Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Er tradisjon viktig for deg?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-11, 23:38   #41
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.852
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er tradisjon viktig for deg?

Nei, det er ikke rare greiene, tror jeg. (Og "Tre nøtter til Askepott" har jeg aldri sett! Vår tradisjon var å se tegnefilmene på svensk TV om dagen den 24.) Svigerforeldrene mine er mer opptatt av tradisjoner, og det er hyggelig, men det er ikke mye som kreves for at "det skal bli jul" for min del. Vi skal feire hjemme for første gang i år - da må jeg kanskje tenke nøyere gjennom saken.

Å være utenlands på julaften har jeg aldri hatt lyst til, da. Veldig gjerne 17. mai og nyttårsaften, men ikke julekvelden.

Det er ellers en Guds lykke at både min og Blåmanns familie er østlendinger i ørtende ledd og aldri har vurdert annet enn svineribbe.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 23:51   #42
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.094
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er tradisjon viktig for deg?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg synes det er magisk å lage egne tradisjoner og se på ungene at de virker. Det er godt mulig at det var derfor jeg fikk barn i det hele tatt.

Jeg tror det er der vi er nå. Vi har laget egne tradisjoner og ungene følger opp.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 00:00   #43
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er tradisjon viktig for deg?

Ikke for tradisjonens del, det må være en bra tradisjon. Jeg forandrer gjerne på tradisjonene også. Men ja, jeg liker tradisjoner. Og jeg vet noe av grunnen, nemlig at jeg er vokst opp med en mor som ikke er opptatt av det overhodet. Etter jeg fikk barn selv, ser jeg at jeg nok savnet det litt. Jeg har dessuten en jente med en diagnose som gjør at forutsigbarhet er nærmest livsnødvendig, og for henne er tradisjoner veldig, veldig viktig, merker jeg.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 00:04   #44
HSJ73
Henger i stroppen
 
HSJ73 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.669
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er tradisjon viktig for deg?

Drømmen er å reise bort hele jula, og komme tilbake når det hele er over. Men med en mer tradisjonsbunden mann, og barn som sikkert har godt av i hvert fall innslag av tradisjoner, blir det klassisk jul i år også.

Jeg får i utgangspunktet litt hetta av tradisjoner, og vil helst variere, slik at det ikke minner om tidligere måter å gjøre ting på, men for barnas (og mannens) skyld tar jeg meg litt sammen. Derfor har vi juletre (som vi kjøper så sent at vi ikke får velge blant kremen, for å si det slik), som pyntes på ettermiddagen 23. desember, og så spiser vi pinnekjøtt på julaften. Og ja, vi baker pepperkaker en eller annen gang før jul. Det er vel omtrent det, tror jeg?

Så svaret blir vel: Nei, tradisjoner er ikke viktig for meg.

__________________
Storesøster f. 2000, Lillesøster f. 2006 og Minstesøster, september 2008
HSJ73 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 00:19   #45
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er tradisjon viktig for deg?

Jeg lurer på om det av og til kan være litt sånn at man ikke er helt klar over hvilke tradisjoner man har og som er viktige for en før man blir presentert for et alternativt opplegg, typisk første jul hos svigers. Jeg og mine søsken har på sett og vis vokst opp med en julefeiring mange vil si er ganske tradisjonsløs, det er svært få elementer som hører med, svært lite fastlagte hendelser og tidspunkt for ting som skal skje.

Da min søster skulle feire jul borte første gang, kom hun hjem 3. juledag litt forferdet. Hun hadde for første gang opplevd en julefeiring med ølflaskene på bordet og fyllefest utover kvelden. Det var veldig, veldig fremmed og hun likte det dårlig. Da jeg feiret jul hos svigers første gang, fant jeg ut at det faktisk er noen elementer som må med for meg på julaften. Det blir ikke jul uten en julegudstjeneste. Opplegg på det lokale menighetshuset med julespill og julesanger til trekkspill gjør ikke susen, det må være barnekor og orgel. Sånn er det liksom bare. Og så er faktisk frihet fra stress og formaliteter ganske viktig for meg fant jeg ut. Julaften skal liksom ikke være en kveld man får ting unna. Blir det ikke åpning av pakker før klokka åtte, så blir det ikke det. Ting må ta den tiden det tar. Akkurat det vet jeg er annerledes enn hos endel andre. Jeg tror aldri vi har middagen på bordet klokka fem for å si det sånn, det er omtrent da vi har pleid å kjøre fra kirka. Hva jeg spiser spiller ikke så stor rolle, men det skal helst være god saus. Noe som innebærer at man ikke bruker toropose og ikke setter noen av svigers på jobben.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 03:20   #46
Vind
Erfaren
 
Vind sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 878
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Sv: Er tradisjon viktig for deg?

Det er veldig få juletradisjoner som er viktige for meg, lik null. Men det er endel tradisjoner som er viktige for ungene, så derfor er det endel ting vi prøver å gjøre.
Jeg tror mine ønsker for juletradisjoner er blitt gradvis utvannet etter at jeg flyttet sammen med mannen og begynte å feire jul med hans familie. Det var visst ikke så viktig for meg å holde på mine tradisjoner når det var så mye mer lettvint og bare tilpasse seg deres...
Sist jul feiret vi i utlandet. Og det går helt fint. Så fint at vi skal feire denne jula utenlands også.

