Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Hører dere på Serial? Og er egentlig konseptet greit?

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-14, 18:36   #21
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hører dere på Serial? Og er egentlig konseptet greit?

Det er det første som kommer opp når man googler, cumulus.
http://serialpodcast.org

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-14, 23:29   #22
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hører dere på Serial? Og er egentlig konseptet greit?

Det er bare en episode igjen! Hvordan i alle dager skal de komme i mål?! :biternegler:

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-14, 06:21   #23
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hører dere på Serial? Og er egentlig konseptet greit?

De kommer ikke i mål. Vi har jo egentlig ikke kommet av flekken på 11 episoder. Det er vist at det er mangler ved etterforskningen, småtvilsom forsvarsadvokat, og hovedvitnet er ikke kjempetroverdig. Men det er vel også alt?

Jeg står ved mitt:

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.


For øvrig tipper jeg at siste setning i siste episode blir "I don't know. I really don't know."

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-14, 07:12   #24
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.629
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hører dere på Serial? Og er egentlig konseptet greit?

Men er det sikkert at det bare blir 12 episoder? Jeg mener jeg leste at de "fortsetter så lenge det trengs".

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-14, 07:52   #25
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.774
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hører dere på Serial? Og er egentlig konseptet greit?

Det er annonsert at episoden på torsdag er den siste. Og det er jo ikke egentlig så mye ku igjen å melke.

Jeg tipper konklusjonen blir at han er dømt på indisier. Det er ikke nok til å si at han er skyldig, men heller ikke nok til å si at han er skyldig. Og det er lenge å sitte inne et helt liv på grunn av indisier, altså.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-14, 08:13   #26
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hører dere på Serial? Og er egentlig konseptet greit?

For meg er det ikke nødvendig med et mål som en konklusjon om han er skyldig eller ikke. Jeg syns serien gir et svært interessant innsyn i amerikansk rettspraksis og politiarbeid, ungdomskulturen rundt de involverte, svakhetene ved en jury, hvor mye en god eller dårlig (eller ekstremt irriterende) advokat betyr, og ikke minst; hvor vanskelig slike saker er. Jeg syns Adnans kommentar om at det nesten er umulig å bli frikjent fra en mordtiltale var sterk.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-14, 08:23   #27
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.629
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hører dere på Serial? Og er egentlig konseptet greit?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

For meg er det ikke nødvendig med et mål som en konklusjon om han er skyldig eller ikke. Jeg syns serien gir et svært interessant innsyn i amerikansk rettspraksis og politiarbeid, ungdomskulturen rundt de involverte, svakhetene ved en jury, hvor mye en god eller dårlig (eller ekstremt irriterende) advokat betyr, og ikke minst; hvor vanskelig slike saker er. Jeg syns Adnans kommentar om at det nesten er umulig å bli frikjent fra en mordtiltale var sterk.

Veldig enig.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-14, 09:19   #28
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.629
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hører dere på Serial? Og er egentlig konseptet greit?

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Det er annonsert at episoden på torsdag er den siste. Og det er jo ikke egentlig så mye ku igjen å melke.

Nå fikk jeg hørt 11'ern på toget, og er enig i at det er greit at det slutter nå. Det var ganske hjerteskjærende å høre om hvordan arbeidet med podcasten har påvirket livet til Adnan. Jeg synes det er helt utrolig hvordan det later til at han har tilpasset seg livet i fengsel ("Det er ikke livet jeg drømte om, men det er et liv"), og jeg skjønner hvordan all ståheien har tvunget ham til å måtte forholde seg til verden utenfor og hva slags rolle han har der.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-14, 12:15   #29
indie
Bør lage seg en tittel selv
 
indie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
Innlegg: 1.195
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hører dere på Serial? Og er egentlig konseptet greit?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

For meg er det ikke nødvendig med et mål som en konklusjon om han er skyldig eller ikke. Jeg syns serien gir et svært interessant innsyn i amerikansk rettspraksis og politiarbeid, ungdomskulturen rundt de involverte, svakhetene ved en jury, hvor mye en god eller dårlig (eller ekstremt irriterende) advokat betyr, og ikke minst; hvor vanskelig slike saker er. Jeg syns Adnans kommentar om at det nesten er umulig å bli frikjent fra en mordtiltale var sterk.

Enig. Dette programmet er jo en avlegger av This American Life, og der er det jo også typisk at historier ikke nødvendigvis har en klassisk oppbygging med et høydepunkt og en konklusjon og oppklaring til slutt. Det er historien i seg selv som er viktig, ikke nødvendigvis slutten.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-14, 08:57   #30
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.629
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hører dere på Serial? Og er egentlig konseptet greit?

