Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-14, 00:33   #1
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

En hypotetisk vilkårlig familie har et hus med tre etasjer. Øverst står skittentøykurven, nederst står vaskemaskinen. Ved siden av vaskemaskinen er det fire store skuffer, merket med følgende ord: lyst, hvitt, mørkt og vilkårlig (ofte håndkler og sengetøy).

De to voksne i familien (Person 1 og Person 2) er enige om følgende arbeidsdeling:
Person 1: skal bære skittentøyet ned til vaskerommet. Hvis ikke blir ikke tøy vasket.
Person 2: har som oppgave å vaske tøy som befinner seg på vaskerommet. Samt henge opp/tromle vått tøy, putte det (ikke brette) i IKEA-poser og frakte det opp.

Det store spørsmålet: hvem bør sortere skittentøyet i forkant av vaskingen?

Person 1 dumper alt tøy på gulvet av vaskerommet 4-5 ganger i uken?
Person 1 må sortere alt tøy som er båret ned?
Person 2 går for å vaske tøy men må sortere en haug med tøy først?
Peerson 2 sjekker skuffer med ferdig sortert skittentøy og vasker den skuffen det er mest i?

Person 1 synes sortering er vanskelig/kjedelig.
Person 2 synes sortering er lett/kjedelig.

Her burde jeg hatt en poll, men det har jeg aldri gjort, så det får blir en annen gang.

__________________
07 og 10

Sist redigert av Pelle : 11-11-14 kl 00:41.
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 00:37   #2
Tante Sofie
Bladibladiblaah!
 
Tante Sofie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Innlegg: 1.484
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Person 1 sorterer. Dersom person 1 er over ein viss alder. F.eks 10, bør person 1 klare å lære seg forskjelen på kvitt, lyst, mørkt og vilkårleg. Og vips, så er det ikkje vanskeleg lenger. #fasit

__________________
05 - 06
Tante Sofie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 00:45   #3
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Person 1 må da sortere, man kan ikke dumpe en diger haug på gulvet og satse på at noen andre fikser alt annet enn selve bæringa?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 00:46   #4
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Hos oss sorteres skittentøyet i det det ankommer vaskerommet, skitne klær på gulvet er ikke aktuelt.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 00:50   #5
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Person 1 sorterer. Alternativt kan h*n få bytte arbeidsoppgaver med person 2, hvis det er sånn at sorteringsoppgaven er for krevende.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 01:00   #6
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.405
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Her er vaskerommet i 2.etg og badet vi bruker i 1. Jeg bærer opp og sorterer, setter på alle maskiner (etter div vaskeulykker, muligens ikke ubevisste). Den andre bærer ned når jeg ikke kommer meg ut av vaskerommet igjen, han bretter også, iallfall det som ikke er hentet i ren nød allerede.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 01:06   #7
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

INGEN dumpet skittentøy på gulvet. I dette tilfellet synes jeg bæreren bør sørge for at skittentøyet kommer dit det skal. Det er ikke kult for noen at det ligger skittentøy dumpet på gulvet (og hva skjer når svigermor ser det? ) og bæring og sortering for person 1 er riktig arbeidsdeling i forhold til det person 2 har ansvaret for.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 01:08   #8
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.405
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Og svaret glemte jeg: selvsagt den som bører tøyet ned!

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 01:10   #9
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Sortere lyst, hvitt, mørkt og vilkårlig- vanskelig?

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 01:11   #10
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Og dessuten er ikke tøysortering vanskelig for voksne, normalt utviklede folk - hvis man ikke har veldig vondt i viljen sin, da.

-åh! Hvor skal denne hvite sokken, egentlig? Sammen med dongeribuksene eller sammen med den andre hvite sokken? Åh, the choices!!

