Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Navn og forventninger til uttale

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-08-12, 22:43   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Navn og forventninger til uttale

Dette temaet har vært oppe tidligere, men det er så lenge siden at jeg tenkte å lufte litt av tematikken igjen. At jeg i dag ble eksponert for nok et navn med rar skrivemåte gjorde utslaget.

Hvis noen kaller barnet sitt Kevin Andrè. Kan de da forvente at folk uttaler navnet Kevin André?

Hva med:
Chatrine?
Jannice?
Chamilla?
Rebecha?
Chim?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 22:51   #2
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Navn og forventinger til uttale



Jeg forstår virkelig ikke poenget med å stave navn særest mulig...

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 22:54   #3
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventinger til uttale

Jeg synes man kan forvente at folk uttaler et navn slik foreldrene/den navnede ønsker det skal uttales, ja.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 22:57   #4
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventinger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg synes man kan forvente at folk uttaler et navn slik foreldrene/den navnede ønsker det skal uttales, ja.

Men om man ikke vet hvordan foreldre vil at navnet skal uttales. Skal man da "regne med" at Rebecha uttales Rebekka og at Chim skal uttales Kim?

Problemstillingen har utgangspunkt i at jeg har hørt at noen ikke liker at barnets navn blir uttalt feil av så mange fordi "de må da skjønne at barnets navn er eks. Kamilla når det skrives Chamilla.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 23:00   #5
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventinger til uttale

Nei, man kan jo selvsagt ikke forvente at folk skjønner sånt av seg selv. Velger man en alternativ stavemåte, må man også regne med å måtte opplyse folk om hvordan det uttales.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 23:01   #6
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventinger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Nei, man kan jo selvsagt ikke forvente at folk skjønner sånt av seg selv. Velger man en alternativ stavemåte, må man også regne med å måtte opplyse folk om hvordan det uttales.

I mine eksempler er det ikke snakk om alternativ stavemåte.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 23:03   #7
lucifine
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 1.202
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Navn og forventinger til uttale

Helt enig med Input.. Det følger med valget de har tatt..

CH er ikke lik K i mitt hode ihvertfall...

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 23:04   #8
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.752
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Navn og forventinger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

I mine eksempler er det ikke snakk om alternativ stavemåte.

? Alle dine eksempler er jo alternative.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 23:05   #9
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventinger til uttale

Jeg går ut fra at de vil ha det uttalt på den vanlige måten, og så humrer jeg for meg selv over at de ikke kjenner uttalereglene.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 23:06   #10
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Navn og forventinger til uttale

Det enkle er ofte det beste: Jeg spør! Senest i dag spurte jeg en forelder til et barn som skal begynne i barnehagen - med en noe uvanlig navnekombinasjon: "Bruker dere begge navnene?"

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 23:07   #11
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Navn og forventinger til uttale

Jeg ville nok oppfattet folk som svært rigide om de med vilje uttaler Chamilla som tjsamilla, f.eks. Eller Chatrine. Det er såppass gjenkjennelig som det opprinnelige navnet. Hva oppnår man egentlig med å feil-uttale slike navn? Være blærete?

Vi har valgt et navn som vi tydeligvis uttaler annerledes enn det som er vanlig, men det er noe vi lever helt fint med. Hun tåler fint å hete Kløver med både tonem 1 og 2. Men det blir kanskje noe annet igjen.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 23:08   #12
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.969
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Navn og forventinger til uttale

Minsten min heter Albert, noe som burde være ganske greit å uttale. Men han blir ofte kalt for Albørt, og det irriterer meg voldsomt!

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 23:08   #13
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.590
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Navn og forventinger til uttale

Jeg skjønner ikke hvorfor noen vil legge til eller ta bort bokstaver som gjør at folk blir i tvil om uttalen. Hvorfor skrive Jannice om du vil at det skal uttales jannicke/jannike? Det ser jo bare feilstavet ut.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 23:08   #14
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Navn og forventinger til uttale

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg går ut fra at de vil ha det uttalt på den vanlige måten, og så humrer jeg for meg selv over at de ikke kjenner uttalereglene.

Jeg kan ikke den derre apostrof-regelen. Dvs jeg har lært meg at det er ´som skal brukes, og ikke `, men hvordan Andrè uttales hvis man leser det bokstavelig, aner jeg ikke.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 23:09   #15
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.752
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Navn og forventinger til uttale

Når jeg ser noen skrive Andrè utaler jeg det konsekvent Andrø (ish). Man får jammen lære seg forskjellen på oppoverstrek og nedoverstrek.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 23:10   #16
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventinger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg kan ikke den derre apostrof-regelen. Dvs jeg har lært meg at det er ´som skal brukes, og ikke `, men hvordan Andrè uttales hvis man leser det bokstavelig, aner jeg ikke.

Men hvis du ville kalle sønnen din André, så hadde du vel sjekket riktig skrivemåte først.

E med aksenten `uttales som den første e'en i karriere.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 23:10   #17
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventinger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg ville nok oppfattet folk som svært rigide om de med vilje uttaler Chamilla som tjsamilla, f.eks. Eller Chatrine. Det er såppass gjenkjennelig som det opprinnelige navnet. Hva oppnår man egentlig med å feil-uttale slike navn? Være blærete?

Vi har valgt et navn som vi tydeligvis uttaler annerledes enn det som er vanlig, men det er noe vi lever helt fint med. Hun tåler fint å hete Kløver med både tonem 1 og 2. Men det blir kanskje noe annet igjen.


Det er jo ikke snakk om å uttale annerledes enn vanlig.

Tsjamilla er ikke en usannsynlig uttale av Chamilla. Det kan like gjerne være snakk om en alternativ skrivemåte for Jamila/Jamilla som at det er en måte å forsøke å skrive Kamilla.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 23:11   #18
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.752
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Navn og forventinger til uttale

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Jeg skjønner ikke hvorfor noen vil legge til eller ta bort bokstaver som gjør at folk blir i tvil om uttalen. Hvorfor skrive Jannice om du vil at det skal uttales jannicke/jannike? Det ser jo bare feilstavet ut.

Nemlig!

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 23:12   #19
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.779
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventinger til uttale

Jeg ville nok ha uttalt navnet Chamilla som Kamilla, men Tenkt Mitt om de som hadde valgt den stavemåten.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 23:12   #20
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Navn og forventinger til uttale

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Men hvis du ville kalle sønnen din André, så hadde du vel sjekket riktig skrivemåte først.

E med aksenten `uttales som den første e'en i karriere.

OK. Men det er vel ingen ved sine fulle fem som tror at noen kaller barnet sitt for Andræææ, pga en teit apostrof? Det oppfatter jeg som nokså sosialt uintelligent i så fall. Selv om det sikkert er de teite foreldrene til det stakkars ukyldige barnet som har gjort feil.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no