Har dere hørt siste episode? Hva synes dere?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-14, 09:05   #31
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hører dere på Serial? Og er egentlig konseptet greit?

Skal vi spoile herfra og ut eller skal vi bare lage en

KJEMPESPOILER

her og si at fra nå av diskuterer vi saken og siste episode?


Det var jo nesten som forventet, egentlig, med "tror han er uskyldig og ville i hvert fall ikke dømt ham", men den lille tvisten med at det skal testes dna og at det var en annen fyr som var på frifot i området akkuret da... Det ble litt uforløst, egentlig.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-14, 09:15   #32
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.774
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hører dere på Serial? Og er egentlig konseptet greit?

SPOILER HER OGSÅ!

Jeg fikk litt inntrykk av at hun egentlig tror at Adnan er skyldig, men at hun mener at bevisene ikke holder til å dømme ham.

Jeg må innrømme at jeg syns det er kjempevanskelig. Det ER jo et faktum at ekskjærester er de som er mest troende til å drepe. Dessverre.

Samtidig så er det også en person som Jay kjenner som har drept henne. Om om det er Adnan, Jay selv eller noen andre, det syns jeg er helt umulig å ta stilling til etter å ha hørt programmet. Jeg lurer jo også på hva det faktiske årsaken til at politiet gikk etter Adnan og ikke Jay var. Iom at vi ikke har fått ut noe informasjon fra etterforskerne, så syns jeg det er vanskelig å ta stilling til hvordan de har jobbet og tenkt.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-14, 09:16   #33
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hører dere på Serial? Og er egentlig konseptet greit?

Det er veldig vanskelig å forstå hvorfor Jay skulle lyve, selv om historien hans er lite konsekvent og ikke helt holder sammen.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-14, 11:58   #34
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.629
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hører dere på Serial? Og er egentlig konseptet greit?

Her er mine two cents:
Jeg føler meg rimelig sikker på at Adnan aldri skulle vært dømt med det grunnlaget påtalemyndigheten gikk til sak på. Det er også hårreisende å høre hvordan saken ble ført; med aktor som skaffet Jay advokat, skjelte ut vitner i etterkant av uttalelser i Adnans favør og hvordan jurymedlemmene forholdt seg til hans etniske bakgrunn. Det noe som skurrer alvorlig når det går opp for meg at påtalemyndighet og politi ikke er opptatt av å finne sannheten om hva som skjedde, bare av å bygge en sterkest mulig sak mot ham de har valgt som syndebukk. De mener sikkert at de har gode grunner for å betrakte ham som skyldig, men bare grunnsprinsippet i at de ikke er pålagt å framholde og gi forsvaret tilgang til bevis som kan gå i tiltaltes favør, blir feil for meg. Etter hva jeg skjønte på intervju med en jurist i Salongens podcast om Serial, er dette heller ikke tilfelle i norsk rettssystem.

Så; er Adnan uskyldig? Der er jeg ikke like 100 % sikker. Jeg heller mot at han er det, men det er noen punkter som gjør meg usikker. Det første er at han ikke er i stand til å redegjøre for ettermiddagen hans ekskjæreste ble meldt savnet. Jeg synes det virker logisk at du tenker over når du sist så henne og hva dere gjorde, dersom du får en telefon fra politiet om at hun er borte. Kjæresten Don beskriver jo også at han reagerte akkurat slik. Jeg synes også i utgangspunktet det var rart at Adnan lånte bort sin splitter nye mobiltelefon til en halvkriminell bekjent. Nå ser jeg på bloggen til Rabia at telefonen bare ble gjenglemt i bilen da han lånte bort den, men det er fortsatt litt uggent. Samme med «the Nisha call». Dog er det mye, mye mer som er fishy på den andre siden. Jay er jo verdens minst troverdige vitne. Men jeg sliter med å finne noen gode, plausible alternative scenarioer også.

Konklusjonen er at jeg tror det juridiske apparatet som er i gangsatt rundt Adnan nå, kommer til å ende med at han blir frikjent. På den måten har Serial vært viktig for denne enkeltsaken, og for synet på amerikansk etterforskning og rettssystem. Jeg tror imidlertid ikke vi får svar på hvem som drepte Hae. Det står fortsatt for meg som en tragisk og vond gåte.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-14, 12:01   #35
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.629
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hører dere på Serial? Og er egentlig konseptet greit?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er veldig vanskelig å forstå hvorfor Jay skulle lyve, selv om historien hans er lite konsekvent og ikke helt holder sammen.

