Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Diffusjonsåpen maling, økomaling, akrylmaling på puss: jeg trenger info!

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-06-16, 10:11   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Diffusjonsåpen maling, økomaling, akrylmaling på puss: jeg trenger info!

Vi har kjøpt en leilighet i et hus fra 1940-tallet. Det er i mur og puss, altså pustende materiale. Derfor er det et poeng å bruke diffusjonsåpen maling som puster, ikke latex- og akrylmaling som legger seg som en gummihandske utenpå. Problemet er jo at mye har blitt gjort på disse veggene siden førtitallet.

  • På stua er det lagt glassfiberstrie av noen ukyndige slik at den både bobler litt her og der, er lagt oppå hverandre i skjøtene slik at det blir bulk og er skåret på øyemål både her og der. Den er selvfølgelig malt med akrylmaling oppå.
  • På soverommet er det lagt en slags rar gummitapet, som også er malt med akrylmaling.
  • I gangen og på det andre soverommet er det malt med akrylmaling rett på pussen.
  • På kjøkkenet er det lagt en slags papirtapet, som er malt med en type maling, ikke vasket godt nok, og deretter malt med akrylmaling som kan rives av i flak både her og der.
Kan dette reddes på noe vis? Jeg skjønner jo at det ikke gjør noen forskjell å male diffusjonssåpen maling oppå dette. Er det mulig å fjerne akrylmalingen og stria uten å starte på et oppussingsprosjekt i millionkronersklassen?


Også over til maling: Jeg vil at den skal være svanemerket og økologisk, men det er virkelig en jungel ala alternativmedisin, altså. Det er mye rare påstander om malingens farer og egenskaper, mye udokumentert og jeg kan for lite om det til å vite hva som er troverdig eller ikke.

Jeg har funnet auro økomaling, med en sterk Steinerprofil. De baserer mye på sitrusoljer, men malingen kan ikke så vidt jeg kan se, males oppå akryl, og passer best til ubehandlet tre og metall. Så den er vel uaktuell på alt bortsett fra dørkarmer uansett.

Min lokale malingsskappe fører Nordsjömaling, og de har en veggmaling som er merket med Svanen, EU-Blomsten og det svenske Astma och Allergiförbundet. Kanskje det holder?

Og hva gjør jeg med det flassende kjøkkenet? River av så mye jeg kan? Maler oppå og håper på det beste?





__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-16, 10:46   #2
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Diffusjonsåpen maling, økomaling, akrylmaling på puss: jeg trenger info!

...


Sist redigert av Cuyahoga : 24-02-18 kl 09:22.
Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-16, 10:47   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diffusjonsåpen maling, økomaling, akrylmaling på puss: jeg trenger info!

Den er satt rett på pussen. Så jeg er redd alt følger med i klumper, og hele veggen må mures opp igjen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-16, 11:00   #4
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diffusjonsåpen maling, økomaling, akrylmaling på puss: jeg trenger info!

Har du sett denne tråden?

http://byggebolig.no/grunnarbeider-m...g-fra-grunnmur

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-16, 11:02   #5
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diffusjonsåpen maling, økomaling, akrylmaling på puss: jeg trenger info!

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Den er satt rett på pussen. Så jeg er redd alt følger med i klumper, og hele veggen må mures opp igjen.

Varm opp tapeten (og limet) med strålepistol, kanskje? Det er ikke kjempejobb å legge på nytt lag med ytterpuss, eller hva det nå egentlig heter.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-16, 11:13   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diffusjonsåpen maling, økomaling, akrylmaling på puss: jeg trenger info!

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Har du sett denne tråden?

http://byggebolig.no/grunnarbeider-m...g-fra-grunnmur

Ja, og stønnet høyt av fortvilelse da jeg leste den. Jeg skal sjekke ut det derre STS-produktet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-16, 11:27   #7
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diffusjonsåpen maling, økomaling, akrylmaling på puss: jeg trenger info!

Jeg ville fjernet all tapet og begynt på nytt. Dere skal bo der lenge. Gjør det som er holdbart med en gang.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-16, 11:31   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diffusjonsåpen maling, økomaling, akrylmaling på puss: jeg trenger info!

Stua har gulvflate på over 40 kvadrat, og veggene er nesten tre meter høye. Det blir mye støv. Klynk. Men jeg er vel redd vi er nødt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no