Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Erstatte hvetemel med hva?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-01-11, 10:45   #1
mocci
Retromum
 
mocci sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.383
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Erstatte hvetemel med hva?

Hva er det beste man kan bruke istedet for hvetemel ved kakebaking? Alternativet må ikke inneholde hvetestivelse. Kan jeg bruke en slik melblanding som er spesielt sammensatt til bruk i kaker, vafler o.l?

__________________
Eventyrblanding juli 13
mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 10:51   #2
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erstatte hvetemel med hva?

Jeg bruker TOROs bakemix eller Semper sin grønne naturlig glutenfrie.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 10:52   #3
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.586
Blogginnlegg: 809
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Erstatte hvetemel med hva?

Hvis det ikke skal inneholde hvetestivelse, må du gå for naturlig glutenfritt.

http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/...hvete-822.html

Her stod det en oversikt over meltyper, litt nedi artikkelen.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 11:12   #4
mocci
Retromum
 
mocci sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.383
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Erstatte hvetemel med hva?

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Jeg bruker TOROs bakemix eller Semper sin grønne naturlig glutenfrie.

Hvilke butikker fører Semper?

__________________
Eventyrblanding juli 13
mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 11:23   #5
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Erstatte hvetemel med hva?

jyttemel, fins i forskjellige typer.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 11:25   #6
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erstatte hvetemel med hva?

Opprinnelig lagt inn av mocci, her.

Hvilke butikker fører Semper?

Har ikke de fleste butikker det da? Jeg vet jeg har kjøpt det på Meny hvertfall.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 11:26   #7
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.586
Blogginnlegg: 809
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Erstatte hvetemel med hva?

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

jyttemel, fins i forskjellige typer.


Jyttemel er vel det som ligner mest på hvetemel hva bakeegenskaper angår, men det har en ganske markant smak. Jeg ville ikke brukt bare jyttemel.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 14:06   #8
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Erstatte hvetemel med hva?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Jyttemel er vel det som ligner mest på hvetemel hva bakeegenskaper angår, men det har en ganske markant smak. Jeg ville ikke brukt bare jyttemel.

Den med bokhvete smaker veldig bokhvete, ja. Jeg liker det godt, så jeg tenker ikke så mye over at den smaker annerledes. Den fins som sagt i flere andre varianter også, som ikke inneholder bokhvete.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 14:07   #9
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.684
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Erstatte hvetemel med hva?

Toro sin lys kakemiks, glutenfri ja, inneholdt ikke hvetestivelse sist gang jeg sjekket, men det begynner å bli en stund siden.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 14:20   #10
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Erstatte hvetemel med hva?

Semper mel mener mange fungere bra i kaker.

De som er mørke grønn inneholder ikke hvetestivelse.

Elelrs har man toro og jyttemel. Mange reagere på bokhvete smaken i jyttemel. Derfor egner den seg ikke så bra i kaker.
Selv takler jeg ikke toro mel fordi det har "toro smak". Vet ikke hva jeg smaker men jeg reagerte alltid når noen brukte toro melet.

Selv foretrekker jeg schar mix B



Det er den aller beste blandingen jeg har prøvd og jeg har et forbruk på opptil 30 kg i mnd nå av dette melet

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 14:22   #11
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.586
Blogginnlegg: 809
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Erstatte hvetemel med hva?

Kamp - hvor kjøper du det i sånne mengder, og til hvilken pris?

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 14:48   #12
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.957
Blogginnlegg: 838
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Erstatte hvetemel med hva?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Toro sin lys kakemiks, glutenfri ja, inneholdt ikke hvetestivelse sist gang jeg sjekket, men det begynner å bli en stund siden.

Kakemiks inneholder nok hvetestivelse, jo. Men Glutenfri lys melblanding er naturlig glutenfri, og egner seg i de fleste bakverk, synes jeg. Den får man jo også kjøpt omtrent overalt, i vanlige dagligvarebutikker.

I sukkerbrød kan man bruke potetmel.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 15:25   #13
TheVoice
priiiima donna
 
TheVoice sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.351
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Sv: Erstatte hvetemel med hva?

Kansje du/vedkommende tåler spelt. Jeg tåler ikke hvete, men spelt går fint :-)

__________________
TheVoice er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 15:39   #14
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.684
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Erstatte hvetemel med hva?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Kakemiks inneholder nok hvetestivelse, jo. Men Glutenfri lys melblanding er naturlig glutenfri, og egner seg i de fleste bakverk, synes jeg. Den får man jo også kjøpt omtrent overalt, i vanlige dagligvarebutikker.

I sukkerbrød kan man bruke potetmel.

Takk Kanina, det er så lenge siden nå at jeg har helt glemt hva det heter.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 15:54   #15
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.586
Blogginnlegg: 809
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Erstatte hvetemel med hva?

Opprinnelig lagt inn av TheVoice, her.

Kansje du/vedkommende tåler spelt. Jeg tåler ikke hvete, men spelt går fint :-)


Det er vel litt lite sannsynlig at en som ikke tåler hvetestivelse tåler spelt? Spelt er hvete.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 21:26   #16
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Erstatte hvetemel med hva?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Kamp - hvor kjøper du det i sånne mengder, og til hvilken pris?

Tidligere kjøpte jeg direkte fra importør men de sluttet å importere så nå går alt via Mega, men skal lage et enmansforetak slik at jeg kan få det fra importør igjen (har eget bakeri )

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 23:09   #17
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.586
Blogginnlegg: 809
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Erstatte hvetemel med hva?

Jeg vil gjerne høre mer om bakeriet ditt. Gjerne på PM, hvis du ikke vil legge ut i tråden.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 23:42   #18
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Erstatte hvetemel med hva?

Jeg baker gluten/melk gjærdeig i alle varianter.. Brød, pizzahorn, skinke horn med melkefri ostesaus, kanelboller, pølsebrød og egentlig det folk har lyst på... Har to kjøkken, et til "vår mat" og et til bakingen min som er hobbyen min
Holder til i stavanger.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 08:00   #19
TheVoice
priiiima donna
 
TheVoice sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.351
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Sv: Erstatte hvetemel med hva?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Det er vel litt lite sannsynlig at en som ikke tåler hvetestivelse tåler spelt? Spelt er hvete.

Det er realiteten for meg, og mange andre iallfall. Jeg blir dårlig av alt som inneholder hvetestivelse, inkl. smågodt!, men spelt går helt fint. Så det...

Det er vel ikke så allment kjent, så det tok mange år før jeg skjønte greia,men etter litt googling fant jeg ut at jeg måtte prøve å erstatte hvetemel med spelt og jeg har mildt sagt fått et nytt liv. Det jeg trodde var irritabel tarm forsvant innen en uke.

Sorry hvis vi kuppa tråden

__________________
TheVoice er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 17:05   #20
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Erstatte hvetemel med hva?

Det kommer helt an på hvorfor man ikke tåler hvete.

Har man glute protein intoleranse (slik mange med adhd, autisme, schizofreni har) tåler man sjelden spelt.
Har man cøliaki tåler man ikke spelt.

Har man hveteallergi eller hvete intoleranse hender det at folk tåler spelt.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no