Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Grønnsakstråd 2021

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-04-21, 00:37   #141
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Nå popper det opp skudd i i boksene mine som står ute. Det er skikkelig moro at det går, det er ikke spesielt varmt om natta. Det har også startet å poppe litt i boksen med gulrøtter. Den har jeg satt inn i mini-minidrivhuset. Det blir kaldt der om natta, men det blir ekstra varmt om dagen når det er drivhus i drivhus på en måte.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-21, 08:53   #142
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.735
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Jeg har tomater i minidrivhus inne og det spirer så fint. Agurken kommer rasende fort. Persille litt treigere men lever i troa. Har planer om min første pallekarm nå etter påske.

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-21, 09:58   #143
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.804
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Her kom det masse snø nå, og det er godt med tæle i jorda, så det blir lenge til noe skal ut.
Men holder på inne, tomat- og agurk vokser fint, har sådd en del grønnsaker og urter i påska, grønnkålen spirer, men ikke noe annet, det begynner vel å bli over ei uke siden jeg sådde gulrot i melkekartonger, har gulrot lang spiretid?

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-21, 11:10   #144
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Jeg har fått beskjed om at settepotetene mine er på vei. Og oppdaget at jeg hadde bestilt frø til pastinakk og grønnkål, så da får jeg prøve å så dem når de kommer og se hvordan det går. Har også gulrotfrø som skal sås snart. Jeg sparer melkekartonger og planen er å sette dem i en plastkasse ute. I fjor tok det laaang tid fra såing til spiring, men så var det heller ikke snøfritt på plenen før i juni her...

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-21, 23:04   #145
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Hadde sådd og satt pottene i system i karmen (uten merkepinner. ) men da en haug nye potter skulle få plass ble det ommøblert. Så måtte grave opp en spire for å se hva som var hva. Gresskarfrøene er da offisielt først ute, bønnene hakk i hæl og erteblomstene, som jeg sådde først, er såvidt i gang.

Har sådd gulrøtter og pastinakk direkte ute, så de kommer når de kommer. Der er det dekket med fiberduk så vi slipper gulrotfluer (forhåpentlig).

Har kjøpt sånn drivhuskasse på bein og med lokk - kampanje Jula. Den var større enn jeg trodde. Skal så ruccola i den.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-21, 06:38   #146
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

I system uten merkepinne er skummelt.... Bern there, done that..

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-21, 08:40   #147
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.735
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Jeg har kjøpt pallekarm. Min første noen gang. Men hva gjør jeg nå? Avispapir nederst leser jeg. Noen sier greiner og hageavfall og så jord, andre sier kun jord. Må det være såjord?

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-21, 08:45   #148
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Det må ikke være såjord, for såjord bruker du til små frø du sår inne, forsikrig, forsiktig. De som tåler å sås ute, de tåler også å sås i mer vanlig plantejord.

Du har en eneste høyde pallekarm, eller flere? Det avhenger av hva du skal plante der også, men greier i bunnen har jeg ikke vørt borti, gjerne avispapir for å kverke ugresset, antar jeg. Men fyller du opp med greier og hageavfall bør du ha noen høyder for det tar tid før det komposteres, særlig greier, og det du planter tenger gjerne å vokse i jord, ikke greiner. Avhengig av hvor mange i høyden du har og hva du skal ha der da

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-21, 09:10   #149
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Jeg har bestilt settepoteter og en del utstyr. Og noen busker. Men jeg husker ikke hvor
Og potetene skulle jeg gjerne fått satt til groing snart. Men jeg husker ikke når de skulle leveres heller.....
Heldigvis har jeg 26 paprikaplanter og 18 chilli. Det er passe. Jeg skulle nemlig ikke ha hverken paprika eller chilli.....

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-21, 09:35   #150
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.735
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Det må ikke være såjord, for såjord bruker du til små frø du sår inne, forsikrig, forsiktig. De som tåler å sås ute, de tåler også å sås i mer vanlig plantejord.

