Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Romfolkets situasjon

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-07-12, 12:42   #1
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Romfolkets situasjon

Jeg velger å starte en ny tråd fordi jeg gjerne vil diskutere romfolkets situasjon på et litt bredere grunnlag enn det som jeg opplever er utgangspunktet for den andre tråden (den tilspissede situasjonen i Oslo i vår/sommer).

I en artikkel fra Aftenposten i 2010 (http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...ther_multiline) sier en tysk professor at Europa fortsatt ikke har gitt romfolket en oppreising etter Holocaust på den måten som jødene har fått, og at negative holdninger til romfolk må sammenlignes med antisemittisme og har like lange røtter, men oppgjøret med disse holdningene har ikke kommet. Jeg må si at jeg synes mye av det han sa i 2010 stemmer skremmende godt ifht debatten som går i Norge nå.

Spørsmålet er hva slags overordnet politikk Norge og EU burde føre ifht denne gruppa? (Jeg må dessverre innrømme å ha begrenset kunnskap om antallet fastboende versus tilreisende romfolk i Norge.)

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-12, 12:56   #2
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Jeg greier liksom ikke helt å komme forbi at de virkelig ikke vet hvordan man slår på sjarmen når man trenger hjelp av noen, når det gjelder akkurat romfolk slik de presenterer seg i media for tiden.

Men ja. De er mennesker. Det er barn der. Det er ikke lov å ivareta barn så dårlig i Norge som de forholdene disse barna lever under - hva skal man gjøre?

  Svar med sitat
Gammel 16-07-12, 13:02   #3
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Jeg synes det er vanskelig. For det er et fattig folk som trenger hjelp. Norge er ett rikt land, som kan gi bedre hjelp enn mange. Men likevel så sliter jeg litt med fremgangsmåten deres, og som Smilefjes nevner, at de liksom er så blottet for «sjarm» og ydmykhet.

Det er mye krav og rettigheter synes jeg. Og jeg tror ikke at de får den symptatien de kanskje både trenger, og burde hatt, sånn som de fremstår i media nå.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-12, 13:08   #4
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Også er det et poeng at de ikke er norske. Dersom de skal ha opphold i Norge så bør de gå gjennom de vanlige kanalene. Jeg vil ikke føle det særlig greit om romfolk kan kjøre over grensen til Norge også er rettighetene på plass, mens reelle asylsøkere ikke kan komme fordi de må søke.

Det er ikke nok penger i velferdsstaten til å hjelpe alle slik vi hjelper nå. Dermed må vi velge hva vi skal gjøre - gi dårligere hjelp til flere, og i så fall til hvem - eller ha stramme regler på hvem som får hva. Jeg syns avveiningen er vanskelig, da jeg ikke er sikker på hva jeg mener om flyktning fra fattigdom versus flyktning fra krig. Har man ikke mat så har man ikke mat - situasjonen er akutt enten fattigdom eller krig er bakgrunnen for at det er sånn.

  Svar med sitat
Gammel 16-07-12, 13:32   #5
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Det er veldig vanskelig og sammensatt. Det er snakk om en kultur som på mange måter harmonerer dårlig med det moderne samfunnet. Skal det kreves at de blir bofaste for å få hjelp? Hva er det å besøke Norge vs å bo i Norge? Det mangler skikkelig samarbeid mellom land når det gjelder barnevern. Det gjelder romfolk og det gjelder bedritne norske foreldre som stikker til Spania og lar ungene lide. Romfolk krever ikke norsk trygd og rettigheter og derfor kan man ikke gjøre ting på den enkle måten Siv Jensen forfekter, å hive dem ut. Det som tøyler grensene er boforhold, måten mange av dem livnærer seg på og hvordan barna lever.

Barna vil garantert ikke ha det bedre om man hiver dem ut av landet. De vil garantert ikke slutte å tigge og de vil ikke bli bofaste.

Skal man tilby disse familiene jobb og bofasthet her til lands? Skal vi da kreve en livsstil som er som "vår"?
Norge støtter prosjekter i Romania og det er bra, men det er snakk om ekstrem fattigdom og store folkemengder. Problemet på Årvoll er bare en bagatell sammenlignet med utfordringer mange land i Øst Europa står overfor.

Jeg synes det er utrolig viktig å holde tunga rett i munnen når det gjelder håndtering av dette. Det er snakk om individer samtidig som det er snakk om en sterk fellsskapskultur med sterke ledere.

