Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Glutenfri foccacia?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-02-11, 21:53   #1
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Glutenfri foccacia?

Vi skal på familie-tapas-fest på lørdag og jeg har et familiemedlem som har cøliaki. Jeg er på let etter en glutenfri oppskrift på foccacia, er det noen som kan hjelpe meg med det?

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 21:56   #2
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.208
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Glutenfri foccacia?

Jeg lagde etter denne oppskriften forrige familiehappening, den slo veldig godt an hos alle gjestene, også de som kunne spise gluten. Jeg lagde min helt uten dill og dall på toppen, bare salt og olje.

Veldig god glutenfri foccacia:
3 dl lunkent vann
290 gr glutenfritt mel
1 pose tørrgjær
1 ts sukker
2 ss olivenolje
~~~
1/2 dl olivenolje
4 ts grovt havsalt
rosmarin eller annen urt
~~~
Varm væsken til ca 37 grader.
Bland alt det tørre og ha i væsken.
Bland alt godt i kjøkkenmaskin.
La deigen heve under plast i ca 30 min.
Ha deigen i en smurt langpanne(24x30cm)
Heves i ca 30 minutter.
Lag "fingerhull" i deigen og hell over olivenolje,
strø på havsalt og rosmarin.
PS! På min foccacia bruker jeg fersk oregano og basilikum og finhakket tomat!
Stekes ved 220 grader i 20-30 min.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 23:15   #3
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glutenfri foccacia?

Tusen takk, den oppskriften ser super ut!

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 23:19   #4
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glutenfri foccacia?

Jeg laget min foccacciaoppskrift med toro glutenfri, det gikk strålende.
Oppskriften ligger her om du søker.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 23:55   #5
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Glutenfri foccacia?

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Jeg laget min foccacciaoppskrift med toro glutenfri, det gikk strålende.
Oppskriften ligger her om du søker.

Jeg har søkt, men fant ikke din oppskrift. Kan du hjelpe meg å finne den, eller legge den ut på nytt?

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 23:57   #6
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.766
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Glutenfri foccacia?

Noen som har smakt glutenfri? Storebror her går på glutenfritt og jeg har smakt noen av brødene. Ikke noe godt Selv om han liker det da.

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 00:22   #7
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.086
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Glutenfri foccacia?

Hva består glutenfritt mel av?

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 00:33   #8
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: Glutenfri foccacia?

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Hva består glutenfritt mel av?

Det varierer utfra type og produsent. Hvetestivelse, maisstivelse, rismel, maismel, potetmel, potetstivelse er vanlig i mikser. Noen mikser inneholder også for eksempel også melk og bakepulver for bedre bakeegenskaper. Ellers finnes det glutenfrie "rene" meltyper som rismel, soyamel, bokhvete, amaranth osv.

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 01:40   #9
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Glutenfri foccacia?

I mange tilfelle kan ein godt bruke si vanlige oppskrift på det ein vil lage, og bytte ut mjøl med glutenfritt mjøl ( f.eks Toro lys). Eg har ofte testa ut "glutenfri ditt og datt" på nett, og endt opp med å bruke ei god vanlig oppskrift i stsden, men med riktig mjøl. Ein kjem langt med ei oppskrift som ein veit er god i utgangspunktet. Ikkje alltid det stemmer, men ofte! IOA si oppskrift ser fin ut forresten

Husk at glutenfritt blir tørt og smuldrete før ein får snudd seg, så det du lagar bør vere ferskt. Og så flott at du bakar for cøliakeren også!

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 12:29   #10
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Glutenfri foccacia?

Opprinnelig lagt inn av IOA, her.

Jeg lagde etter denne oppskriften forrige familiehappening, den slo veldig godt an hos alle gjestene, også de som kunne spise gluten. Jeg lagde min helt uten dill og dall på toppen, bare salt og olje.

Veldig god glutenfri foccacia:
3 dl lunkent vann
290 gr glutenfritt mel
1 pose tørrgjær
1 ts sukker
2 ss olivenolje
~~~
1/2 dl olivenolje
4 ts grovt havsalt
rosmarin eller annen urt
~~~
Varm væsken til ca 37 grader.
Bland alt det tørre og ha i væsken.
Bland alt godt i kjøkkenmaskin.
La deigen heve under plast i ca 30 min.
Ha deigen i en smurt langpanne(24x30cm)
Heves i ca 30 minutter.
Lag "fingerhull" i deigen og hell over olivenolje,
strø på havsalt og rosmarin.
PS! På min foccacia bruker jeg fersk oregano og basilikum og finhakket tomat!
Stekes ved 220 grader i 20-30 min.

Da står denne i ovnen. Ser veldig bra ut så langt, men jeg tok en litt mindre panne og kunne godt tatt enda mindre. Den ble veldig flat.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 12:42   #11
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Glutenfri foccacia?

Jeg lagde samme oppskriften og synes den ble veldig, veldig flat. Brødet smakte godt altså, for å presisere det.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 13:16   #12
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.086
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Glutenfri foccacia?

Opprinnelig lagt inn av Carrie, her.

Det varierer utfra type og produsent. Hvetestivelse, maisstivelse, rismel, maismel, potetmel, potetstivelse er vanlig i mikser. Noen mikser inneholder også for eksempel også melk og bakepulver for bedre bakeegenskaper. Ellers finnes det glutenfrie "rene" meltyper som rismel, soyamel, bokhvete, amaranth osv.

Takk

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 14:04   #13
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Glutenfri foccacia?

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Jeg lagde samme oppskriften og synes den ble veldig, veldig flat. Brødet smakte godt altså, for å presisere det.

Ja lillebror var veldig fornøyd med brødet sitt. Jeg syntes det også smakte godt, men neste gang blir det en liten form så det får litt mer høyde.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no