Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Kan dere hjelpe meg å lage en språk-guide?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-08, 16:58   #21
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg å lage en språk-guide?

Her er første utkast. Kommentarer mottas med store takksigelser!


xxxs lille språkguide

Hensikten med denne språkguiden er at vi raskt skal kunne slå opp dersom det er språklige ting vi lurer på. Guiden kan også brukes som en sjekkliste før viktige dokumenter sendes til for eksempel kunder.


Godt språk er viktig for å være presis, unngå misforståelser, for at det skal være lett for andre å komme seg gjennom teksten og rett og slett for ikke å virke helt tett i pappen.


Hvis man ikke finner svar her så anbefales linkene under ”Kilder”.









Forfatter: Polyanna

Kilder:
Norsk Språkråd (www.sprakrad.no)
Astronomer mot orddeling (http://folk.uio.no/tfredvik/amo/)
Fiskås skoles språkvett-ABC (http://www.fiskaskole.no/norsk/skriveregler2.htm)


Husk: Det er en naturlov som sier at det ikke går an å skrive noe om andres språkfeil uten å skrive minst ett ord feil selv!





De vanligste feilene

Orddeling
Påvirket av engelsk deler vi opp ord som på norsk skal stå sammen. Den enkleste regelen er: Er det ett ord, skal det stå som ett ord. Test: Hvordan uttales ordet? Uten pause? Med trykket på bare ett sted? Da er det ett ord.
Eksempel: Treningspartner. Beskriver EN ting (en partner av type ”trening”), og har trykket ett sted (TRE-)
Blir ordet altfor kronglete og langt, kan man legge inn en bindestrek.


Og/å-feil
Og er et bindeord som binder sammen ord, setninger og setningsledd. Å er infinitivsmerke og står foran ord i infinitiv.
Vanskelighetene oppstår ofte når flere infinitiv står sammen i en setning:
Jeg kan snakke og skrive tysk (oppramsing)
Det er vanskelig å slutte å røyke!
Test: Prøv å oversett til engelsk, eller til fortid, og se om du da bruker og (”and”) eller å (”to” eller ”–ing”) (”Jeg snakket og skrev tysk”, ”Jeg sluttet å røyke”)
Faste uttrykk: "så å si”, "sant å si", ”vel å merke”.


Da eller når
Den gang da, hver gang når
Når han kom, spiste vi alltid
Vi spiste da han kom


Enda/ennå
Enda og ennå er likestilt bare som tidsadverb.
Arbeidet er ikke gjort ennå.
Arbeidet er ikke gjort enda.
Som gradsadverb kan du bare bruke enda
Enda større enn


Ovenfor/overfor
Ovenfor er en preposisjon og brukes når noe er plassert fysisk over noe annet.
Han sto ovenfor meg i stigen.
Overfor betyr vis-a-vis eller midt i mot.
Vi satt overfor hverandre ved bordet.
Vi står overfor store problemer.
Eller: I forhold til.
Hennes følelser overfor faren


Lenger/lengre
Lang – lengre - lengst (om lengde)
Lenge - lenger - lengst (om tid)
Vi hadde en lengre samtale (komparativt av "lang").
Samtalen varte lenger enn første gangen (komparativt av "lenge").
Husk: "over lengre tid" og "reiste langt og lenger enn langt".


Ett/et og én/en
Ett er et tallord. Bruk det dersom setningen også gir mening dersom du bytter ut ett med for eksempel to. Hvis ikke så skal du bruke ordet et. Tilsvarende for én og en.



Kommaregler
Komma etter leddsetning. Altså setnings(deler) innledet med ord som da, når, hvis, mens, at, som og andre (konjunksjoner og relativpronomen):
Da han kom, grillet vi pølser.
Når det regner, slår jeg opp paraplyen.
Den som snakker mens han spiser, kan sette noe i halsen.
Hvis du skal diskutere språk, bør du vite hva du snakker om.

Det skal ikke være komma etter infinitiver, verbalsubstantiver og partisipper som ligner på leddsetninger.
Å spise pølser på balkongen er hyggelig.
Spising av pølser på balkongen er hyggelig.
Halvspiste pølser på balkongen er en uting.

MEN
At vi spiser pølser på balkongen, er hyggelig.
ALLTID komma foran men.
Vi spiste ikke pølser, men pizza.
Jeg vil ikke synge, men det kan jo du.

Komma mellom to hele setninger (for eksempel med og mellom)
Jeg spiser pølser, og han lager ostefondue.
Vi sitter her, dere bader nede på stranda.

Komma foran "unødvendige" som-setninger. Hvis informasjonen i som-setningen er et tillegg, sånn apropos, skal det være komma foran.
Konsulenter, som (forresten) ofte surfer i arbeidstida, leser børsnyheter på N24.no.

