Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Se resultatene: Hva sier dom om bollene med kanel og sukker?
Skillingsboller og jeg er fra Bergen, skillingsbollens hjemby 15 8,62%
Skillingsboller og jeg er ikke fra Bergensområdet 11 6,32%
Skillingsboller, og er fra vestlandet 9 5,17%
Kanelboller 106 60,92%
Kanelknuter for jeg lager ikke sånne runde som de har i Bergen, men fancy moderne knuter 18 10,34%
Boller med kanel i svingene/ bare "kanel i svingene" 21 12,07%
Tidligere sa jeg skillingsbolle, men har assimilert meg til noe annet 11 6,32%
Annet som jeg skriver i pollen 21 12,07%
Ta deg en bolle! 0 0%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 174. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-11-21, 20:46   #101
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Skillingsboller har vel sukkerdryss på toppen?
Jeg lager kanelknuter etter å ha lært det her.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-21, 23:24   #102
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ei venninne fra Østlandet sier skolebrød om skoleboller. I min verden er skolebrød de store, avlange skolebollene. Sjelden jeg ser dem, da.

Jeg har alltid sagt skolebrød. De er bolleformet, ikke avlange.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-21, 00:00   #103
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg har alltid sagt skolebrød. De er bolleformet, ikke avlange.

Sammy! Har av en eller annen grunn alltid syntes at «skolebolle» høres påtatt ut.
Og splitte mine bramseil:sjå på denne saka eg fann på Google:https://kommunikasjon.ntb.no/pressem...aseId=17887119

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-21, 00:23   #104
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Her er et skolebrød:

https://krem.no/hjem/hvetestang/

Hvetestang?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-21, 07:31   #105
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

«Skolebolle» er et TV-ord. Jeg har alltid sagt skolebrød. Hvetestang er noe annet.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-21, 07:49   #106
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Skolebrød/bolle er rundt. Den lange er hvetestang. Det gamle bakeriet ved ungdomsskolen min i Oslo solgte også hvetebrød, som var en ekstra stor hvetebolle.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-21, 08:08   #107
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Det heter kanelsnurrer!

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-21, 09:53   #108
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

«Skolebolle» er et TV-ord. Jeg har alltid sagt skolebrød. Hvetestang er noe annet.

Tv-ord? Tror ikke du finner noen i Rogaland som ikke sier skolebolle.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-21, 10:17   #109
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Tv-ord? Tror ikke du finner noen i Rogaland som ikke sier skolebolle.

Det er vel bare at der hun kommer fra eller bor oppleves det som litt oppstyltet, et ord som bare brukes på TV. For meg er f.eks "morna" i stedet for "hadet" et TV-ord. Selv om jeg forstår at det finnes folk som har det i sitt daglige vokabular.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 13-11-21 kl 10:22.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-21, 11:02   #110
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Kanelboller

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-21, 11:13   #111
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Jeg sier skolebolle, kommer fra nord. Den lange er hvetestang.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-21, 13:06   #112
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

My har rett. Tv-ord er f.eks. bestemor, kusine, romjul, omgangssyke, skistøvler, at mat smaker vondt. Alt dette var veldig unaturlig for meg i barndommen.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-21, 13:32   #113
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

My har rett. Tv-ord er f.eks. bestemor, kusine, romjul, omgangssyke, skistøvler, at mat smaker vondt. Alt dette var veldig unaturlig for meg i barndommen.

Hehe. I min barndom snakket alle østlands på tv. Så alle ord var egentlig tv-ord for oss. Vi lekte på østlandsdialekt også.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-21, 13:34   #114
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Mange av de ordene som var fremmede for meg da, brukes i stor grad her nå. Kusine, bestemor, godteri. Helt vanlig nå, ikke i bruk før. Lompe er også et ord jeg ikke visste om før jeg ble voksen. Eller, søskenbarn østpå brukte ordet.

Til og med mamma og pappa var litt østlandsk. Selv om det var noen som sa det. Nå sier jo alle det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-21, 13:35   #115
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Men skistøvler? Hva sier dere da? Jeg sier nok kanskje skisko, men likevel. Og omgangssyke? :grubler: Og hva smaker maten hvis den ikke er vond?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-21, 16:59   #116
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Men skistøvler? Hva sier dere da? Jeg sier nok kanskje skisko, men likevel. Og omgangssyke? :grubler: Og hva smaker maten hvis den ikke er vond?

Jeg sier skisko, spysjuka(men innimellom omgangssyke). Mener du et annet ord for vondt? Jeg sier at "det va ikkje så veldig godt."

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-21, 17:13   #117
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.034
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Men skistøvler? Hva sier dere da? Jeg sier nok kanskje skisko, men likevel. Og omgangssyke? :grubler: Og hva smaker maten hvis den ikke er vond?

Smake vondt har ikke jeg i min dialekt. Tror det mest vanlige er å si at noe ikke smaker godt, eller den under middels sjarmerende "det var/er/smaker/smakte ekkelt".

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-21, 17:28   #118
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Mat smaker fælt. Vondt brukes bare om smerte. Også har man farrangen, ikke omgangssyken.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-21, 17:32   #119
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.007
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Skisko og maten smakte ikke godt. Ytterst sjeldent jeg sier at noe smakte vondt, evt jævlig eller fælt.

Har aldri sagt bestemor før jeg ble sammen med x. Hans mor går som bestemor. Hjemme sa/sier vi farmor/farfar/mormor/morfar.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-11-21, 17:36   #120
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

«Grandtante» er et annet slikt tv-ord. Hos oss heter det «gammeltante».

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no