Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Om litt rare uttrykk

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-01-08, 14:20   #1
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.752
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Om litt rare uttrykk

Her i distriktet er det vanlig å høre følgende uttrykk:

"Kan jeg vær(e) så snill å få en smak?" eller "Kan jeg vær(e) så snill å få lov til å gå på kino?" eller lignende.

Det er et snodig uttrykk, hvordan kan den som bli spurt vite om vedkommende som spør er så snill? Det eneste en jo vet noe om er hvorvidt en selv er så snill.

Er det flere steder dette uttrykket brukes?


I tillegg lurer jeg på en ting; hvorfor er det så vanlig å si "var fin" eller tilsvarende når noen har fått noe nytt? Eks: Kari har fått ny genser og du sier: "Den var fin (eller lekker eller noe annet i samme gate)!" betyr det da at genseren var fin på kleshengeren, men ikke på Kari? Hvorfor sier man ikke like gjerne er fin?

Eller hvis jeg kommer fra frisøren: "Nå hadde du en fin hårfarge!" Hadde? Har den på mystisk vis bare forsvunnet?

Er det noen som har en fornuftig forklaring på dette?

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-08, 14:25   #2
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om litt rare uttrykk

"Kan jeg være så snill ..." er et uttrykk jeg husker fra oppveksten (i Tromsø), og jeg tror egentlig det brukes over store deler av landet.

Når det gjelder det med "så fin den var", så tipper jeg alltid at bruk av fortid når det ikke egentlig er snakk om fortid er en eller annen form for konjunktiv, selv om jeg ikke vet hva akkurat denne konstruksjonen skal kalles. Det høres ut som en slags høflighetsform, pussig nok, siden det å skryte av andre ikke burde kreve en høflighetsform.

Hvis man skal spørre høflig om å få noe, gjør man jo noe av det samme: "Kunne jeg få en kopp kaffe?" eller kanskje til og med "Jeg kunne ikke ha fått en kopp kaffe?" eller "Det hadde ikke vært mulig å få en kopp kaffe?" eller "Du kunne ikke ha vært så snill å gi meg en kopp kaffe?" eller, som jeg har hørt nordpå, "Du kunne ikke ha vært så snill og gitt meg en kopp kaffe?". Jo lengre vekk fra presens man beveger seg, jo høfligere er man åpenbart.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-08, 14:29   #3
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.752
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om litt rare uttrykk

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jo lengre vekk fra presens man beveger seg, jo høfligere er man åpenbart.

Snodige greier...

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-08, 14:33   #4
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om litt rare uttrykk

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Snodige greier...

Det er kanskje noe med å gjøre den ønskede handlingen så langt fra en påstand som mulig?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-08, 14:40   #5
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Om litt rare uttrykk

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jo lengre vekk fra presens man beveger seg, jo høfligere er man åpenbart.

Artig bemerkning.

"Jeg skulle ha en kopp kaffe" høres definitivt mer høflig ut enn "Jeg skal ha en kopp kaffe".

  Svar med sitat
Gammel 23-01-08, 14:43   #6
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.752
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om litt rare uttrykk

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er kanskje noe med å gjøre den ønskede handlingen så langt fra en påstand som mulig?

Jeg kjøper den i forhold til kaffeeksemplene dine, men hva med keksempelene mine hvor det er snakk om komplimenter? Det må vel strengt tatt være positivt med et kompliment fremsatt som en påstand? *lurer*

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-08, 15:01   #7
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om litt rare uttrykk

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Jeg kjøper den i forhold til kaffeeksemplene dine, men hva med keksempelene mine hvor det er snakk om komplimenter? Det må vel strengt tatt være positivt med et kompliment fremsatt som en påstand? *lurer*

Ja, jeg er enig, det å skryte av noe(n) burde ikke kreve en høflighetsform.

Hva er forskjellen mellom "Den er fin!" og "Den var fin!", tro? Brukes de forskjellig? Hvis du viser meg en genser, og jeg sier "Ja, den er fin!", så synes jeg det høres litt ut som om jeg visste om genseren fra før, og allerede syntes den var fin - og at det sånn sett var unødvendig av deg å vise meg den. Altså en antydning til kritikk, eller kanskje heller en liten antydning til at jeg setter deg på plass og hevder meg selv ("jada, men det visste jeg allerede!"). Men sier jeg "Ja, den var fin!", så høres det mer ut som om jeg har funnet ut at den er fin , fordi du viste den til meg - at jeg bare rett og slett sier meg enig med deg. Marginalt mer høflig med "var", altså. Eller hva?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-08, 15:01   #8
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om litt rare uttrykk

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

I tillegg lurer jeg på en ting; hvorfor er det så vanlig å si "var fin" eller tilsvarende når noen har fått noe nytt? Eks: Kari har fått ny genser og du sier: "Den var fin (eller lekker eller noe annet i samme gate)!" betyr det da at genseren var fin på kleshengeren, men ikke på Kari? Hvorfor sier man ikke like gjerne er fin?
Eller hvis jeg kommer fra frisøren: "Nå hadde du en fin hårfarge!" Hadde? Har den på mystisk vis bare forsvunnet?

Dette har vi løst finfint i Bergen, med å ta i bruk uttrykket "slitan".


Det brukes om både nye klær, sko, ting, tang og frisyrer, og betyr rett og slett slit den med helsen.

Så vet dere hva det betyr også. :folkeopplysning:

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-08, 15:06   #9
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om litt rare uttrykk

Jeg syns det var veldig merkelig da jeg flyttet til Østlandet som fjortis og nabogutten kom og spurte om han skulle være sammen med meg. Jeg hadde jo aldri møtt han før!

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-08, 16:05   #10
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om litt rare uttrykk

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg syns det var veldig merkelig da jeg flyttet til Østlandet som fjortis og nabogutten kom og spurte om han skulle være sammen med meg. Jeg hadde jo aldri møtt han før!


Og andre veien: Da jeg var yngre, kalte vi det å "være sammen" for å "gå ilag".
Da jeg gikk på barneskolen her, fikk en nyinnflyttet østlandsgutt spørsmål fra ei jente om de skullle "gå ilag", hvorpå han litt forvirret repliserte:
"Nei, vi skal jo ikke samme veien!"

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-08, 16:41   #11
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Om litt rare uttrykk

Da jeg bodde i Skien et år hørte jeg stadig "...gå mellom døra..." i stedet for gå gjennom døra.
Også sjessær dem sånn på koe.(lærte meg betydningen etterhvert).
Dialekter er moro!

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-08, 16:51   #12
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om litt rare uttrykk

Vi ringte på hos hverandre og sa "ska æ vær' te dæ?". Nå høres det helt koko ut.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no