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 01:16   #11
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Den som bærer tøyet ned skal selvsagt sortere tøyet slik at det er ferdigsortert til den som vasker.
Hos oss er det den som bærer tøyet ned til vask som selv må ta ansvar hvis evt usortert/feilsortert tøy blir ødelagt av feil temperatur, avfarging e.l., eller rett og slett ikke blir vasket i det hele tatt. *problemsolved*

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 01:44   #12
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Person 2 gjør mye mer enn person 1 så det minste person 1 kan gjøre i tillegg er å sortere.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 07:32   #13
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Hos oss greier barn ned i 5 års alder å sortere riktig, så voksne som ikke greier det får vondt-i-viljen-stempel.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 08:17   #14
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.737
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Alle over 10 år tar selv ansvar for eget skittentøy. Det gjelder sortering, vask, bretting og legge på plass. Velprøvd system hos oss, og det funker strålende.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 08:23   #15
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.199
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Vi ser ingen grunn til at det skal deles helt likt og at ting skal være "rettferdig". I dette tilfellet ville det vært mannen min som bar ned og jeg som sorterte og vasket. Helt greit. Han rydder generelt mye mer enn meg, noen minutter ekstra på vaskerommet plager meg ikke.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 08:26   #16
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.485
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Hos oss er det person 1 som både bærer ned fra tredje etasje, dumper på gulvet og så vasker klærne. Person 2 tørker støv og støvsuger hele huset blant annet, og når oppgavene er så avgrensede blir det ikke noen diskusjon om på hvilken måte ting skal gjøres. Det får hver person styre med.

En gang var det noen klær som var borte hos oss. Person 1 kunne ikke forstå hvor de var blitt av, for h*n hadde ikke sett dem på lenge. Det viste seg at person 2 hadde sortert dem og lagt dem i skittentøyskurvene.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 08:48   #17
Annki
Englemamma
 
Annki sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 1.584
Annki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populær
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Hos oss vasker begge klær, det som irriterer meg, er at sambo plukker ut av skittentøykurven på badet bare det som skal vaskes og lar resten ligge. På den måten blir den aldri tom, og det er vanskelig å se hvor mye vi har av hver farge, håndklær osv. Jeg tar med meg alt innholdet i skittentøykurven (uansett hva som skal vaskes) og fordeler det i 4 forkskjellige kurver på vaskerommet, da er det veldig fort gjort å sette på en maskin med ull f.eks når man egentlig bare er nede for å hente noe i tørketrommelen. Vi blir aldri enige om hva som er best å gjøre her...

I deres tilfelle mener jeg at person 1 burde sortere!

__________________
1997 - 2009 - 2010 - 2013
Alltid elsket, aldri glemt...
Annki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 09:15   #18
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.409
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Hvis ikke skjev arbeidsfordeling på klesvasken jevnes ut på motsatt skjev fordeling på noe annet, så mener jeg det er en selvfølge at den som bare bærer, også sorterer.

Jeg har registrert at klesvask er noe som "faller mer naturlig for meg å gjøre", i betydningen: Jeg ser at det må gjøres og prøver å ligge litt i forkant. Så for å unngå at alt faller på meg og at mannen gjør seg helt hjelpesløs ved vaskemaskinen, så har vi ansvaret for klesvask annenhver måned.

(Ok, så har jeg måttet innse at jeg må lage min egen kurv for penere topper og bh'er og sånn - HÆH, hvorfor kan skjorta mi vaskes på 60 grader mens toppene dine skal vaskes på 30 grader fin??)

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 09:27   #19
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Vi har ikke noen sånn avtalt arbeidsfordeling på noe som helst egentlig, selv om jeg nok vasker litt mer klær enn mannen (til gjengjeld tar han kjøkkenet nesten hver eneste kveld, og en haug andre ting). Den som bærer opp bør definitivt sortere, ellers blir det bare en kjip haug, og da ser det straks mer uoverkommelig ut. Så hvis en først har en sånn veldig definert "du gjør dette og jeg dette"-arbeidsfordeling, høres det greit ut at person 1 sorterer.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 09:32   #20
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Dette kommer helt an på partene.

Her er vi begge i stand til å vaske klær og vite hva som skal vaskes på hva, og kun å sortere etter farge holder ikke. Det er mørkt vs. lyst, 40 grader og 60 grader, ull og finvask, samt noe skal ikke ha skyllemiddel. Men vi vet sånn ca. begge to hvordan sorteringen skal være, og vi starter begge to maskiner. Begge henger også opp klær, men mannen legger mer sammen enn meg, og jeg legger mer på plass enn han.
Nå har vi bare en dunk til skittentøy, så sorteringen skjer når man skal starte en maskin. Sånn funker det hos oss, og spiller ingen rolle egentlig. Det viktige er jo at man begge totalt sett bidrar. Gjør en mer av en ting, må det andre gjøre mer av noe annet.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no