Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Stresser desember deg?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-12-08, 18:35   #1
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Stresser desember deg?

Jeg føler folk stresser.

Desember!! Vi må bake, vaske, rydde, være med på alle avslutninger, kjøpe gaver, pakke inn gaver, vaske litt mer, bake litt mer, handle juleting, besøke gamle kjente, bli kjent med nye gamle.. ellerno.. og sånn går no dagan!

Jeg synes det er litt trist?! Ei jeg vet av kunne ikke være med på gåtur ei helg fordi hun måtte vaske til jul?

Jeg synes førjulstiden skal være koselig jeg. Jeg ønsker at det skal være det. Jeg prøver å ikke stresse. Huset står uten at det blir vasket også, jeg har ikke begynt bakingen, det tar ikke så lang tid - dessuten kan man få kjøpt mye fint ferdig og. Jeg har enda ikke så mye å være med på av avslutninger for barna, men gruer meg nesten til alle arrangementene som vil komme til å dukke opp i fremtiden.

Skal det være sånn?

Iår foreslo jeg å ta årsavslutning i barnehagen på januar. Ute i snøen, med akedag eller "gaukrenn". Fordi det er så mye i desember. Men flertallet av foreldrene ville ha det i desember, så da blir det en ettermiddag etter barnehagen. Så får vi håpe at folk tar seg tid til å komme, få en kopp gløgg og kooose seg.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 18:44   #2
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stresser desember deg?

Nix, jeg stresser ikke.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 18:45   #3
indie
Bør lage seg en tittel selv
 
indie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
Innlegg: 1.195
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Stresser desember deg?

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Iår foreslo jeg å ta årsavslutning i barnehagen på januar. Ute i snøen, med akedag eller "gaukrenn". Fordi det er så mye i desember. Men flertallet av foreldrene ville ha det i desember, så da blir det en ettermiddag etter barnehagen. Så får vi håpe at folk tar seg tid til å komme, få en kopp gløgg og kooose seg.

Kanskje de fleste ikke egentlig stresser så mye i desember da, siden de vil fortsette å ha det da?

Jeg stresser ikke på grunn av jula. Men det er jo eksamen snart, det stresser meg. Også stresser det meg at siste eksamen er så sen, og at jeg jo har noen gaver jeg MÅ ordne og noen mennesker jeg MÅ besøke, begge deler fordi jeg ønsker det, og at dette i år må gjøres på de travleste handledagene.

I fjor var jeg tidligere ferdig, da koste jeg meg og laget en masse hjemmelagede kaker som julegaver.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 18:47   #4
amor
Den som gir seg...
 
amor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.710
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stresser desember deg?

Jo. Desember stresser meg. Ihvertfall dette året. Jeg har ikke sjans til å komme rundt. Har innspurt før eksamen den 18.desember, har avslutninger i hopetall, det kommer lapper om alt ungene skal gjøre på skolen, huske å ha med osv osv, har hus som står på hode, har pakker som må kjøpes og pakkes, har baking som må gjøres og aller helst skulle jeg veldig gjerne ha kost masse og slappet av med ungene.

En kombinasjon av det hele, nytter ikke. Jeg henger i stroppen, forsøker å ta en ting av gangen og vet jo at det blir jul i år også. Ihverfall fra den 23....

__________________
Mamma til fem
Wish It ☆ Dream It ☆ Do It

Sist redigert av amor : 02-12-08 kl 18:54.
amor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 18:50   #5
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stresser desember deg?

Det eneste som stresser meg i desmber er retting av tentamen og karaktersetting. Alt det andre er kos når man har en plan.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 18:52   #6
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stresser desember deg?

Mannen er mest stresset i desember pga jobb. Det er høysesong, og desember har alltid vært litt "hard" for oss. Han blir litt borte og tenker vel mye på jobb, så puster han ut når julaften kommer.

Ellers stresser ikke jeg med annet enn julegavene, og så må man jo prøve å holde huset sånn nogen lunde.
Det blir vel værre når man får barn.

Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 18:53   #7
Kate
Bør lage seg en tittel selv
 
Kate sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.720
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stresser desember deg?

Vi MÅ ingenting. Jeg er sikker på at jula blir like fin selv om ikke huset er rundvasket og alle kakeslag bakt. Jeg koser meg med mine, og vi gjør hyggelige ting sammen. Vi baker, vi pynter, vasker litt, koser oss med julegaver og kort, leser mye sammen. I år er høyepunktet for meg en julekonsert neste uke. Den gleder jeg meg skikkelig til! jeg elsker denne tiden, og nyter den til fulle.

__________________
~ Det er bare med hjertet du virkelig kan se. Det viktigste er usynlig for øynene ~
Kate er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 18:53   #8
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stresser desember deg?

Jeg elsker desember. Akkurat nå er det januar som stresser meg. Sogndalstur, Oslotur og Københavntur. Alt i januar.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 18:54   #9
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stresser desember deg?

Selvsagt stresser jeg ikke.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 18:57   #10
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.802
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stresser desember deg?

Jeg må innrømme at jeg lar meg stresse litt av desember. Ikke fordi jeg har noen form for husmoraktig tilnærming til saken, men fordi det er mye å ordne i desember, selv om man ikke vasker ned huset og baker ørti slag kaker.

