Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Databaaase/daaaatabase - hvordan uttale?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-11, 18:01   #1
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Databaaase/daaaatabase - hvordan uttale?

Legger du trykket på "ba" i "base", eller i "da" som når du sier "data"?

Og hvis du gjør det på den første måten - HVORFOR? :skingrestemme:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 18:05   #2
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Databaaase/daaaatabase - hvordan uttale?

Da jeg tok EDB valgfag på gymnaset i 1986 het det i alle fall dataBAse. Jeg tror ikke jeg har brukt ordet så mye siden, men der har du i alle fall grunnen til at jeg sier dataBAse. Ikke at jeg husker siste gangen jeg brukte ordet da.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 18:06   #3
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Databaaase/daaaatabase - hvordan uttale?

Jeg sier [da:ta'ba:se], men det er fordi "alle andre" gjør det. Jeg har aldri skjønt hvorfor. Det logiske i mine ører er definitivt ['da:taba:se]

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 18:07   #4
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Databaaase/daaaatabase - hvordan uttale?

Jeg vet at jeg har hørt en forklaring på denne merkelige uttalelsen av dette ordet, men jeg husker den ikke.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 18:14   #5
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.283
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Databaaase/daaaatabase - hvordan uttale?

Jeg legger trykket på data. *trønder*

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 18:15   #6
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Databaaase/daaaatabase - hvordan uttale?

Jeg sier også data'base.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 18:50   #7
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.646
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Databaaase/daaaatabase - hvordan uttale?

Daaatabase, fordi jeg sier data med "lang a" og generelt har trykket på første stavelsen i ord (opprinnelig bygdedialekt).

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 18:55   #8
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Databaaase/daaaatabase - hvordan uttale?

Base.

  Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 19:27   #9
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Databaaase/daaaatabase - hvordan uttale?

Med trykket på ba ja. Hvorfor... aner ikke, men det er nå engang slik det har blitt brukt rundt meg, så jeg har bare adoptert det, tror jeg.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 19:33   #10
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Databaaase/daaaatabase - hvordan uttale?

Jeg pleier ikke å si det ordet, og om jeg prøver nå kommer jeg bare til å bli forvirret, for det blir jeg alltid av sånne "hvordan uttaler du dette ordet". Det ender alltid med at jeg uttaler det på alle mulige måter.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 19:39   #11
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Databaaase/daaaatabase - hvordan uttale?

DataBAse vel, det er jo det som er riktig.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 19:41   #12
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Databaaase/daaaatabase - hvordan uttale?

Databaaase, det har bare blitt sånn.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 19:44   #13
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Databaaase/daaaatabase - hvordan uttale?

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

DataBAse vel, det er jo det som er riktig.


Men hvorfor?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 20:13   #14
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Databaaase/daaaatabase - hvordan uttale?

Nå ble jeg så nysgjerrig på hvorfor at jeg søkte om emnet på nettet, og gjett hva jeg fant : http://www.foreldreportalen.no/forum...ead.php?t=2232

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 20:36   #15
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Databaaase/daaaatabase - hvordan uttale?

Er det ikke sånne snasne østlendinger som sier databaaase, da?
Jeg er traust sunnfjording og folk hadde ledd av meg om jeg sa databaaase, men heldigvis er det ikke del av mitt hverdagsvokabular.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 20:37   #16
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Databaaase/daaaatabase - hvordan uttale?

daTAbase, var jo et snedig forslag, fra den andre tråden.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 20:39   #17
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Databaaase/daaaatabase - hvordan uttale?

Seriøst - det kommer litt an på. Snakker jeg om den tekniske innretningen som selve databasen er så sier jeg dataBAsen. Snakker jeg om innholdet så har jeg lagt merke til at jeg har begynt å si data basen med årene.

  Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 20:59   #18
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.007
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Databaaase/daaaatabase - hvordan uttale?

Den første varianten ja, og helt sikkert fordi det var det læreren sa.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 21:02   #19
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Databaaase/daaaatabase - hvordan uttale?

Jeg legger vel trykk på BA. Det er vel en dialektting som alltid? Jeg snakker vestlandsk.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 21:19   #20
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Databaaase/daaaatabase - hvordan uttale?

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Jeg legger vel trykk på BA. Det er vel en dialektting som alltid? Jeg snakker vestlandsk.

Jeg tror ikke det (bare) er et spørsmål om dialekt, for da ville neppe så mange østlendinger sagt data'ba:se. Jeg gjør det også (fordi jeg hermer etter andre ), men ville f.eks. aldri funnet på å si data'liste eller data'kilde. Det høres jo helt corny ut. Det naturlige i østlandsk ville vel egentlig vært 'da:tabase.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no