Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-14, 09:52   #21
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.841
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Dersom tanken er en rettferdig fordeling av denne arbeidsoppgaven, er det naturlig at Person 1 også sorterer.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 10:09   #22
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.355
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Person 1 må sortere! Hos oss er bæring litt mer uklar oppgave, og vi har en nydelig haug skittentøy på toppen av trappen, samt utenfor mellomste sitt rom. Sistnevnte må eieren bære ned selv. Alle som bærer, sorterer hos oss. Har også merkede kurver. Ulempen er at min kjære mener at ALT undertøy MÅ vaskes på 60 grader. Farvel, lekkert undertøy med silke/blonder/bøyler whatnot. Men det løser jeg med å ta en liten ekstrasortering av 60-graderskurven før jeg vasker. Forsøker å unngå at mannen vasker pga mystisk, lokal hukommelsessvikt som kun gjelder klesvask og hva som skal på hvilke temperaturer. Han gjør dog veldig mye annet i huset, så jeg klager ikke.

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 10:30   #23
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Årsaken til at akkurat denne oppgaven er fordelt slik, er at klesvask egentlig var noe begge skulle gjøre. Helt til Person 1 syntes det var litt kjedelig og sluttet, og person 2 derfor ble sur. Person 2 synes det er svært kjedelig å bære skittentøy ned tre etasjer, og foreslo derfor denne fordelingen, fremfor å støtt bli skuffet og irritert fordi Person 1 ikke gjorde sin rimelige andel av noe som skulle deles på. I starten sorterte Person 1 tøy, inntil dette også ble en vanskelig og kjedelig oppgave, og dumping på gulvet ble normen.

Målet er altså ikke nødvendigvis at det skal være likt belastningsmessig, men totalbelastningen skal jo være ca lik siden begge jobber fullt.

Sånn eller er alt av bil outsourcet og vaskehjelp er i huset. Person 2 gjør det meste av hagearbeid (lite), Person 1 lager matpakker. Person 1 gjør det meste av tekniske ting, Person 2 styrer alt av barnas tøy.

I går kom Person 2 med et hjertesukk vedrørende gulvdumping, siden Person 2 synes det er så kjedelig med husarbeid på kveldstid, mens Person 1 slipper. Dette førte til snurting fra Person 1, som virkelig ikke aaante at dette var et problem (hallo, Person 2 har da nevnt dette pent og forsiktig flere ganger de siste par årene??). Person 1 sier sortering nå skal gjøres, men at det ikke er ønskelig med kommentarer på feilsortering (hvilket heller aldri har forekommet, da Person 2 er smartere enn som så).

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 10:35   #24
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Den som har mest meninger om sorteringen gjør det. Hos oss er det meg. Det er ikke bare sort-hvitt-diverse. Det er 40/60/kok/ull/finvask/rødfarger. Treningstøy behandles litt etter slitesterkhet og lukt og hvilke temperaturer jeg har erfart at det tåler.

Her er det slik at det er litt tilfeldig hvem som bærer ned tøyet, det tas som nyttelass. Jeg sorterer stort sett og setter på, han henger ofte opp og gjør etterarbeid (bretting og inn i skap).

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 10:35   #25
tjolahopp
Erfaren
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 1.007
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Hvis jeg var Person 2, ville jeg ikke gidde å vaske Person 1s tøy. Problem solved.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 10:38   #26
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Helt til Person 1 syntes det var litt kjedelig og sluttet,

Husarbeid er kjedelig.

Som voksen må man gjøre ting som er kjedelig, man kan ikke bare gjøre gøye ting.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 10:39   #27
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Hvis poenget er at totalbelastningen skal være lik så hadde jeg kanskje tenkt at Person 1 kunnr gjort noe av etterarbeidet?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 10:42   #28
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvis poenget er at totalbelastningen skal være lik så hadde jeg kanskje tenkt at Person 1 kunnr gjort noe av etterarbeidet?