Tydelighet på hva som forventes av hygiene, måter å tjene penger på osv er viktig. Tydelig barnevern likeså. Slikt må ikke drukne i kritikk av alt som er annerledes. Det et synd med alt grumset som uttales når det gjelder romfolk.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-12, 13:34   #6
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Ang rettigheter så er det vel bare helsehjelp de har krav på slik vi også har når vi er i EU.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-12, 13:42   #7
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Jeg kommer egentlig ikke lenger enn til barna.
Jeg greier ikke å se at det skal gå an å si at vi må ta fra dem barna hvis vi ville tatt ut barn med norske foreldre som levde på samme vilkår. Samtidig er det umulig for meg å se gjennom fingrene med barn som ikke har det bra heller. Så ender jeg i en deadlock og kommer ikke videre i problemstillingen.

  Svar med sitat
Gammel 16-07-12, 13:49   #8
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Per Østvold har foreslått at Oslo kommune bør tilby et egnet sted hvor romfolk (og andre bostedsløse regner jeg med) som ikke har råd til å bo på campingplasser kan ha leir. Et slikt sted med tilgang til sanitetsanlegg, skikkelig drenering osv kunne kanskje være et minimumssted å starte for å håndtere situasjonen?

Angående å ta barna fra de omreisende så har jo Norge gjort det før, og det var ingen god politikk. Altså gitt at hovedproblemet er fattigdommen og bostedsløsheten. Barn som utsettes for overgrep er jo noe annet, og det er virkelig et dilemma når det gjelder barn som bare er på gjennomreise i Norge. Her må EU på banen men det er et minefelt, igjen jamfør romfolkets historie.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-12, 13:51   #9
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Det «enkleste" er jo så klart å være og tenke at vi må få de ut, og overføre problemet til noen andre. Og jeg føler at det er mange som tenker akkurat det.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-12, 13:54   #10
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Det «enkleste" er jo så klart å være og tenke at vi må få de ut, og overføre problemet til noen andre. Og jeg føler at det er mange som tenker akkurat det.

Men altså, romfolkene i Oslo er EØS-borgere og har rett til å reise hit på samme vilkår som andre EØS-borgere. Hvis de får jobb og inntekter her får de samme NAV-rettigheter som andre EØS-borgere (det er ikke nok med kontrakt slik VG hevdet på lørdag.) Hvis man mener det er feil så må man melde Norge ut av EØS. Vi kan ikke ha ét sett med lover for romfolk og et annet for andre.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-12, 13:55   #11
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.910
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Men altså, romfolkene i Oslo er EØS-borgere og har rett til å reise hit på samme vilkår som andre EØS-borgere. Hvis de får jobb og inntekter her får de samme NAV-rettigheter som andre EØS-borgere (det er ikke nok med kontrakt slik VG hevdet på lørdag.) Hvis man mener det er feil så må man melde Norge ut av EØS. Vi kan ikke ha ét sett med lover for romfolk og et annet for andre.

Det er jeg med på, men så lenge de ikke har jobb og inntekter, stiller vel saken seg anderledes?

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-12, 13:58   #12
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Men altså, romfolkene i Oslo er EØS-borgere og har rett til å reise hit på samme vilkår som andre EØS-borgere. Hvis de får jobb og inntekter her får de samme NAV-rettigheter som andre EØS-borgere (det er ikke nok med kontrakt slik VG hevdet på lørdag.) Hvis man mener det er feil så må man melde Norge ut av EØS. Vi kan ikke ha ét sett med lover for romfolk og et annet for andre.

Jojo, men de har jo ikke rett til å campe ulovlig de heller. Det virker jo som om de ønsker å bli behandlet annerledes en «hvem som helst» andre. Uten at de nødvendigvis skal gi noe tilbake. Og jeg tror det er det som gjør at de oppleves litt usympatiske.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-12, 14:00   #13
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Så vidt jeg vet (åpen for at jeg tar feil) så kan EØS-borgere oppholde seg i et land i 3 mnd mens de leter etter arbeid. De kan ikke få sosial-hjelp, men det er fortsatt lov til å tigge her i landet. Og det mener jeg det skal fortsette å være. Hvis man mener tigging skal forbys må det forøvrig også gjelde for alle, også narkomane som mange i andre sammenhenger har sagt det er bedre å gi penger til enn at de skal bedrive kriminalitet for å dekke avhengigheten sin.

Generelt så må vi ha en politikk som ikke er spesifikk for romfolket men som vi mener er riktig og rettferdig uansett hvem som blir rammet eller nyter godt av den.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-12, 14:04   #14
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.910
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Jojo, men de har jo ikke rett til å campe ulovlig de heller. Det virker jo som om de ønsker å bli behandlet annerledes en «hvem som helst» andre. Uten at de nødvendigvis skal gi noe tilbake. Og jeg tror det er det som gjør at de oppleves litt usympatiske.

