Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvorfor feirer du jul?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-07, 14:25   #21
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Opprinnelig lagt inn av Skytte75, her.

For oss er det tradisjon og ikke så mye mer enn det. En fin tradisjon, om enn litt mye stress og mas .

  Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 20:13   #22
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.707
Mikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

For oss er det en tradisjon, og ikke knyttet spesielt opp mot hverken sol eller religion.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 20:23   #23
Mor til 4
Nattrangler
 
Mor til 4 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.493
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Vi feirer jul fordi det er en koselig tradisjon.

__________________
Jente 90- gutt 96 - gutt 99 - gutt 03
Mor til 4 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 20:26   #24
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg er personlig kristen, og feirer derfor jul.

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Vi feirer Jesu fødsel. Han ble jo som kjent neppe født akkurat den dagen, men det er likevel fint å ha en høytid for å feire hans fødsel.

Signerer disse to jeg.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 20:41   #25
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Jeg tror på Gud og derfor er det naturlig for meg å feire Jesu fødsel.

For noen år tilbake feiret jeg kun pga tradisjon. Jeg trodde ikke på Gud da.....

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 20:50   #26
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Kun av tradisjon. Det ville føltes absurd å ikke feire jul uten at det lå en annen personlig overbevisning bak.

Som jeg skulle sagt det selv.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 20:51   #27
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Fordi jeg må.
Hadde det vært opp til meg, hadde vi ikke gjort det.

Satt nettopp og snakket om å reise til syden annenhver jul fremover. .



Sånn er det for meg også.

Eg må kvart år ta eit emosjonelt krafttak for å kome gjennom jul- og nyttårsfeiring. Enda viktigare er det å beholde maska no som me har barn. Vil gjerne gi dei eit ok forhold til høgtida.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 20:58   #28
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Hadde det ikke vært forventet i alle sosiale sammenhenger.. barnehagen, skolen osv.. så hadde nok ikke vi feiret jul...

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-07, 10:22   #29
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.322
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Vi feirer Jesu fødsel. Han ble jo som kjent neppe født akkurat den dagen, men det er likevel fint å ha en høytid for å feire hans fødsel.

signerer denne (og flere andre)

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-07, 10:30   #30
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.500
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

`Jeg tror på gud og jesus og derfor feirer vi jul.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-07, 10:35   #31
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Kun av tradisjon. Det ville føltes absurd å ikke feire jul uten at det lå en annen personlig overbevisning bak.

Samme her. Ikke minst for barnas skyld, det hadde vært fælt om jeg skulle nekte dem å feire jul, synes jeg. Men det kommer aldri til å bli noe problem, for jeg er jo et julemenneske av dimensjoner.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-07, 10:37   #32
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Jeg er ateist, så for meg handler det lite om religion. Det er vel en tradisjon og et herlig lyspunkt i en alt for mørk tid. Og så synes jeg det er viktig for ungen å få feire julen.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-07, 11:39   #33
syllan
Viking F.K !!
 
syllan sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
Innlegg: 1.254
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Jeg feirer jul fordi det er en av di fineste tradisjonene vi har
Vi er ikke kristne ,men jul er jul!

__________________
"I am in favour of animal rights as well as human rights. That is the way of the whole human being. --Abraham Lincoln"
syllan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-07, 12:42   #34
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Akkurat det har jeg ikke tenkt over, og jeg kjenner på meg at jeg ikke kommer til å gjøre det med det første heller. :shallow:

Hehe, den kan jeg signere. Koselig tradisjon og ferdig med det .

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-07, 13:10   #35
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Fordi det er tradisjon, og fordi det er fint å markere at det igjen går mot lysere tider. Tradisjonen er nok hovedårsaken. Hadde det vært opp til meg, så hadde vi gjort minimalt ut av det, men så var det disse barna da. Og krav fra familie og omverden.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-07, 13:27   #36
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Fordi det er tradisjon, og fordi det er fint å markere at det igjen går mot lysere tider. Tradisjonen er nok hovedårsaken. Hadde det vært opp til meg, så hadde vi gjort minimalt ut av det, men så var det disse barna da. Og krav fra familie og omverden.

Signerer.

Det er vel 99% tradisjon, men jeg tenker over de gamle skikkene i forhold til solsnu, synger de julesangene som handler om dette aspektet, og gleder meg generelt over at det begynner å bli lysere ute.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-07, 13:53   #37
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Vi feirer Jesu fødsel. Han ble jo som kjent neppe født akkurat den dagen, men det er likevel fint å ha en høytid for å feire hans fødsel.

Signerer

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-07, 14:37   #38
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hvorfor feirer du jul?

Vi gjør ikke det.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-07, 00:54   #39
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Det er vel egentlig en romersk fest på denne årstiden som ble slått sammen med jesu fødselsdag. Vintersolverv er jo også noe som ble feiret her på denne årstiden, men det er jo ikke akkurat tradisjoner som lever.

Blindfyll og offring er noe de færreste praktiserer nå.

Min feiring er tradisjonell, og har et vist religiøst innhold. Om det er den faktiske datoen for jesus fødsel opptar meg ikke oerhode.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-07, 01:00   #40
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Tja, sikkert mest pga tradisjon. Men også fordi at jeg føler en viss tilhørighet med kristendommen. Er ikke personlig kristen, men er i statskirka, og er vokst opp med en "normal" dose kristendom, så jeg er nok mer kristen enn ikke-kristen, for å si det slik.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no