Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hvilket golv i hele huset?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-22, 09:31   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilket golv i hele huset?

Vi skal totalrenovere, og da blir der nytt golv i hele huset.

Første etasje er høyest prioritert. Den etasjen vil hovedsakelig bestå av et stort rom som blir kombinert stue og kjøkken.

Hva skal vi tenke på? Vi skal ha varmekabler (I know, strøm, ja. Men vi har ingen kjeller og det er ekstremt golvkaldt.)

Jeg tror jeg vil ha parkett. Men det er mer utseende enn type gulv jeg trenger råd om. Jeg vil ikke ha et mørkt gulv. Jeg vil heller ikke ha et gulv hvor det kommer fotspor etter svette sokker. Det ser jeg at mange gulv lett får. (Vi voksne går ikke rundt med svette sokker, men en tenåring jeg bor sammen med gjør…)

Pris betyr noe. Totalrenovering blir sykt dyrt. Samtidig skal vi leve med gulvet i lang tid.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-22, 09:31   #2
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket golv i hele huset?

Gulv, golv. Hilsen Inkonsekvent.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-22, 09:50   #3
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket golv i hele huset?

Vi har et gulv vi ikke helt har valgt selv, men som jeg er veldig fornøyd med. Det er noe som heter tynnparkett (Tarkett Viva) - Det er mer holdbart enn vanlig parkett - men fremstår som parkett. Minuset er at det ikke kan slipes da. - Kan legges der det er gulvvarme.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-22, 09:50   #4
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilket golv i hele huset?

Det kommer jo an på veldig mye, har dere hund for eksempel, så ville jeg ikke valgt parkett, men heller noe hardere som ikke slites så lett. Skal man ha varmekabler, så er det ikke så nøye hva man har. Men jeg ville ikke hatt fliser.
Om dere ikke har dyr, så synes jeg at et lyst treslag er fint.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-22, 09:58   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket golv i hele huset?

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Vi har et gulv vi ikke helt har valgt selv, men som jeg er veldig fornøyd med. Det er noe som heter tynnparkett (Tarkett Viva) - Det er mer holdbart enn vanlig parkett - men fremstår som parkett. Minuset er at det ikke kan slipes da. - Kan legges der det er gulvvarme.

Skal sjekkes. Takk!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-22, 09:58   #6
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket golv i hele huset?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Det kommer jo an på veldig mye, har dere hund for eksempel, så ville jeg ikke valgt parkett, men heller noe hardere som ikke slites så lett. Skal man ha varmekabler, så er det ikke så nøye hva man har. Men jeg ville ikke hatt fliser.
Om dere ikke har dyr, så synes jeg at et lyst treslag er fint.

Ingen hund.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-22, 10:00   #7
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket golv i hele huset?

Men jeg vil ha en farge som er litt varig. Som tåler noen år og ikke er veldig trendy på en sånn måte at det ikke varer.

Jeg vil gjerne også ha tips om overflate. Nå har vi en matt, børstet parkett som ingenting viser på. (Ikke valgt selv.) Men den er relativt gul. Det liker jeg ikke like godt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-22, 10:11   #8
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilket golv i hele huset?

Jeg tror at alle treslag blir gulere med tiden, og med sollys. Så da må man i tilfelle bruke solskjerming aktivt for å unngå gulning. Lakk med UV-filter kan hjelpe noe.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-22, 10:15   #9
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket golv i hele huset?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg tror at alle treslag blir gulere med tiden, og med sollys. Så da må man i tilfelle bruke solskjerming aktivt for å unngå gulning. Lakk med UV-filter kan hjelpe noe.

Litt gulning blir det nok, men noen treslag er verre enn andre. Vi har eik. Den er nesten oransje.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-22, 10:16   #10
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket golv i hele huset?

Men jeg liker litt varme. De veldig kalde fargene alle skulle ha for noen år siden tror jeg at jeg dropper.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-22, 10:17   #11
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket golv i hele huset?

Eik blir jo ganske gult - det tror jeg vel alle treslag blir - så da er kanskje laminat bedre?

Det vi har (vi har eik) - også børstet uten at ting vises - det er også lagt i trappa, noe som gir en veldig fin helhet, synes jeg.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-22, 10:18   #12
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.184
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket golv i hele huset?