Jeg tenker ihvertfall at pri 1 er at de må innrette seg etter norske lover og regler. Det kan ikke være diskuterbart.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-12, 14:05   #15
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.910
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Generelt så må vi ha en politikk som ikke er spesifikk for romfolket men som vi mener er riktig og rettferdig uansett hvem som blir rammet eller nyter godt av den.

Det er jeg helt enig med deg i Reglene må være like for alle.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-12, 14:18   #16
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Jeg tenker ihvertfall at pri 1 er at de må innrette seg etter norske lover og regler. Det kan ikke være diskuterbart.

Så klart, men her er det kanskje også rom for en mer fleksibel og tilretteleggende tilnærming enn den som har vært ført i Oslo. For eksempel bør kanskje en stor by som Oslo ha et tilbud om gratis utendørs camping for bostedsløse i sommerhalvåret, med sanitære fasiliteter og kanskje også mulighet for å låne telt? Eventuelt et tilbud for enslige voksne bostedsløse og et annet tilbud for familier med barn?

Jeg er generelt ute etter å tenke på løsninger ut over "få dem vekk"-politikken som det virker som har blitt den rådende linja. Det løser jo virkelig ingenting.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-12, 14:20   #17
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

En av de store utfordringene her er at det ikke er snakk om tydelige regelbrudd. Det er snakk om gråsoner og et levevis vi ikke er vant til å forholde oss til.

Å campe er lovlig mange steder her til lands. Er det greit at tyskere og nordmenn setter opp telt på et friområde eller annet sted det er lov må det også være greit at romfolk gjør det. Det må forventes at det ryddes opp enten det er norske fulle ungdommer som camper eller det er romfolk. Loven skal være lik for alle.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-12, 15:02   #18
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Jeg anbefaler alle å lese denne artikkelen om et notat utarbeidet av Norges kanskje fremste ekspert på rom-folk i Romania og Norge: antropologen Ada Engebrigtsen, forsker ved NOVA. http://www.nova.no/id/25449

Hun beskriver en sammensatt gruppe som lever i marginene av storsamfunnet, både i Norge og Romania. Et problem er at vi sauser sammen gamle fordommer mot sigøynere og reisende som sådan (reisende folk og nomader er over alt i verden uglesett fordi de har en tilpasning som på mange vis strider mot det bofaste storsamfunnets normer og regler for hva som er et "ordentlig"liv) med omreisende kriminelle og de fattige romfolka som kommer blant annet hit for å utnytte den nisjen som er tilgjengelig for dem: tigging, flaskepanting, søppelsamling, videresalg osv. Pengene disse fattige tjener rundt om i Europa betyr enormt mye for dem i hjemlandet, men forutsetter en kollektiv innsats. De er nødt til å skjerme seg mot storsamfunnets moralske fordømmelse ved ved å fokusere på sine egne mål og normsett. Problemet løses ikke hverken ved utestengelse eller medlidende veldedighet, sier Engebrigtsen, men må ses i en større Europeisk sammenheng.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-12, 15:14   #19
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Takk, Tangina! Jeg tror mer nyeansert kunnskap er en veldig viktig faktor for å få den nasjonale debatten over på et mer konstruktivt spor.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-12, 17:43   #20
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Takk, Tangina! Jeg tror mer nyeansert kunnskap er en veldig viktig faktor for å få den nasjonale debatten over på et mer konstruktivt spor.

Ja, det er usigelig viktig. Det er så mye ignoranse og fordommer ute og går, og media synes ikke særlig interessert i å nyansere (med noen hederlige unntag). Jeg har et ørlite håp om at resultatet av leirene i Sofienbergparken og Årvoll kan være at man får et riktigere bilde av hvem disse folka er. Som for eksempel mannen på Årvoll som var oppriktig overrasket over at den lokale lekeplassen faktisk ikke var nedsøplet og ødelagt dagen etter romfolkets ankomst, eller at syklene faktisk ikke var stjålet. Vi bør ikke få lov til å leve i den forvillelse om at overfloden vi lever med ikke har en bakside. Vårt lommerusk og søppel representerer verdier for andre folk som er akkurat like mye verdt som oss, og hvem er vi til å hevde at det er umoralsk eller galt å utnytte en nisje basert på det vi ikke trenger eller gidder å ha. Det gjør i hvert fall ikke disse menneskene til dårligere enn oss. Å sammenligne dem med vanlige turister - "ta inn på en campingplass" (de er neppe velkomne eller har råd i utgangspunktet) - er ikke rimelig, synes jeg.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no