Du har en eneste høyde pallekarm, eller flere? Det avhenger av hva du skal plante der også, men greier i bunnen har jeg ikke vørt borti, gjerne avispapir for å kverke ugresset, antar jeg. Men fyller du opp med greier og hageavfall bør du ha noen høyder for det tar tid før det komposteres, særlig greier, og det du planter tenger gjerne å vokse i jord, ikke greiner. Avhengig av hvor mange i høyden du har og hva du skal ha der da

Skal ha to i høyden, tenkte å så gulrøtter og spinat. Da skal jeg få kjøpt noe jord som ikke er såjord.

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-21, 10:29   #151
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.184
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Du kan og kjøpe et brett til å ha under, men vet ikke hvor nødvendig det er om den står på bakken. Vurderer pallekarm selv, og da må den stå på steinheller så jeg må ha brett.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-21, 11:39   #152
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.119
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Primrose, her.

Skal ha to i høyden, tenkte å så gulrøtter og spinat. Da skal jeg få kjøpt noe jord som ikke er såjord.

Ikke såjord nei. Vanlig jord, gjerne kompost og. Men fyll gjerne med «hageavfall» hvis du har i bunn, så sparer du deg litt jord.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-21, 12:17   #153
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Akkurat nå er det snø ute, men poteter skal legges til groing så jeg bør likevel få tak i settepoteter snart, var det sånn Floksa?

Jeg kan ikke potet, jeg har bare lyst å sette en liten håndfull, for å prøve.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-21, 12:37   #154
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.804
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Jeg må også få tak i potet, men det som ligger ute på nett er kun 2,5 kg, og ganske stive priser. Felleskjøpet har 5 kg, men det ser ikke ut til å være mulig å bestille.
Til min potetlapp skulle jeg nok hatt 10 kg, hvor kan man få tak i det uten å betale en tusenlapp tro? Neste nivå jeg finner på nett er 800 kgs sekk, og det blir litt i meste laget....

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-21, 12:40   #155
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

mens jeg derimot helst ikke skulle hatt mer enn en halvkilo og dersom synes 5 kg er altfor mye. Jeg har ingen potetlapp, jeg har et par potetbøtter...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-21, 12:42   #156
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.804
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

mens jeg derimot helst ikke skulle hatt mer enn en halvkilo og dersom synes 5 kg er altfor mye. Jeg har ingen potetlapp, jeg har et par potetbøtter...

Plantasjen har pakker med 10 stk poteter, 1 kg også:
https://www.plantasjen.no/potet/

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-21, 12:46   #157
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Takk, da skal jeg lese meg opp på de sortene, de lå ikke på siden der da jeg sjekket sist, men da var det jo ikke potetsesong heller

10 stk hørtes helt fint nok ut.
Så vil jeg prøve sjarlottløk også, og de selger de jo i 250 g poser, som dog siden de er små er en god del i antall, men vi får se, jeg må muligens ha litt flere pallekarmer og en plan for hagen...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-21, 12:54   #158
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Akkurat nå er det snø ute, men poteter skal legges til groing så jeg bør likevel få tak i settepoteter snart, var det sånn Floksa?

Jeg kan ikke potet, jeg har bare lyst å sette en liten håndfull, for å prøve.

Jeg har lagt noe til groing allerede ja. Også setter jeg dem i poser med jord og planter ut omtrent til st.hans.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-21, 12:58   #159
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Jeg kan få sendt noen enslige settepoteter mot porto en av dagene nå, om noen vil sende meg antall poteter og adressen deres på PM.

Jeg lysgrodde ikke i fjor, og det ble enormt med poteter likevel. Sånn hvis noen har dårlig samvittighet. Seint kom de i jorda også.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-21, 13:01   #160
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Jeg kan få sendt noen enslige settepoteter mot porto en av dagene nå, om noen vil sende meg antall poteter og adressen deres på PM.

Jeg lysgrodde ikke i fjor, og det ble enormt med poteter likevel. Sånn hvis noen har dårlig samvittighet. Seint kom de i jorda også.

Gjerne! Sånn noen helt få er helt fint for meg. Antall utfra hvor mange du kan fordele og som passer inn i postens porto-satse-grenser? Sender deg en PM.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no