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 07:20   #47
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.907
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er tradisjon viktig for deg?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg tror det er der vi er nå. Vi har laget egne tradisjoner og ungene følger opp.

Julen ble mye bedre da vi bestemte oss for å gjøre den til "vår".

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 08:08   #48
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er tradisjon viktig for deg?

(Makan til skrivefeil det var i innlegget mitt da )

Uansett.
Jeg har heller ikke så veldig lyst til å reise til syden eller noe sånt, i jula. Men det er fordi jeg synes uka (ofte) er veldig koselig Særlig nå når barna er litt større også, og hverdagen ikke er bare pes.

Forøvrig tror jeg nyttårsaften kommer til å (tradisjonelt) bli feiret på hytta

Det er mange som har faste å feire nyttår med da, det savner jeg litt noen ganger. Kanskje det blir senere.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 08:14   #49
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er tradisjon viktig for deg?

Jeg savner også nyttårstradisjoner. Jula syns jeg er kjempekoselig med bare oss fem og våre selvvalgte tradisjoner, men når det kommer til nyttår blir det litt stusselig på en måte. De årene vi har reist nordover og feiret jul og nyttår med mine foreldre, brødre, nevøer og nieser har det blitt mer svung over nyttårsfeiringa, mens julaften blir litt mer pes med så mange, syns jeg. Derfor ender vi oftest hjemme, med rolig, koselig julaften og rolig, litt kjedelig nyttårsaften. Vanskelig å legge opp til feiring hos venner eller å invitere venner hit, da begge parter gjerne har unger som bør legge seg i løpet av kvelden, og da de færreste har overnattingsplass til en hel familie til, og man må komme seg hjem utpå kvelden med unger som egentlig ligger og sover. Ungene syns det er koselig, da, med sein og god middag, familiefilm, brettspill, stjerneskudd osv.

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 08:36   #50
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er tradisjon viktig for deg?

Jeg elsker juletradisjonene våre. Jeg elsker at ungene elsker juletradisjonene våre. For meg er tradisjoner fortsatt noe vi gjør fordi vi har lyst, ikke fordi vi må. Og små variasjoner kan forekomme. Vi reiste bort i jula da storebror var liten, men etter at lillesøster kom ble det pes, og vi bestemte at fra nå av feirer vi jul hos oss, alle som vil kan være med. Jula og tradisjonene i forkant gjør at november og desember bare flyr avgårde, måneder som ellers ville vært tunge og mørke.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 08:40   #51
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er tradisjon viktig for deg?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Jeg elsker juletradisjonene våre. Jeg elsker at ungene elsker juletradisjonene våre. For meg er tradisjoner fortsatt noe vi gjør fordi vi har lyst, ikke fordi vi må. Og små variasjoner kan forekomme. Vi reiste bort i jula da storebror var liten, men etter at lillesøster kom ble det pes, og vi bestemte at fra nå av feirer vi jul hos oss, alle som vil kan være med. Jula og tradisjonene i forkant gjør at november og desember bare flyr avgårde, måneder som ellers ville vært tunge og mørke.

Det har vi bestemt også, at vi ikke reiser bort til svigers i jula, men blir hjemme. Jeg orker ikke farte med to barn, pakker og alt som er flere mil. Det er ikke sånn veldig godt mottatt, men jeg har sagt de kan komme til oss hver jul om de vil.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 09:08   #52
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.852
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er tradisjon viktig for deg?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg lurer på om det av og til kan være litt sånn at man ikke er helt klar over hvilke tradisjoner man har og som er viktige for en før man blir presentert for et alternativt opplegg, typisk første jul hos svigers.

Ja, det er nok nettopp i den sammenheng at jeg har blitt klar over hvor lite viktige juletradisjoner er for meg. I motsetning til veldig mange av venninnene mine har jeg ikke hatt noen problemer med å feire jul sammen med svigerfamilien fra ganske tidlig i forholdet. At de har andre mattradisjoner (med mindre det hadde vært pinnekjøtt), en annen måte å åpne pakkene på etc. betyr lite for meg. (Jeg kommer fra en familie med få tradisjoner - det er sikkert vanskeligere å gå den andre veien.)

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 09:28   #53
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er tradisjon viktig for deg?

Jeg er selvsagt tradisjonsbunden. Men utelukkende til tradisjoner jeg liker, så klart.
F.eks. blir det ikke jul uten pinnekjøtt. Derfor lager svigers både pinnekjøtt og ribbe når vi er hos dem.

Det er mange ting jeg liker å gjøre til jul, men som jeg ikke alltid får gjort. Gå i kirken, f.eks. Men det blir helt fint jul uten.
I år er vi litt vill og galen og vurderer julefeiring på hytten. Det er litt kompromiss i bildet; jeg er ikke villig til å bruke så mye tid i bil for å komme østpå når det er så få fridager. Men jeg kan møtes på halvveien. Dessuten blir det garantert snø. Og lite stress. Men samtidig er det ikke hjemme ...

