Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvorfor feirer du jul?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-07, 11:27   #1
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Hvorfor feirer du jul?

En del har jo gitt uttrykk for at de ikke er kristne her inne, og det er blitt nevnt at "julen" ble feiret før kristendommen og, for å feire at sola snudde.

Jeg har lest litt om det, og sånn som jeg har forstått det ble det under denne feiringen brukt en del hjul, der de blant annet tenkte på hjul og sendte brennende ned en bakke til ære for solen. De brukte også kranser. Men jeg har også skjønt at man er usikker om begrepet "jul" kommer fra denne feiringen, og om kristendommen "tok over" det.

Så sånn sett er det jo "rett" å både feire hjul og jul.

Men. Dere som ikke tror på Gud, kristendommen og alt det rundt der. Velger dere å feire julaften - med bakgrunn i solsnu?
Gjør mange dette med jul bare pga tradisjoner? For selve opplegget med julegaver og julaften var vel ikke før kristendommen?

Jeg er bare oppriktig interessert. For selv er jeg et sted midt i mellom. Både jeg og mannen står i statskirken. Men vi har pratet om å melde oss ut. Han er mer sikker på det enn meg, jeg vingler nok litt. For jeg føler på en måte jeg tror, men på en annen måte føler jeg vel også jeg ikke helt "står for" alt innenfor kirka nå til dags. Og synes hele greia er litt vanskelig. Så nå feirer vi nok mest jul med bakgrunn i tradisjon, og at "alle" gjør det. Men jeg kjenner at dette opptar meg mer og mer, og det er nok pga at jeg nå har barn selv.

Så om noen har litt tid sånn rett opp mot julaften, prat ivei!

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 11:29   #2
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Jeg er personlig kristen, og feirer derfor jul.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 11:32   #3
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.662
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Jeg feirer jul fordi vi alltid har gjort det og jeg kommer ikke til å klare å slutte å gjøre. Det er jo så utrolig koselig

Jeg feirer ikke jul fordi Jesus blei født. Jeg er lite julepynt og mer eller mindre ikke noe kristent. Selv om engler er veldig fint. Noe Julekrybbe kunne jeg ikke hatt.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 11:35   #4
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg er personlig kristen, og feirer derfor jul.

Signerer.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 11:37   #5
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Fordi jeg må.
Hadde det vært opp til meg, hadde vi ikke gjort det.

Satt nettopp og snakket om å reise til syden annenhver jul fremover. Barna/svigerbarn og barnebarna har bestemt seg for å være her annenhvert år, og hos foreldrene til svigersønn, hver sin, det andre året.

Når det er sagt, har jeg alltid fokusert på juleevangeliet overfor ungene mine, at det derfor vi feirer jul.

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 11:57   #6
Skytte
Bør lage seg en tittel selv
 
Skytte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.948
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

For oss er det tradisjon og ikke så mye mer enn det. En fin tradisjon, om enn litt mye stress og mas .

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 12:10   #7
kiki
Bør lage seg en tittel selv
 
kiki sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 3.729
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg er personlig kristen, og feirer derfor jul.

signerer.

__________________
~Gutt okt.06~
~Tvillingjentene juli -09~
kiki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 12:11   #8
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

For kosens skyld, samt maten og alle pakkene.

Rett og slett tradisjon.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 12:16   #9
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Kun av tradisjon. Det ville føltes absurd å ikke feire jul uten at det lå en annen personlig overbevisning bak.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 12:30   #10
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Vi feirer Jesu fødsel. Han ble jo som kjent neppe født akkurat den dagen, men det er likevel fint å ha en høytid for å feire hans fødsel.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 12:30   #11
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

- For å feire at sola endelig har snudd og det går mot lysere tider.
- For å skape lys og varme i ei mørk tid.
- Fordi jeg alltid har gjort det og det er utrolig koselig.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 12:33   #12
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.782
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Akkurat det har jeg ikke tenkt over, og jeg kjenner på meg at jeg ikke kommer til å gjøre det med det første heller. :shallow:

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 12:53   #13
Manga
Bør lage seg en tittel selv
 
Manga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
Innlegg: 2.129
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Vi er ikke kristne og vi feirer jul kun pga tradisjon.

__________________
Storesøster 05 - Lillebror 07 - Bittelillebror 15
Manga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 13:03   #14
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Tradisjon først og fremst. Jeg er hverken ikke kristen eller kristen, jeg har ikke tatt standpunkt til det. Ergo føles det heller ikke unaturlig å være med på den kristne delen av feringen, vi snakker med poden om opprinnelsen og bakgrunnen for julefeiringen, både i forhold til religion og annen tradisjon.

Gunnis - det var vanlig å gi gaver i forbindelse med nyttår, hvis jeg ikke tar helt feil. Siden ble dette innlemmet i den kristne julefeiringen og forflyttet noen dager tidligere.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 13:11   #15
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Mest på grunn av tradisjon, "sånn har vi alltid gjort det".

Men, de siste årene har det skjedd så masse som har gjort at jeg har gått fra å være ikke-kristen, til å være ett sted litt i mellom.

Jeg tror på spøkelser, ånder, hjelpere, men har ikke tatt det ekstra skrittet til å tro helt på engler og selve kristendommen, noe jeg har en formening om at hører sammen.

Så, her er det tradisjon som gjelder først.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 13:15   #16
Trolljenta25
Erfaren
 
Trolljenta25 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 896
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Vi feirer jul fordi vi tror på Jesus. Men, jeg kommer fra et hjem som feiret ene og alene pga. tradisjoner.

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 13:32   #17
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.568
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Tja, si det. Vi bruker vel julefeiringen som en familiekosestund. Hyggelig å møtes, ha tid, spise god mat sammen og gi uttrykk for at vi setter pris på de nær oss i form av å gi gaver etc. Samtidig er det også en slags eventyrstund. En uke i året hvor vi bruker tid på en fantasifigur (nissen) og lager litt mystikk rundt dette med hvor gavene kommer fra.

I tillegg vet jeg ikke helt hvordan vi skulle kommet unna julen. Så det er også en form for tvangsfeiring. Alle rundt oss feirer, og jeg tror guttungen ville syntes det var trist å ikke få være med på moroa. Så det er mye for hans del, at han skal få lov å ha en slik hurramegrundtuke. Og litt for våre foreldres del, at vi ikke ønsker å skuffe dem ved å utebli.

Så her er det verken fokus på Jesus eller solsnuing. Kun familie.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 13:36   #18
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Jeg feirer jul ene og alene pga barna. Hadde det ikke vært for at Storebror elsker jula, hadde jeg glatt hoppet over hele greia.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 13:40   #19
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Feirer jul fordi det er en koselig tradisjon. Utover det så betyr det ikke noe for meg.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 13:44   #20
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Vi feirer Jesu fødsel. Han ble jo som kjent neppe født akkurat den dagen, men det er likevel fint å ha en høytid for å feire hans fødsel.

Samme her!

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no