Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

"Sette sammen" sydenturen selv? Hjelp ønskes

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-10, 12:17   #1
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Spørsmål

"Sette sammen" sydenturen selv? Hjelp ønskes

Vi planlegger sydenferie til sommeren, og tenker litt på muligheten til å sy sammen reisen på egen hånd, dvs. bestille fly og hotell selv. I sommer safet vi med charteropplegg og sunwing resort og hele pakka (Kallithea, Rhodos), greit nok det, men vi voksne syntes kanskje det ble litt kjedelig og ensformig i lengden. Disse resortsa ligger gjerne litt vekk fra allfarvei og spennende ting å se & gjøre også, så det ble jo til at vi var på stedet det meste av tiden. Det gikk fint den første uka, men uka etter ble det littegrann kjedelig, egentlig. Samme underholdninga på repeat fra uka før, samme maten på restaurantene, osv.

Ungene er 6,6 og 8 neste sommer, og jeg tenker at de da er store nok til å kunne ha en innholdsrik og fin sydenferie uten et skreddersydd barneaktivitetsprogram tilgjengelig. Men vi er ikke veldig erfarne utenlandsfarere, spesielt ikke med barn, så jeg trenger litt hjelp til å tenke her, tror jeg. Kanskje er charter best for oss enn så lenge, men muligens noe annet enn disse typiske barne-/familiestedene?

Om noen har råd, tips, linker eller annet å dele her, er jeg evig takknemlig. Jeg ønsker meg til et sted som er varmt og relativt værsikkert i slutten av juni/begynnelsen av juli, gjerne fine sandstrender, og spennende/morsomme ting å se & gjøre både for store og små er ønskelig. Sparer vi noen kroner på å gjøre det på denne måten fremfor å kjøre charterpakka, er det også helt greit. Det er jo virkelig hinsides dyrt å reise sørover med tre små i skoleferien.

Om flere vurderer det samme kan kanskje denne tråden komme til nytte for mer enn meg, også?

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 12:35   #2
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Sette sammen" sydenturen selv? Hjelp ønskes

Jeg har ingen konkrete tips, men hvis jeg skulle ha vært 14 dager i syden hadde jeg kjørt half and half. 1 uke med charter og 1 uke som jeg hadde ordnet selv. I den rekkefølgen. For oss er det gjerne slik at 1 uke charter er himmelen, men to ... nei, ikke så mye ...

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 12:38   #3
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Sette sammen" sydenturen selv? Hjelp ønskes

Ja, det var jo også en idé. Takk for tips.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 12:52   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Sette sammen" sydenturen selv? Hjelp ønskes

Hvis dere ikke er så veldig reisevante så går det an å velge å å bo på leilighetshotell, men fremdeles reise med charter. Da ser du reiselederen på bussen fra og til flyplassen, og det er det. Da slipper dere tvangsopplegg, men slipper også å gjøre masse research på leiligheter å leie hvis dere ikke helt vet hvor dere skal begynne.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 12:54   #5
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Sette sammen" sydenturen selv? Hjelp ønskes

Fly til f. eks Malaga, Alicante eller Nice og leie bil og leilighetet i en av de små kystbyene. Masse privatte leiligheter til leie på finn.no, spaniasommer.no o.l
Kroatia er jo også en mulighet - det skal jo visstnok være et rimelig ferieland. Vi vurderer Kroatia til sommeren men klarer ikke helt å bestemme oss...

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 13:06   #6
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Sette sammen" sydenturen selv? Hjelp ønskes

Vi leide hus i Frankrike i sommer sammen min søster og familie, to herlige uker. Vi tok fly til Nice, leiebil og privatbil (mannen min kjørte nedover med vår) og ca tre kvarter til huset med eget stort svømmebasseng og gangavstand til landsby. Var på marine-og badeland og noen bilturer rundt omkring. Anbefaler å leie av norske utleiere, evnt engelsktalende, leiebil tar dere på nett og hus og leiligheter er det nok av på finn.no og andre utleienettsteder. Men det fordrer jo at man vil like å måtte arrangere litt mer selv i forkant, kjøre bil i utlandet og ikke bo på charterhotell.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 13:34   #7
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Sette sammen" sydenturen selv? Hjelp ønskes

Vi ønsker oss nok hotell, ja. Med svømmebasseng, og gjerne også i gangavstand til strand. Å kjøre sørover er helt uaktuelt, det må bli fly.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 14:20   #8
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Sette sammen" sydenturen selv? Hjelp ønskes

Når vi reiser hele familien i skoleferiene så reiser vi med rutefly og leier store leiligheter på leilighetshoteller med basseng. Til sommeren skal vi også ha leiebil når vi reiser til Malaga. Nå er vi 8 stykker (4 voksne og 4 barn) som reiser i 2 uker til Malaga i sommerferien (skoleferien), og da kostet fly kr 15 000,- med SAS tur/retur, 2 store leiligheter (hvor begge har 2 soverom og 2 bad) i 2 uker kommer totalt på kr 13 600,-, stor leiebil med plass til 9 personer kommer på kr 6000,- for 2 uker, men da slipper vi også utgiften med taxi/transfer til hotellet som hadde kommet på ca. 2000,- t/r siden vi måtte hatt 2 taxier. Nå skal ikke vi bo rett ved stranden, men vi har bil så vi kan kjøre til de beste strendene ikke langt unna. Vi kan også kjøre på butikken og handle masse mat og drikke til å ha i leiligheten, selv om det blir resturant mange av dagene. I tillegg kan vi oppleve mye når vi har leiebil ettersom hva vi har lyst til. Vi kommer ikke til å kjøre noe langturer.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 20:14   #9
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Sette sammen" sydenturen selv? Hjelp ønskes

Ta en titt på sembo.no. Uansett så er det mange tips der.

Vi har betalt 12.500 for fly (SAS) og 12.000 for leilighet (2 soverom) i et flott leilighetskompleks som jeg fant på FINN med to store badeanlegg, g rett ved stranden, på Costa del sol-kysten i juli. Synes det er en grei pris for 2 uker med garantert sol og varme til sommeren.

Må få rumpen i gir og bestille leiebil snart..

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 22:00   #10
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Sette sammen" sydenturen selv? Hjelp ønskes

Vi kjøpte fly billetter av SAS til Palma de Mallorca. Vi vurderer å leie bil og bilstoler, eller forhåndsbestille taxi, ca 1500,- med bilstoler. ( Noen erfaringer forresten?)
Og leilighets hotell Estrella Coral de Mar Resort Spa & Wellness i Alcudia. Reservert hos www.booking.com. Der huker du av for "reiser med gruppe" for å få opp leiligheter og familierom.
I alt ca 24.000,- i juli, StarTour skal ha 10.000,- mer.

I fjor reiste vi med Norwegian til Olbia, Sardinia. Leide bil hos Avis og leilighet med initalia.dk. Fungerte fint, men det ble litt stille for barna. De foretrekker basseng hele dagen, lekeplass og barn de kan snakke litt med.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no