En forklaring er jo at han mer eller mindre ble servert følgende alternativer av politiet: 1) Gi dem Adnan eller 2) Face murder charges.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-14, 12:47   #36
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hører dere på Serial? Og er egentlig konseptet greit?

Det med hvordan Adnan og Don reagerte på å bli oppringt av politiet den dagen Hae forsvant snakket jeg og mannen om i går. Jeg syntes ikke det var så merkelig som programlederen tydelig syntes at Adnan ikke straks hoppet over på å tenke etter hvor han hadde vært og om han hadde alibi - hvis man antar at han er uskyldig, så var jo dette bare et spørsmål han følte at ikke hadde noe med ham å gjøre i det hele tatt. Hadde han vært litt eldre og mer erfaren, som Don, hadde han kanskje tenkt i andre baner, men jeg synes ikke det er så rart, det Adnan sier om at det aldri falt ham inn som en mulighet at Hae kunne ha vært utsatt for noe kriminelt. Og når den tanken ikke engang var i hodet hans, hvorfor skulle han tenke at han selv kunne være en mistenkt?

Noe av det som gjorde mest inntrykk på meg mot slutten var det lange brevet fra Adnan der han skrev om hvor fryktelig han syntes det var å bli sett på som en manipulator i stedet for en genuin person. At han hadde vært veldig nøye med å være nøytral og bare presentere fakta overfor journalisten, for at ingen skulle kunne si at han prøvde å sjarmere/manipulere henne og innynde seg hos henne, og at dette hadde vært virkelig ubehagelig for ham når han f.eks. visste at hun hadde det vanskelig, men ikke kunne si noe vennlig og medlidende til henne om det. Igjen, hvis han faktisk er uskyldig: det må være veldig vondt for en genuint hyggelig og empatisk person å ikke kunen gi uttrykk for alminnelig vennskap i redsel for å bli sett som manipulerende, og samtidig vite at det å ikke si noe hyggelig ville gi inntrykk av at han var usympatisk og følelseskald. Skikkelig damned if you do, damned if you don't. Og så må han jo også ha vært fullstendig klar over at det å skrive dette brevet ville kunne oppfattes som en manipulerende ting å gjøre.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-14, 12:57   #37
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hører dere på Serial? Og er egentlig konseptet greit?

En annen ting jeg tenkte på er hvorfor Adnan gikk med på å samarbeide om serien og bruke så mye tid på noe som både må ha vært slitsomt, som har rippet opp i mye vondt, og som han måtte vite at kunne sette ham i et dårlig lys når de snakket både med folk som visste om ting han hadde gjort (dop-relaterte ting, tyveriet fra moskeen), og med folk som trodde han var morderen.

Hvis han er skyldig, så kan han jo ikke dømmes på nytt, det er sant. Men han må jo vite at det er en reell sjanse for at programmet konkluderer med at han faktisk gjorde det, kanskje med nye vitneutsagn eller nye bevis. Og det å bli avslørt som skyldig nå ville jo ryste ved hans forhold til folk rundt seg, til venner og familie, og kanskje også vennene i fengselet. Han virker som han har et godt forhold til disse folkene i livet sitt nå, og som han sier, vet de han kjenner i fengselet at han er en "upstanding guy" som man kan stole på og som snakker sant. Det virker som om disse tingene er med på å gjøre det nåværende livet hans tross alt ganske godt, så noe sånt ville da ødelegge mye som er viktig for ham i livet hans, så jeg synes han har mye å miste.

Hvis han derimot er uskyldig, har han et håp om at serien skal støtte ham i dette og styrke hans integritet, og gi ham muligheten til å få hans versjon ut i verden, noe som virker viktig for ham. Og kanskje, selv om det er veldig lite sannsynlig, kunne det gi ham en ørliten sjanse til å en gang slippe ut igjen.

Så jeg synes han har veldig mye mer potensiale for å få noe igjen for å samarbeide dersom han er uskyldig enn dersom han er skyldig.