Hvis som-setningen er nødvendig for å forstå hvem/hva vi snakker om, skal det ikke være komma foran.
De gjestene som valgte skalldyrforretten, ble alvorlig matforgiftet.


Lister/punktoppstilling
Dersom tall eller bokstaver brukes som punktmarkør, skal det ikke brukes punktum.
Når hvert punkt er kort, kan det brukes liten forbokstav, og når punktene er nødvendige for å fullføre innledningen skal det være liten forbokstav.
I denne teksten kan du finne
- tema
- virkemidler

De tar stilling til hvordan
-- ressurser skal fordeles
-- fellesoppgaver skal løses


Dersom innledningen eller teksten i punktene er helsetninger, avsluttes innledningen med kolon. Teksten i punktene skal da ha stor bokstav og i regelen avsluttes med skilletegn (for eksempel punktum eller spørsmålstegn).
Svar på disse spørsmålene:
1.1. Hva er temaet i denne teksten?
2.2. Hvor mener du at vendepunktet er?





Tall og symboler
Tall mellom en og tolv bør skrives med vanlige bokstaver i vanlig tekst

Det skal alltid være mellomrom mellom tall og enhetssymbolet
5 m, 5,5 %, $ 5, + 5 oC
Unntaket er at tall sammen med enhetssymbolet for vinkelgrad, minutt eller fot, sekund eller tomme, skrives uten mellomrom
5’, 5”, + 5o (vinkelgrad), 62oN

Det skal være mellomrom før og etter +, -, etc.
5 + 3 = 8
Unntaket er når pluss eller minus skal angi positivt eller negativt tall: 5 – 8 = -3


Kolon og stor bokstav:
Kolon bruker vi foran sitater, og direkte formulerte tanker.
Eva tenkte: ”Petter virker smart”

Man bruker det også foran oppregninger, eksempler og forklaringer.
Det er tre viktige momenter i denne saken: penger, penger og penger
Tanken hennes var: Det er viktig at dette gjøres raskt!
Merk: Dersom det ikke står en full setning etter kolon, skal det være liten forbokstav
Merk: Det skal stå komma, ikke kolon, når en oppregning begynner med for eksempel, dvs., nemlig.
Han var på ferie i mange land, for eksempel Egypt, Kina og Indonesia

Det kan være kolon ved visse forhold mellom tall, da med mellomrom mellom tall og kolon.
Målestokk 1 : 50 000


Semikolon
Semikolon er en mellomting mellom komma og punktum, og kan brukes mellom to hovedsetninger som utgjør en helhet.
I går var jeg i Oslo; i morgen reiser jeg til Paris
Semikolon står ofte foran en hovedsetning som grunngir det som er sagt.
Lisbeth kom for sent; hun hadde forsovet seg
I oppregning mellom siffergrupper der noen av tallene er desimaltall, bør det stå semikolon og ikke komma som skilletegn.
2,5; 1,3: 23,4


Apostrof
Vi bruker apostrof for å vise at en eller flere bokstaver er utelatt:
Mor’n, Ha’kke peiling
Vi bruker ikke apostrof når vi lager eieform:
Franks sportsbil
Dersom ordet slutter på -s, -x, -z, sløyfer vi s-en som vi egentlig skulle lag til:
Hans’ familiebil
Aldri apostrof i ord som CDen eller PC-en. CD'en er ikke lov. Det skal heller ikke være apostrof i forkortingen av årstall: Det heter 05, ikke '05.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-08, 21:15   #22
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg å lage en språk-guide?

Jeg synes det var en veldig fin språk-guide, jeg. Rettskrivning nevner du ikke (unntatt særskriving) - om det er et poeng å nevne det, kommer jo også litt an på om dårlig rettskrivning er et poeng for dere. Det går jo an å samle på ord man ser blir skrevet feil iblant, og så lage en liste med f.eks. ti ord som ofte staves feil og gjøre det helt klart hvordan disse skrives.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Godt språk er viktig for å være presis, for å unngå misforståelser, for at det skal være lett for andre å komme seg gjennom teksten og rett og slett for ikke å virke helt tett i pappen.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Når han kom, spiste vi alltid
Vi spiste da han kom

"Når" brukes også om noe som ligger i fremtiden: "Når han kommer, skal vi spise".

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Enda/ennå
Enda og ennå er likestilt bare som tidsadverb.
Arbeidet er ikke gjort ennå.
Arbeidet er ikke gjort enda.
Som gradsadverb kan du bare bruke enda
Enda større enn

Og så heter det "Enda han ikke har gått på skole, er han veldig flink i engelsk.". (Hva nå den bruken kalles.)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ovenfor/overfor

Jeg likte så godt den huskeregelen med at man bruker overfor når det er i overført betydning (og ikke fysisk over).