Jeg tror jeg skal innføre hjemmejul hvert år. Sånn bortsett fra at min mor får neller av at jeg er langt mer laidback enn henne ifht. rydding og svosjing og alt på stell.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 09:29   #54
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er tradisjon viktig for deg?

Eg finns ikkje tradisjonsbunda. Alt eg gjer er på et vis for at ungane skal få følelsen av at "sånn er det". Som skilt er det dessverre ikkje så lett å lage dei tradisjonane, men eg prøve.

I år har vi "ingen plass å bo" i desember, og da får eg dårlig samvittighet for ungane mine, mens eg sjøl kunne ikkje brydd meg mindre. Vi har tak over hovudet altså, men ingen plass som er heime.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 09:36   #55
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er tradisjon viktig for deg?

Jeg er ganske opptatt av det - det fant jeg ut når jeg skulle feire jul hos svigers, i utlandet, for første gang. Det blir slett ikke det samme.

Dette må jeg ha:
-Nye pysjer til alle sammen på lille julaften
-Grevinnen og hovmesteren
-Pinnekjøtt
-Disney-tegnefilmene
-Julemiddag som begynner kl 5
-Hjemmelaget marsipan
-Julenisse
-Grøt med mandel i til lunsj på julaften
-Pepperkakehus som knuses med diger hammer på nyttårsaften så vi finner pepperkakebiter i stua til langt uti april
-Ekte juletre
-Snø

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 09:51   #56
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er tradisjon viktig for deg?

Jeg måtte tenke litt på denne. Jeg trodde ikke vi hadde så mange tradisjoner, men vi har da noen:

- vi feirer annethvert år hjemme (svigers kommer over fra England) og annethvert år er vi hos dem (vi har prøvd å dra hjem til mamma også, men det funker ikke, ergo er det bare svigers vi feirer med i julen)
- er vi hjemme, har vi ribbe julaften og kalkun første juledag. Riskrem og/eller moltekrem hører med
- vi baker kolakaker
- er vi hjemme, drar mannen og svigerfar ut og kjøper juletre sammen
- vi ser Grevinnen og hovmesteren
- vi voksne skaffer barnevakt og spiser på Værtshuset på Bærums Verk på lillejulaften

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 09:51   #57
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er tradisjon viktig for deg?

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Jeg er ganske opptatt av det - det fant jeg ut når jeg skulle feire jul hos svigers, i utlandet, for første gang. Det blir slett ikke det samme.

Dette må jeg ha:
-Nye pysjer til alle sammen på lille julaften
-Grevinnen og hovmesteren
-Pinnekjøtt
-Disney-tegnefilmene
-Julemiddag som begynner kl 5
-Hjemmelaget marsipan
-Julenisse
-Grøt med mandel i til lunsj på julaften
-Pepperkakehus som knuses med diger hammer på nyttårsaften så vi finner pepperkakebiter i stua til langt uti april
-Ekte juletre
-Snø

Tidlig på`n altså..

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 11:24   #58
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er tradisjon viktig for deg?

Jeg er tradisjonsbunden til det ekstreme, men har greid å skape mine egne, voksne juletradisjoner og ikke tatt med alle jeg hadde fra barndommen. Vi har endel ting vi liker å gjøre på vår måte hvert år. Heldigvis er resten av familien like opptatt av tradisjoner som jeg er.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 11:29   #59
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er tradisjon viktig for deg?

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Tidlig på`n altså..

Ja, da blir det jo mer tid til pakkene.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 14:08   #60
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.534
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er tradisjon viktig for deg?

Jeg er ikke sånn at ting skal gå på løpebånd, bare for å få ting gjort, men ikke drøye bare for å drøye heller.

Jeg er vant til at etter mat leste barna litt julehefter (de ble ikke åpnet før julaften) mens de voksne gjorde litt på kjøkkenet. Så leste pappa juleevangeliet og så gikk vi rundt treet. Første gna ghos svigers.. etter mat leste alle julehefter. Og så tv. Og forsvant på rommene sine. Og ja... tror sannelig vi hadde kaffe og kaker også før vi gikk rundt treet. Greit nok at natta er lang, men jeg synes det er kjekkere å åpne pakker mens jeg enda er våkne nok til å huske hva jeg får av hvem.

I år skal vi feire med 4 små barn (fra Knerten og nedover, den yngste bare noen mnd gammel) så da kommer nok nissen med barna sine pakker, og en til hver av de voksne, så tar vi "voksenpakkene" etter at ungene har sovnet, for pakker til fire barn og 6 voksne kommer til å ta tid. (Vi vil jo helst ikke bare rase gjennom pakkene i kjempefart heller.) Det skal bli spennende. Sist vi feiret hos mine foreldre var det bare Knerten, det er bare to år siden. Så jada, tradisjoner tilpasser seg utfra hvem vi feirer med og sånn. (Det skal sies at i fjor gikk vi rundt treet hos svigermor også relativt kort tid etter mat og dessert, sånn at Knerten fikk åpne pakkene sine før han sovnet.) Altså. Jeg liker tradisjoner, men jeg tilpasser meg altså!

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no