I år prøvde jeg å få mannen til å handle gavene til sin familie, men den jobben skle elegant over på meg igjen, gitt. Selv om jeg har en mann som tar sitt av husarbeid og barn, så er det i desember den tradisjonelle arbeidsfordelingen virkelig kommer til sin rett her i heimen. Det er jeg som har oversikt over og handler alle kalendergaver, alle julegaver, julekort, det av vask/rydding som må gjøres (litt ekstra prøver jeg å få til, og rydde og organisere barnas skap må gjøres for å få plass til det nye de får til jul), planlegging av kakebaking og også det meste av bakingen, planlegging av menyer og handling av mat til juleuka, laging av sild, juleskinke osv, sjekke at man har det man trenger av juleklær, duker, lys, servietter, julepynt, bordpynt osv osv.
I tillegg til dette kommer alt ekstra som er med barnehage og skolebarn i desember. Juleavslutninger, lucia-feiringer osv. Vi har 2 barn som spiller håndball, og hver eneste helg i november/desember er belagt med håndballkamper i nær og fjern.

Jeg prøver så godt jeg kan å ikke la meg synlig stresse opp av dette, for jeg ønsker ikke at barna skal oppleve at desember er en stressete måned, de skal ha minner om adventstiden som koselig og en måned der vi gleder oss over å vente på jul og være sammen. Men inni meg er jeg stresset, og jeg liker det ikke! Vi har senket standarden på mye, men enkelte ting må liksom til for å holde på tradisjonene og føle at det er jul. Julesilda mi feks, enkelte kakesorter likeså - som barna gleder seg veldig over å være med på.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 19:08   #11
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Stresser desember deg?

Eksamen stresser meg. Veldig. Ellers stresser jeg ikke med noen ting.

  Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 19:10   #12
Solblomst
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Stresser desember deg?

Nei.

  Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 19:10   #13
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stresser desember deg?

Men.. jeg mister litt oversikten. Det skal jeg ha.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 19:15   #14
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.812
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Stresser desember deg?

Adventstiden stresser meg ikke, da koser jeg meg og gleder meg til jul. Det at vi har bestilt mesteparten av julegavene på en nettbutikk har mye av årsaken tror jeg. Men før har jeg ofte vært tidlig ute med julegavene også, så de har ikke gitt meg så mye stress.

Men jeg stresser litt av jula jeg, da er det familiebesøk og og ned i mente

Da jeg var singel syntes jeg jula var kjempekoslig, og jeg fikk god tid til å lese bøker og se fine programmer på tv. Og alt var så rolig. Nå er det ikke så rolig lengre, men noen av familibesøkene er jo koslig på sine måter da, pinnekjøttmiddagen vi har feks, men det blir jævlig mye oppvask etter 11 personer på pinnekjøttmiddag

Ine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 19:24   #15
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Stresser desember deg?

Nei, tvert i mot. I år var alt klart 30.11 og nå bare nyter jeg adventstiden.
Folk rundt meg får stresse så mye de orker.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 19:28   #16
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.822
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stresser desember deg?

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Det eneste som stresser meg i desmber er retting av tentamen og karaktersetting. Alt det andre er kos når man har en plan.

Ja sånn er det her og. Bortsett fra at i den kommunen jeg jobber nå så settes ikke karakterene før 16. januar. Så da er det i allefall en ting mindre.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 19:33   #17
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Stresser desember deg?

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Jeg føler folk stresser.

Desember!! Vi må bake, vaske, rydde, være med på alle avslutninger, kjøpe gaver, pakke inn gaver, vaske litt mer, bake litt mer, handle juleting, besøke gamle kjente, bli kjent med nye gamle.. ellerno.. og sånn går no dagan!

Ja, mange stresser. Jeg? Nope!

Det holder å få kjøpt inn julegaver, helst ei uke før jul. Huset er aldri plettfritt lell, så hvorfor vaske det til huset blir invadert? Mye smartere å vaske etterpå

Ellers baker vi kun pepperkaker, vi sier nei takk til en del arrangementer dersom det blir for mye, og som sagt; vasken blir litt mer enn helgevask, rommene tas på skift med jevne mellomrom lell.

Jeg stresser nok mye mindre nå enn før, og i år skal vi ikke være hjemme i jula, så vi skal bare pakken kofferten bittelille juleaften

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 19:34   #18
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Stresser desember deg?

Nei, ikke foreløpig iallfall.

Er bare to avslutninger vi skal være med på, jeg har permisjon og jeg baker bare 3 slag. Skal sende mann og barn til svigermor en dag når det nærmer seg jul, da skal jeg vaske og pynte i ro og fred.

Jeg er veldig glad i å handle gaver, så det gjør meg absolutt ingenting å gandle gaver til mannens familie.

Mannen jobber mye overtid i desember, så jeg er mye alene med ungene. Det er i grunn litt kjedelig, men det er jo greit med litt ekstra penger til jul også.

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 19:42   #19
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stresser desember deg?

Opprinnelig lagt inn av Smash, her.

Mannen jobber mye overtid i desember, så jeg er mye alene med ungene. Det er i grunn litt kjedelig, men det er jo greit med litt ekstra penger til jul også.

Sånn er det her og.
Mannen har en 3-4 varmepumper han skal innstallere før jul, i tillegg til sin vanlige jobb. Men det er ok. Og jeg synes det er bedre at han bruker ettermiddager enn hele helger.

Det blir "helgevask" til jul her og. Og jeg har lyst prøve å få bakt litt på kveldstid sammen med mannen. På dagtid med Peder hjemme er det litt håpløst.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 19:43   #20
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Stresser desember deg?

Jeg stresser ikke på grunn av jula, men jeg stresser litt med at det er ekstra mye å gjøre på jobb for å få alt til å gå rundt for brukerne våre i jula.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no