi? Jo, vi har en problemløsningsprosess i hodet vårt, basert på erfaring om hva som virker. Gå i skapet der dorullene er, og sette på ny. Jeg var litt overveldet av alle problemene jeg plutselig hadde i livet mitt. Men jeg hevet meg over det, og lærte meg problemløsningsmodellene og fortsatte å ha utfordringer.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 09:25   #22
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det farlige ordet: problem

Jeg synes tabuiseringen av ordet «problem» er et typisk eksempel på fjollete kursbabbel. (Ikke noe fordomsfull jeg, nei.) Altså, jeg skjønner hva du sier, DM, men strategien med å kalle ting utfordringer i stedet for problemer mister all effekt hvis man aldri kan kalle noe et problem. I mitt fagspråk lever heldigvis problemene i beste velgående. Uten problemer, ingen problemstilling. Uten problemstilling, ingen problemløsning (og ingen prosjektmidler).

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 09:32   #23
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det farlige ordet: problem

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg synes tabuiseringen av ordet «problem» er et typisk eksempel på fjollete kursbabbel. (Ikke noe fordomsfull jeg, nei.) Altså, jeg skjønner hva du sier, DM, men strategien med å kalle ting utfordringer i stedet for problemer mister all effekt hvis man aldri kan kalle noe et problem. I mitt fagspråk lever heldigvis problemene i beste velgående. Uten problemer, ingen problemstilling. Uten problemstilling, ingen problemløsning (og ingen prosjektmidler).

Joda, jeg ser hva du mener også, og er enig. Men jeg finner det slitsomt å ha problemer dagen lang. Uff, jeg har et problem, jeg finner ikke genseren min. Uff, jeg har et problem, jeg har ikke fløte til middagen, uff, jeg har et problem, mannen min er ti minutter for sein og middagen er ferdig NÅ, uff, jeg har et problem, jeg klarer ikke bestemme meg for hvilken kjole jeg skal ha på meg i kveld ... osv, osv. Jeg regner med at vi snakker om hver vår ytterkant og at vi i praksis er ganske enige.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 09:34   #24
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det farlige ordet: problem

Det tror jeg også.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 09:36   #25
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Det farlige ordet: problem

Problemet med problemer er at de senker terskelen for negative tanker og lavere motivasjon, og utfordringen med utfordringer er at man blir så positiv til sine arbeidsoppgaver at det blir naivt. Jeg er tilhenger av den gyldne middelvei, og mener det er plass til begge ordene på enhver arbeidsplass.

Er litt usikker på om jeg synes det er et problem eller en utfordring at så godt som alle arbeidstakere årlig utsettes for dresskledde motivatorer som mener ethvert hinder kan løses ved kreativ synonymbruk og en gladkristen innstilling.

:3 uker igjen til jeg skal motiveres:

  Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 09:38   #26
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det farlige ordet: problem

Det er et problem, helt klart. :humre;

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 09:47   #27
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.551
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det farlige ordet: problem

Desembermamma: jeg ser absolutt poenget ditt. Men hjelper det egentlig i lengden å ikke skille mellom problem og utfordring ved bare å kutte ut problem fra vokabularet? I mitt eksempel har jo min leder i realiteten begynt å tenke "problem" når jeg skriver eller sier "utfordring"?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 09:51   #28
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det farlige ordet: problem

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Desembermamma: jeg ser absolutt poenget ditt. Men hjelper det egentlig i lengden å ikke skille mellom problem og utfordring ved bare å kutte ut problem fra vokabularet? I mitt eksempel har jo min leder i realiteten begynt å tenke "problem" når jeg skriver eller sier "utfordring"?

Nei, det blir bare latterlig på den måten i det eksempelet ditt.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 09:57   #29
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det farlige ordet: problem

Med å eliminere ordet problem tenker jeg at man kan komme i fare for å bagatellisere situasjoner som ikke skal bagatelliseres.