Person 2 bretter og legger på plass det meste av tøy, men det forekommer også at Person 1 gjør det, på eget initiativ.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 10:44   #29
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.797
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Nå bor vi i leilighet, men henger opp klærne på tørkeloft. Det har aldri falt meg inn at det å frakte klær er en separat oppgave. Vasking, sortering, henge opp, brette sammen osv - ja, men frakte - nei.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 10:47   #30
tjolahopp
Erfaren
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 1.007
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Hadde dere hatt plass til fire skuffer eller kurver oppe også? Vi er så heldige å ha vaskerommet i samme etasje som badet, så når tøyet er skittent legger vi det direkte i rett skuff på vaskerommet. Det går mye kjappere å sortere med en gang, selv om det kanskje blir litt mer styr å bære det ned.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 10:51   #31
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Nå bor vi i leilighet, men henger opp klærne på tørkeloft. Det har aldri falt meg inn at det å frakte klær er en separat oppgave. Vasking, sortering, henge opp, brette sammen osv - ja, men frakte - nei.

Person 2 (som ikke frakter) synes frakting er noe skikkelig styr, så i denne husholdningen er det absolutt definert som egen oppgave.

Det er ikke plass til kurver oppe.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 10:51   #32
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Jeg tenker at det i hvert fall helt sikkert ikke skal være slik at den som snurter og sutrer mest over hvor kjedelig det er med husarbeid, skal slippe unna.

Man skal ikke som voksen kunne manipulere andre til å gjøre de tingene man ikke gidder selv fordi man blir sur og skaper dårlig stemning av å måtte gjøre ting.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 11:31   #33
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.979
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Hvis sorteringen er vanskelig, som det tydeligvis er her hos oss, så har man en egen kategori i systemet, en av trådkurvene er til "dette aner jeg ikke hva er"-kurven, så blir i det minste ikke ting ødelagte.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 11:59   #34
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Jeg har en kurv som heter "ull, silke, finvask - IKKE RØR!!" (selvsagt merket med merkemaskin. )

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 12:14   #35
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.199
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg har en kurv som heter "ull, silke, finvask - IKKE RØR!!" (selvsagt merket med merkemaskin. )




En sånn en har jeg også. Men den er merket med sprittusj, som alt annet på vaskerommet. Resten av huset er merket med merkemaskin.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 12:23   #36
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Jeg leste oppdateringen, så fint at dette har fått en lokal løsning.

Men om jeg var person 2 og det ble dumpet usortert tøy på gulvet etter denne samtalen ville jeg sortert det i to initielle hauger:

1. Alt av person 1s tøy
2. Alt annet

Alt annet ville så blitt sortert videre og vasket. Den andre haugen kunne fått ligge der.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 12:41   #37
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Opprinnelig lagt inn av tjolahopp, her.

Hvis jeg var Person 2, ville jeg ikke gidde å vaske Person 1s tøy. Problem solved.

Been there, done that. I tillegg kjøpte jeg skilt:

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 12:52   #38
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.409
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Sånn der "jeg gidder ikke å vaske dine klær"-ordning funker jo ikke når man har barn i hus. Da blir jo jeg'et sittende med all annen klesvask enn du'ets klær, og belastningen blir fortsatt veldig sjev. I tillegg så vil du'et ha null og niks oversikt over hvor mye tid det tar å vaske barneklær og også hva som finnes og brukes av klær.

Men er det virkelig sånn at damene tar mest av klesvasken i alle hjem. Fortsatt? Poll trengs :Jupp:

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 15:44   #39
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Det er ikke plass til kurver oppe.

Ikke et lite trådkurv-stativ heller?

Vi bruker trådkurv-stativ fra IKEA som skittentøykurv, og det fungerer utmerket. Det meste havner i riktig kurv og det er lett å se hvor det er størst behov for vask. I tillegg er det luftig og tørt, jeg er veldig fornøyd.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 15:47   #40
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Opprinnelig lagt inn av Mistral, her.

Ikke et lite trådkurv-stativ heller?

Vi bruker trådkurv-stativ fra IKEA som skittentøykurv, og det fungerer utmerket. Det meste havner i riktig kurv og det er lett å se hvor det er størst behov for vask. I tillegg er det luftig og tørt, jeg er veldig fornøyd.

Nei. Vi har et lite hus, grunnflaten oppe er vel på ca 35 kvm. Hver mm er brukt.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no