Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

"De som ..." - eller "dem som ..."?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-08, 23:06   #1
HSJ73
Henger i stroppen
 
HSJ73 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.669
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

"De som ..." - eller "dem som ..."?

Regelen sier jo at det heter "de" i subjektsform, og "dem" i objektsform, men i kombinasjon med "som" er tydeligvis i alle fall praksisen en annen. Dette påpeker jo også Språkrådet her:

Sitat:

”De som ...”
Når det følger en leddsetning med som etter pronomenet (”de som ...”), lar mange være å bøye pronomenet fordi de føler at de som er en fast forbindelse:
Tsaren benådet de som ikke var med på attentatet. (De er objekt for benåde.)
Tsaren måtte bøye seg for de som han hadde hersket over. (De er styring til for.)
Det er akseptabelt å skrive de som i slike tilfeller. Det beste er likevel å følge hovedregelen og bøye pronomenet også foran som – når det er objekt eller styring til en preposisjon:
Tsaren benådet dem som ikke var med på attentatet.
Tsaren måtte bøye seg for dem (som) han hadde hersket over. (Som er ikke subjekt og kan derfor sløyfes.)
Pass på i disse tilfellene, der de er subjekt i den overordnede setningen og må ha denne formen:
De som han hadde styrt, støttet ham ikke.
De som han hadde hersket over, gjorde opprør.

Hvordan stiller dere språkmennesker dere til dette? Jeg jobber bl.a. med språkvask og korrekturlesing, og problemstillingen ovenfor har voldt meg forvirring og usikkerhet - hvordan kan noe som er så utbredt være feil? Etter å ha funnet dette på Språkrådets sider, kan jeg jo puste ut og bare la denne konstellasjonen få stå i fred, men er egentlig teksten best tjent med at "... de som" rettes til "... dem som" i objektstilfeller?

__________________
Storesøster f. 2000, Lillesøster f. 2006 og Minstesøster, september 2008
HSJ73 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 23:21   #2
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "De som ..." - eller "dem som ..."?

Opprinnelig lagt inn av HSJ73, her.

men er egentlig teksten best tjent med at "... de som" rettes til "... dem som" i objektstilfeller?

Det synes jeg absolutt. Noe annet kommer aldri, aldri til å komme fra min hånd i alle fall (for ikke å si munn, men det er mer opplagt). Språkrådet får si hva de vil. :fnys:

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 23:26   #3
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "De som ..." - eller "dem som ..."?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Det synes jeg absolutt. Noe annet kommer aldri, aldri til å komme fra min hånd i alle fall (for ikke å si munn, men det er mer opplagt). Språkrådet får si hva de vil. :fnys:

Jeg tror det er for få generative syntaktikere der. :bidrar med ny kunnskap:

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 23:27   #4
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "De som ..." - eller "dem som ..."?

Personlig sier jeg de som. Dem som høres så unaturlig ut i mine ører.

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 23:28   #5
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "De som ..." - eller "dem som ..."?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg tror det er for få generative syntaktikere der. :bidrar med ny kunnskap:

Definitivt, men tror du de ville ha meg? Ååå nei da, der nyttet det ikke å komme utenfra som bokmålsbruker fra Romerike med et navn uten tilløp til urnordisk klang. De ville ha målfolk som allerede var ansatt der, gitt.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 23:41   #6
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "De som ..." - eller "dem som ..."?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Det synes jeg absolutt. Noe annet kommer aldri, aldri til å komme fra min hånd i alle fall (for ikke å si munn, men det er mer opplagt). Språkrådet får si hva de vil. :fnys:



Det er jo logisk også.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 00:02   #7
HSJ73
Henger i stroppen
 
HSJ73 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.669
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "De som ..." - eller "dem som ..."?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Det synes jeg absolutt. Noe annet kommer aldri, aldri til å komme fra min hånd i alle fall (for ikke å si munn, men det er mer opplagt). Språkrådet får si hva de vil. :fnys:

Takk for synspunktet! Da skal jeg rette med stø hånd heretter.

__________________
Storesøster f. 2000, Lillesøster f. 2006 og Minstesøster, september 2008
HSJ73 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no