Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Trenger vi fasttelefon?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-07-13, 13:15   #41
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Trenger vi fasttelefon?

Me har ip- telefon gjennom Altibox. Eg hadde nok ikkje hatt vanleg fasttelefon i dag, og heller kjørt mobil eller ip. No nytter me Altibox- app på mobilen, og ringer via ip- telefon i utlandet. Veldig greit, og sparer ein del på det.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-13, 13:41   #42
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.875
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger vi fasttelefon?

Vi har IP-telefon. Jeg bruker konsekvent den når jeg er hjemme, mest fordi det er gratis, men også for å slippe mobilstråling i lang tid i strekk når jeg skal skravle lenge.
Jeg kjenner flere (unge) med fasttelefon. Flere av dem jobber hjemmefra og ringer derfor mye og det er billigere fra fasttelefon, andre vil generelt unngå unødig mobilstråling.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-13, 14:24   #43
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.879
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger vi fasttelefon?

Sånne gammeldagse rør jeg har sett rundt forbi, fungerer de? Jeg ønsker meg en sånn.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-07-13, 15:25   #44
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger vi fasttelefon?

Vk har ikke hatt fasttelefon på veldig mange år, behovet er ikke der.

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Jeg har fasttelefon. Barnas far bor et godt stykke unna, så da kan de snakke lenge med ham når de/han ønsker det. Vil ikke at de skal snakke så lenge i mobil. Det er vel stort sett for hans del at vi har den.

Da ville jeg heller brukt Skype e.l.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-13, 15:59   #45
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trenger vi fasttelefon?

Denne artikkelen stod i Romerikes Blad i dag: http://www.rb.no/lokale_nyheter/article6779538.ece

Sitat:

Den forsvinner om fire år
...og vi er ikke klare for det.

Publisert 28.07.2013 kl 07:01 Oppdatert 28.07.2013 kl 07:53

Tips en venn
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap mener Norge ikke er godt nok forberedt når fasttelefonnettet forsvinner om fire år.

Direktoratet retter hard kritikk mot Telenor for ikke å ha forberedt Norge godt nok når det gamle systemet basert på ISDN og analoge linjer er skiftet ut i 2017, skriver Aftenposten.

Fra da skal alle fasttelefonene gå over et nytt system basert på bredbånd, fiberkabler eller «mobil hjemmetelefon».

Allerede 31. august skjer endringen i Modalen kommune i Hordaland, og så følger resten av landet etter over de neste fire årene.

Direktoratet har undersøkt om helsevesenet, politiet, vievesen, jernbane, e-verk, luftfart, kommunene og brannvesenet er forberedt, og de aller fleste etterspør mer informasjon.

Kritikken mot Telenor og samferdselsmyndighetene går blant annet ut på at det ikke fins detaljerte tidsplaner for framdriften, at det ikke fins planer for geografisk utfasing og at det ikke fins planer for hvilke endringer som skal skje, for eksempel om kobbernetter fjernes eller om fasttelefoner skal erstattes av mobiltelefoner.

(©NTB)

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-13, 17:19   #46
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Trenger vi fasttelefon?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Vi fikk nylig en mail fra Telenor om at fasttelefonen lever i beste velgående.

Fasttelefon blir ip-telefoni også for dem som har "tradisjonell fasttelefon". Med andre ord, de kutter ut de "gamle" telefonsentralene og kjører alt via internett. De som skal ha fasttelefon f.eks. via Telenor vil få en adapterboks.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-13, 17:24   #47
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Trenger vi fasttelefon?

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Denne artikkelen stod i Romerikes Blad i dag: http://www.rb.no/lokale_nyheter/article6779538.ece

(©NTB)

For en del av dem som har "kritiske" behov vil man kunne ha telefoner som kan operere på to nett - mobilnettet og internett. Faller det ene ut, vil man fortsatt kunne bruke det andre. For dem som har mer kritisk bruk, bør også ha en failover som innebærer at alternative mobilnett også kan benyttes - f.eks. hvis Telenor faller ut, kan Netcom eller Network Norway fortsatt brukes.

Men for en del blir det nok større kostnader. Alterantivet ville nok ellers vært at prisene for fasttelefon ble skrudd opp kraftig, ettersom vedlikeholdsbehovet er ganske stort for et så omfattende nett og antall brukere reduseres i rekordfart. Svært mange bedrifter er for lest over på ip-telefoniløsninger de også.

Her i forrige uke var det problemer med mobilnettet. Vår trådløstelefon var fri for strøm. Kjekk sak da var at jeg kunne bruke Altibox sin Loop-app til å bruke mobilen som "fasttelefon".

Slik har får vi det også på jobb nå - vi kan bruke de vanlige telefonene som kontortelefon, eller bruke en app på mobiltelefonen for å motta og gjøre anrop fra kontornummeret...

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-13, 18:20   #48
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.879
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger vi fasttelefon?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Fasttelefon blir ip-telefoni også for dem som har "tradisjonell fasttelefon". Med andre ord, de kutter ut de "gamle" telefonsentralene og kjører alt via internett. De som skal ha fasttelefon f.eks. via Telenor vil få en adapterboks.

Ja, det er en sånn IP-telefon vi har. Som vi altså ikke skal ha mer.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no