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ovenfor er en preposisjon

Det er "overfor" også, så det er det ikke noe poeng å nevne.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Tall og symboler
Tall mellom en og tolv bør skrives med vanlige bokstaver i vanlig tekst

Hele tall, vel å merke, ikke "seks komma to". Men det skjønner kanskje folk?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Semikolon er en mellomting mellom komma og punktum, og kan brukes mellom to hovedsetninger som utgjør en helhet.
I går var jeg i Oslo; i morgen reiser jeg til Paris
Semikolon står ofte foran en hovedsetning som grunngir det som er sagt.
Lisbeth kom for sent; hun hadde forsovet seg

Verdt å nevne at denne bruken av semikolon aldri er obligatorisk? Man kan alltid bruke punktum i stedet, og er man usikker, bør man kanskje gjøre det.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

I oppregning mellom siffergrupper der noen av tallene er desimaltall, bør det stå semikolon og ikke komma som skilletegn.
2,5; 1,3: 23,4

Dessuten brukes semikolon i oppramsinger med ordgrupper som internt skilles med komma, på samme måten som desimaltallene.
Det var mange typer smørbrød på listen: egg, ansjos og majones; tomat, bacon og salat; pølse, poteter og løk.

Og så kan du kanskje også nevne det med at det ikke skal være punktum etter overskrifter?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-08, 16:23   #23
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg å lage en språk-guide?

Tusen, tusen takk!

Og så fikk jeg akkurat bekreftet at avsnittet jeg slettet, fordi jeg tenkte at "det kan alle", det må jeg nok ta inn igjen.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-08, 16:30   #24
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg å lage en språk-guide?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Tusen, tusen takk!

Og så fikk jeg akkurat bekreftet at avsnittet jeg slettet, fordi jeg tenkte at "det kan alle", det må jeg nok ta inn igjen.

Hvis du tenker at "det kan alle", så kan det godt hende alle kan det, da. Jeg liker at ting er komplette, men i en "liten" språk-guide for bruk på jobben er det jo viktigere at folk gidder lese den og får med seg de viktigste reglene enn at alle reglene står der.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-08, 22:31   #25
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg å lage en språk-guide?

Utdyper: Jeg fikk spørsmål fra en gjeng som satt og diskuterte hvor de skulle sette punktum i noen forkortelser. Og det hadde jeg faktisk inne i versjon 0.1. Det er nå tatt inn igjen.

Men det er et problem å få den kort nok, ser jeg. Må finne på noe lurt med formatet.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-08, 22:50   #26
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg å lage en språk-guide?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Apostrof
Vi bruker apostrof for å vise at en eller flere bokstaver er utelatt:
Mor’n, Ha’kke peiling
Vi bruker ikke apostrof når vi lager eieform:
Franks sportsbil
Dersom ordet slutter på -s, -x, -z, sløyfer vi s-en som vi egentlig skulle lag til:
Hans’ familiebil
Aldri apostrof i ord som CDen eller PC-en. CD'en er ikke lov. Det skal heller ikke være apostrof i forkortingen av årstall: Det heter 05, ikke '05.


Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.


Hele tall, vel å merke, ikke "seks komma to". Men det skjønner kanskje folk?

Med mindre tallet står først i setningen. Da skal det alltid skrives med bokstaver. Derfor bør man egentlig unngå å begynne setninger med tall

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-08, 22:52   #27
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg å lage en språk-guide?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Med mindre tallet står først i setningen. Da skal det alltid skrives med bokstaver. Derfor bør man egentlig unngå å begynne setninger med tall

Jøss, gajamor, det ante jeg ikke!

Sånn?
Seks komma to prosent av voksne kvinner vil heller ha sjokolade enn sex!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-08, 23:00   #28
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg å lage en språk-guide?

I følge veilederen min, så. Noe som førte til at jeg måtte skrive om en del setninger for å slippe å få setninger som: "Ett tusen seks hundre og tjue åtte blader har en bladstilk som er lengre enn to cm.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 00:13   #29
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.097
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg å lage en språk-guide?

Og så er det:
Ifølge gajamor, så skal det alltid skrives med ...
Mens gajamor kom i følge med gajafar.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 11:38   #30
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg å lage en språk-guide?

Opprinnelig lagt inn av Tosse, her.

Og så er det:
Ifølge gajamor, så skal det alltid skrives med ...
Mens gajamor kom i følge med gajafar.

Den skjønte jeg ikke Tosse. Hvilken regel er det?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no