Om man avdekker mobbing på en arbeidsplass er det et problem som avdekkes. Arbeidsplassen har et problem, men problemet fordrer en utfordring. Utfordringen ligger i å løse problemet, men mobbingen i seg selv er i høyeste grad et problem og bør ikke gjøres til noe mindre enn det.
Noen ganger er det både rett og riktig synes jeg å konstatere at man har et problem før man begynner å finne ut hvilke utfordringer man har når problemet skal løses.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 10:01   #30
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det farlige ordet: problem

Jeg får også litt dårlige vibber når alt man lærer skal kalles inspirasjon. Det var vår coach store ord. Uansett hva hun hadde lært, om det bare var tørr produktinformasjon snakket hun om hvor inspirert hun hadde blitt. Jeg kan godt bli inspirert, men det finnes grenser hvor hva som inspirerer meg. Noen ting er det "bare" nyttig å kunne uten at det gir meg særlig inspirasjon.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 10:17   #31
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det farlige ordet: problem

Når man omgås veldig negative mennesker, så blir det veldig viktig å tenke positivt, så for meg er det et essensielt redskap for å beskytte meg selv fra å bli dradd ned i håpløsheten av enkelte mennesker rundt meg. Men jeg ser jo absolutt hvor frustrerende det kan være feks i arbeidslivet dersom man ikke er en negativ person og man omgås krampepositive-tenkere som helst stikker hodet i sanden og lar være å kalle en spade for en spade.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 10:29   #32
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det farlige ordet: problem

Det jeg tenker er at man under diagnostiseringen gjerne kan kalle et problem for et problem, og jeg tror det også lettere kan bidra til å finne ut hva utfordringene ligger i når situasjonen skal løses.

Dersom bagateller blir gjort til et problem er det ikke bra. Har noen snudd dorullen feil vei på en arbeidsplass sier man ikke at man har et problem, men tar utfordringen og snur den med en gang. Det samme gjelder andre småting som det ikke er nødvendig å bruke energi på. Negative personer kan gjerne bruke hver eneste mulighet til å gjøre slike småting store og i den sammenhengen går det an å kalle ting utfordringer og motivere til å se løsningen framfor å problematisere.

Det er derimot skummelt dersom et virkelig problem blir tatt på samme måten. Problemer som virkelig er problemer krever ofte en god del refleksjon før man tar fatt på utfordringene som problemet utløser. Noen ganger kreves det flere runder for å finne ut hva problemet består i, og uten å diagnostisere skikkelig, men bare hoppe rett i utfordringer kan resultatet bli dårlig til slutt. Ordet problem har noe statisk over seg, ordet utfordring føler jeg at noe mer dynamisk over seg. Noen ganger tenker jeg at det er en fordel å la et problem være et problem en stund slik at man kan ikke overilt hopper i utfordringene uten å tenke seg om.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 10:40   #33
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det farlige ordet: problem

Synes Hattifnatten sitt innlegg var genialt. Begge deler er like ille. Selv var jeg i den "heldige" situasjonen at jeg var nødt til å samarbeide med to menn som var stikk motsatt. Den ene var bestandig negativ og så problemer med alt og han nektet - regelrett nektet - å prøve å løse ting fordi ditten og datten kunne feile. Den andre så ingen problemer med noe som helst og nektet å ta innover seg at man måtte innvolvere andre, diskutere problemer, ta backup før man startet (!) og bare gikk igang. Jeg husker jeg var med på å omkonfigurere RAID-et på mailserveren klokka 02.00 om natta - selvfølgelig uten backup. Oh, hildrande du. Jeg fikk skikkelig problemer på arbeidsplassen, disse to var selvfølgelig som hund og katt, og kranglet ("diskuterte" for å ta en annen mer populær måte å si det på. ) så snart noe måtte prates om. Og jeg måtte selvfølgelig samarbeide med begge, jeg var møkk lei av jobben før det var gått 6 mnd.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 10:54   #34
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det farlige ordet: problem

Enig med Hattifnatten, bra innlegg!

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 11:04   #35
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Det farlige ordet: problem

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Er litt usikker på om jeg synes det er et problem eller en utfordring at så godt som alle arbeidstakere årlig utsettes for dresskledde motivatorer som mener ethvert hinder kan løses ved kreativ synonymbruk og en gladkristen innstilling.

Helt klart et problem, ja!

Og Him sin jobbsituasjon var også et strålende eksempel på hva jeg ville kalle et problem.

Hva med "problematisk", eller "problemstilling"? Er det ord som fortsatt ikke er forbudt? Kan for eksempel utfordringen være problematisk?

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 15:53   #36
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det farlige ordet: problem

Opprinnelig lagt inn av Bequita, her.

Hva med "problematisk", eller "problemstilling"? Er det ord som fortsatt ikke er forbudt? Kan for eksempel utfordringen være problematisk?

Jeg hørte en leder snakke om noe som var "utfordrende" for en stund siden, når det hun helt åpenbart mente var "problematisk". Og det er jo virkelig ikke synonyme betegnelser.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 21:38   #37
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Det farlige ordet: problem

Temmelig fjollete, ja!

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no