Jeg hadde hvitoljet parkett der jeg bodde før, og det ble ikke gult. Veldig likt den som heter White sand oak. Jeg hadde gått for Arctic oak, eller Northern light oak om jeg skulle valgt.

https://www.pergo.no/nb-no/tre/lofoten

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-22, 10:28   #13
Shun
Er fornøyd
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.237
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Hvilket golv i hele huset?

Jeg vil bare inn og fraråde laminat.

Jeg leste mange her inne som valgte laminat fordi den var mer ripebestandig enn parkett, og fant et vannsikkert og Svanemerket merke jeg la i hele leiligheten.
Den er merkelig myk, og fikk stygge merker bare av at jeg dro et møbel litt bortover.

Så jeg har et stygt plastprodukt som ikke holdt. Det blir ikke det neste gang.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-22, 11:00   #14
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.938
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket golv i hele huset?

Vi har Alloc hvitoljet eik og en furu variant (laminat) og gulvene ser seriøst like nye ut som da vi la de for 12 år siden. Og vi hadde katter som levde noen år etter vi la det (som lagde tydelige merker i det veldig sterke Boen skipsgulvet vi hadde før, derfor ikke mer parkett på oss). Ingen gulning heller. Ingen riper, men et lite hakk etter en kjøttkniv falt med spissen ned en gang. Med varme i gulv så fjerner man jo også den kalde overflaten laminat kan ha.

Med voksne barn og ingen dyr, så hadde jeg nok vurdert parkett. Vi har det på hytta og det holder seg fint (kunne ikke velge), MEN man kan jo f.eks. ikke legge tepper uten at det preges av sollys. Og vi har solskjerming som brukes mye.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-22, 11:53   #15
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket golv i hele huset?

Jeg tenker kanskje oljet eik? Brede planker. Da kan dere olje igjen (relativt enkel prosess) om det etter hvert skulle gulne?

Jeg syns eik er veldig klassisk og tidløst, og angrer på at vi ikke valgte det en gang i tiden.


Har dere vurdert vannbåren varme og jordvarme? Det er en større investering, men skal lønne seg over tid. Det angrer jeg OGSÅ på at vi ikke gjorde.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-22, 12:15   #16
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket golv i hele huset?

Vi har parkett i ask i (nesten) hele huset. Veldig fornøyd, den holder seg fin og lys og tåler en støyt.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-22, 12:55   #17
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket golv i hele huset?

Takk for alle tips!

Vannbåren varme funker ikke her (borettslag). Dessverre.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-22, 08:47   #18
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket golv i hele huset?

Da jeg vokste opp hadde vi såpeskurte gulv, og jeg har alltid likt det veldig godt. Nå er det jo moderne igjen, men syns allikevel det er en ganske tidløs look. Krever endel vedlikehold da.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-22, 09:12   #19
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket golv i hele huset?

Hm, jeg vet ikke helt angående vedlikehold…

En helt annen ting:

Skal prøve å forklare så forståelig jeg kan. Nesten hele første etasje blir et stort rom i vinkel med kjøkken i vinkelen, liksom. På den ene veggen skal det være en dobbel (eller halvannen) skyvedør i glass ut mot gangen. I enden av gangen vil trappen opp til andre etasje gå.

Det jeg lurer på er hvilket gulv vi skal legge i gangen. Det vil bli varmekabler der også, men nå har vi parkett i gangen (ikke lagt av oss), og det er ikke spesielt smart. Jeg tenker fliser eller noe annet. Men jeg vil gjerne at parketten i resten av huset skal fortsette ut mot gangen iallfall der hvor trappen går. Jeg vil ha en helhet, og jeg vil ha samme golv under meg når jeg går fra stua, gjennom glassdøren og ut mot og foran trappen, hvis dere skjønner.

Det lar seg jo gjøre, men da må golvet på gangen deles i to et sted. Vil dette virke veldig rart?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-22, 09:27   #20
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.034
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Hvilket golv i hele huset?

Vi har Tarkett Eik Shade Essence plank og er veldig fornøyd med det. Det har naturlig, varm eikefarge. Ikke spesielt gult, men vi har uv-glass i vinduene. Mulig det hjelper?

Du kan jo ha parkett i det området du ønsker og bryte av med fliser i det andre området?

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no