- Men jeg skjønner heller ikke helt hvem som kan ha gjort det hvis han er uskyldig, for det må jo nesten ha vært noen Jay kjente, ettersom Jay visste hvor bilen var. Det mest sannsynlige ikke-Adnan-alternativet er jo at Jay gjorde det selv. Han var kanskje sjalu på Adnans forhold til Stephanie, og dette ville jo både ta fra Adnan kjæresten hans og få Adnan permanent ut av bildet. Det høres ut som et shaky og teit motiv, men det synes jeg jo det påståtte motivet til Adnan også gjør. Og jeg synes det er ganske ille at vitneutsagnet til en person som åpenbart var involvert i saken (og hadde et slags motiv og ikke hadde noe alibi) ble tillagt nok vekt til å dømme Adnan nesten bare på det.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-14, 12:57   #38
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.629
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hører dere på Serial? Og er egentlig konseptet greit?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det med hvordan Adnan og Don reagerte på å bli oppringt av politiet den dagen Hae forsvant snakket jeg og mannen om i går. Jeg syntes ikke det var så merkelig som programlederen tydelig syntes at Adnan ikke straks hoppet over på å tenke etter hvor han hadde vært og om han hadde alibi - hvis man antar at han er uskyldig, så var jo dette bare et spørsmål han følte at ikke hadde noe med ham å gjøre i det hele tatt. Hadde han vært litt eldre og mer erfaren, som Don, hadde han kanskje tenkt i andre baner, men jeg synes ikke det er så rart, det Adnan sier om at det aldri falt ham inn som en mulighet at Hae kunne ha vært utsatt for noe kriminelt. Og når den tanken ikke engang var i hodet hans, hvorfor skulle han tenke at han selv kunne være en mistenkt?

Ja, jeg forstår godt at en 17-åring ikke tenker i banen «Oh shit, jeg er ekskjæresten, jeg er først på mistenkt-lista», men samtidig er 17-åringer tilbøyelige til fort å kjenne på det dramatiske og sensasjonelle i at noen er savnet. Så jeg synes ikke det er så rart at han ikke var opptatt av å gå gjennom dagen sin for å skaffe seg alibi, men snarere «Hva var det siste jeg sa til henne?» og sånt noe. Poenget mitt er at Adnan hevder hardnakket at det var en vanlig dag, og derfor husker han ikke noe av den, men det å få en telefon fra politiet om at ekskjæresten er borte diskvalifiserer vanligheten i dagen, etter min mening.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Noe av det som gjorde mest inntrykk på meg mot slutten var det lange brevet fra Adnan der han skrev om hvor fryktelig han syntes det var å bli sett på som en manipulator i stedet for en genuin person. At han hadde vært veldig nøye med å være nøytral og bare presentere fakta overfor journalisten, for at ingen skulle kunne si at han prøvde å sjarmere/manipulere henne og innynde seg hos henne, og at dette hadde vært virkelig ubehagelig for ham når han f.eks. visste at hun hadde det vanskelig, men ikke kunne si noe vennlig og medlidende til henne om det. Igjen, hvis han faktisk er uskyldig: det må være veldig vondt for en genuint hyggelig og empatisk person å ikke kunen gi uttrykk for alminnelig vennskap i redsel for å bli sett som manipulerende, og samtidig vite at det å ikke si noe hyggelig ville gi inntrykk av at han var usympatisk og følelseskald. Skikkelig damned if you do, damned if you don't. Og så må han jo også ha vært fullstendig klar over at det å skrive dette brevet ville kunne oppfattes som en manipulerende ting å gjøre.

Ja, dette må ha vært dritkjipt. Og det er jo så mye som tyder på at Adnan er en ålreit fyr.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-14, 13:00   #39
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hører dere på Serial? Og er egentlig konseptet greit?

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Poenget mitt er at Adnan hevder hardnakket at det var en vanlig dag, og derfor husker han ikke noe av den, men det å få en telefon fra politiet om at ekskjæresten er borte diskvalifiserer vanligheten i dagen, etter min mening.

Klart, jeg også synes det. Men han var jo også åpenbart totalt stein da han fikk telefonen, og ble kanskje mest stresset over dette, og redd for at politiet ville snakke med ham akkurat nå, når han ikke var i stand til det. Så det er ikke så rart som det hørtes ut i utgangspunktet at tanken på Hae (som han mest tenkte om at "oh shit, nå blir moren hennes sint på henne!") forsvant litt i bakgrunnen.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-14, 13:19   #40
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.629
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hører dere på Serial? Og er egentlig konseptet greit?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Klart, jeg også synes det. Men han var jo også åpenbart totalt stein da han fikk telefonen, og ble kanskje mest stresset over dette, og redd for at politiet ville snakke med ham akkurat nå, når han ikke var i stand til det. Så det er ikke så rart som det hørtes ut i utgangspunktet at tanken på Hae (som han mest tenkte om at "oh shit, nå blir moren hennes sint på henne!") forsvant litt i bakgrunnen.

Joa. Sant nok. Men etter hvert som situasjonen sank inn over ham, da, de neste dagene? Da hadde han jo fortsatt muligheten til å rekonstruere dagen i sinnet, og på den måten sementere hukommelsen i større grad. På den annen side er det definitivt noe troverdig over å si «sorry, jeg husker virkelig ikke» når det er ødeleggende for deg. (Og sånn går no dagan. )

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no